Aihe: Millä leikata raidoilta äänittäessä ylä-/alapää
1 2 3
koopop
01.11.2006 22:14:28

Huono. Silloin pärjätään tietysti laittamatta insertteihin niitä naapurin Jukan PA-setistä revittyjä rauta-viiveenkorjauksia.

Totta! Ton mä missasin ihan tyystin.
"Your ears will tell you all you need to know about polarity or proper phase in sound. Tune in to your instincts..." -Bruce Swedien
kivi
01.11.2006 22:28:37
Totta! Ton mä missasin ihan tyystin.

Jos sä kerrot mulle rumpujen vireen herzeinä ja mikkien etäisyyden rummuista millimetreinä (overit ja lähimikit), mä voin laskea sulle montako millisekuntia kutakin lähimikkiä viivästetään jotta aalto on samassa vaiheessa overien kanssa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
loosah
01.11.2006 22:30:35
Mua rupee pelottamaan...
GIGO
kivi
01.11.2006 22:33:56 (muokattu 01.11.2006 22:34:32)
Mua rupee pelottamaan...

Ihan suotta. Mä oon hyvä tässä. Ei se satu juuri koskaan.

"Trust me, i know what i'm doing."
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
loosah
01.11.2006 22:35:35 (muokattu 01.11.2006 22:36:31)

heh heh = )

Joskus kuitenki vähän kirpasee, ku joutuu pikkutomiin laittamaan 3ms viiveen ; )
GIGO
koopop
01.11.2006 22:38:09

"Trust me, i know what i'm doing."

Kuuluisin viimeinen sana?
"Your ears will tell you all you need to know about polarity or proper phase in sound. Tune in to your instincts..." -Bruce Swedien
kivi
01.11.2006 22:39:44
Kuuluisin viimeinen sana?

Jep. Juurikin tuo.
(Handsome Dick Manitoba)
ch LL
01.11.2006 23:02:53

Jep. Juurikin tuo.

Menkääs nytten vaikka ulos tekemään lumiukkoja! :D
kivi
01.11.2006 23:04:03
Menkääs nytten vaikka ulos tekemään lumiukkoja! :D

Nukkuunpa. Yöt.
(Handsome Dick Manitoba)
JoKo
02.11.2006 13:22:51
Ajatelkaa myös sitä, mitä signaalitielle kytkettävät laitteet/plugarit tekevät sille jäljelle jäävälle äänelle. Kun joka kanavassa laulaa joku vitkutin, saa olla ihmeessä kun henki häviää soundista. Ei mitään turhaa kannata kytkeä linjaan, plugari tai rautaa.

Lähinnä kyllä ajattelin sitä samaa eq:ta joka siinä pöydässä tai koneella joka tapauksessa on.

Mä en kauheasti usko siihen "varmuuden vuoksi" ekuttamiseen, vaikka se nykyään trendi onkin, koska nykytrendi tuottaa keskimäärin myös steriiliydessään ihan oikeasti huonomman kuuloisia levyjä kuin pohjakohinaansa hukkuvat 60-70 -lukujen tallenteet.

No "varmuuden vuoksi" on ehkä väärä ilmaisu. Mä näen homman silleen, että miksatessa tehdään tilaa niin että kaikki elementit mahtuu mukaan ilman "konflikteja", helposti, ja ne soi yhdessä hyvin. Vähänkin isommassa sovituksessa matskuu on vain niin paljon, että sitä tilaa pitää tehdä oikein urakalla, pistää soittimet mahtumaan kutistamalla niitä, sen takia hurinat ja tila missä ei ole musikaalista informaatiota lähtee kyllä heti ensimmäiseksi.

Mun mielestä se fiilis ja magia tulee jostain ihan muusta kuin sähköprummista tai epämääräisestä kuminasta. Tietysti riippuu laitteista ja soittimissa kuinka paljon hurinoiden yms. kanssa joutuu painimaan, mä käytän enimmäkseen juuri 60-70 luvun vahvistimia ja analogisia efektejä, silloin esim. tuplattu kitararaita tuplaa myös kohinan. Tällaisia raitoja kun tulee useampia, niin homma karkaa ns. kädestä jos ei pyri pitämään hurinoita kurissa.

Enemmän kamaa=enemmän hurinaa=pakko leikata turhat pois. Akustisen jazz-trion kanssa homma on luonnollisestikin eri.
magic
20.11.2006 00:15:51

Huuto.netissä joku myi tällasta:

Alesis DEQ830 digitaalinen EQ, 8 kanavaa, ADAT-liitynnät

Vois olla sinne päin, taikka sitten ei...

No minä sellaista siellä yritin myydä, ja nyt myyn täällä !
300:lla eurolla saa omakseen.
Jouni Antero
20.11.2006 16:36:08
Tuommoisia mulla on keikoilla ja "pikaäänityksissä" mukana yksi tai kaksi ihan ns henkivakuutuksena.

http://www.behringer.com/02_product … rodindex.cfm?id=DSP110&lang=eng

Ei varmaankaan mikään maailman hienoin, mutta jos sitä tarvitsee, niin parempi olla mukana kuin kaupassa (kun ei paljoa maksakaan). Siinä on säädettävä bassoleikkuri ja kaikkea muutakin.
urpo
20.11.2006 23:54:23 (muokattu 21.11.2006 00:06:00)
Jos sä kerrot mulle rumpujen vireen herzeinä ja mikkien etäisyyden rummuista millimetreinä (overit ja lähimikit), mä voin laskea sulle montako millisekuntia kutakin lähimikkiä viivästetään jotta aalto on samassa vaiheessa overien kanssa. Rumpujen vire herzeinä? Mun ymmärtääkseni esim. hyvässä snaresaundissa on niitä hertsejä useammalla kuin yhdellä taajuudella(luonnollisissa äänissä kaikissa on) eli jos sä viivästät vaikka 200 hertsin ääniaallon vaiheeseen (kohdalleen) niin samalla sä onnistut saamaan jonkun toisen taajuuden ääniaallon vastavaiheeseen (voit varmaan ite laskea mikä sellainen taajuus olis jos vaikka kuvitellaan et 2 ms:n siirrolla saat sen 200hz kohilleen).Eli tällä mä yritän sanoa et ääni koostuu eri pituisista ääniaalloista(asia, joka tällä palstalla tuntuu joskus unohtuvan). Joo, mä tiedän et täähän alkaa uhkaavasti näyttää siltä et on taas suuren vaihevirhekeskustelun aika ja sehän on aivan hirvittävää. Fysikaalisestihan toi ääni on sen verran monimutkainen aihe et kyllähän siitä keskusteltavaa riittää kunhan muistaa et vaik ne lukion fysiikan tunnit ois jääny väliin niin se ei tee kenestäkään sen huonompaa äänittäjää.
kivi
21.11.2006 00:03:47
Rumpujen vire herzeinä? Mun ymmärtääkseni esim. hyvässä snaresaundissa on niitä hertsejä useammalla kuin yhdellä taajuudella(luonnollisissa äänissä kaikissa on) eli jos sä viivästät vaikka 200 hertsin ääniaallon vaiheeseen (kohdalleen) niin samalla sä onnistut saamaan jonkun toisen taajuuden ääniaallon vastavaiheeseen (voit varmaan ite laskea mikä sellainen taajuus olis jos vaikka kuvitellaan et 2 ms:n siirrolla saat sen 200hz kohilleen).Eli tällä mä yritän sanoa et ääni koostuu eri pituisista ääniaalloista(asia, joka tällä palstalla tuntuu joskus unohtuvan). Joo, mä tiedän et täähän alkaa uhkaavasti näyttää siltä et on taas suuren vaihevirhekeskustelun aika ja sehän on aivan hirvittävää. Fysikaalisestihan toi ääni on sen verran monimutkainen aihe et kyllähän siitä keskusteltavaa riittää kunhan muistaa et vaik ne lukion fysiikan tunnit ois jääny väliin niin se ei tee kenestäkään sen huonompaa äänittäjää.

Kyseessä oli huumori, you see?

Mutta hyvän snaresoundin voi kyllä rajata yhteen tai kahteen avaintaajuuteen, ns peak-taajuuksiin, joiden ulkopuolella on ratkaisevasti turhempaa äänestä, ja näitä peakkeja voi hyvin kutsua rumpujen vireeksi.

Ja sitten on se, miten me kuulemme vireen. Jos esimerkiksi virität snaren D-nuottiin, on sillä nuotilla selkeä hertsiarvo, ja snare todellakin kuulostaa olevan D:ssä.

Mutta kuten sanottu, kyseessä oli huumori. Snaren luonnollisen spektrin muokkaamista kappaleen melodian mukaan ei kai käytä kuin Bob Ezrin.
(Handsome Dick Manitoba)
urpo
21.11.2006 00:37:06
Kyseessä oli huumori, you see?
Ja sitten on se, miten me kuulemme vireen. Jos esimerkiksi virität snaren D-nuottiin, on sillä nuotilla selkeä hertsiarvo, ja snare todellakin kuulostaa olevan D:ssä.

Oolrait. Huummorrii. Ei Urpo ymmärrä huumorii mut toi vireen kuuleminen on sinänsä mielenkiintonen juttu. Esim. symbaalista pystyy kuulemaan miljoona nuottii ja ykskään ei tunnu olevan mitenkään hallitseva ja sen takii se ymmärtääkseni luokitellaan hälysoittimeks( en muista sitä oikeeta termii) kun taas melodiasoittimissa se fundamentaalitaajuus on hyvin selkeesti kuultavissa. Hyvässä snaressa virettä ei varsinaisesti kuule tai siis sitä ei ajattele vireenä. Sen takii se sopii biisiin kuin biisiin sävellajista riippumatta. Toki sillä joku vire aina on.
kivi
21.11.2006 11:43:42
Oolrait. Huummorrii. Ei Urpo ymmärrä huumorii mut toi vireen kuuleminen on sinänsä mielenkiintonen juttu. Esim. symbaalista pystyy kuulemaan miljoona nuottii ja ykskään ei tunnu olevan mitenkään hallitseva ja sen takii se ymmärtääkseni luokitellaan hälysoittimeks( en muista sitä oikeeta termii) kun taas melodiasoittimissa se fundamentaalitaajuus on hyvin selkeesti kuultavissa.

Crash-symbaalista kyllä, mutta esimerkiksi riden kello (eli se kupu) on hyvinkin vireinen soitin, samoin jotkut aksenttisymbaalit.

Kyllä mä olen joskus laittanut levynteossa rumpalille kaksi eri rideä, toisen väliosan kellokompille, toisen muuhun käyttöön. Aika sovittelu niissä oli, että sai sujuvasti vedettyä päälli-iskuista kello-iskuihin, mutta kyllä se palkitsi.

Hyvässä snaressa virettä ei varsinaisesti kuule tai siis sitä ei ajattele vireenä. Sen takii se sopii biisiin kuin biisiin sävellajista riippumatta. Toki sillä joku vire aina on.

Tässä on eri koulukuntia. Kyllä snare on vireinen soitin kuten muutkin rummut, ellei sitä virettä erikseen hajoiteta. Ns. Remu-tyyli vireen sotkemiseen on virittää snare ensin kaikilta ruuveiltaan vireeseen, sen jälkeen valita yksi ruuvi jonka kohdalla soundi on valmiiksi huono, ja löysätä sitä vähintään neljänneskierros.

Tampereen YO-talolla oli pitkään saliäänimiehenä Kari Hipponen, jonka avauskommentti vähänkin huonommin soundaaville bändeille oli: "Missä sävellajeissa teidän biisit menee?" - ja sen jälkeen hän pyysi luvan virittää rumpalin snaren biiseihin sopivaksi. Näin olen kuullut, itse en ole kokenut - on varmaan ollut meillä aina rummut riittävän vireessä, itse kun olen tuosta virvelin vireestä myös kuulemma "anaalisen tarkka" vaikken itse rumpuja soitakaan.
(Handsome Dick Manitoba)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)