Hannu H. 22.11.2003 14:00:37 | |
---|
Eli mitäs eroa on kallistetun- ja suorankaapin välillä muuta kuin, että toinen on suora ja toinen kallistettu? Esim. nyt vaikka marshall 1960 A ja B. "Niin paljon on aihetta lauluun." R. Helismaa |
Fortune 22.11.2003 14:06:33 | |
---|
Ei muuta eroa. Jos yhden kaapin ostat, niin kallistettu, siinä kun se kallistus vaikuttaa siten, että ne ylemmät elementit suuntautuvat enemmän korvia kohden kuin pohkeita. |
Hannu H. 22.11.2003 14:11:56 | |
---|
Taas tuli viisaammaksi. Kiitoksia. "Niin paljon on aihetta lauluun." R. Helismaa |
Oon nähnyt joskus netissä kuvia myös sellaisista "kallistetuista" 4x12" kaapeista, joiden etuseinä on ollut kuitenkin suora, eli erona suoraan ei ole kuin ulkonäkö. Mutta ne taitaa olla vähän harvinaisempia? "Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy |
Gypsy 22.11.2003 14:36:35 | |
---|
Alunperin oli vaan suora kaappi. Sitten huomattiin, että nuppi on ruma suoran kaapin päällä ja kosmeettisista syistä tuli sitten kallistettu kaappi. |
vale 22.11.2003 14:38:53 | |
---|
Ei ne B eli alakaapitkaan aivan suorat ole. Aivan pikkuisen viistossa ylös päin. Itellä on vain yksi marsun kaappi ja se on mallia Silver Jubilee 2551B ja hyvin jytää silläkin ja kun ethän sä aivan kiinni seiso siinä kaapissa niin ei se ääni pelkille pohkeille mene. Rock n' Roll is the only way to DIE |
Penasol 22.11.2003 15:37:03 (muokattu 22.11.2003 15:37:14) | |
---|
Alunperin oli vaan suora kaappi. Sitten huomattiin, että nuppi on ruma suoran kaapin päällä ja kosmeettisista syistä tuli sitten kallistettu kaappi.
Minun mielestäni suora kaappi on kauniimpi. Kun ostin 4x12"- kaapin, löysin onneksi mieluisan, joka kaiken lisäksi oli vieläpä suora. Olisin minä sentään kallistetunkin suostunut ottamaan. "Puolustusvoimien huumekielto pätee vain rauhan aikana." |
simosiili 22.11.2003 15:55:56 | |
---|
mä ainakin otin suoran kaapin, aluks ihastelin kallistettuja, mut päädyin lopulta suoraan, jotenki se on mun mielipide tietty, mut ehkä hienompi.. |
simosiili 22.11.2003 15:56:33 | |
---|
ja mulla tosiian on nu´ppi ja suora kaappi..hyvältähä se näyttää.. |
kalkkuna 22.11.2003 16:16:56 | |
---|
Ylä- ja alakaapit ovat kummatkin hienoja nupin kanssa, mielestäni kuiteskin yläkaapit ovat enemmän hienoja.. Itellä on suora, ja hyvin pelittää.(Kato omakuva jos kiinnostaa.) Onko kellään muuten tietoa tosta mallista?(Crate vc-410e USA) On muuten helkkarin hyvä. |
Penasol 22.11.2003 16:48:52 | |
---|
Onko kellään muuten tietoa tosta mallista?(Crate vc-410e USA) On muuten helkkarin hyvä.
Minulla on samaan Vintage Club- sarjaan kuuluva 30w 1x12" putkicombo (VC3112). Edullisiahan ne ovat, mutta olen tyytyväinen vahvistimeeni. Pitäisi perkules nuppi hommata tuon 4x12"- kaapin päälle. Ajattelin ostaa Carsbron Top 50:n kun ei ole ikinä rahaa ostaa kalliita vehkeitä. Mutta eipä siinä, kokeilun perusteella tuossa Carlsbrossa on ihan hyvät soundit kuitenkin. "Puolustusvoimien huumekielto pätee vain rauhan aikana." |
kalkkuna 22.11.2003 17:56:51 (muokattu 22.11.2003 17:57:05) | |
---|
------------ |
Vemmy 22.11.2003 18:06:12 | |
---|
Eli mitäs eroa on kallistetun- ja suorankaapin välillä muuta kuin, että toinen on suora ja toinen kallistettu? Esim. nyt vaikka marshall 1960 A ja B. Enpä ole itse huomannut eroa ylä- ja alakaapin (1982 A&B)välillä, mutta tässäpä lainaus Marshallin sivuilta: The MF400A (angled) is, in keeping with other angled 4x12" cabinets, tonally more aggressive than the base option. The angled cabinet is the usual choice for those who want a more prominent upper mid and treble response that really cuts through in a live situation. Alternatively, the MF400B (base) delivers a more even mid range with less spread of the aggressive treble response. Marshall 4x12" base cabinets are more often used by professionals as they have a more focused bottom end and a smoother mid range and treble response. They are often easier to deal with in terms of sound reinforcement and monitoring in a live situation. http://www.marshallamps.com/images/products/mf/mfcabs.html Onko tuo sitten markkinointipuhetta, en tiedä. Ja kun tuossa nyt kuitenkin puhutaan yleisesti 4x12-kaapeista... Kyllähän niissä periaatteessa pitäisi jotain eroa ollakin, kun kaiuttimen muoto on kuitenkin eri... Kukas roudaa ylä- ja alakaapin jonnekin mitattavaksi niin saadaan selvyys tästäkin... ;) Vieläkö meillä on kaljaa? |
Gypsy 22.11.2003 19:12:32 | |
---|
No onhan se selvää, että suora ja vino kaappi erilaiselta saundaa, mutta alkuperänen syy tehä vinoja kaappeja oli just se, että jim marshall ei tykänny siitä miltä nuppi näytti suoran kaapin päällä. |
jPekka 22.11.2003 19:50:53 | |
---|
No onhan se selvää, että suora ja vino kaappi erilaiselta saundaa, mutta alkuperänen syy tehä vinoja kaappeja oli just se, että jim marshall ei tykänny siitä miltä nuppi näytti suoran kaapin päällä. Toinen kuulemani syy on se, että vinon kaapin mökä leviää laajemmalle sektorille kuin suoran. Nuo suljetut kaappiratkaisuthan ovat aika suuntaavia. Sellainen 60-luvun alun skenaario, siis niiltä ajoilta jolloin herra Marshall kaappinsa suunnitteli: On pieni klubi. PA vain laululle, jos sitä edes on. Kitaristilla vahvistin ja yksi kaappi, joka on lavalla lattiatasossa. Suora kaappi puhaltaa mökän pääosin suoraan eteensä - eli lavan pintaa myöten suoraan yleisölle. Kitaristi, jota kaappi ylettyy korkeintaan vyötäröön, kuulee mökän hiljaisempana ja vääntää siksi enemmän volaa. Yleisö kuulee mökän entistä kovempaa ja pakenee lavan edestä. Jos kaapin etuseinä on viistottu, kitaristi kuulee paremmin kaappinsa todellisen äänenvoimakkuuden. . - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! |
Vemmy 23.11.2003 11:07:26 | |
---|
No onhan se selvää, että suora ja vino kaappi erilaiselta saundaa, mutta alkuperänen syy tehä vinoja kaappeja oli just se, että jim marshall ei tykänny siitä miltä nuppi näytti suoran kaapin päällä. The Who:llehan ne ensimmäiset kallistetut kaapit muistaakseni suunniteltiin pyynnöstä, olivat tosin 8x12-kaappeja... Niitä on tehty tasan kuusi kappaletta, ja muistaakseni ne The Who:lle tehdyt neljä vedettiin keskeltä kahtia ja tehtiin niistä 4x12-kaapit, kun se kahdeksikko oli muka liian raskas roudata... Olisivat vähän treenanneet... ;) Vieläkö meillä on kaljaa? |
simosiili 23.11.2003 11:33:25 | |
---|
pöh..kyllä sen suoranki kuuleee iha varmasti..!hmm..vai että b kaappi professonial-kategoriaan enemmä.. :D |
Gypsy 23.11.2003 20:17:04 (muokattu 23.11.2003 21:02:59) | |
---|
The Who:llehan ne ensimmäiset kallistetut kaapit muistaakseni suunniteltiin pyynnöstä Ei oo who:lla ja kallistetun 4x12 kaapin syntymisellä mitään yhteistä. Ja niitä 8x12 kaappeja ei katkastu vaan otettiin 4x12 kaapit suosiolla tilalle |
lapio 23.11.2003 21:12:06 | |
---|
On pieni klubi. PA vain laululle, jos sitä edes on. Kitaristilla vahvistin ja yksi kaappi, joka on lavalla lattiatasossa. Suora kaappi puhaltaa mökän pääosin suoraan eteensä - eli lavan pintaa myöten suoraan yleisölle. Kitaristi, jota kaappi ylettyy korkeintaan vyötäröön, kuulee mökän hiljaisempana ja vääntää siksi enemmän volaa. Yleisö kuulee mökän entistä kovempaa ja pakenee lavan edestä. . Tästä oli muistaakseni joskus Guitar playerissä... Ja siitä the Who yhteydestä: muistaakseni siinä samaisessa lehdessä oli juttua tästäkin. Ensimmäiset 100W Nupit tehtiin ainakin Pete Townsendin pyynnöstä.
-Jep olen nähnyt Fireflysin kolmesti livenä. |
Gypsy 23.11.2003 22:19:07 (muokattu 23.11.2003 22:29:32) | |
---|
No, mulla on kuitenkin Jim Marshallin oma kertomus siitä, miks kaappiin leikattiin kulma. Ja pete ei vaikuttanu siihen, että tehtiin kaappiin kulma, vaan myöhemmin (tähän aikaan oli jo kallistettu kaappi) kävi näin: Pete Townsend soitti marshallille, että haluaa 8x12 kaappeja. Jim sano, että voi olla roudaamisen kanssa hankalaa. No 8x12 kaapit pete kuitenkin sai, mutta soitti jonkun ajan kuluttua, että oikeessa olit. No kaapithan muistaakseni meinattiin katkasta, mutta siitä ei tullu mitään. Pete sano, että haluais pienempiä kaappeja, mutta saisko niistä mitenkään 8x12 kokosia. Ja tästä tuli idea, että pistetään suora ja kallistettu kaappi päälläkkäin. Ja näin siis tuli marshallin kokostäkki. Eli pete ei vaikuttanu kallistetun kaapin syntyyn, vaan siihen, että tuli marshallin stäkit. Ja kyllä, 100w nupit tuli koska pete townsend tarvi isompia vahvistimia. Niin joo. Miten siinä Peten pedofiilijutussa kävi? |