Aihe: f-aukon teko
1
kulmahiomakone
30.11.2006 00:16:37
Ensinnäkin, missä vaiheessa olette aukon työstäneet: liimaamattomaan kansiaihioon vaiko valmiiseen bodyyn?

Toisekseen, millä olette aukon tehneet?

Itse ajattelin tekeväni aukkoja bodyaihioihin. Tein jigin jyrsintää varten, mutta kun f-aukko on sen kokoinen, ettei sitä laakeriterällä mahdu ajamaan, niin meni sitten tuo jigi parin ekan jyrsintäkerran jälkeen siihen kuntoon, ettei sillä enää mitään tee. Kuusmillisellä terällä ajelin, terän kara jigiä vasten.

Ajattelin, että tuosta jigistä voisi tehdä tietysti isomman version, siirtää reunoja tietty millimäärä johonkin suuntaan, jotta vois sitten ajella kuusmillisellä terällä, jossa vaan on isompi laakeri.. Mutta jos teillä on parempia ideoita, niin antaa tulla.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Juzzu
30.11.2006 09:18:54
Liimaamaton kansiaihio tietenkin, paljon helpompi touhuilla. Mun työjärjestys:

1) piirtää f-aukot
2) poraa piirroksen sisälle sopivahkon reiän
3) ujuttaa reiästä tällaisen ylös-alas hinkkaavan tosi ohutteräisen sahan terän joka sahaa semmosella tasomaisen pinnan päällä, en ny tiiä sen vermeen nimee :P
4) sahailee piirrettyjä viivoja pitkin ja yrittää keskittyä
5) viimeistelee sahausjäljen viiloilla ja papruilla
P2
30.11.2006 10:26:27
3) ujuttaa reiästä tällaisen ylös-alas hinkkaavan tosi ohutteräisen sahan terän joka sahaa semmosella tasomaisen pinnan päällä, en ny tiiä sen vermeen nimee :P

Lehtisahalla? Sillä taisin teleen joskus tehdä. Reikiä toki voi porata myös tiukkoihin kaarteisiin jne.
Juzzu
30.11.2006 11:02:43
Lehtisahalla? Sillä taisin teleen joskus tehdä. Reikiä toki voi porata myös tiukkoihin kaarteisiin jne.

Nii semmosellä ompelukoneen näköisellä vermeellä :o)
Juzzu
30.11.2006 14:53:54
Aattelin, että jigin avulla aukkojen teko olis nopeampaa

Ne kerrat kun oon saanu eniten mokia ja tuhoa aikaan, on just niitä kun olen "keksinyt" jonkun nopean ja helpon tavan tehdä joku asia, hehhe...
Mike M. Hiirenloukku
30.11.2006 15:03:10
Ne kerrat kun oon saanu eniten mokia ja tuhoa aikaan, on just niitä kun olen "keksinyt" jonkun nopean ja helpon tavan tehdä joku asia, hehhe...

Tämä on niin totta. Tähän kyllä luen myös ne että kyllähän minä sen aiemmin mittasin ja ..tuosta se lähtee. hups
That's the spirit - Tuo on pirtua.
Jebe-
30.11.2006 15:44:28
Siis eikö lehtisaha ole se käsisaha, jossa on ohut/kapea terä?
Vannesaha on taas se "ompelukoneen näköinen".
Und hallo everyone I'm amazing check me out!
Mike M. Hiirenloukku
30.11.2006 15:50:17 (muokattu 30.11.2006 15:51:39)

Lehtisahoja on myös motoroituja malleja. Periaatteessa niinkuin ihan sigapieni vannesaha. Mutta siis kyllä, se ohutteräinen käsisaha on myös lehtisaha.

EDIT: Näistä sahoista on kyllä aiemminkin tapeltu että minkä nimisiä ne on, ja samalla laitteella saattaa olla monta nimeä, riippuen kuka sitä käyttää. Joten katsotaan kontekstista että mitä tarkoitetaan.
That's the spirit - Tuo on pirtua.
MPU
30.11.2006 16:02:27
Sotketaas vielä soppaa ja viilataan pilkkua. Vannesahassa terä on yhtenäinen ja se liikkuu vain yhteen suuntaan. Tuo edestakaista liikettä tekevä saha on kuviosaha. Ja sillä on hyvä sahailla f-aukkoja. Vannesahalla jos tuon tekee joutuu joko hitsaamaan terän yhteen sen jälkeen kun on pujottanut sen f-aukkoon poratusta reiästä (ei kovin kätevää) tai sitten sahaamaan kannen halki, jotta pääsee sahaamaan f-aukkoa ( ei kovin toimivaa).
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
kulmahiomakone
30.11.2006 17:24:05
->Oli tossa jigissä tietysti helppouden ja nopeuden ohella se idea, että mokaaminen on sen kanssa lähes mahdotonta ja, että saa tehdä aukon just siihen kohtaan kun hyvältä näyttää :(
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Juzzu
30.11.2006 19:20:34

Vannesahan on kokoluokaltaaan kuin 60-luvun tietokone, tää kuviosaha on tosiaan vähän ompelukoneen näköinen (ja kokoinen) viritys, jonka terä on varmaan mallista riippuen n. 10-30cm pitkä.
T.Urmio
30.11.2006 21:08:27
Mäkin kuulin just lehtisaha- nimen sille ompelukoneen näköiselle.
No ei se mun vika oo
jarmos
01.12.2006 20:04:13
Lehtisaha on se mitä veivataan käsin, kuviosaha on se sähkökäyttöinen jossa lehtisahan terä.
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)