Dr Dominant 08.06.2006 14:16:12 | |
---|
Kun nyt piisien rakenne on helposti hahmotettavissa, neljä tahtia rivillä paitsi ekalla lisäksi pick-up measure, niin mua on alkanut ihmetyttää, millä logiikalla Finale pistää tahtien pituuden. Joku tahti, jossa on yksi kokonuotti on pitempi, kuin sellainen, jossa on 4 neljäsosaa. Mä en tiedä olisiko se hyvännäköistä, jos kaikissa riveissä, joissa on neljä tahtia, ne olisi samanmittaisia, mutta voisi kokeilla. Miten se sitten tehdään? Jos välistyksessä on jostain syystä jotain hämminkiä, voit varmistaa että sulla on "automatic note spacing" päällä, sekä "automatic update layout" päällä. Tai sitten teet homman käsin: valitse mass edit-työkalu, ctrl + a jolla aktivoit kaikki tahdit koko biisissä ja sitten mass edit-valikosta music spacing -> note spacing. Tämän jälkeen otat vielä edit-valikosta update layout. Tämän jälkeen tahtien pituudet ja välistykset tulisivat olla kunnossa. Voit mennä selailemaan "document options" ikkunaa ja sieltä music spacing: sieltä pystyy määrittelemään halutessaan joka ikisen nuotin aika-arvon peräänsä saaman tilan (=välistys) sekä yhden tahdin maksimi ja minimipituuden. Tarvittaessa voit määritellä tahdille tarkan pituuden measure toolilla, tuplaklikki tahtiin ja aukeavassa dialogissa on tahdin pituus-laatikko valmiiksi aktivoituna. Finale määrittelee tahdin pituuden sen mukaan, kuinka paljon tahteja on yhdellä systeemillä, jakaa eri tahdeissa olevien aika-arvojen kesken ruuhkaisimmalle tahdille eniten tilaa ja harvimmalle tahdille vähiten. Lisäksi se huomioi noi tahdin minimi- ja maksimipituudet mitä spacing-asetuksissa on annettu. Tsekkaa myös document optionseista muut parametrit, näet mm. sieltä miten Finalea voi hienosäätää. "Dr Dominant, I Presume?!" |
baron 08.06.2006 21:54:53 | |
---|
No joo: Sillä "Mass editin" Note spacingilla ne ei tulleet (tahtien pituudet) samanmittaisiksi, mutta muuten hyvän näköisiksi ja kelpaa mulle. BTW: Mä oon elämässäni käyttänyt lukuisia tietokoneohjelmia ja lähes kaikki muut pärjännyt ilman manuaaleja ja tätä en tahdo pärjätä manuaalillakaan! There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
Dr Dominant 09.06.2006 10:22:53 | |
---|
No joo: Sillä "Mass editin" Note spacingilla ne ei tulleet (tahtien pituudet) samanmittaisiksi, mutta muuten hyvän näköisiksi ja kelpaa mulle. Juu, ei ne samanmittaisiksi tulekaan, mikäli sulla on eri tahdeissa eri määrä nuotteja/taukoja. Jos haluat "matemaattisen" tarkan välistyksen jossa kaikki tahdit ovat prikulleen yhtä pitkiä, sun pitää tehdä "beat spacing". Huomaa silti, että jos eri riveillä on tahtiosoituksia, kertausmerkkejä ym. tavaraa jotka vaikuttavat tilantarpeeseen, tahdit eivät tämän vuoksi voi olla millilleen samanmittaisia. Varmistapas vielä document options -> music spacing, että tuolla on valittuna ne asiat jotka haluat vaikuttavan välistykseen. (avoid collision of:) Notes and accidentals ja ledger lines kannattaa olla päällä, muista sitten ihan nuotin käyttötarkoituksen mukaan. Toisaalta, kustannushommissa otetaan usein kaikki em. pois päältä että voidaan itse vaikuttaa tarkkaan ihan kaikkeen mikä näkyy. "Dr Dominant, I Presume?!" |
baron 09.06.2006 10:26:46 | |
---|
Tällä hetkellä teen lähinnä itselle, mutta joudun myös bändilleni tekemään ja silloin se luettavuus on tärkeä ja siksi yritän opetella sitä. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
basstone 01.07.2006 16:57:54 | |
---|
Tietääkö joku, että saako nuotiston alapuolelle tehtyä rumpalille merkintöjä? Pitäis tehä normaali bändilappu (ns pianolappu), ja saada myös rumpalille merkkejä häiritsemättä bassolinjaa. 2006 on käytössä. Laitan bassooni midin ja vedän haitarisoundilla koko illan!! |
baron 01.07.2006 18:44:43 | |
---|
Tietääkö joku, että saako nuotiston alapuolelle tehtyä rumpalille merkintöjä? Pitäis tehä normaali bändilappu (ns pianolappu), ja saada myös rumpalille merkkejä häiritsemättä bassolinjaa. 2006 on käytössä. En nyt ehdi kokeilla, mutta kyllä kolmas viivasto saadaan aikaiseksi ja sinne voi tehdä rumpalimerkintöjä. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
EP 02.07.2006 00:38:45 | |
---|
Tietääkö joku, että saako nuotiston alapuolelle tehtyä rumpalille merkintöjä? Pitäis tehä normaali bändilappu (ns pianolappu), ja saada myös rumpalille merkkejä häiritsemättä bassolinjaa. 2006 on käytössä. Hoh! Ei vaan. Mutta, miksi et tee rumpalillekin omaa viivastoa? |
basstone 03.07.2006 01:19:56 | |
---|
Hoh! Ei vaan. Mutta, miksi et tee rumpalillekin omaa viivastoa? A: Lapusta tulee sillon aivan liian pitkä B: Ei tarvi merkata ku joitain iskuja sinne tänne Oon nähny tollasia merkintöjä ainaki Sibeliuksella tehdyissa lapuissa, mutta Finalen vastaavia ei tuu mieleen. Laitan bassooni midin ja vedän haitarisoundilla koko illan!! |
Sävis 03.07.2006 01:26:33 | |
---|
A: Lapusta tulee sillon aivan liian pitkä B: Ei tarvi merkata ku joitain iskuja sinne tänne Oon nähny tollasia merkintöjä ainaki Sibeliuksella tehdyissa lapuissa, mutta Finalen vastaavia ei tuu mieleen. Mä en ihan tajua, mitä tässä haetaan, mutta voithan sä myös tehdä niin, että teet siitä rumpalin viivastosta pienemmän. |
EP 04.07.2006 02:03:43 | |
---|
A: Lapusta tulee sillon aivan liian pitkä B: Ei tarvi merkata ku joitain iskuja sinne tänne Oon nähny tollasia merkintöjä ainaki Sibeliuksella tehdyissa lapuissa, mutta Finalen vastaavia ei tuu mieleen. En muista Finalessa, mutta Encoressa saa pelkän "viivan" (Rhythm) esim. nuottiviivaston alle tai päälle, johon voi merkata (nuotteina) tuollaiset iskut, "fillit jne., varmaan onnistuu myös Finalessa. |
Sävis 04.07.2006 02:10:57 | |
---|
En muista Finalessa, mutta Encoressa saa pelkän "viivan" (Rhythm) esim. nuottiviivaston alle tai päälle, johon voi merkata (nuotteina) tuollaiset iskut, "fillit jne., varmaan onnistuu myös Finalessa. Onnistuu. Sehän on ikäänkuin viivasto, jossa on vain yksi viiva. |
MrShaft 25.09.2006 06:46:03 (muokattu 26.09.2006 03:18:26) | |
---|
Kuinkas Finale 2006lla tehdään trioli yli tahtiviivan? Kiitos! MrS PS Rytmiviiva staavin alle onnistuu finalessa seuraavasti: - luo staavin alle toinen staavi - muuta toinen staavi klaavityökalulla (tuplaklikkaa staavin alussa olevaa neliötä) viisiviivaisesta yksiviivaiseksi, ja päätä tahtiviivojen pituudesta. - rytmejä kansalle... Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein |
baron 17.10.2006 21:56:54 | |
---|
Ruokahalu kasvaa syödessä. Onks etuhele oikea termi sellaiselle nuotille, joka vilahtaa lyhyenä ennen varsinaista nuottia ilman oikeaa kestomerkintää ja joka merkitään pienellä nuotilla? 1. Mikä sen nimi on "sivistyskielillä"? 2. Miten se tehdään Finalella? 3. Mitä on "grace notes"? "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Janus 17.10.2006 22:33:33 | |
---|
Ruokahalu kasvaa syödessä. Onks etuhele oikea termi sellaiselle nuotille, joka vilahtaa lyhyenä ennen varsinaista nuottia ilman oikeaa kestomerkintää ja joka merkitään pienellä nuotilla? On. 1. Mikä sen nimi on "sivistyskielillä"? Appoggiatura tai acciaccatura. http://en.wikipedia.org/wiki/Ornament_(music) 2. Miten se tehdään Finalella? Ei aavistustakaan. (Tai kyllähän noita on tullut Finalellakin tehtyä, mutta se oli 6 vuotta sitten ja silloin oli manuaali vieressä.) 3. Mitä on "grace notes"? http://en.wikipedia.org/wiki/Grace_note |
baron 17.10.2006 22:39:25 (muokattu 17.10.2006 22:55:12) | |
---|
Ei aavistustakaan. (Tai kyllähän noita on tullut Finalellakin tehtyä, mutta se oli 6 vuotta sitten ja silloin oli manuaali vieressä.) Kiitti, nyt tiedän mistä päin Finalen manuaalia aloitan etsiä tietoa! Edit: Grace Notes'sta se löytyi. Vaivalloista vain kun jälkeen päin lisää niitä, ensin täytyy tahdista poistaa jotain, että saa tilaa ylimääräiselle nuotille, sitten se nuotti laitetaan sinne ja muutetaan grace noteksi. Sitten palautetaan tahti ennalleen. Onkohan oikotietä? "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Sävis 17.10.2006 23:13:48 | |
---|
Kiitti, nyt tiedän mistä päin Finalen manuaalia aloitan etsiä tietoa! Edit: Grace Notes'sta se löytyi. Vaivalloista vain kun jälkeen päin lisää niitä, ensin täytyy tahdista poistaa jotain, että saa tilaa ylimääräiselle nuotille, sitten se nuotti laitetaan sinne ja muutetaan grace noteksi. Sitten palautetaan tahti ennalleen. Onkohan oikotietä? Jos naputtelet nuotit speedy editillä sisään, niin voit tehdä heleet näin: - syötä haluamasi nuotti - paina g-kirjainta kerran, jolloin nuotista tulee pieni, normaalin näköinen hele - paina toisen kerran g-kirjainta, jolloin nuotin päälle tulee vielä vinottainen viiva, joita näkee heleiden yhteydessä silloin tällöin Skäppädubaa hubaa städää! |
Sävis 17.10.2006 23:16:11 | |
---|
Kuinkas Finale 2006lla tehdään trioli yli tahtiviivan? Kiitos! Tätä oon itsekin miettinyt, en ole löytänyt keinoa. Skäppädubaa hubaa städää! |
baron 17.10.2006 23:28:42 (muokattu 17.10.2006 23:30:36) | |
---|
Jos naputtelet nuotit speedy editillä sisään, niin voit tehdä heleet näin: - syötä haluamasi nuotti - paina g-kirjainta kerran, jolloin nuotista tulee pieni, normaalin näköinen hele - paina toisen kerran g-kirjainta, jolloin nuotin päälle tulee vielä vinottainen viiva, joita näkee heleiden yhteydessä silloin tällöin Löysin! Simple edit nuottivalikossa on grace nuottioptio alimmaisena (just nuotinkuva jossa vino viiva!) Sillä saadaan täyteen tahtiin tungettua sen verran grace nuotteja kuin ikinä haluaa. Tarpeeksi yksinkertaista mulle! (Ei kyllä manuaalissa ainakaan kohdassa Grace notes oltu tätä kerrottu) "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
sellisti 25.11.2006 00:33:41 | |
---|
Sori nyt kun en koko ketjua ole läpi lukenut ja kenties tähän aiheeseen törmännyt, mutta alkoi vaivata mieltä sellanen homma, kun mulla on tämä uusin Finale 2007, ja viime aikoina GPO:ta ladatessa (eli se "loading patch" -ikkuna) on paukahtanut ruutuun uusi ikkuna tekstillä "Physical memory is getting low! Loading more samples could cause problems! Do you really want to proceed?" Toistaseks oon pistänyt aina että "Yes", kun mun ymmärtääkseni koneella pitäis olla vaikka kuinka paljon vapaata muistia. En tajua minkä muistin vähyydestä tuo varoittelee. No tänään kun tein isosta partsikasta stemmat ja aloin niitä muokata, niin yhtäkkiä jumitti kone ja sanoi lopulta että sovelluksessa on tapahtunut virhe ja se lopetetaan. Sinne hävis tallentamattomat tiedot. Vähän aikaa kiroiltuani tein saman uudestaan, ja taas kaatui ohjelma. En uskaltanut enää kolmatta kertaa yrittää. Siis; voiko kyse nyt oikeasti olla siitä että joku muistikapasiteetti on liian vähissä että ohjelma pyörisi normaalisti, vai voiko kalustoni olla liian vanhaa uusimmalle Finalelle..? Windows XP tätä konetta pyörittää, eikä itse masiinakaan ole ostettu kuin pari vuotta sitten, joten ei pitäs olla kovin vanhentunutta. Vai onko uusimmassa versiossa - tai Windowsissa itsessään - nyt vaan joku bugi joka aiheuttaa moista? Onko kellään kokemusta samasta asiasta? Olisin kiitollinen neuvoista. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
1. Ei oo tässä ketjussa aikaisemmin ollut tästä asiaa, tää GPO-optio tuli vasta 2006 versioon. 2. Mulla on 2006 versio, mutta en oo asentanut GPO:ta kun ei oo ollut tarvetta. Jos jää joutilasta aikaa, voisin tietysti asentaa sen ja sitten alkaa neuvoa sua:-) "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |