Aihe: Hiilikuitujouset
1 2
M!Xu
14.11.2006 15:36:37 (muokattu 29.07.2007 21:55:22)

Haluaisin poistaa tämän viestini, mutta se ei ilmeisesti onnistu?

Mod.huom. No ei todellakaan.
pöö
sateensukka
15.05.2007 17:12:13
Olen itse miettinyt myös hiilikuitujousen ostamista. Sitä kun on useampi opettaja minulle suositellut ja pikkuhiljaa kiinnostus on vain kasvanut niitä kohtaan. Tämä ketjukin ollut vain kiinnostusta lisäävä. Kiitos tiedoista ja mielipiteistä!

Tuntuu, että hiilikuitujousen ostaessa saa "halvalla hyvää". Tokihan hiilikuitujousetkin maksaa, mutta puujousiin verrattuna hinnat on alhaisemmat.

Uusi sellokin on hankinnan alla. Nykyisestä sellosta on hyvin vaikea saada erilaisia sävyjä ja ääni on helposti hieman tukkoinen ja "vuotava". Ajattelin kuitenkin hankkia ensin toisenlaisen jousen. Nykyisellä jousella soittamalla ei toisenlaisistakaan selloista saa välttämättä niin hyvää ääntä kuin voisi olla mahdollista. Joten kannattavampaa ostaa ensin parempi jousi Pitäisi vaan nyt päästä kokeilemaan ja vertailemaan hiilikuitujousia etsien sitä sopivaa.
sellisti
15.05.2007 20:44:04 (muokattu 15.05.2007 20:45:22)
Tuntuu, että hiilikuitujousen ostaessa saa "halvalla hyvää". Tokihan hiilikuitujousetkin maksaa, mutta puujousiin verrattuna hinnat on alhaisemmat.

Toki kannattaa kokeilla useampaa ennen kuin ostopäätöksen tekee, mutta hiilikuitu taitaa tosiaan olla materiaalina hiukan tasalaatuisempi kuin puu, ja edullisempikin, jouseen kun ei mitä tahansa puuta voi käyttää. Kyllä hiilikuitujousissakin voi kai silti huonompia olla, joten ei kannata ekaa edullista automaattisesti ostaa.

E. Niin ja hiilikuitujousten ehdoton etu on niiden keveys. Ei pitäis ainakaan tulla jousikäden rasitusongelmia jos asennot vaan muuten on kohdallaan.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
sateensukka
15.05.2007 22:13:49
Toki kannattaa kokeilla useampaa ennen kuin ostopäätöksen tekee, mutta hiilikuitu taitaa tosiaan olla materiaalina hiukan tasalaatuisempi kuin puu, ja edullisempikin, jouseen kun ei mitä tahansa puuta voi käyttää. Kyllä hiilikuitujousissakin voi kai silti huonompia olla, joten ei kannata ekaa edullista automaattisesti ostaa.

Varmasti niitäkin on monenlaatuisia. Siksi pitääkin nyt ottaa kunnolla selvää asiasta ja kokeilla erilaisia, eikä tyytyä halvimpaan. Opiskelijabudjetti ei tosin aina niin huipussa ole, mutta mielummin ostan hyvän jousen vähän kalliimmalla, kuin huonon halvalla. Sitäpaitsi hyvään ostokseen sitä mielellään sijoittaakin vähän enemmän.

E. Niin ja hiilikuitujousten ehdoton etu on niiden keveys. Ei pitäis ainakaan tulla jousikäden rasitusongelmia jos asennot vaan muuten on kohdallaan.

Tämä onkin yksi asia mikä hiilikuitujousissa miellyttää. Onhan se varmasti erilaista ja totuttelua vaativaa soittaa kevyemmällä jousella. Jonkinlaisen eron voin huomata jo soittaessani tänhetkisellä kakkosjousellani, joka on kevyempi kuin käytössä oleva jousi. On sillä vaan erilaista soittaa.
sellisti
16.05.2007 20:57:40
Tämä onkin yksi asia mikä hiilikuitujousissa miellyttää. Onhan se varmasti erilaista ja totuttelua vaativaa soittaa kevyemmällä jousella. Jonkinlaisen eron voin huomata jo soittaessani tänhetkisellä kakkosjousellani, joka on kevyempi kuin käytössä oleva jousi. On sillä vaan erilaista soittaa.

Jep, ja puujousissa tuppaa toisinaan olemaan vielä niin että mitä kevyempi jousi niin sitä työläämpi sillä on saada tuhtia ääntä. Hiilikuitu on materiaalina paljon jämäkämpi kuin puu, joten vaikka jousi olisi kevyt, niin se ei vie mitään pois äänestä. Ainakin niissä hyvissä hiilikuitujousissa.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
superheikki
19.07.2007 22:55:46
Mullan on carbon viulun jousi. Käsittääkseni tehty ranskassa.
Ostin käytettynä about 550e. Tykkään tosi paljon, helppo soittaa. Ei siis tietenkään voi verrata mihinkään kymppitonnin jonku gurun valmistamaan jouseen, mutta todella hyvä hintalaatusuhde. Hiilikuitujousissa on aivan samanlaisia laatueroja ja hintahaitari kuin puujousissakin, kannattaa olla tarkka.
superheikki
19.07.2007 23:00:29
Niin ja tuosta viulun arvosta. Arvo on tosi suhteellista, kun markkinat ovat pienet. Suomessa ei taida olla montaa arvioijaa, jotka voivat antaa virallisen lausunnan viulun arvosta. Olen saanut esimerkiksi omasta trirolilaisesta viulustani arvioita parista sadasta-8000 euroon. Riippuu paljon keltä kysyy ja mitä viulussa arvostaa.
Niskamies
29.07.2007 12:35:09
Mä kävin taannoin jouhittamassa oman jousen, ja sain lainaksi siksiaikaa hiilikuituisen jousen. Soittimena siis kontrabasso ja jousena saksalainen jousi. En tykännyt kyllä lainkaan. Kyseessä oli ~1000 euron jousi, ja ei sillä saanut saundia. Bassoa ei saanut soimaan, vaan saundi oli joka oktaavialassa tönkkö eikä bassosta saanut soimaan harmonisia kerrannaisia jotka tulevat hyvin esiin puujousella. Saundi oli muutenkin tosi kuiva.

Pakko todeta että otanta oli todellakin vain toi yksi jousi, mutta se jälkeen ei ole hotsittanut muita edes kokeilla.
Niskamies
29.07.2007 12:40:55
Omaan puujouseeni verrattuna nämä jouset saavat sellostani vielä paljon jalomman, kauniimman ja yläsävelrikkaamman soundin.

Aika outo juttu, kun mun mielestä tuntui että omasta bassosta hävisi kaikki yläsävelsarjat hiilijousella soittaessa. Tosin se mun testijousi ei ollutkaan Arcus vaan noin tuhannen euron kiinalainen. Olisi kyllä kiva kokeilla tollaista Arcus Concerto bassojousta, vaikka samaan hintaan tosin saa jo Döllingin kontrajousia, jotka ovat oman testin perusteella likimain täydellisiä.
sellisti
29.07.2007 12:45:47
Aika outo juttu, kun mun mielestä tuntui että omasta bassosta hävisi kaikki yläsävelsarjat hiilijousella soittaessa. Tosin se mun testijousi ei ollutkaan Arcus vaan noin tuhannen euron kiinalainen. Olisi kyllä kiva kokeilla tollaista Arcus Concerto bassojousta, vaikka samaan hintaan tosin saa jo Döllingin kontrajousia, jotka ovat oman testin perusteella likimain täydellisiä.

No merkeissä on luonnollisesti eroja kuten puujousienkin kohdalla, plus että Arcus on tehty ihan omalla konseptilla joka ei muistuta mitään toista hiilikuitujousta. Jos hiilikuidun äänenkuljetusominaisuudet ovat paremmat kuin parhaalla pernambuco-puulla (kuten tuolla Arcusin sivujen "labra-osiossa" selitetään, tuskin on pelkkää markkinapuhetta), niin ei sen pitäisi ainakaan äänen tukkoisuutena ilmetä. Ehkä syy on ollut sitten jossain muussa. Toki soitinkin vaikuttaa; itse lainasin omaa joustani eräälle sellistikollegalle kokeiltavaksi, ja hänkään ei oikein ollut tyytyväinen soundiin oman sellonsa kanssa, vaikkei lopullista mielipidettä nyt vielä ihan yhden tai kahden päivän perusteella kannata tehdäkään.
-Olivia-
07.09.2007 15:28:09
Eksyin tänne ja luin todella kiinnostuneena keskustelua. Osaisiko joku viulisti kertoa hiilikuitujousikokemuksistaan yhtä perusteellisesti kuin sellisti omistaan? Kannattaako harkita? Ehkä viimeistään sitten kun uuden jousen osto tulee muuten eteen, ympäristövimmailijana kun mielelläni säästäisin pernambucoparkoja...
shadow226
25.12.2007 00:15:47
Oma opettajani sanoi heti, että ei missään nimessä pidä ostaa hiilikuitujousta kun uutta viulunjousta olin hankkimassa. Tiedä häntä sitten miksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)