Aihe: Ongelma sormen kanssa
1 2 3 4 5
John Titor
01.06.2005 12:45:31

Nyt taas tarkkana niiden mietteiden kanssa.
Noiden jätkien keikkakoneistossa pyörii niin paljon fyffeä, etten ihmettelisi vaikka joka kiertueelta löytyisi henkilökunnasta pari fysioterapeuttia per bändiläinen. Katsopa muuten Hetfieldin soittoa, ei se juuri jännitä. Hartiat alhaalla, paino tukevasti molemmilla jaloilla ja sitten rokataan. Eikä se soita mitään nypläystä, joten se ei todennäköisesti huomaamattaankaan jännitä mitään lihaksia.
Sitä paitsi vähänkö noi jätkät liikkuu kiertueidensa aikana - joskus kultaisen 80-luvun alkupuolella jopa Jaymz on varmasti roudannut. Päivittäiset kiertelyt ympäri keikkapaikkoja ja -kaupunkeja, siinähän sitä tulee ylläpidettyä verenkiertoa. Lisäksi kaverit juoksevat maratonin joka ilta lavalla. Eiköhän se riitä siitä liikunnasta.

Freesin näkönen tuokin poika:

http://www.metlive.com/live_photos/jaymz88d.jpg

Harva meistä näyttää tuolta tiukan kotitreenisession jälkeen:)

P.S. Muistelen, että käsiongelmia on Hetukallakin ollut 80-luvulla. Jotain samantyyppisiä hermoratahäiriöitä.
Ed_Guy
01.06.2005 16:20:54
Mulla tuli jännetupin tulehdus vasempaan käteen, koska kitara oli liian alhaalla soittaessa... eihän sitä ensin älynny, että se soittoasennosta johtuu...

Sitten kun sen tajusin niin nostin kitaran melkein leukaan... eipä ole vaivannut enää

ps. ei nyt varsinaisesti liity aiheeseen, mutta kerroinpahan vain.
*THV Elää!!½*
19
01.06.2005 21:52:16
Menee nyt pikkusen otsikosta ohi, mutta minulla on myös ongelma sormen kanssa =)

Noin vuosi sitten minulta murtui vasemmasta kädestä 5. kämmenluu (pikkusormen rystynen) ja sen jälkeen sormi on ollut hieman "kankea" liikkumaan. Nyt kun ihan tosissani olen innostunut kitaransoitosta, niin huomasin että eihän se soittaminen prkl onnistukaan. En pysty ottamaan edes 5.sointuja, kun ei vaan voima tuossa sormessa riitä.

Ei oikein mikään muukaan soitin kiinnosta, joten mikä neuvoksi? Pitäiskö kokeilla jotain slide-hommia, kun niissä ei tuota pikkusormea taida juurikaan tarvita? Vai sitten lyhyt skaala ja ylilöysät kielet ;)

Olipas epäselvää tekstiä, toivottavasti ymmärsitte.

Hyviä vinkkejä otetaan vastaan!
sikanaama
01.06.2005 23:06:56 (muokattu 01.06.2005 23:07:32)
Menee nyt pikkusen otsikosta ohi, mutta minulla on myös ongelma sormen kanssa =)

Noin vuosi sitten minulta murtui vasemmasta kädestä 5. kämmenluu (pikkusormen rystynen) ja sen jälkeen sormi on ollut hieman "kankea" liikkumaan. Nyt kun ihan tosissani olen innostunut kitaransoitosta, niin huomasin että eihän se soittaminen prkl onnistukaan. En pysty ottamaan edes 5.sointuja, kun ei vaan voima tuossa sormessa riitä.

Ei oikein mikään muukaan soitin kiinnosta, joten mikä neuvoksi? Pitäiskö kokeilla jotain slide-hommia, kun niissä ei tuota pikkusormea taida juurikaan tarvita? Vai sitten lyhyt skaala ja ylilöysät kielet ;)

Olipas epäselvää tekstiä, toivottavasti ymmärsitte.

Hyviä vinkkejä otetaan vastaan!

No eihän peli ole menetetty alkuunkaan. Etsit itsellesi vain sopivan tyylin ja tavan soittaa. Siis jos ei sormi siitä kuntoudu ajan kanssa. Onhan noita muitakin vähempi sormisia taitajia.
Its only Rock´n´Roll, that's why I hate it.
apulanta-13
05.06.2005 15:32:03
no siis sun kannattais vaa treenata mul oli sille et se oli iha voimato ja en pystyny painaa kunnolla niit kielii just pikku rillin takii!!!kandee reenata vaa älä anna perix!!!

ps.en oo varma onko mistää isommasta asiasta kysymys!!!mut reenaile vaa,mun kitaraope sano et se on vaa siittä et sormes ei oo voima!!!!!!!

REENAILE!!!! xP
Defrayer
05.06.2005 15:55:59
no siis sun kannattais vaa treenata mul oli sille et se oli iha voimato ja en pystyny painaa kunnolla niit kielii just pikku rillin takii!!!kandee reenata vaa älä anna perix!!!

ps.en oo varma onko mistää isommasta asiasta kysymys!!!mut reenaile vaa,mun kitaraope sano et se on vaa siittä et sormes ei oo voima!!!!!!!

REENAILE!!!! xP

nIi juutsxxD!!!!!!!!!! XDXD

Anteeksi, mutta voisit kiinnittää hieman enemmän huomiota kirjoitusasuun. Yksi huutomerkki riittää, pilkkuja saa käyttää useammin kuin kerran viestissä, älä vain käytä X:sää korvaamaan yhdistelmää KS, alkukirjaimet tulevat isolla.
"If other bands play and Manowar kills, then why Manowar ain't in prison?" - Eräs ystäväni Pastilli? IMIK #15, IHKK #16.
Tony Narrows
10.06.2005 03:30:28
Joka kerta kun luen lisää juttuja erilaisista oireista, tapaturmista ja vaivoista yleensä mitä soittajilla on ollut tai on niin alkaa pelottaa entsitä enemmän. Täällä olen vähän väliä käynyt lohtua kaipaamassa ja välistä tulee katkeria vastausksia ja välistä erittäin hyviä nevojakin.
Tässä muutaman päivän olen miettinyt, että oiskohan mahdollistam että minun henkilökohtainen ongelmani olisikin sittenkin hänteissä, nimittäin tuossa 3 päivää sitten huomasin, että en saa taivutettua niemtöntä sormea kämmentä vasten pitämälllä pikkurillin suorassa, oikealla kädellä sen kyllä voin tehdä. Toinen ihmeellinen juttu tapahtui tuossa yksi ilta ku alkoi suunattomasti vituttaa tämä pikkurillin kömpelyys ja jopa toimimattomuus.. otin sit kitaran ja väsyksiin saakka treeasin legatoa ja kaikkia mahdollisia koordinaatiota parantavia harjoituksia, jotka nimenomaa parantaisivat pikkurillin ja nimettömän yhdessä toimimista... sit yjtäkkiä sormi toimi melekin jopa saoisin aivan normaalisti, aivan niinkuin ennenkin, mut se oli hieman turta tai sellanen.
Pisti hieman hämmästelemään, että mitähän vit**a tässä nyt tapahtuu. Kello nyt kuitenki oli jo aika paljon ja menin nukkumaan, mut aamulla ku innoissani taas otin kitaran kouraan niin ongelmat olivat samat. :(

Mietinm, että ois ko kellään ollut jänteissä vastaavan laisia vikoja? Millaset ovat olleet jännetuppitulehduksen aiheuttamat jälkioireet??
Alias Tonza
sartzan
11.06.2005 12:11:15
nIi juutsxxD!!!!!!!!!! XDXD

Anteeksi, mutta voisit kiinnittää hieman enemmän huomiota kirjoitusasuun. Yksi huutomerkki riittää, pilkkuja saa käyttää useammin kuin kerran viestissä, älä vain käytä X:sää korvaamaan yhdistelmää KS, alkukirjaimet tulevat isolla.

Komppaan. Ja huutomerkkejäkin kannattaa läiskiä vain niiden virkkeiden perään, jotka ihan puhuessakin huutaisit tai huudahtaisit. Eli ei joka virkkeen perään, koska tuskimpa pää punaisena karjuisit koko viestiä suullisesti keskustellessasikaan. Turha huutaminen on ihan yhtä hoopohkoa kirjoituksessa kuin suullisestikin kommunikoidessa.
"Mun WinAmpin randomi toimii ihan miten sattuu"
John Titor
11.06.2005 13:15:33

Joka kerta kun luen lisää juttuja erilaisista oireista, tapaturmista ja vaivoista yleensä mitä soittajilla on ollut tai on niin alkaa pelottaa entsitä enemmän. Täällä olen vähän väliä käynyt lohtua kaipaamassa ja välistä tulee katkeria vastausksia ja välistä erittäin hyviä nevojakin.
Tässä muutaman päivän olen miettinyt, että oiskohan mahdollistam että minun henkilökohtainen ongelmani olisikin sittenkin hänteissä, nimittäin tuossa 3 päivää sitten huomasin, että en saa taivutettua niemtöntä sormea kämmentä vasten pitämälllä pikkurillin suorassa, oikealla kädellä sen kyllä voin tehdä. Toinen ihmeellinen juttu tapahtui tuossa yksi ilta ku alkoi suunattomasti vituttaa tämä pikkurillin kömpelyys ja jopa toimimattomuus.. otin sit kitaran ja väsyksiin saakka treeasin legatoa ja kaikkia mahdollisia koordinaatiota parantavia harjoituksia, jotka nimenomaa parantaisivat pikkurillin ja nimettömän yhdessä toimimista... sit yjtäkkiä sormi toimi melekin jopa saoisin aivan normaalisti, aivan niinkuin ennenkin, mut se oli hieman turta tai sellanen.
Pisti hieman hämmästelemään, että mitähän vit**a tässä nyt tapahtuu. Kello nyt kuitenki oli jo aika paljon ja menin nukkumaan, mut aamulla ku innoissani taas otin kitaran kouraan niin ongelmat olivat samat. :(

Mietinm, että ois ko kellään ollut jänteissä vastaavan laisia vikoja? Millaset ovat olleet jännetuppitulehduksen aiheuttamat jälkioireet??

Ei niitä oireita ja sairauksia tule kun huollat kehoasi ja kuuntelet, milloin siihen alkaa sattua. Venyttele, käy salilla, lenkkeile, ihan mitä tahansa, mutta pidä kropastasi huolta. Ja kun treenaat, keskity siihen mitä ET osaa. Jos plektrakäsi ei toimi, treenaa sitä, äläkä vaan kierrä ongelmaa; jos vasen käsi on ei saa jotain juttua menemään, keskity siihen. Silloin vältät heikkojen osa-alueiden syntymistä soittoosi.
Mun mielestä toi pikkurillin hetkittäinen toimiminen on A) hieman vaarallista ja varoisin tuollaisten harjoitusten tekemistä tässä vaiheessa; ja B) ensimmäinen merkki siitä, että liikkuminen, fysioterapia ja venyttely auttavat pikkurilliä. Kun on todettu, että niistä on hyötyä, niitä kannattaa tosissaan tehdä. Varoisin sitä liikaa soittamista kuitenkin. Mietipä mitä voi käydä urheilijalle jonka nilkka on murtunut jossain vaiheessa ja lääkäri on määrännyt ehdotonta urheilukieltoa puoleksi vuodeksi. Urheilijaa alkaa vituttaa kuukausi ennen kuin kielto loppuu ja menee juoksemaan radalle. Kaikki tuntuu hyvältä, mutta seuraavana aamuna jalka on vähän kipeä. Lääkäri sanoo, että nilkassa on uusi hiusmurtuma ja sen takia voi olla että nilkka tulee luutumaan hiukan väärällä tavalla. Urheilija ei voi enää koskaan juosta ammattilaisena. Olisiko kivaa, häh?
Eihän tässä nyt ole kulunut kuin pari viikkoa. Jos olet ennen tätä soittanut monta vuotta samalla tavalla, lihaksien ja hermoratojen avautuminen saattaa kestää.
Jos saat sen nimettömän oikeassa kädessä kämmeneen saakka, niin treenaile varovasti vasemmalla kädellä samaa hommaa. Itse treenaisin noita käden lihaksia kuivaharjoitteluna, eli puristat sormia ja käsiä yhteen ja keskityt niihin lihaksiin, jotka väsyvät kaikkein nopeimmin.
Kaikki kädessä olevat lihakset ja jänteet liittyvät toisiinsa. Treenaa ja venyttele niskasta ja lavoista asti kaikkia lihaksia, niin saavutat tod. näk. parhaat tulokset. Ja jos soitat, soita istualtaan. Muista, että sulla ei ole mihinkään kiire. Anna kuntoutumiselle aikaa. Ja jos muuten jännetuppitulehdus tai joku muu käsisairaus iskee, siitä ei voi syyttää ketään muuta kuin itseään. Täällä ovat ihmiset kertoneet parhaansa mukaan ohjeita käsien pitämiseksi kunnossa - jos niitä ei kuuntele, kukaan ei voi auttaa.
Deltta
29.10.2005 11:51:23 (muokattu 29.10.2005 11:56:52)
Oma tarinani liittyen tuohon hermostoon.

Minulla on vika hermostossa tosin ei käsissä vaan jalassa (thank god)

Se on vaivannut minua jo usean vuoden ja tuossa töissä ollessani se kärjistyi ja alkoi kipeytymään (ennen oli juurikin vain ämmänneuloja ja puutumista varpaissa). Menin lääkärille ja jonkin aikaa kiusallisesti jalkaa paineltua juuri kipeistä kohdista laittoi lähetteen röntgeniin ja sen kautta erikoislääkärille. Röntgen kuvissa ei näkynyt mitään ja erikois lääkäri olikin todella osaava ja tiesi vian olevan hermoissa. "Vian" nimi on Mortonin Neuralgia Ja tuosta viasta tiedän sen verran että hermoja on jäänyt puristuksiin luiden väliin ja tuo hoituu leikkauksella jonka jälkeen vian pitäisi hävitä kokonaan.

Itse odottelen että pääsen tuonne leikkaukseen ouluun, mutta "kutsua" ei ole vielä kuulunut.

Toivottavasti Toni saa käden hoidettua.

-Kävin itse viikolla leikkauttamassa vasemmasta jalasta noita hermoja, sama diagnoosi eli tuo Mortoni. Vaivannut jo kolme neljä vuotta !Kolme viikkoa tuli sairaslomaa, eikä tuo jalka nyt ole erikoisen kipeä. Katsotaan viikon sisään paheneeko!
-Onko muuten jalkasi hermoradat tutkittu eli kulkeeko virta varpaiden kärjistä kantapäähän?
-Oletko kokeillut suurempia/isompi lestisiä kenkiä?
Leikkaus on sitten se vihoviimeinen toimenpide!
Vielä tuosta uusitumisesta, se voi olla todennäköistä ainakin jenkkisivustojen mukaan!

- Muuten minulle tehtiin tosiperusteellinen lääkärintarkastus mm. perusteelliset verikokeet, ei pelkästään röntgen ja tunnustelu!
Disposable
29.10.2005 18:10:55
Onko tuolla korkeudella muuten väliä miten korkealla kitara on seisten soitettaessa? Kun nyt tuo Jaymzki esille otettiin, sehän pitää kitaraa mielestäni aivan tajuttoman alhaalla. Voiko liian matalalla soittamisesta olla haittaa/hyötyä? Pitäisikö selän olla hieman kyyryssä hartioiden kohdalta, niinku J:llä?
leather rebel
29.10.2005 18:43:27
Entäs kaverit jotka soittavat kahden vuoden kiertueita, yli parin tunnin settejä lähes joka päivä seisaaltaan, ja kitara vitun matalalla (Metallica/Hetfield näin esimerkkinä), mutta kyllä heillä silti tuntui homma toimivan alusta loppuun saakka?

Tottumuskysymys.
"I really don't care about Kirk (Hammett) he stole my job, but at least I got to bang his girlfriend before he took my job how do I taste, Kirk?" - Dave Mustaine
ankkiz
19.10.2006 21:25:47

Kyllä on muuten paljon asiaa tässä.
Mielestäni jokaisen pitäisi lukea tämä topic/siihen tulleet kommentit, vaikka mitään ongelmia ei olisikaan, jotta ette itsellenne niitä aiheuttaisi.
Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi.
Carpenter
19.10.2006 23:35:02
Tottumuskysymys.

En sanoisi. Hetfield soittaa pääasiassa peukalo kaulan päällä. Tällöin ranne pysyy ihan hyvässä asennossa, vaikka kitara on alhaallakin. Jos haluaa pitää peukaloa kaulan takana, niin kitaran pitää olla melko korkealla, jotta vasen ranne ei menisi luonnottomaan asentoon.
Johann Onn
19.10.2006 23:47:37
En sanoisi. Hetfield soittaa pääasiassa peukalo kaulan päällä...

...viitosia. Kuten moni meistä muistakin.

Tohon kun tottuu ja sitten koittaa ottaa jonkun F-barren, samalla tavalla, niin jo alkaa ranteessa tuntua.

Itte soitin bändeissä vuosia, viitosia suurimmaks osaks ja "normaali soinnut" jäi vähemmälle käytölle. Nykyään ton huomaa siinä, ett roikottaa kättä totutusti, miten sattuu ja sitten sattuu. Varsinkin barreja ottaessa, käden / ranteen väärä asento tulee äkkiä selväks.

Toinen mikä nykyään ottaa sormiin, on tää näppäimistöllä kirjoittaminen. Sormet ei saa levätä kunnolla.
karikko
20.10.2006 07:51:01
En lukenu kaikkia kirjoituksia aiheesta mut yleisin vika käsiväivoihin kitaristilla on liian kapea hihna kitarassa ja magnesiumin puute.
Kitaraan leveä hihna ja magnesium-kuuri päälle.Itse syön joka ilta 2-3 suklaanmakuista Magnesium-purutablettia.
Ei tuu suonenvetoja eikä muita kramppeja soittaessa.Aiemmin tuli suonenvotoja vas.käden sormiin keikalla,ja sekös ilkeetä oli.
yngwie malmsteen
20.10.2006 22:37:17 (muokattu 20.10.2006 22:38:22)
Kai tää jotenkin liittyy aiheeseen...
Mulla vasemman käden ranne väsyi ja kipeytyi heti kun soitti jotain nopeaa mutta kun hommasin käsipainot ja nostelin niitö joka ilta niin että ei enää mitenkään jaksaisi niin johan toi uutta puhtia kitaransoittonkin. Eipä käsi väsy enää yhtään vaikka meininki olisi kuinka kovaa :)
Niin, puhutaan siis kitaran soitosta vielä....ei muusta:)
darrell
21.10.2006 19:02:39

Nuku ... (03:30:28)__
Räbbänä
22.10.2006 00:24:53
Ärsyttää kun aina vasen käsi tulee kipeäksi soittaessa seisaaltaan. Tuntuu kuin suonta vetäis ranteen ja kyynärpään välillä. Sais olla hiukan paksumpi kaula Viperissa sittenkin kun joutuu peukun kärjellä painamaan älyttömästi hyvän asennon saamiseksi.
"Hattu pois päästä!"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)