Aihe: Miten viritetään akustinen kitara..?
1
Wallesmanni88
28.09.2006 23:00:55

Noh, siinähän se jo tulikin =)
baron
28.09.2006 23:01:29

Noh, siinähän se jo tulikin =)

Viritysmittarin mukaan.
"Speaking about music is like dancing about architecture"
Manicci
29.09.2006 00:29:57 (muokattu 29.09.2006 00:50:23)
E A D G H E

E: paksuimmasta ohuimpaan

E2: Imase netistä AP tunerin kokeiluversio, jos omistat jonkinlaisen mikrofonin niin kitaran saat kyllä vireeseen.
How blue can you get?
Numb
29.09.2006 12:17:44

Jos kotitarpeiksi soittelee, niin riittää että vetää kielet keskenään vireeseen. Se on se ja sama onko se sitten loppujen lopuksi E-, D-, vai missä vireessä. Bändinkin kanssa on ihan sama missä vireessä vedetään, kunhan se on kaikilla sama :)

Jos haluaa "oikeaan" vireeseen, niin käy musakaupasta A440 -ääniraudan. Se on simppelein konsti.
Herba
29.09.2006 13:18:10
Tai kuuntelee puhelimen tuuttausääntä joka on A ja virittää sen mukaan.
Mä en osaa kävellä ilman kynää, tää on mun henkinen kävelykeppi. -opettaja.
Kukkis 77
29.09.2006 14:26:59

ehkä jopa maailman nörtein tapa virittää skitara.. eipä ollu vanhoilla tekijöillä aikanaan mahdollisuutta tuohon..

Joskus vain niin on tehtävä jos kerrassaan muuta viritintä ei ole tarjolla.. Onhan kitaraa viritelty myös metrossa joskus. Se ovien sulkeutumis-pimpelipom on muistaakseni G.
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin" -Aki Kaurismäki
Epämuusikko
29.09.2006 14:28:48 (muokattu 29.09.2006 14:29:19)
ehkä jopa maailman nörtein tapa virittää skitara.. eipä ollu vanhoilla tekijöillä aikanaan mahdollisuutta tuohon..

Miksi luulit, että
-metronomissa on A-sävel niiden tikutusten lisäksi
-konsertissa oboisti pääsee tuuttaan A:ta
-on olemassa mm. äänirautoja
-Yleensäkin ne kielet on E,A,D,G,H,E, eikä x,q,p,r,5,@

ynnä muita silloiseen/kulloiseen A:ksi määriteltyyn hertsimäärään pääsemistä tukevia perusteita. Mutta jos yksin haluaa vessassa kitaraa rämpyttää, niin sittenhän ei oo väliä.

EDIT: mutta siellähän se Numbin kommentissa jo tulikin.
TOTO on parhaimmillaankin TOTOa. Bustard #1
Wallesmanni88
29.09.2006 19:23:20

Ihan kotona omaksi ilokseni soittelisin. Hmm, siis puhelimen tuuttausäänellä? Kertokaapas nyt että miten tuo tapahtuu..
32788
29.09.2006 22:59:56
Ihan kotona omaksi ilokseni soittelisin. Hmm, siis puhelimen tuuttausäänellä? Kertokaapas nyt että miten tuo tapahtuu..

www.metronomeonline.com

Tuolta alareunasta toi A 440. Virität toiseksi paksuimman kielen (A) siihen vireeseen (ei yhtä korkealle, mutta kyllä sen oikean korkeuden huomaa.)

Sitten painat paksuimman kielen (E) 5. nauhaa. Siitä pitäisi kuulua sama ääni kuin A:sta kun se on vireessä. Toista sama A- ja D-kielen kanssa, sekä D- ja G-kielen kanssa. G- ja H-kielen kanssa pitää painaa neljännestä välistä, H- ja E tulee taas normaalisti vitosvälistä.
lindo
30.09.2006 21:37:14

Jos haluaa "oikeaan" vireeseen, niin käy musakaupasta A440 -ääniraudan. Se on simppelein konsti.

Näin on. Ja oppii samalla myös KUULEMAAN koska kitara on vireessä.
Rok rok
Wallesmanni88
02.10.2006 13:37:06

Kiitokset teille
petty92
11.10.2006 11:37:30
" www.metronomeonline.com

Tuolta alareunasta toi A 440. Virität toiseksi paksuimman kielen (A) siihen vireeseen (ei yhtä korkealle, mutta kyllä sen oikean korkeuden huomaa.)

Sitten painat paksuimman kielen (E) 5. nauhaa. Siitä pitäisi kuulua sama ääni kuin A:sta kun se on vireessä. Toista sama A- ja D-kielen kanssa, sekä D- ja G-kielen kanssa. G- ja H-kielen kanssa pitää painaa neljännestä välistä, H- ja E tulee taas normaalisti vitosvälistä.
"

siis selittäkääs nyt mullekkin...siis miten ton piipityksen avulla voi saada ton a kielen vireeseen?
Schnowotski
11.10.2006 13:57:29
siis selittäkääs nyt mullekkin...siis miten ton piipityksen avulla voi saada ton a kielen vireeseen?

Kuuntele sitä piipitystä ja soita samaan aikaan kitarastasi A-kieli. Jos kieli on epävireessä, kuulet selvää huojuntaa äänten välillä. Vääntämällä viritystappia jompaan kumpaan suuntaan huojunta vähenee ja lopulta katoaa. Kun huojuntaa ei ole havaittavissa, kieli on vireessä.

Mahdollinen sudenkuoppa on virittää A-kieli kvintin päähän, sillä se voi kuulostaa huojumattomalta. Tein näytteeksi midin. Ensin siinä soi sävelet H ja A (eli oktaavi + pieni septimi). Sen jälkeen D ja A (oktaavi + kvintti). Lopuksi vasta A ja A eli oktaavi, ja soitin on vireessä. Midi: http://joni.esmartdesign.com/intervalli.html

Huomaa, että sama A sävel löytyy useasta oktaavista, mutta vain yksi niistä on oikea. Jos kuitenkin jätät A:n oktaavia liian alas, se jää niin löysäksi, että huomaat kyllä. Vaarallisempaa on lähteä virittämään ylävireeseen: et välttämättä huomaa kielen olevan liian kireällä ja se saattaa mennä poikki.

Älä kuitenkaan tuon pelossa jätä opettelematta korvakuulolta virittämistä. Korvakuulo on soittajan tärkein apu. Hyvä relatiivisen sävelkorvan kehittäjä on Functional ear trainer: http://www.miles.be/ . Näitä oli sellaisiakin ohjelmia, joilla pystyi intervallien tunnistamista (ynnä muuta kuten skaalojen sävyjä jne) opettelemaan, mutten muista nyt yhtään. Äh.
-Kirjoittaja on skribentti
"Tässä kappaleessa ei ole yhtään turhaa säveltä" "Ei tietenkään - se on sarjallinen struktuuri."
baron
11.10.2006 14:15:59

Oon mä sen verran "toisinajattelija" että mun mielestä pitäisi aloittaa mittarilla virittämään kitara, että oppii tietämään, miltä vireessä oleva kitara kuulostaa ja vasta sen jälkeen alkaa korvan harjaannukseen.
IJarro
11.10.2006 14:18:20
Äänirauta on kätevin ja miehekkäinj halvin. Mahtuu taskuun ja toimii ilman pattereita. Ääniraudalla virittäminen kehittää myös sävelkorvaa.

Ja jos joskus käytte säveltapailun D-kurssin, tarviitte äänirautaa.
lindo
13.10.2006 11:33:33
Oon mä sen verran "toisinajattelija" että mun mielestä pitäisi aloittaa mittarilla virittämään kitara, että oppii tietämään, miltä vireessä oleva kitara kuulostaa ja vasta sen jälkeen alkaa korvan harjaannukseen.

ööö tota... ?
Mitenköhän ne kaikki kaverit tuon oppi ennen kuin mittari keksittiin?

Vire on kuitenkin ääni joka kuullaan. Äänestä kun on kyse, itse luotan kuitenkin korvaan, en silmään.
Rok rok
baron
13.10.2006 16:23:03

ööö tota... ?
Mitenköhän ne kaikki kaverit tuon oppi ennen kuin mittari keksittiin?

Mä oon soittanut kitaraa ennenkuin mittareita oli edes keksitty. Ei ne kaikki oppineetkaan:-)
HanskiS
14.10.2006 11:08:50
Aikanaan poikasena kun soittelin, eikä käytössäni ollut äänirautoja ym. vehkeitä viritin paksuimman kielen "kohdalleen" siten että se oli matalin ääni jonka pystyin suustani mörisemään.
Pakko sanoa, että kyllä viritysmittarit ovat aika käteviä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)