Aihe: Älä riko symbaaleitasi
1 2 3
Legatus
02.10.2006 21:44:10 (muokattu 02.10.2006 21:45:05)
Hyvä juouni! +

Tässä on hyvä kuva ja ohjeet enklanniks siitä miten sympaalia pitää lyödä.

http://www.meinlcymbals.com/tips_tr … cymbalguide_cymbals_best_sound.html

Vaikka tuossa lukeekin että tuolla saavutetaan paras soundi mutta myös se että pellit ei rikkoonnu niin helposti!

E: Lisäys
11. Liikkuessasi julkisella paikalla, älä häiritse ketään. Jos joku häiritsee sinua, pyydä häntä lopettamaan. Ellei hän lopeta, tuhoa hänet.
Youni
02.10.2006 21:46:37
Tässä on hyvä kuva siitä miten sympaalia pitää lyödä.

http://www.meinlcymbals.com/tips_tr … cymbalguide_cymbals_best_sound.html

Vaikka tuossa lukeekin että tuolla saavutetaan paras soundi mutta myös se että pellit ei rikkoonnu niin helposti!

Joo, unohdin myös tuon Paisteen linkin: http://www.paiste.com/faqs/#faq78

Varsinkin englanninkielen taitoisille hyvää ohjausta symbaaleiden soittoon. Kielitaidottomien on tyytyminen kuviin, niistä käy myös ilmi paljon.

Lisäilen tuohon ekaan viestiin vielä muutamia seikkoja, jotka unohdin.
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Sonormies
02.10.2006 21:54:15
Plop, plop. Junnujen kannattaa lukea Jounin tarina ja vilkaista uusien peltien hintoja. Ehkä säästyy joku crashi. Leka ja rumpukapula ovat eri välineitä ja niitä on tarkoitus käyttää myös eri tavalla. -Nimim. Vain yksi rikottu crash vuonna -83.
"Vaikka rahaa painetaankin päivittäin lisää, niin minulle eivät suostu sitä lähettämään." -nimimerkki Rocksterin yritys taltuttaa krooninen rahapula
Speedy
03.10.2006 00:31:17

Asiaa kyllä..=)

Pari juttua voisit lisätä...(kirjoita selvemmin, kuitenkaan saa selvää)

Monesti puhutaan myös ns. vastapalloon lyömisestä, jota tulisi välttää.. Tarkoittaa että lyödään "kaksi kertaa" peräkkäin samaan symbaaliin niin että toinen iskuista tulee silloin kun pelti heilahtaa takaisin ensimmäisen iskun jäljeltä. Silloin kapulan kulma muuttuu peltiin nähden radikaalisti.. Asiaa voi "korjata" hankkimalla lisää peltejä, tai ottamalla soittaessa huomioon isku kulman.. Ohuissa crasheissa varsinkin kannattaa olla tarkkana..

Toinen on se että ei kannata lyödä kapulan varrella pellin selälle. Ridessä toimii, mutta kovissa iskuissa ohuille pelleille saattaa tulla kolhuja.. Yhteen splashiin sain sellasen uoman kun fiiliksissä meni ohi tarkoitetusta kohteesta ja osuikin splashiin..=/
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Hakki
03.10.2006 00:49:41
Hyvää asiaa, ja todellakin tärkeää. Oman osani symbaaleista tohjoksi nuijineena komppaan tuota tekstiä.

Tuosta sivaltamisesta sen verran, että sitä suosittelen käyttämään. Omassa soitossa komppicrashiin tulee käytettyä juurikin tuota tekniikkaa. Silloin voi lyödä lopulta aika hiton lujaa (jos siis on tarve) ilman että symbaalit hajoaa, mutta tekniikan pitää olla kunnossa. Äänenvoimakkuuskaan ei niin kauheasti siitä kärsi. Toimii myös normiaksenteissa.

Kapuloista olen myös samaa mieltä, eli jos soittaa samanlaisilla haloilla kuin minä on kapulatekniikkaa treenattava huolella. Ei siinä auta powercrashit kun lyödään pitkällä ja painavalla kapulalla lujaa ja väärin. Kannattaa kokeilla myös soittaa jonkin aikaa hieman köykäisemmillä kapuloilla. Esim. mulla teki ihmeitä vetää vuoden päivät Wecklin signature-kepeillä. Kun palasin takaisin SD-1:n varteen oli tuntuma jotenkin tiedostavampi.
while(true) {play(metal);}
fox
03.10.2006 01:59:25

Asiaa kyllä..=)

Pari juttua voisit lisätä...(kirjoita selvemmin, kuitenkaan saa selvää)

Monesti puhutaan myös ns. vastapalloon lyömisestä, jota tulisi välttää.. Tarkoittaa että lyödään "kaksi kertaa" peräkkäin samaan symbaaliin niin että toinen iskuista tulee silloin kun pelti heilahtaa takaisin ensimmäisen iskun jäljeltä. Silloin kapulan kulma muuttuu peltiin nähden radikaalisti.. Asiaa voi "korjata" hankkimalla lisää peltejä, tai ottamalla soittaessa huomioon isku kulman.. Ohuissa crasheissa varsinkin kannattaa olla tarkkana..

Toinen on se että ei kannata lyödä kapulan varrella pellin selälle. Ridessä toimii, mutta kovissa iskuissa ohuille pelleille saattaa tulla kolhuja.. Yhteen splashiin sain sellasen uoman kun fiiliksissä meni ohi tarkoitetusta kohteesta ja osuikin splashiin..=/

Tulenpas minäkin taas sotkemaan tätä kuvioo.. Tuonne PA-kamapuolelle juur kirjoittelin tuollasta juttua, joka sopii myös tänne..

" rumpalin ehkä kaikkein tärkein taito on se että osaa/oppii "to play the room" eli soittotilan mukaan sitä voimakkuutta säätelemään. Jos sitä ei opi, on ihan huono bändisoittorumpali. Tuo taito on niin tärkee, että jos aikoo jossain vaiheessa eloansa soitella vaikka jonkun muunkin bändin kanssa, on se syytä opetella. Eikä ole rumpalin syytä ryhtyä yhtään puhumaan "muniinpuhaltelumusiikista" eikä väittää, että rumpuja tulee piestä ku uupunutta veto-härkää.."

Ja tässä yhteydessä siis voimakkuuden sääteleminen koskee yhtä hyvin jokaista rumpusetin osaa, siis ehdottomasti myös symbaaleja.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Mikko/DE
03.10.2006 10:05:44

Toisaalta ihan hyvää perustietoa, mutta ei sitä peltien rikkomista kannata pelätä. Jos ei soita jazzia tai heviä, niin vähän lujempaa lyöminen on ihan kivan näköistä, ja koko bändi näyttää paremmalta kun kaikki roiskivat samalla viivalla.

Kotona tai treeniksellä ei tietenkään tarvitse vetää ihan tappiin, mutta kyllä se paremmalta sielläkin tuntuu :)
Sonormies
03.10.2006 10:12:35 (muokattu 03.10.2006 11:07:52)
Miten noita plussia annetaan?

Jokaisen kirjoituksen yläpuolella harmaassa palkissa on komentorivi (tai mikä h..vetti se sitten onkaan oikealta nimeltään). Siinä on muutama symboli, joista yksi on + eli plussa. Kun törmäät plussan arvoiseen tekstiin niin painat tuota symbolia ja kohta ruutu ilmoittaa, että "Antamasi plussa on rekisteröity" tai jotakin sinne päin. Plussia saanut henkilö näkee listattuna kaikki ne kommenttinsa omalta sivultaan, mitkä ovat saaneet vähintään kaksi plussaa.

Omissa kirjoituksissasi ei ole plussa-symbolia, joten omia sepustuksiasi et voi plussata. :(
"Vaikka rahaa painetaankin päivittäin lisää, niin minulle eivät suostu sitä lähettämään." -nimimerkki Rocksterin yritys taltuttaa krooninen rahapula
Antti1997
03.10.2006 10:33:54
Plussaa ja varoitusta. Pysyväksi tämä.
"Ei tuo normaalisti ole kovin äkäisen näköinen muttei raukka ole oikein edukseen kuvissa." -Tigerr
hollmi-5
03.10.2006 10:34:16
Normaalilaatuiset pellit, kalvot ja hardware ei rikkoonnu, jos tekniikka on kunnossa. Näitä mättämisiä on alettu ihannoimaan sen jälkeen, kun heavyvideoiden ohjaajat alkoivat vaatimaan rumpaleilta laajempia liikeratoja :-)
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Youni
03.10.2006 10:49:57 (muokattu 03.10.2006 10:59:11)
Tulenpas minäkin taas sotkemaan tätä kuvioo.. Tuonne PA-kamapuolelle juur kirjoittelin tuollasta juttua, joka sopii myös tänne..

" rumpalin ehkä kaikkein tärkein taito on se että osaa/oppii "to play the room" eli soittotilan mukaan sitä voimakkuutta säätelemään. Jos sitä ei opi, on ihan huono bändisoittorumpali. Tuo taito on niin tärkee, että jos aikoo jossain vaiheessa eloansa soitella vaikka jonkun muunkin bändin kanssa, on se syytä opetella. Eikä ole rumpalin syytä ryhtyä yhtään puhumaan "muniinpuhaltelumusiikista" eikä väittää, että rumpuja tulee piestä ku uupunutta veto-härkää.."

Ja tässä yhteydessä siis voimakkuuden sääteleminen koskee yhtä hyvin jokaista rumpusetin osaa, siis ehdottomasti myös symbaaleja.

Tämä on asiaa. En kuitenkaan lisää tuohon alkuperäiseen viestiin, kun ei niinkään käsittele tuota tekniikkaa. Toki tämä seikka vaikuttaa myös symbaalien kestoon. Varmasti kuluvat soittimet nopeammin jannulla, joka paahta aina nupit kaakossa tilasta tai tilanteesta riippumatta. Se on sitten eri asia kuinka kauan tällainen soittaja pääsee soittimineen niihin tiloihin ja tilanteisiin.

Toisaalta ihan hyvää perustietoa, mutta ei sitä peltien rikkomista kannata pelätä. Jos ei soita jazzia tai heviä, niin vähän lujempaa lyöminen on ihan kivan näköistä, ja koko bändi näyttää paremmalta kun kaikki roiskivat samalla viivalla.

Kotona tai treeniksellä ei tietenkään tarvitse vetää ihan tappiin, mutta kyllä se paremmalta sielläkin tuntuu :)

En tarkoita, että pitäisi olla ylivarovainen. Jos kuitenkin ottaa hyvän tekniikan osaksi omaa soittoa ei tarvitse miettiä näitä hajoamisia lainkaan kun niitä ei luultavasti tule kuin valmistusvirheiden kohdalla. Ei tämä tekniikka äänenvoimakkuutta syö. Korostan myös, että tekniikalla, jolla rebound otetaan tehokkaasti käyttöön on soittaminen paljon sulavampaa ja helpompaa.

Kyllä ne suuret liikeradat ovat tyylikkäitä, mutta niitä voi käyttää symbaaliystävällisellä tekniikalla.

Normaalilaatuiset pellit, kalvot ja hardware ei rikkoonnu, jos tekniikka on kunnossa. Näitä mättämisiä on alettu ihannoimaan sen jälkeen, kun heavyvideoiden ohjaajat alkoivat vaatimaan rumpaleilta laajempia liikeratoja :-)

Jep. On virhe luulla, että Sabianin, Paisteen, Zildjianin tai muun ison merkin medium crashin haljetessa vika olisi siinä symbaalissa. Näillä heavyvideoilla on luultavasti oma osansa näissä hajoamisissa, mutta myös harrastuksen aloittajien määrässä.

Kiitoksia kommenteista ja uusista pointeista. Lisäsin niitä tuonne tekstiin.
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
hollmi-5
03.10.2006 11:17:54
Kyllä ne suuret liikeradat ovat tyylikkäitä, mutta niitä voi käyttää symbaaliystävällisellä tekniikalla. Abe Laboriel JR on mainio esimerkki teknisesti taitavasta ja näyttävästi soittavasta rumpalista.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Mikko/DE
03.10.2006 11:19:01

Käytännön vinkki niille jotka eivät vielä ole ehtineet oppia erehdyksen kautta.

Ostakaa n. 10 pientä huopaa haitsua varten ja 20 peltejä varten, tavallista muoviputkea kierteisiin ja Yamaan ja Taman muovisia prikkoja/ruuveja.

Mulla menee joka keikalla pari huopaa jos ei satu olemaan omat kamat mukana. Kunnon huovat ja prikat helpottaa peltien asettelua ja heilumisen säätelyä.

Lainakamoissa on aina yhden käyttäjän säädöt joita on usein mahdoton muuttaa, ja vuokrakamatkin ovat joskus mitä sattuu, no ei Backlinerental finlandissa, mutta esim. Italiassa saattaa saada aika huikeita virityksiä eteensä.

Jotkut rumpalit vieläpä pöllivät yhteisistä rummuista huovat keikkansa päätteeksi, kiitos siitä.
rm_wispila
03.10.2006 11:57:56
Jotkut rumpalit vieläpä pöllivät yhteisistä rummuista huovat keikkansa päätteeksi, kiitos siitä.
Tämän se tekee kun nykyinen nuorisomuoti ei enää suosi huopatossuja ;) Kai ne kaikki on jo siis leikelty rinkuloiksi...
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
rm_wispila
03.10.2006 12:10:08
Ja sitten kun kaikki ylläoleva on omaksuttu, kannattaa vielä keskittyä hieman symbaaleiden kuljetukseen; ROUDATKAA AINA PELLIT ITSE (koska olette ne luultavasti ihan omalla rahalla itse ostaneetkin).

Turhan usein näkee epämääräisten kaverin kavereiden "auttavan" kamojen siirtelyssä. Tällöin etenkin peltejä kuskataan miten sattuu, irtonaisina, asetellaan syrjälleen, välillä kaatuvat, tungetaan muiden kamojen sekaan... Näillä tihutoimenpiteillä tuhotaan vähintään yhtä paljon peltejä kuin yllämainostetuilla pesäpallon lyöntitekniikoilla. Ainakin aiheutetaan hyvä alku tulevalle halkeamalle.

Eli, vaikka kuinka olisi baaritiskillä jo maksetut oluet ja fanit odottamassa kuumina, kerätkää omat peltinne itse ja niputtakaa kunnolliseen keissiin. Siellä ne ovat jo huomattavasti paremmassa turvassa.

Useasti olen törmännyt asiaan, ettei symbaalien ostohinta oikein aukea kaverille, joka ei ole ikinä soitinta itse ostanut.
Rumpuja usein kyllä kohdellaan jollakin kunnioituksella, mutta tuollainen peltiläpyskähän ei voi maksaa kahtasataa ...

Kysykääpä joskus joltain "ummikolta" mitä hän maksaisi esim. haitsunpelleistä.
gulfstream650
03.10.2006 12:42:34

Ja sitten kun kaikki ylläoleva on omaksuttu, kannattaa vielä keskittyä hieman symbaaleiden kuljetukseen; ROUDATKAA AINA PELLIT ITSE (koska olette ne luultavasti ihan omalla rahalla itse ostaneetkin).

Tietty jos omalla pumpulla on ääni- ja/tai valomiehiä, jotka hoitavat roudaamisen, voi tällaiselle henkilölle/henkilöille antaa koulutuksen tyyliin "näin kohdellaan rumpukamoja". Yhdellä pumpullamme on käytännön syistä tekniikan poikia, jotka ovat aina samoja. He hanskaavat kaikkien instrumenttien ja kamojen käsittelyn, koska ovat itsekin osapäivämuusikoita.
Svengaa kuin saksanhirvi.
fox
03.10.2006 12:58:27

Useasti olen törmännyt asiaan, ettei symbaalien ostohinta oikein aukea kaverille, joka ei ole ikinä soitinta itse ostanut.
Rumpuja usein kyllä kohdellaan jollakin kunnioituksella, mutta tuollainen peltiläpyskähän ei voi maksaa kahtasataa ...

Kysykääpä joskus joltain "ummikolta" mitä hän maksaisi esim. haitsunpelleistä.

Asiaa! Symbaali on todellakin _soitin_ ja kohtuullisen herkkäkin sellanen.. Ei tosiaan se wokkipannu, jota paiskotaan "kun sillee kuuluu, oon nähny juutuupista/MTV:ltä"..
Toisaalta saattaapa olla, että tosiaan ees vähemmän soittaneet kolleegat (kaikella kunnioituksella toki, niis on enimmät puolet mua parempia kavereita tekniikaltaan) ei todellakaan tiedosta, että jopa alkuvaiheessa uraa se peltikattaus saattaa olla hinnakkaampi ku se setti..
Ja mitä pitemmälle mennään, toki sen hinnakkaammat metallit siellä varsissa killuu.. ;)
Että käsitelläänpä niit _soittimia_ niitten ansaitsemalla "kunnioituksella", hyväsoundista symbaalia on ilo soitella vuosikausia ja löytää siit välillä ihan uusiakin ääneksiä.. Eikä se hyväsoundinen symbaali oo edes välttämättä mikään valettu, voi olla ihan sheet-symbaali.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
rm_wispila
03.10.2006 13:00:28
Tietty jos omalla pumpulla on ääni- ja/tai valomiehiä, jotka hoitavat roudaamisen, voi tällaiselle henkilölle/henkilöille antaa koulutuksen tyyliin "näin kohdellaan rumpukamoja". Yhdellä pumpullamme on käytännön syistä tekniikan poikia, jotka ovat aina samoja. He hanskaavat kaikkien instrumenttien ja kamojen käsittelyn, koska ovat itsekin osapäivämuusikoita.

Näistähän mekin olemme koko ikämme haaveilleet, mutta aina on joutunut itse kantamaan. :)
passe
03.10.2006 13:02:41
Plussaa!

Sitten ihan puhtaasti omakohtainen kokemus, jonka mukaan kaikista tärkeintä on tuo jo mainittu oikea kulma symbaalin ja kapulan välillä.

Itse olin nuorempana (välillä vieläkin) melkoinen halonhakkaaja, siis oikein tosissaan... Lyöntitekniikkaa ei alkuun paljon mietitty. Jäykin rantein ja täpöllä!

Jostain kumman syystä kuitenkin osasin "vahingossa" pitää symbaalit sopivasti kallellaan heti alusta lähtien. Yhtään en ole vielä saanut rikottua. Jos olisin pitänyt symbaaleita vaakasuorassa yhtä korkealla (kuten hämmästyttävän usein näkee), niin koko peltisetti olisi mennyt vaihtoon joka treenien jälkeen.

Eli summa summarum; peltiä saa lyödä uskomattoman lujaa, kun sitä lyö oikein. Ei siitä hauiksesta sen tietyn pisteen jälkeen kyllä enää mitään hyötyä ole, pikemminkin päinvastoin.
"Good is in the details..."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)