Aihe: kaverit solmussa pianon äärellä
1 2
badcompany
03.11.2006 13:16:41
John Titor
03.11.2006 13:26:26 (muokattu 03.11.2006 15:04:29)

hoho.

http://www.youtube.com/watch?v=Aajtw30-YG0

Hohhooo, kerrankin tyylikästä musiikkihuumoria. Mahtava pläjäys. Plussat peliin, tuli hyvä mieli.
Jos pelkästään runsas hidas harjoittelu riittäisi kehittämään nopean tekniikan, B. B. King pystyisi soittamaan jo 32-osia tempossa 300.
sellisti
03.11.2006 22:23:36
Hahaa, edesmennyt Victor Borge oli kyllä ylittämätön kuningas tuossa lajissa. Hänhän olisi ollut ihan helkkarin kova konserttipianisti, mutta antautui musiikkikoomikon uralle. Ja tekikin pitkän uran.

http://en.wikipedia.org/wiki/Victor_Borge
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Cliffies
06.11.2006 09:10:15
Hänhän olisi ollut ihan helkkarin kova konserttipianisti, mutta antautui musiikkikoomikon uralle. Ja tekikin pitkän uran.

Hänhän OLI kova konserttipianisti. Sillä kosketuksella ja musikaalisuudella ei pitäisi asiasta olla mitään epäselvyyttä. Ja sitten Hesarissa kirjoitetaan että pellepianisti Borge on kuollut. Kele. Ja nimenomaan tällä sanamuodolla.
(Max Reger: Kirje kriitikolle) Istun taloni pienimmässä huoneessa. Arvostelunne on edessäni. Tuossa tuokiossa se on oleva takanani.
wrshredder
06.11.2006 10:45:57
Juu näille videoille tuli kyllä naurettua joskus..
THV-Klubi#52 Romantikkoitkijät#23 S.M.A.K - perustajajäsen
sellisti
06.11.2006 20:58:58
Hänhän OLI kova konserttipianisti. Sillä kosketuksella ja musikaalisuudella ei pitäisi asiasta olla mitään epäselvyyttä. Ja sitten Hesarissa kirjoitetaan että pellepianisti Borge on kuollut. Kele. Ja nimenomaan tällä sanamuodolla.

Totta, aiheellinen korjaus. Kyllähän hänet varmasti pääasiassa koomikkona muistetaan, mutta aika kömpelö sanavalinta silti Hesarilta kieltämättä.

Borgehan itse kertoi, että hän päätti ryhtyä komedian pariin sellaisen tapauksen jälkeen, kun hän oli ollut nuorena miehenä esittämässä jotain konserttoa (olisko ollut Rachmaninovia) orkesterin kanssa, ja hänen tapansa liikutella soittaessaan melko isoja ja tuuheita kulmakarvojaan oli saanut eturivin yleisön tirskumaan. Tämän huomattuaan Borge ei suinkaan ollut häkeltynyt, vaan jatkoi kulmakarvoineen flirttailua yleisön kanssa saaden sen huvittumaan yhä äänekkäämmin. Sen sijaan kapellimestarilla oli mennyt pasmat sekaisin havaittuaan yleisön äänet, ja kauhistuksissaan hän oli kiihdyttänyt orkesterin tempoa niin paljon, että orkesteri saapui solistin soolokadenssiin paljon ennen solistia. Sillä hetkellä Borge lopetti rauhallisesti soiton, käveli kapellimestarin luo, käänsi tämän partituuria muutaman sivun taaksepäin, käveli takaisin pianon luo, kumarsi yleisölle ja jatkoi soittoa. :D
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
badcompany
07.11.2006 11:19:29
sellisti
07.11.2006 22:29:46
Hmmm... onko Borgelta mitään "oikeita" levytyksiä, eli siis sellaisia joissa se on ihan perinteiseen tapaan levyttänyt jonkun konserton tms.? Tekisi mieli tarkistaa kuinka vakavissaan mies osaa soittaa.

Enpä ole kyllä törmännyt, voi olla että on melkoisia harvinaisuuksia jos sellaisia on olemassa. Kyllähän Borge esityksissään aina jotain ihan vakavastikin soittaa, ja hienosti soittaakin. Kun malttaa olla pelleilemättä. :) Ei nyt konserttoja sentään, mutta pikkukappaleita ja sellaista.
bicycler
08.11.2006 10:18:46
Cliffies
08.11.2006 13:40:07
Enpä ole kyllä törmännyt, voi olla että on melkoisia harvinaisuuksia jos sellaisia on olemassa. Kyllähän Borge esityksissään aina jotain ihan vakavastikin soittaa, ja hienosti soittaakin. Kun malttaa olla pelleilemättä. :) Ei nyt konserttoja sentään, mutta pikkukappaleita ja sellaista.

Joo, se soittaa kivoja kansanlauluja ja sitten jotain Clair de Lunea yms. Ei voi kuin nauttia miehen aidosta lämpimästä musikaalisuudesta ja pehmeästä kosketuksesta. Näinä "teräksisen kosketuksen" päivinä on kauhean piristävää kuunnella vanhoja kultaisen polven pianisteja, edes sitten nauhalta.
(Max Reger: Kirje kriitikolle) Istun taloni pienimmässä huoneessa. Arvostelunne on edessäni. Tuossa tuokiossa se on oleva takanani.
-samuli-
27.11.2006 23:17:36
borge on nero omassa lajissaan.

juttelin juuri pari päivää sitten asiasta erään tanskalaisen tuttavani kanssa ja hän sanoi, että borge kärsi kuulemma jonkin verran ramppikuumeesta, joten normaalin, 'vakavan' konserttipianistin ura muuttui (meidän kaikkien onneksi) mahtavaksi koomikon uraksi.
jon lord
08.12.2006 12:12:16
Kohtuullisen viileä jätkä:D
Hmmm... onko Borgelta mitään "oikeita" levytyksiä, eli siis sellaisia joissa se on ihan perinteiseen tapaan levyttänyt jonkun konserton tms.? Tekisi mieli tarkistaa kuinka vakavissaan mies osaa soittaa.

Mulla on Borgen cd Comedy in music ja siinä se soittaa muutaman kappaleen ihan kunnolla orkesterin kanssa. Ainakin Rachmaninovia ,Brahmsia ja Griegiä. Äänen laatu tosin on melko huono koska äänitykset on aika vanhoja. Sitten mulla on 5 Borgen esitystä DVD:llä joissa yhdestä se soittaa kaikki pianokappaleet ihan kunnolla. Myös Tukholman kuninkaallisen orkesterin kanssa Borge soittaa pelleilemättä jonkun kappaleen. Tampere talon avajaisissa hän johti kunnolla Sibeliuksen Finlandian joten aina välillä hän teki jotain pelleilemättä.
Kyllä maailman asiantuntijat ovat sanoneet että hänellä oli poikkeuksellinen kyky soittaa pehmeästi ja kauniisti ja kyllä se noista konserteistakin kuuluu.
COVS jäsen N.o 3
John Titor
08.12.2006 18:06:13

Mulla on Borgen cd Comedy in music ja siinä se soittaa muutaman kappaleen ihan kunnolla orkesterin kanssa. Ainakin Rachmaninovia ,Brahmsia ja Griegiä. Äänen laatu tosin on melko huono koska äänitykset on aika vanhoja. Sitten mulla on 5 Borgen esitystä DVD:llä joissa yhdestä se soittaa kaikki pianokappaleet ihan kunnolla. Myös Tukholman kuninkaallisen orkesterin kanssa Borge soittaa pelleilemättä jonkun kappaleen. Tampere talon avajaisissa hän johti kunnolla Sibeliuksen Finlandian joten aina välillä hän teki jotain pelleilemättä.
Kyllä maailman asiantuntijat ovat sanoneet että hänellä oli poikkeuksellinen kyky soittaa pehmeästi ja kauniisti ja kyllä se noista konserteistakin kuuluu.

Sanokoot asiantuntijat mitä vaan, luotan omiin korviini ja arvostelukykyyni. Samaiset "asiantuntijat" ovat valinneet myös maailman nopeimmiksi sähkökitaristeiksi Michael Angelon ja Chris Impellitterin ja vuoden parhaaksi rock-levyksi My Chemical Romancen Black Paraden, enkä yhdy ajatuksiin ollenkaan.

Täytyy pitää silmät ja korvat auki, josko Borgen vakavaa soittoa jostain kuulisi. Kiitoksia tiedoista.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
Miuq
02.01.2007 03:12:26 (muokattu 02.01.2007 03:13:41)
Niin luotan minäkin, ja jos korvasi eivät sano mitään eikä arvostelukyky pysty noiden komediapätkien perusteella havaitsemaan todellista muusikkoa, niin tokkopa ne "vakavat" nauhatkaan siinä auttaa.

Enkä nyt siis tarkoittanut chemical brothersia ja kumppaneita.
John Titor
02.01.2007 12:00:21

Niin luotan minäkin, ja jos korvasi eivät sano mitään eikä arvostelukyky pysty noiden komediapätkien perusteella havaitsemaan todellista muusikkoa, niin tokkopa ne "vakavat" nauhatkaan siinä auttaa.

Enkä nyt siis tarkoittanut chemical brothersia ja kumppaneita.

Jepjep, hyvät soittajat ja erinomaiset soittajat ovat kuiteskii eri asia. Mainiostihan biisit tuntuivat kulkevan huumoripätkissä, siksi kiinnostuinkin.
Miuq
02.01.2007 20:55:45
Itse näkisin siinä myös sen puolen, että tuon tason musiikillisen komedian tekeminen edellyttää todella syvällistä ymmärrystä musiikista itsestään.
Rojekti
03.01.2007 12:05:22
Itse näkisin siinä myös sen puolen, että tuon tason musiikillisen komedian tekeminen edellyttää todella syvällistä ymmärrystä musiikista itsestään.

Ja myös komediasta! Onhan toi todella hienoa, että osaa musisoida todella hyvin ja olla tunteella mukana ja kun vielä osaa tehdä asiasta komediaa, ei mitään ilkuntaa tai muuta laadutonta töhnää. Siinähän pitää keskittyä todella paljon itse musiikkiin + itse komediaan. Miähen työ.
Aeööö..?
John Titor
03.01.2007 13:15:29 (muokattu 03.01.2007 13:18:32)

Niin, juuri näin oletinkin, ja kyseisen oletuksen haluaisinkin tarkistaa niiltä "vakavilta" levyiltä. On nimittäin olemassa myös mahdollisuus, että teknisesti erinomainen soittaja ei usko omiin näkemyksiinsä kappaleista, tai huomaa ettei perinteinen konsertointi tuota samanlaista tyydytystä kuin yleisön viihdyttäminen suoremmin keinoin, ja siksi pitäytyy jälkimmäisen kaltaisissa esityksissä.

Halusin tietää oliko mies erinomainen konserttipianisti, jolla oli silmää huumorille, vaiko keskinkertainen konserttipianisti, joka huomasi saavansa suurempaa suosiota jättämällä vakavan konsertoinnin muille ja keskittymällä lisäämään esityksensä tehokkuutta muiden kuin puhtaasti kuuloaistiin perustuvien keinojen avulla.
Pelkästään se, että pystyy toimimaan konserttipianistina, on jo osoitus korketasoisesta musiikillisesta kyvykkyydestä.

Ei David Helfgottinkaan tunnettuus pelkkään hyvään soittoon perustu, vaikka sitä onkin miellyttävä kuunnella.
sellisti
03.01.2007 21:38:53
Halusin tietää oliko mies erinomainen konserttipianisti, jolla oli silmää huumorille, vaiko keskinkertainen konserttipianisti, joka huomasi saavansa suurempaa suosiota jättämällä vakavan konsertoinnin muille ja keskittymällä lisäämään esityksensä tehokkuutta muiden kuin puhtaasti kuuloaistiin perustuvien keinojen avulla.

En tiedä onko Borgen "vakavalta" kaudelta olemassa äänityksiä, mutta tuskin ihan keskinkertaiset pianistit pääsevät orkesterin kanssa soittamaan Rachmaninovin konserttoja isoihin saleihin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)