Aihe: Helppoja biisejä aloittelijalle?
1
Maze_
21.10.2006 20:18:16
Olen aivan vasta aloitellut laulamisen samalla kun rämpyttelen kitaraa. Kitaraa olen toki soitellut jo useammankin vuoden. Mutta kyselisin teiltä nyt helpohkoja rock- biisejä, joita voisin reenailla laulaen ja soittaen. suomenkielisiä ja englanninkielisiä piisiehdotuksia otetaan vastaan.
Keppis
21.10.2006 20:28:15
kannattaa kattella kirjastosta tai ehkä jopa ostaa kaikenmaailman roklaulu kirjoja. Semmosia "80-luvun hitit" ja "70-luvun hitit"(en muista tarkkoja nimiä) kirjoja ite käytän ja hyviä ralleja löytyy. Kannattaa kattella semmosia omille äänialalle sopivia ja ei hirveen isoja sävelharppauksia sisältäviä biisejä.

Hyviä esimerkiksi:
joutsenlaulu
lentäjän poika
syksyn sävel

Kaupanpäällisiksi nämä ovat vielä hyvin karaoke-uskottavia kappaleita.
Luppoaika pidentää elämää. http://www.mikseri.net/fobia
Kärppä1
27.10.2006 02:59:22
Ramonesta unohtamatta...tarkoitin vaan sitä onko väliä mitä haluuu soittaaa.??
Wolfie
28.10.2006 10:55:03
kannattaa kattella kirjastosta tai ehkä jopa ostaa kaikenmaailman roklaulu kirjoja. Semmosia "80-luvun hitit" ja "70-luvun hitit"(en muista tarkkoja nimiä) kirjoja ite käytän ja hyviä ralleja löytyy. Kannattaa kattella semmosia omille äänialalle sopivia ja ei hirveen isoja sävelharppauksia sisältäviä biisejä.

Minulla on yksi kirja, jonka nimi on "Hitit rautainen 70-luku", mutta kannattaa aina tutustua kirjojen tarjontaan ennen kuin ryhdyt ostamaan, sillä mikäli kirja ei sisälläkään sellaisia kappaleita mistä pidät on kyseessä voi voi... Siis ei muuta kuin tutustumaan ensin kirjaston tarjontaan, sillä sieltä pitäisi löytyä sopivia kirjoja.

Ja yksi klassikko tulee mieleen eli Uriah Heep: Lady in black. Helppo soittaa ja melodia suhteellisen helppo. Sanat vaativat sitten enemmän paneutumista, mutta hyvä yksinsoittelu/laulelukappale.
Mitään allekirjoituksia tarvita...
Keppis
28.10.2006 14:48:40

Ja yksi klassikko tulee mieleen eli Uriah Heep: Lady in black. Helppo soittaa ja melodia suhteellisen helppo. Sanat vaativat sitten enemmän paneutumista, mutta hyvä yksinsoittelu/laulelukappale.

Tai sitten voi ettiä käsiinsä suomenkielisen version.
Luppoaika pidentää elämää. http://www.mikseri.net/fobia
pirre
16.11.2006 16:00:51
helppoja melodiallisesti on jopa tylsät Zen Cafen biisit: Mies jonka ympäriltä tuolit viedään jne. ainakin tuntuu tosi tylsän tasasilta nuo; ite alotin laulutunneilla suoraan vaikeammasta kappaleesta, tekee niiiiin hyvää osaamiselle treenata vaikeilla biiseillä nyt kun perusteet on jo valmiiksi hallussa.

sitten klassinen Päivänsäde ja Menninkäinen on kanssa ihan hyvä.
Capu
16.11.2006 17:18:57 (muokattu 16.11.2006 17:19:09)
Se "todella kaunis" biisi....se on helppo
insight
17.11.2006 14:04:57
Vaikea sanoa mikä olisi sulle sopiva biisi. Laula jotain biisiä, mistä itse pidät.
AH3
17.11.2006 16:54:35
Sinun jäsen kuvauksestakaan en löytänyt apuja, mutta ilmeisesti soitat sähkökitaraa? Siinä tapauksessa ehkä joku CCR tai Hurriganes?
Vähän enemmän vinkkiä mitä kaipaat, niin olisi helpompi sinua jeesata. Minulle esim. tuo akustinen puoli enemmän tuttua. :-)
Order
02.01.2007 21:36:54
No lainaillaanpa hieman muiden ketjua. En oikein tiedä mistä aloittaisin lauluharrastuksen, tai miten saisin itseni tarpeeksi motivoituneeksi laulamaan aktiivisesti. Tuntuu että melkein sama mitä laulaa niin ääni ei jompaan kumpaan suuntaan riitä tarpeeksi pitkälle. Pidän laulamisesta ja haluaisin tuota harrastaa bändinkin kanssa, mutta mikään ei tunnu sujuvan tarpeeksi hyvin. En oikein kehtaa harjoitella kotonakaan, ellei ensin varmista ettei muita ole paikalla. Green Dayta yms. punkrockia olisi mukava laulaakin, mutta lähes järjestään kaikki tuntuu menevän liian korkealta.

Kuitenkaan ei kiinnostaisi yhtään laulaa tuollaisia karaoke"helmiä" mitä joku tuossa ehdotti, vievät sen viimeisenkin kipinän laulamisesta. Ehkä olen hieman liian ronkeli biisien suhteen, mutten näe siinä mitään pointtia, että laulaisi vain sellaista mikä ei muuten kiinnosta itseä tippaakaan. Toisaalta, jollain kai ne perusteetkin pitäisi saada kuntoon. Kertoilkaa nyt vaikka vähän edes millä itse olette aloittaneet, pitikö hoilata jotain pakkopullaa vai löysittekö jotain minkä laulaminen oli itselle mieleen.
You let the phone line bring it home to you, the life, the lies, the dreams S.M.A.K.
tanjuli
02.01.2007 22:03:12
En oikein tiedä mistä aloittaisin lauluharrastuksen, tai miten saisin itseni tarpeeksi motivoituneeksi laulamaan aktiivisesti. Tuntuu että melkein sama mitä laulaa niin ääni ei jompaan kumpaan suuntaan riitä tarpeeksi pitkälle. Pidän laulamisesta ja haluaisin tuota harrastaa bändinkin kanssa, mutta mikään ei tunnu sujuvan tarpeeksi hyvin.

Vastaat omaan kysymykseesi seuraavassa:

En oikein kehtaa

Se kehtaaminen on se ensimmäinen askel. Usko vanhaa tätiä, kun alkaa kehdata niin yllättäen alkaa motivaatio kasvaa ja ääni kehittyä ja homma sujua. Laulaminen vaatii perusmusikaalisuuden lisäksi järjettömän määrän pokkaa. Uskalla, uskalla myös mokata. Ylläty iloisesti kun onnistut, oli onnistuminen miten vähäpätöisen tuntuinen vaan. Kun kehtaaminen on saatu sille tasolle ettei laulaminen enää tunnu nololta, mietitään sitten lisää sitä, miten äänestä saisi sellaisen kun haluaa. Ensin pitää saada se ääni suusta ulos.

lähes järjestään kaikki tuntuu menevän liian korkealta.
Laula levyjen kanssa niitä kohtia jotka ei mene liian korkealta. Kun kehtaat enemmän, äänikin ulottuu paremmin kun ei tartte "pihistellä" (kuuleeko joku, jaiks?!). Sitten kun kehtaat, kokeile karaokelevyjen lainaamista kirjastoista tai selaa vaikka karaokelevykauppojen hevi/punk/metal-levystöjä (mm. www.ksf.fi), ja käytä niitä. Karaokelevyjä voi transponoida. Toinen vaihtoehto on, jos soitat jotain instrumenttia auttavasti, se että bongaat levyltä laulumelodian ensimmäisen soinnun ja sitten soitat muutamaa askelta alempaa sen soinnun (vaikkapa C-duuri > A-duuri). Keskity hetki alemman soinnun kanssa, lähde laulamaan melodiaa perustuen alempaan sointuun. Tätä sanotaan transponoinniksi. Karaokevälineistössä se hoituu napinpainalluksella, bändihommissa jälkimmäisellä tavalla.

Ehkä olen hieman liian ronkeli biisien suhteen, mutten näe siinä mitään pointtia, että laulaisi vain sellaista mikä ei muuten kiinnosta itseä tippaakaan. Toisaalta, jollain kai ne perusteetkin pitäisi saada kuntoon. Kertoilkaa nyt vaikka vähän edes millä itse olette aloittaneet, pitikö hoilata jotain pakkopullaa vai löysittekö jotain minkä laulaminen oli itselle mieleen.

Perusasioita on helppo treenata tylsien biisien kanssa, koska voi keskittyä täysin vaikkapa hengitystekniikkaan tai sävelpuhtauteen eikä energiaa mene siihen että fiilistelee biisin mahtavuutta. Maailma on kuitenkin niin pullollaan biisejä että kannattaa etsiä ne omasta mielestä parhaat ja sitten treenata niitä helpoimmasta aloittaen. Ihan peruslaulamista oppii esim. (niin tylsältä kun se saattaakin kuulostaa) kuorossa laulamalla. Ei ne ole niin pahoja paikkoja kun suurin osa luulee :) Siinä on helpompi kehdatakin kun on porukkaa ympärillä kehtaamassa. Laulunopettajalle meno voi olla yksi helppo tapa päästä alkuun, työväen- ja kansalaisopistoissa on laulamiseen perehdyttäviä kursseja halvemmalla kuin musiikkiopistoissa.

Ensimmäinen askel, se kehtaaminen on vaikein ottaa. Tsemppiä ja rohkeutta siihen askeleeseen! Muista, ettei elämä ole Idolsin koelaulu. Sinä olet itsesi ainoa tuomaristo.
[i hear voices but at least they're on tune]
Lorimar
03.01.2007 21:05:50
Minulla yksi ensimmäisiä rock/pop-biisejä oli Eagle-Eye Cherryn Save Tonight. Biisissä on 4 sointua ja kierto pysyy koko ajan samana, joten itsensä säestäminen pitäisi olla suhteellisen helppoa.

Ja sitten kun on päässyt sen kehtaamisen yli, niin oman äänen kuuntelu on asia jota suosittelen lämpimästi. Eli oman laulun nauhoittaminen. Kuulet itse, jos on jotakin asioita, jotka haluaisitkin tehdä toisin. Ja tiedän kyllä ettei ole mitään hirveämpää kuin kuunnella omaa ääntään, mutta opetteleminen kannattaa. Ja kun on omaa laulua nauhalla, niin kuulee myös kehityksenkin helpommin.
Mezzosopraano eli fasaani.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)