badcompany 22.09.2006 20:23:12 | |
---|
mitkä on hyvän viulistin ominaisuudet?.mielipiteitä.. |
Wirtanen 30.09.2006 01:30:45 | |
---|
mitkä on hyvän viulistin ominaisuudet?.mielipiteitä.. No ainakin, että osaa soittaa puhtaasti, tekniikka pitää myös hallita hyvin. Mutta välillä ihmettelee, voiko sitä hallita koskaan tarpeeksi hyvin. Mutta pitää pystyä soittamaan tarvittaessa muutakin kuin klassista. |
Chemo 30.09.2006 17:28:20 | |
---|
mitkä on hyvän viulistin ominaisuudet?.mielipiteitä.. Hyvä viulisti on mielenkiintoinen tulkitsija. Kukaan ei soita esitettävänä olevaa kappaletta samalla tavalla kuin hän. Tietysti hänellä on perusduuni tekniikan suhteen tehtynä, ja enemmänkin sen suhteen - mutta tää on vain perustaa. Se, mikä on kiinnostavaa, tapahtuu teknisen osaamisen tuolla puolen. Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. |
Tietysti hänellä on perusduuni tekniikan suhteen tehtynä, ja enemmänkin sen suhteen - mutta tää on vain perustaa. Se, mikä on kiinnostavaa, tapahtuu teknisen osaamisen tuolla puolen. Mun mielestä hyvällä viulistilla on tekniikka niin hyvällä tasolla, ettei se ole tulkinnan esteenä. Viulun soittaminen on vaikeaa, eikä kaikkia tulkinnallisia asioita yksinkertaisesti saa ulos, ellei osaa käsitellä soitintaan oikein. Skäppädubaa hubaa städää! |
Chemo 01.10.2006 22:10:21 | |
---|
Mun mielestä hyvällä viulistilla on tekniikka niin hyvällä tasolla, ettei se ole tulkinnan esteenä.' Jep, tätä mäkin koetin ajaa takaa. Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. |
V1lleK 09.10.2006 18:13:05 | |
---|
Mun mielestä hyvällä muusikolla on tekniikka niin hyvällä tasolla, ettei se ole tulkinnan esteenä. Soittimen* soittaminen on vaikeaa, eikä kaikkia tulkinnallisia asioita yksinkertaisesti saa ulos, ellei osaa käsitellä soitintaan oikein. *Viulu, piano, saksofoni, kitara, bandoneon, säkkipilli, jne. Eli eiköhän tuo hyvä tekniikka esteettömän tulkinnan perustana ole hyvälle muusikolla ominaista ihan soittimesta riippumatta. Olen täällä erityisesti kahdesta syystä: saadakseni päteä ja tullakseni huomioiduksi. |
sellisti 10.10.2006 21:09:25 (muokattu 10.10.2006 21:09:33) | |
---|
Eli eiköhän tuo hyvä tekniikka esteettömän tulkinnan perustana ole hyvälle muusikolla ominaista ihan soittimesta riippumatta. Totta kai, mutta kun nyt viulusta nimenomaan kysyttiin. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
V1lleK 11.10.2006 10:02:40 | |
---|
Totta kai, mutta kun nyt viulusta nimenomaan kysyttiin. Toki. Mutta mitä erityisiä ominaisuuksia juuri viulistilta vaaditaan verrattuna muihin instrumentalisteihin? Olen täällä erityisesti kahdesta syystä: saadakseni päteä ja tullakseni huomioiduksi. |
Sävis 11.10.2006 11:19:27 | |
---|
Toki. Mutta mitä erityisiä ominaisuuksia juuri viulistilta vaaditaan verrattuna muihin instrumentalisteihin? Että se osaa soittaa viulua? Skäppädubaa hubaa städää! |
Janus 11.10.2006 13:05:39 | |
---|
Toki. Mutta mitä erityisiä ominaisuuksia juuri viulistilta vaaditaan verrattuna muihin instrumentalisteihin? Esim. sävelkorvaa ihan eri lailla, kuin vaikkapa pianistilta. Pianon/synan/urun/tms. yksittäisten äänten vireeseen ei voi kesken soiton vaikuttaa. |
sellisti 11.10.2006 15:06:47 | |
---|
Toki. Mutta mitä erityisiä ominaisuuksia juuri viulistilta vaaditaan verrattuna muihin instrumentalisteihin? Ymmärrän mitä ajat takaa, muttei aloittajan tarkoitus varmaan ollut kartoittaa viulunsoiton eroja verrattuna muihin soittimiin. Hän nyt sattui kysymään nimenomaan viulistin ominaisuuksia, vaikka totta kai ihan perusmusikaalisuuteen ja luovuuteen liittyvät asiat ovat millä tahansa soittimella yhtä tärkeitä. Eli turha siitä nylkyttää pilkkua. Mutta niitä soitinkohtaisia erojakin voi olla, ihan jo sen takia että eri soittimet vaativat erilaisia fyysisiä ponnistuksia. Esim. viulistille on eduksi, jos vasemman käden pikkusormi on pitkä ja ranne helposti kiertyvää sorttia. Vaikka tuskin aloittaja ihan yksinomaan tätäkään tarkoitti. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
V1lleK 11.10.2006 15:13:57 | |
---|
Ymmärrän mitä ajat takaa, muttei aloittajan tarkoitus varmaan ollut kartoittaa viulunsoiton eroja verrattuna muihin soittimiin. Hän nyt sattui kysymään nimenomaan viulistin ominaisuuksia, vaikka totta kai ihan perusmusikaalisuuteen ja luovuuteen liittyvät asiat ovat millä tahansa soittimella yhtä tärkeitä. Eli turha siitä nylkyttää pilkkua. Mutta niitä soitinkohtaisia erojakin voi olla, ihan jo sen takia että eri soittimet vaativat erilaisia fyysisiä ponnistuksia. Esim. viulistille on eduksi, jos vasemman käden pikkusormi on pitkä ja ranne helposti kiertyvää sorttia. Vaikka tuskin aloittaja ihan yksinomaan tätäkään tarkoitti. Aivan. Mietinkin vain, miksi vastauksissa ei kliseisten yleistysten lisäksi huomioitu viulunsoiton erityisiä ominaisuuksia - johtuu ehkä siitä, ettei monellakaan meistä ole kokemusta viulunsoitosta. Janus esittikin mielestäni hyvän huomion sävelkorvan herkkyydestä ja soittimen vireeseen vaikuttamisesta soiton aikana, joka kenties korostuu enemmän juuri jousisoittimissa (ja miksei puhaltimissakin) ns. mekaanisempiin soittimiin kuten pianoon verrattuna. Olen täällä erityisesti kahdesta syystä: saadakseni päteä ja tullakseni huomioiduksi. |
sellisti 11.10.2006 15:41:39 | |
---|
Aivan. Mietinkin vain, miksi vastauksissa ei kliseisten yleistysten lisäksi huomioitu viulunsoiton erityisiä ominaisuuksia - johtuu ehkä siitä, ettei monellakaan meistä ole kokemusta viulunsoitosta. Ihan totta, muttei minusta siitäkään haittaa ole että ne "kliseiset yleistyksetkin" tässä yhteydessä esiin tuodaan, vaikkeivät ne soitinkohtaisia olekaan. Eivät ne kaikille silti tuttuja välttämättä ole. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |