eewo 04.10.2006 12:05:04 | |
---|
eli olen akustista rämpytellyt jonkin aikaa ja sähkökitaraa haluisin oppia myös soittamaan. Mitä kannattaa näin aluksi ruveta opettelemaan? So long and thanks for all the fish |
Jucciz 04.10.2006 12:07:02 | |
---|
Käy läpi tunnettuja rokkilevyjä 50-luvulta tähän päivään ja mieti tarkemmin, mitkä artistit/tyylisuunnat ovat niitä, mihin erityisesti haluaisit tutustua. Sen jälkeen voit käydä esim. kirjastosta tai netistä katsomassa soitto-oppaita. Kun tiedät tarkemmin, on helpompi auttaa eteenpäin. |
eewo 04.10.2006 12:18:00 | |
---|
mieti tarkemmin, mitkä artistit/tyylisuunnat ovat niitä, mihin erityisesti haluaisit tutustua. sanotaanko vaikka että sellanen Calpton-tyyppinen blues ja rock... ja sitten sellanen perus rock millä voi näyttää kavereille osaavansa muutakin kuin vaan rämpyttää :D So long and thanks for all the fish |
Manicci 04.10.2006 12:28:29 | |
---|
sanotaanko vaikka että sellanen Calpton-tyyppinen blues ja rock... ja sitten sellanen perus rock millä voi näyttää kavereille osaavansa muutakin kuin vaan rämpyttää :D No mun mielestä tolla Calpton- bluesilla ja rokilla olis kyllä järkevämpi näyttää että osaa soittaa kuin että jotaki perus- ränttänttää :D How blue can you get? |
Humu 04.10.2006 12:32:43 | |
---|
sanotaanko vaikka että sellanen Calpton-tyyppinen blues ja rock... ja sitten sellanen perus rock millä voi näyttää kavereille osaavansa muutakin kuin vaan rämpyttää :D No Claptoniltahan löytyy paljon soitettavaa! Suhteellisen helppoja biisejä ja tarittaessa vaikeitakin. Oikeestaan Claptonin musiikki on ihanteellinen kohde soittajan uraansa aloittelevalle, koska materiaali on niin laajaa ja biiseistä löytyy kyllä kaikki oleellinen "oppimateriaali", mitä sähkökitaristien tulee tietää....perusasioista vaikeempiikin juttuhin. |
M-Juhana 04.10.2006 12:33:53 | |
---|
Olen nähnyt esim. kirjastossa sellaisia opuksia, missä on opasvihkonen + CD. Ihan perus rokkioppia, komppia ja pikkasen asteikkoa ja skaalaa. CD:n kokoisissa paketeissa. It ain't Country Music you've been listenin' to. |
eewo 04.10.2006 12:46:41 | |
---|
No mun mielestä tolla Calpton- bluesilla ja rokilla olis kyllä järkevämpi näyttää että osaa soittaa kuin että jotaki perus- ränttänttää :D Mutta jos kaverit ei ymmärrä hyvää musiikkia (= Claptonia)? :D Onko bluesin soiton opetteluun muuten muuta tietä kuin skaalat? So long and thanks for all the fish |
wrshredder 04.10.2006 12:51:42 | |
---|
Mutta jos kaverit ei ymmärrä hyvää musiikkia (= Claptonia)? :D Onko bluesin soiton opetteluun muuten muuta tietä kuin skaalat? Se lähtee Sialusta! Rytmi. Kaikkein kauneinta blues on kompatessa , kuuntele Robert Johnssonia , Lightning Hopkinsia ja muita mestareita. Pelkällä soololla ei pääse mihinkään. Tosiaan kirjastoon kannattaa mennä. Levyjä ja kirjoja +muuta kakkaa vaan lainaan niin paljon että ei tekeminen lopu.. THV-Klubi#52
Romantikkoitkijät#23
S.M.A.K - perustajajäsen |
winny 04.10.2006 13:23:09 | |
---|
No mun mielestä tolla Calpton- bluesilla ja rokilla olis kyllä järkevämpi näyttää että osaa soittaa kuin että jotaki perus- ränttänttää :D Olen aivan sanaa mieltä!Ja kyllä se sieltä alkaa lähtee.Suuri kitarakirja ois hyvä apu!Mä opettelin silleen,et laitoin cd:n soimaan ja soittelin siinä mukana.Kansalaisopistolta löytyy kursseja jos tuntuu,et tarvii apua.Onnea matkaan...:D out of doors,in the open air... |
weelie 04.10.2006 13:55:59 (muokattu 04.10.2006 14:00:07) | |
---|
Muuta tietä kuin skaalat? KORVAT ja soinnut. :) Clapton saitti: http://www.12bar.de/ Mun mielestä hyvä ja yksinkertainen bluessähkökitaraopus on esimerkiksi Blues You Can Use. Löytynee kirjastosta: kirjastot.fi -> frank-haku. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
LordWinter 04.10.2006 14:14:37 | |
---|
No mun mielestä tolla Calpton- bluesilla ja rokilla olis kyllä järkevämpi näyttää että osaa soittaa kuin että jotaki perus- ränttänttää :D Mulla on sellane hiano levy, jossa joku Cassavette-niminen tyyppi soittaa Erci Calptonin biisejä kitarainstrumentaaleina. Se kuulostaa iha pirun hianolata. Minähän en räppiä kuuntele, minä kuuntelen musiikkia! |
Tasapaino 04.10.2006 15:24:40 | |
---|
Pelkällä soololla ei pääse mihinkään. Öhöm. B. B. King... No joo. Oon itekin sanonut, että aloittelevalle kitaristille on turha mainostaa, että Djangokin teki näin, tee sinäkin. Perusasiat ensin haltuun. Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille. |
Antero-- 04.10.2006 18:20:25 | |
---|
Onko bluesin soiton opetteluun muuten muuta tietä kuin skaalat? On. Kuuntele paljon, todella paljon bluesia. Kuuntele lempiartistiesi sooloja/fraaseja, ja sitten toista ne kitaralla. Eli siis korvalta lähdet liikkeelle. Tätä sitten tukemaan ne asteikot ja soinnut. Ei mielellään toisin päin. "shut up and play yer guitar!" |
Fin_Rocker 04.10.2006 18:53:19 (muokattu 04.10.2006 18:53:31) | |
---|
Kannattaa harjoitella kaikke tasapuoleisesti, esim yngwie malmsteenin tuotannolla on hyvä aloittaa ja toinen hyvä on sellainen autotallibändi ku children of bodom. E: :-D |
Horatius-87 04.10.2006 18:59:12 | |
---|
No haha hoho hehe Allekirjoitus
Allekirjoitus on lyhyt teksti, joka näkyy jokaisen viestisi lopussa keskustelussa. Se voi sisältää esim. jonkun lentävän lauseen tai jotain muuta persoonallista. |
Kannattaa harjoitella kaikke tasapuoleisesti, esim yngwie malmsteenin tuotannolla on hyvä aloittaa ja toinen hyvä on sellainen autotallibändi ku children of bodom. Kyllä joo, nämä molemmat esimerkit kannattaa jättää väliin aivan tasapuolisesti. :D |
kimurantti1 04.10.2006 19:23:52 | |
---|
Onko bluesin soiton opetteluun muuten muuta tietä kuin skaalat? Oikeastaan skaalat sellaisenaan on viimeinen asia, josta lähtisin bluesin soittoa opettelemaan.. Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin... |
Jucciz 04.10.2006 19:45:58 | |
---|
Oikeastaan skaalat ovat sointujen, moodien, improvisoinnin, synkopoinnin, kolmimuunteisuuden, vibraton ja erilaisten legato-tekniikoiden ohella ihan peruskauraa kun soittamisessa ehtii pidemmälle. Asia kerrallaan. Ennemmin oppii muutaman asian hyvin kuin miljoona asiaa vähän sinne päin. Kiire ei ole, hauskaakin pitää pitää - siitähän musiikissa pitäisi olla kysymys. |
kimurantti1 04.10.2006 20:57:01 | |
---|
Mä en tiedä kohdistitko Jucciz neuvosi mulle, mutta jos näin, niin vähän väärään osoitteeseen meni. ;-) Mä tarkoitin tuolla sitä, että 95:ttä prosenttia tyylinmukaisista bluessooloista on aivan järjetöntä lähteä ajattelemaan skaalalähtöisesti. En tarkoittanut että skaaloja ei kannata opetella tai etteikö ne olisi peruskauraa, mutta olennaisempaa bluesissa on oikeanlainen (mitä se nyt kellekin tarkoittaa) fraseeraus. Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin... |
kari10 04.10.2006 21:17:05 | |
---|
Käy läpi tunnettuja rokkilevyjä 50-luvulta tähän päivään ja mieti tarkemmin, mitkä artistit/tyylisuunnat ovat niitä, mihin erityisesti haluaisit tutustua. Sen jälkeen voit käydä esim. kirjastosta tai netistä katsomassa soitto-oppaita. Kun tiedät tarkemmin, on helpompi auttaa eteenpäin. Komppaan 100% Tässä yhtä tyylisuuntaa malliksi http://www.youtube.com/watch?v=SW4gYFfM144 Hienoa se on vaan :-) |