Aihe: Kitarastani kuuluu radio!!
1 2 3
RG
27.11.2003 07:23:40
Tuttu juttu. Venäjää kuulee treenikämpällä usein.
Jabe
27.11.2003 10:09:18

Joe Satrianin Flying In A Blue Dream -biisin alussa kuuluu kitaran ja styrkkatrin poimimaa radiolähetystä, jotain vanhaa kuunnelmaa tms.

Ilmiö on itsellenikin tuttu: vuosia sitten yhdessä kellaritreenikämpässä halpa SG -kopio poimi radiota aina silloin tällöin. Sen kitaran mikit olivat myös erittäin "mikrofoniset". Kun niihin lauloi tai huusi läheltä, niin kuuli oman äänensä selvästi (tosin säröytyneenä) kitarastyrkkarista. Mahtavaa! Onkohan muuten noilla ilmiöillä joku yhteys? Siis radiosignaalin poimimisella ja mikkien "mikrofonisuudella".
weelie
27.11.2003 10:16:46
Tuttua tohinaa. Kerran kauvansitten jingleä nauhotettiin radioasemalla ja kaverin soittaman kitarariffin taustalla soi radio. Hieno efekti, juu. En kyllä muista miten siitä päästiin. Auttaako kitaran sisuksien suojaus tähän?
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
The_Real_Saimanroppa
27.11.2003 10:20:49
Tuttu ilmiö paitsi, että mulla kuului joku ranskalainen radio
Vika ei aina ole kitarassa!!!
hörhö
27.11.2003 10:23:57

Onkohan muuten noilla ilmiöillä joku yhteys? Siis radiosignaalin poimimisella ja mikkien "mikrofonisuudella".

Ei. Kitaran mikit poimivat puheen ehkä siksi, että kielet poimivat puheen värähtelyn, jotka välitti sen mikkiin. Sähkökitaran mikit poimivat käsittääkseni vain magneeteilla metallin värähtelyjä.

Onko kukaan muu törmännyt wahin poimivan radiota? Kerran kytkin mikrofonin wahin läpi vanhaan transistori PA-mikserivahvistimeen ja venäjää kuului wahin ollessa juuri tietyssä asennossa.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
Zarmo
27.11.2003 13:08:09

Onko kukaan muu törmännyt wahin poimivan radiota? Kerran kytkin mikrofonin wahin läpi vanhaan transistori PA-mikserivahvistimeen ja venäjää kuului wahin ollessa juuri tietyssä asennossa.

Minulla kuului radio wahin kanssa ihan V-ampilla ja kuulokkeilla soittaessa. Muistaaksi se tuli varpaat alhaalla -asennossa. Ihan joku Suomen kanava, Sydämeni osuman sai muistaakseni.
Don´t you know there ain´t no Devil That´s just God when he´s drunk - Tom Waits
poppamies
27.11.2003 13:22:51

Mikäli mä olen havainnut, niin kyseessä ovat useimmiten (aina?) keskipitkän alueen asemat.

No ei aina. Minä olen kyllä kerran keikalla kuunnellut ihan FM'ää (ulaa) putkivahvistimesta. Tosin lähetin oli muutaman sadan metrin päässä.
"G-strings are for strippers"
Dee
27.11.2003 14:06:54
Mullakin on kuulunut, eli varsin yleistä näyttää olevan. Ekan kerran kun se kuului ajattelin vaan että ei se voi olla, mun päässä kaikuu tai jotain. Mutta kiitos tästä topikista; enää ei mielenterveys huoleta (niin paljoa) =). Ja niin.. on se venäläinen radio juu (eipä yllätä toisaalta).
"Pelkästään kolmisoinnun kanssa jo ollaan helposti tilanteessa, jossa asiat riistäytyvät hallinnasta." - Robert Fripp
kid ego
27.11.2003 14:42:23
Captain Planetin bassokaappi tuuttasi aikoinaan radiolähetyksiä kuin normaali radio konsanaan. Mä olen kerran kuullut jonkun naapurini (?) puhelun langattomista kuulokkeistani kun kuulokkeet olivat päällä mutta antennin virtalähde ei.
"Bubba was my best good friend" -Forrest Gump
Negative creep
27.11.2003 15:11:59
mun veljen vahvarista kuuluu jokin lp puhelin tai joku sellane. jotkut venäläiset selitti siinä jotain. toimii hyvin särön kaa. isä selitti että kitaran kielet ois toiminu antennina ja se vahvistin o aika vanha paska ni siinä ee muka ollu jotain "suojausta" tai jotain sellasta. blaablaa. nibruski utreuski brutus petruski valabuski boris herokaja saddam hussein.
You snooze, you lose - Dexter Holland
Fortune
27.11.2003 15:26:01
Mut koht sä teet: rupeet opettajax.

Niin, onhan se ankeaa, kun on 2,5 kuukauden kesäloma ja eikä tarvitse juosta työkseen rahan perässä ja sitä palvoen.
Look behind you, a three-necked guitar!
Sarjakuvaa?
mooch
27.11.2003 16:31:36 (muokattu 27.11.2003 19:17:48)
Kitaravahvistimesta ja wahista olen huomannut saman vaikka kuinka monesti. Se on jokin venäläinen asema.

eikös wahi melkein kuulostakkin venäläiseltä radiolta? *hihi!* (niinpä, anteeksi)

kitarasta en ole tollasta huomannut itse. kaveri kerran pisti kitaran mikkejen lähelle kellonsa ja kuulu aika hienosti kellon tikitys. siitähän sais melkein metronomin ittelleen :-)

isukki kertoi joskus että oli muistaakseen kaaaauan sitten telkasta kuullut ihan säkällä joittenkin puhelua. mutta oli se kyllä kuullut niitä jostain puhelinpylvään luota ollessaan php:llä töissä. (uh, siinä oiski elämää kuunnella puheluja jossain mettässä.)

EDIT: ainiin, ja unohtui kirjoittaa tällanen hauska tositapahtuma. autossamme kun on stereoissa cd-liitäntä, niin kun pisti toisen pään siihen, ja toista päätä piti esim. sormessaan, niin stereoista kuului sihinää, joka nousi (siis sävelkorkeus) aina auton vauhdin mukaan. kyllä maailma on hassu.
Gamo
27.11.2003 18:39:04
Minun radiostani kuului kerran kitarointia... Kitaravahvistin on keskellä valtavaa magneettikenttien myrskyä, joka kattaa koko maapallon, ja itse asiassa koko tunnetun maailmankaikkeuden. Kaikki maadoittamattomat metalliesineet sykkivät magneettikenttien tahdissa, ja niihin indusoituu heikko sähkövirta. Suurin osa tästä on epämääräistä häiriötä, mutta toisinaan ihmisten aiheuttamat lähetteet aiheuttavat suurimmat virrat, joita sitten vahvistimet vahvistavat. Vahvistimien puolijohteet osavat demoduloida signaaleja, eli kaivaa ulos niihin kätkettyä informaatiota. Esimerkiksi radiosignaaleista radio-ohjelmaa tai häriörätinöistä napsahduksia ja rutinoita.

Usein heikot liitokset aiheuttavat tämän signaalien avaamisen ymmärrettävään muotoon.
voltasparta
28.11.2003 10:06:12
mul kuulu kerran ku pistin wah wahin puoliksi auki.. vahvistimesta kuulu jotain venäjää.. ; )
You push and you pull and struggle with the knot It's tying you up while you're fadin' You give and you take and take what you got
baron
28.11.2003 11:25:33

Ikääntyminen on terveellistä (ainoa tapa pysyä hengissä!).
Hyla
28.11.2003 11:44:44
Joo venäjänradiota on täälläkin päin kuunneltu, joskus pikkuserkun kanssa yritettiin nauhoittaa jotakin biisiä ja piti keskeyttää soitto ja keskittyä nauramaan sille Marshallista tulevalle venäjälle, oltiin vähän että "mitä helvettiä?!":D
Roadari
28.11.2003 12:01:10
Kitaravahvistin toimii olosuhteista riippuen radiona. Yksinkertainen radio vastaanotin ei montaa komponenttia vaadi. Putkikoneet useammin. Uudemmat trankkupelit ovat aika hyvin suojattuja. Kitaran piuha toimii antennina ja samalla virittimenä. Ilmiön pitäisi poistua eri mittaisella piuhalla, koska viritys muuttuu.
Venäjän radio tulee siksi että siellä on radiotaajus ns. paremmalla kantoaallolla ja lähetys tehot järjettömiä.
Aikoinaan kun heilutteli loisteputkea Moskovan ison radiomaston vieressä, sen sai loistamaan. Testattu juttu!!!
Omasta voxista tulee aina sillointällöin Moskovan sää...

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Freakz
28.11.2003 12:17:42
Ihmeteltiin mekin joskus treenikämpällä, että mistä tuo radio kuuluu kun ei ole muita huoneita...
Johtui varmaan sitten samasta syystä...
Aika on soittaa, aika on kuolla
juici
28.11.2003 21:32:41

Mulla on monesti kuulunut vahvarista radio ja telkkari. Kerran kuului jopa ohiajavan rekan LA-radio vähän aikaa.
"And now for something completely different..."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)