Aihe: George Harrisonin slide-viritykset?
1
beatle66
22.11.2006 11:47:26 (muokattu 22.11.2006 11:47:42)
Tunteeko kukaan Georgen slide-virityksiä, onko tullut kokeiltua sellaisia biisejä esim. kuin "How do you sleep" John Lennonin Imagine-levyltä, tai "Free as a bird" Beatles Anthology 1 tai Real Love "Beatles Anthology 2?

En ole paljon slidekitaraa soittanut, mutta pitäis opetella joitain juttuja, esim. virityksiä.
Demo Harrison
22.11.2006 13:30:17 (muokattu 22.11.2006 13:47:33)
George Harrison! Siinä hieno laulaja-lauluntekijä & muusikko!

Mulla on sellainen käsitys että George soitteli kauniita slide-juttujaan kitaran perusvireellä, mutta voin olla väärässäkin. Olen kyllä aina ihastellut Harrisonin kitarointia, mutta enpä ole kokeillut soittaa slidesooloja perässä, paitsi joskus My Sweet Lordia.

Treenailin aikanaan blues-juttuja avoimella G- tai D-duurilla, mutta sittemmin olen liutellut putkea tutulla perusvirityksellä. Himaoloissa tykkään vongutella slideputkella mitä vaan viihdestandardeja mieleeni juolahtaa, esim. Strangers In The Night tai Tiikerihai - Siinä mukavaa treeniä slidetekniikalle ja sävelkorvalle.
beatle66
24.11.2006 08:21:18
George Harrison! Siinä hieno laulaja-lauluntekijä & muusikko!

Mulla on sellainen käsitys että George soitteli kauniita slide-juttujaan kitaran perusvireellä, mutta voin olla väärässäkin. Olen kyllä aina ihastellut Harrisonin kitarointia, mutta enpä ole kokeillut soittaa slidesooloja perässä, paitsi joskus My Sweet Lordia.

Treenailin aikanaan blues-juttuja avoimella G- tai D-duurilla, mutta sittemmin olen liutellut putkea tutulla perusvirityksellä. Himaoloissa tykkään vongutella slideputkella mitä vaan viihdestandardeja mieleeni juolahtaa, esim. Strangers In The Night tai Tiikerihai - Siinä mukavaa treeniä slidetekniikalle ja sävelkorvalle.

.. ja hieno kitaristi, on hyvin persoonallinen soittotyyli, tunnistettavissa.

Ilmeisesti D-duuriviritys sopii Harrisonin juttuihin hyvin, monesti kitarakuviot on soitetti kolmelta ylimmältä kieleltä D-duuriotteella. Tosin E-virityskin taitaisi mennä.

Millaisia virityksiä Keith Richardsilla on? Käsittääkseni Kiif soittaa usein 5-kielisellä, käyttääkö G ja A virityksiä? Tietääkseni Kiif ei paljon slideputkeen koske, vai?
Joees
24.11.2006 09:16:58
.. ja hieno kitaristi, on hyvin persoonallinen soittotyyli, tunnistettavissa.

Ilmeisesti D-duuriviritys sopii Harrisonin juttuihin hyvin, monesti kitarakuviot on soitetti kolmelta ylimmältä kieleltä D-duuriotteella. Tosin E-virityskin taitaisi mennä.

Millaisia virityksiä Keith Richardsilla on? Käsittääkseni Kiif soittaa usein 5-kielisellä, käyttääkö G ja A virityksiä? Tietääkseni Kiif ei paljon slideputkeen koske, vai?

Keef taitaa käyttää suurimmassa osassa tuotoksistaan avointa G-duuria. Ja viidettä kieltä ei juu käytä juurikaan, heh.
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
Demo Harrison
24.11.2006 09:17:08 (muokattu 24.11.2006 09:18:59)
Keef käyttää tietääkseni avointa G-duuria ja matala E-kieli on todellakin poistettu. Tuolla virityksellähän soittaa vaivattomasti esimerkiksi Brown Sugarin ja Start Me Upin. Beggar's Banquet- ja Let It Bleed-levyillä kuuluu kyllä hyvää slide-kitaraa, esim. kaunis biisi nimeltään No Expectations. Nyt en muistakaan sen tarkempaa kitaristitriviaa että oliko Brian Jones kuinka soittokondiksessa enää tuolloin vai kitaroiko Keef kaiken yksin tai kutsuttiin apuun peräti Ry Cooder...

EDIT: No niin, Methis ehtikin rientää vastaamaan viritysasiaan muita miettiessäni.
beatle66
24.11.2006 09:38:19
Keef käyttää tietääkseni avointa G-duuria ja matala E-kieli on todellakin poistettu. Tuolla virityksellähän soittaa vaivattomasti esimerkiksi Brown Sugarin ja Start Me Upin. Beggar's Banquet- ja Let It Bleed-levyillä kuuluu kyllä hyvää slide-kitaraa, esim. kaunis biisi nimeltään No Expectations. Nyt en muistakaan sen tarkempaa kitaristitriviaa että oliko Brian Jones kuinka soittokondiksessa enää tuolloin vai kitaroiko Keef kaiken yksin tai kutsuttiin apuun peräti Ry Cooder...

EDIT: No niin, Methis ehtikin rientää vastaamaan viritysasiaan muita miettiessäni.

Mistähän muuten Beggar's Banquetia saa? Mulla on se aikoinaan ollut, mutta hukkasin. Rollareiden paras.
Joees
24.11.2006 09:54:14 (muokattu 24.11.2006 10:00:11)
Mistähän muuten Beggar's Banquetia saa? Mulla on se aikoinaan ollut, mutta hukkasin. Rollareiden paras.

Divareista. Kyllähän tuo eteen tulee aina vähän väliä kun jaksaa kiertää :-)

Edit ja offtopic. Mä oon jostain kumman kierosta syystä rakastunut tuohon Bridges to Babylon levyyn.
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
Demo Harrison
24.11.2006 10:28:50
Divareista. Kyllähän tuo eteen tulee aina vähän väliä kun jaksaa kiertää :-)

Edit ja offtopic. Mä oon jostain kumman kierosta syystä rakastunut tuohon Bridges to Babylon levyyn.

Ja sen verran offtopicia oli pakko itsenikin tulla heittämään että olen päättänyt viimeinkin paikata aukkoa sivistyksessäni Rollareiden 70-luvun alun albumeiden suhteen. Tunnen tuolta ajanjaksolta vain jotakin irrallisia biisejä.

Ja mä oon aina tykännyt Harrisonin Cloud Nine-levystä. Ja toki All Things Must Pass on myös mieleeni. Lämminhenkinen ja harmoninen tunnelma vallitsee Brainwashed-kiekollakin. Aikoinaan Harrisonista innostuttuani löysin älppärit Gone Troppo ja Somewhere In England, mutta valitettavasti jouduin silloin vähän pettymään...
Demo Harrison
24.11.2006 12:59:36
Mulla on vinyyleinä molemmat Traveling Wilburys-pitkäsoitot. Säntäsin ostamaan heti levyjen ilmestyttyä ja kyllä tykästyinkin kovasti. Rentoa ja kivaa poppia ja karismaattisia lauluääniä. Itseasiassa kuuntelin levyjä pitkästä aikaa viime kesänä ja jotkut biisit toimivat edelleen, mutta joitakin oli ajan hammas hieman purrut - johtuneeko sitten silloisesta voimasoitostani...
PJS
24.11.2006 14:40:14

free as a bird menee ainakin ihan standardi vireellä. On muuten oma beatles suosikkini kautta aikojen. siinä biisissä on ihan käsittämättömän vahva tunnelma.
www.mikseri.net/funkbone Funk-rockia suoraan ytimestä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)