thomas_S 17.11.2006 11:17:38 | |
---|
Hei Tyttäremme sai uuden viulun, joka on suhteellisen arvokas. Viulu on vakuutettu ja erikseen mainittu kotivakuutuksen yhteydessä. Vakuutus korvaa varkauden, rikkoutumisen ja muut yllättävät tapahtumat. Mutta jos soittimen unohtaa jonnekin tai muuten huolimattomuuden seurauksena tapahtuu jotain, silloin vakuutus ei korvaa. Uskon kyllä että tytär nuoresta iästään huolimatta osaa pitää soittimesta huolta, mutta silti olisi mukava jos olisi vakuutus, joka korvaa myös omia törttöilyjä. Onko sellaista olemassa? Nykyinen vakuutusyhtiö on IF ja siinä on ehdoissa aika selkeästi rajattu unohtamiset ja vastaavat korvausturvasta pois. Soitin juuri Fenniaan ja siellä on vastaava systeemi. Miten muut yhtiöt? Ja millaisia kokemuksia on soittimien vakuuttamisesta ylipäätänsä? |
wrshredder 18.11.2006 10:06:21 | |
---|
Mitä toi vakuutus maksoi? Vois ottaa kitaraan samallaisen. THV-Klubi#52
Romantikkoitkijät#23
S.M.A.K - perustajajäsen |
If:llä kaikki irtaimisto 3500 arvoon asti katsotaan "normaaliksi" ja ne kuuluu siksi automaattisesti kotivakuutukseen. Poikkeuksena polkupyörät, jossa raja on 900 euroa, mutta koska soittimet eivät ole polkupyöriä ne kuuluu vakuutukseen kunhan arvo on alle 3500. Muilla vakuutusyhtiöillä saattaa olla eri eurorajat(?). Jos siis soittimen arvo on yli 3500 se pitää vakuuttaa erillisellä vakuutuksella, jonka hinta on sidottu soittimen arvoon. Muutaman tonnin arvoisen tavaran vakuuttaminen maksaa muutaman kympin vuodessa. Omavastuu taisi olla kotivakuutusta pienempi jos oikein muistan. |
baron 20.11.2006 10:25:18 | |
---|
Mulla on Pohjolan kotivakuutukseen liitetty "arvoesinevakuutus" soittimille ja se on ymmärtääkseni aika kattava. Tosin mitään sellaista ei ole tapahtunut, että olisi päässyt tsekkaamaan, miten käytännössä. "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
thomas_S 20.11.2006 13:17:35 | |
---|
Katsoin myös Pohjolan ehdot. Siinäkin on unohtaminen ja katoaminen rajattu vakuutuksesta pois. Taitaa olla kaikilla yhtiöillä tuo käytäntö koska muuten olisi varmaan väärinkäytös liian helppoa. |
wrshredder 20.11.2006 13:47:58 | |
---|
Emmä tiedä onko mulla mitään kotivakuutusta? Asun kerrostalokämpässä. Porukoiden kämpässä kävi juuri vähä aika sitten vesivahinko ja ne joutu muuttamaan kokonaan uuteen kämppään, jos mulla olis ollu kitarat siinä huoneessa lattialla johon vettä tuli niin olisi entisiä :P , mutta siis levisi tuo vesi lattian alla melkeen koko taloon. Onneksi oli vakuutuksia. Ajattelin vain ,että voisin kyllä maksaa mielihyvin parikymppiä vuodessa kunhan saisin nukuttua yöni rauhassa, pitää nyt vielä kysellä porukoilta näistä. THV-Klubi#52
Romantikkoitkijät#23
S.M.A.K - perustajajäsen |
tanjuli 20.11.2006 15:22:53 | |
---|
Vaikka mulla Fennian kotivakuutus kattaa soittimetkin (en omista liian arvokkaita vermeksiä), niin erillisvakuutin ne koska käytän niitä opiskeluun ja työntekoon > joudun kuljettamaan ja toisinaan säilyttämään niitä muualla kuin kotona. Ei kata unohtamista, mutta kattaa esimerkiksi sen, jos keikan tauolla, soittimen ollessa lavalla, joku humaltunut yleisön edustaja remuaa sen päälle eikä häntä saa jälkeenpäin kiinni/hänen vakuutuksensa ei kata törppöiyjään, oma vakuutukseni kattaa sen. Muissa vakuutusyhtiöissä edellytettiin että soitin on koko ajan mukana, ts. sitä ei orkesterin tauonkaan ajaksi jätetä lavalle, että vakuutus sen korvaisi... no joo, haluan nähdä sen bändin joka vartin tauon ajaksi korjaa synakioskit/rummut pois lavalta... Ja aina, AINA löytyy joku joka "on muusikko itsekin" ja sillä oikeuttaa itsensä kiipeämään lavalle "esittämään taukomusiikkia" joka loppujen lopuksi on performanssi nimeltä "boolimalja sähköpianossa". En ole tosiaan tullut kysyneeksi mistään, kattaako mikään vakuutus unohtamista. Pitäisikin ottaa selvää, kyselen vaikkapa soittajalapsellisilta tutuilta, miten ovat asian hoitaneet. [i hear voices but at least they're on tune] |
sellisti 20.11.2006 21:14:57 (muokattu 20.11.2006 21:16:13) | |
---|
En ole tosiaan tullut kysyneeksi mistään, kattaako mikään vakuutus unohtamista. Jos kattaa niin vakuutusmaksut lienevät melko lailla hurjat, veikkaan ma. Mutta epäilen löytyykö sellaista vakuutusta. Vois tosiaan olla turhan helppo huijata. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
tanjuli 24.11.2006 10:05:08 (muokattu 24.11.2006 10:06:42) | |
---|
Jos kattaa niin vakuutusmaksut lienevät melko lailla hurjat, veikkaan ma. Mutta epäilen löytyykö sellaista vakuutusta. Vois tosiaan olla turhan helppo huijata. Amen hallelujah. Täytyy sanoa etten ole koskaan kuullut semmoisesta että joku unohtaa soittimen. Mulla tuppaa silloin tällöin pikkujuttuja kuten ständejä unohtumaan, mutta oon kehittänyt systeemin millä saan kaikki irto-osaset (ständit, piuhat, nuotit jne) kiinnitettyä soitinkoteloon, joten helpotti huomattavasti :) (Paitti Finnairin lähtöselvitysihmiset oli kerran unohtaneet pakata soittimen koneeseen, ja soittaja oli sitten ulkomaassa aika onnellisena että näin, hyvä keikkareissu tuli joo... No löytyi sitten Hki-Vantaalta soitin, ja lähetettiin perästä. Finskin täti soitti perään vielä että tulihan perille, soittaja kertoi että tuli, kiitos, mutta saisiko tästä korvauksia, kun tässä kuitenkin ootte mun työkalut unohtaneet pakata messiin ja työreissulla ollaan ja aikataulut pissaa nyt pahemman kerran tän töppäyksen vuoksi. Finskin täti siihen että "joo ei me tämmösiä korvata, kun ei tullut mitään vahinkoa, että vaan pahaa mieltä eikä sen vakavampaa, jos matkalaukku olis kadonnu ni sitte oltais kyllä hammasharjat ostettu, mutta tässä kun oli tämmönen paha mieli vaan kyseessä..." Että näin. Aistinko täältä välistä semmoisen "muusikko tekee työtä vain ja ainoastaan soittamisen ilosta eikä sillä voi mitään aikatauluja olla" -asenteen?) Ja edellisestä hieno aasinsilta takaisin topicciin - eli kannattaa tehdä selväksi sinne vakuutusyhtiöihin että onko kyseessä harrasteväline vai työkalu vai mikä kun soitinta vakuuttaa. Mulla oli uskomattomia vaikeuksia saada esim. Tapiolassa virkailija uskomaan että ei, en "harrasta" musiikkia työn ohessa vaan käyn toisinaan ns. oikeissa töissä musiikin opiskelun ja musikkialan ammatin harjoittamisen lomassa -> vaikka tienaan musiikilla vähemmän kuin toimistopaskanakeilla niin se on silti ns. pääammattini. [i hear voices but at least they're on tune] |
sellisti 25.11.2006 00:12:32 (muokattu 25.11.2006 00:13:02) | |
---|
(Paitti Finnairin lähtöselvitysihmiset oli kerran unohtaneet pakata soittimen koneeseen, ja soittaja oli sitten ulkomaassa aika onnellisena että näin, hyvä keikkareissu tuli joo... No löytyi sitten Hki-Vantaalta soitin, ja lähetettiin perästä. Finskin täti soitti perään vielä että tulihan perille, soittaja kertoi että tuli, kiitos, mutta saisiko tästä korvauksia, kun tässä kuitenkin ootte mun työkalut unohtaneet pakata messiin ja työreissulla ollaan ja aikataulut pissaa nyt pahemman kerran tän töppäyksen vuoksi. Finskin täti siihen että "joo ei me tämmösiä korvata, kun ei tullut mitään vahinkoa, että vaan pahaa mieltä eikä sen vakavampaa, jos matkalaukku olis kadonnu ni sitte oltais kyllä hammasharjat ostettu, mutta tässä kun oli tämmönen paha mieli vaan kyseessä..." Että näin. Aistinko täältä välistä semmoisen "muusikko tekee työtä vain ja ainoastaan soittamisen ilosta eikä sillä voi mitään aikatauluja olla" -asenteen?) No aika älytöntä ettei minkäänlaista, edes muodollista korvausta. Soitin olis voitu varastaa tms. heidän töppäyksensä vuoksi. Tuuri kävi että soitin löysi perille, ei sen pitäisi vapauttaa vastuusta. Vaan annas olla jos olis vaikka europarlamentaarikon attaseasalkku jäänyt lähtöselvitykseen niin eiköhän olis sille "pahalle mielellekin" joku hinta löytynyt... "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |