Aihe: Oopperakulttuurin elvyttäminen
1 2 3
sellisti
30.06.2006 23:08:57
Itse en ole ollut Helsingissä oopperassa johtuen juuri kalliista lipuista ja siitä että asun kaukana Helsingistä. Ilmeisesti takapenkkirivien taakse ei mahdu seisomaan...

No jos mahtuiskin niin sieltä tuskin sitten näkee enää mitään. Ja jos Kansallisoopperaan jotain seisomapaikkoja perustettaisiin, niin kyllä niiden pitäisi olla sitten kunnolliset ja siihen käyttöön suunnitellut eikä mitään "jos sattuis johonkin mahtumaan seisomaan nykyisessä katsomossa". Vaikka olis miten halvat liput, niin pitää sitä nyt lavalle silti kunnollinen näkyvyys olla.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Storm
21.07.2006 03:26:22
Olen ollut tämän vuoden Wienissä opiskelemassa ja käynyt kymmenkunta kertaa Wienin valtio-oopperassa, seisomapaikoilla. Liput maksavat 2-3.5e ja paikoilta näkyy ihan hyvin, jotka ovat ylärivien takana. Näitä lippuja myydään 80min ennen esitystä ja halukkaat voivat mennä jo aikaisemmin odottamaan. Mielestäni tämä on erinomainen keino kehittää oopperakulttuuria ja saada uusia kuuntelijoita kun kynnys ostaa lippu on todella matala. Tiedän paljon paikallisia nuoria, jotka käyvät näin oopperaa katsomassa ja ehkä myöhemmin elämässään ostavat istumapaikkoja.

Miksi tällaista ei voisi ajatella Helsinkiin? Kulut ja muutokset oopperalle ovat minimaaliset, mutta hyödyt voivat olla todella suuret tulevaisuudessa.

Itsekin kävin Wienissä viime joulukuussa ja todellakin nautin erinomaisen esityksen Ariadne auf Naxosista (lippu 3e), jossa Zerbinettana oli maailmankuulu Edita Gruberova, joka sai kuuluisan 7-minuuttisen koloratuura-aariansa jälkeen varmaan yhtä pitkät suosionosoitukset! Seisomapaikat sijaitsivat aivan permannon takana, josta oli erittäin hyvä näkyvyys näyttämölle.
Huh, jos minä saisin tilaisuuden opiskella Wienissä, kävisin varmaan kaikki oopperat kertaalleen katsahtamassa. Jo pelkästään akustisesti talo on maailman parhaita. :)
megatherium
26.08.2006 17:18:31
Tuntui kuin olisin samalla katesellut sieluni slmien edessä ooppera-näytöstä pakottautuessani eräänä iltana kuuntelemaan pilkko-pimeäsä huonessa kehnohkosti CD-lle siirrettyä muuten loistavaa Lontoosta tilamaani Die Zwllingsbruer-laulufarssia, ja kuin mitä erilaisimpia Schubert-ooperalle tyypilisiä sielun-tiloja ällikällä lyödn monttu auki-silmät kattoon liimantuneen tapittavista näkyjen näkijän sähkötuoli-visioista kuin korkeamman-voiman yhä syvemmälle patjoihin liteäksi painamana nautinnosta räjähtämäisilläni.

Toisinaan syvästi ja kivuliaan suloisesti sisintäni myöten likuttunena kaksoisveli Friedrichin isänmaa-kaipuusta muukalaislegioona-pestin jälkeen aina kiivasluonteisen Fanzin hulluus-kohtaukeen kvintetossa, jonka jälkeen ooperan päätyttyä sovittavaan ja hiukan sovnnaisempaan beethoventyyliseen loppukuoroon verrattain pihalla kuin lumiukko kehoni ja liikkeeni tuntuessa omituisilta ja vieraan tarkoituksettomilta enkä tajunnut oikein mitä olin älyn vapautumisen seuraukena tahdostani, tekemässä kuin hypnosissa ollessani kädet oudosa ja epätyypilisessä asenossa kuin humanoidila eessä

Koskaan mikään ylitarjonnasta kärsivä sisäinen tyhjyys ja substannssin puute huomiion ottaen Rossinin, tai edes Verdin tai Wagnerin ooppera ei edes suuremmissa muodoissaan 5-tuntisine kestoineen saa aikaan tällaista
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
fifi
26.08.2006 20:11:31

Joskus minusta tuntuu, etten tajua lukemastani tekstistä mitään.
JosieK
27.08.2006 10:40:26
Kansallisoopperan kolmas parvi 22 euroa. paljonko siinä on subventointia... ei tietoa, eikä kiinnostakaan. Ihan o.k. -hinta.

(Fideliossa eilisiltana, pönäkkä, kankea seison-ja-huudan -juttu... Beethovenia livenä ekan kerran ainakin kolmeen vuoteen... ja rakastin jokaista minuuttia. Viime vuoden pettymystentäyteiseen kauteen verrattuna syksy alkoi hienosti.)
Storm
27.08.2006 17:49:44 (muokattu 27.08.2006 17:53:44)
Ai, viime vuonnahan oli upeita esityksiä. Die Frau Ohne Schatten, Salome, Der Rosenkavalier, Arabella! Itse en ikävä kyllä nähnyt kuin Salomen. :(
Tämä vuosi näyttää aika huonolta, keväällä tulossa liian monta suomalaista oopperaa ja sitten vielä uuden oopperan kantaesitys, tuskin ainakaan kovin turvallinen ohjelmistoratkaisu? Ja edelleenkään ei näy mailla halmeilla barokkioopperaa, lisäksi vielä peruttiin Monteverdin L'Orfeo. Ihme ratkaisuja.
pianistityttö
28.08.2006 10:08:55
Muistaako kukaan onko pitkään aikaan missään mennyt Offenbachin Hoffmannin kertomukset? Ihana ooppera, tykkään suunnattomasti.. Olisi kiva käydä katsomassa.
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Artur Rubinstein-
JosieK
28.08.2006 19:00:09 (muokattu 28.08.2006 19:00:48)
Vastahan Hoffmann meni Savonlinnassa ...oliko se ... toissa kesänä, 2005?

Nämä ovat niin kovasti makuasioita. Minulle viime kausi oli todellakin aikamoinen pettymys. Ei ohjelmistossa vikaa ollut, mutta esimerkiksi yleensä erinomainen orkesteri petti usein. Ruusuritarin alussakohan se oli, kun olin niin raivoissani, että olin lähes vakavissani nousta ja kävellä ulos. Suoritus oli hirveä; aivan kuin koko pumppu olisi ollut juovuksissa. Jossain kriisissä se talo oli; toivotaan, ettei ole enää.

Minun mielestäni tulevan kauden ohjelmisto on oikein hyvä. Heiniön käärme on milenkiintoinen ja nähtävä ihan jo Ruuttusenkin takia (kuka lähtee mukaan Ruuttus-fan-clubiin?), Jevgeni Oneginin näkemisestä on ihan liikaa aikaa (puhumattakaan Soilesta!), Mozartin oopperoista Don Giovanni on ollut jo pitkään ainoa, jonka jaksan katsoa (se on niin komeaa siinä lopussa, kun se hirviö tulee seinästä läpi niin että tiilet sinkoilevat, ja raahaa Don Juanin mulkusta alas helvettiin! ja musiikki on hyvää).

La Traviata on aina yhtä kauhea, paitsi silloin kun Violetta on hyvä (ei juuri koskaan) jolloin se sitten onkin maailman upein musiikkidraama. Tekisi mieli käydä katsomassa kaikki kolme Violettaa, vaikka Korhosta onkin aika vaikea kuvitella tuberkuloosiin riutuvana neitona...

Punaista viivaa en ole koskaan nähnyt, mutta tekijänsä musiikkia rakastan. Viimeiset kiusaukset voi huoleti katsoa taas kerran. Kaarle kuninkaan metsästyksestä en kyllä oikein tiedä...

Barokkioopperan puute on kyllä vakava, mutta yhtä mielelläni näkisin vaikkapa jonkun Benjamin Brittenin oopperan.
Cliffies
28.08.2006 19:55:54
Nämä ovat niin kovasti makuasioita. Minulle viime kausi oli todellakin aikamoinen pettymys. Ei ohjelmistossa vikaa ollut, mutta esimerkiksi yleensä erinomainen orkesteri petti usein. Ruusuritarin alussakohan se oli, kun olin niin raivoissani, että olin lähes vakavissani nousta ja kävellä ulos. Suoritus oli hirveä; aivan kuin koko pumppu olisi ollut juovuksissa. Jossain kriisissä se talo oli; toivotaan, ettei ole enää.

Hmm. Sattuu ja tapahtuu näköjään, itse kuulin todella hyvän version käydessäni.

Heiniön käärme on milenkiintoinen ja nähtävä ihan jo Ruuttusenkin takia (kuka lähtee mukaan Ruuttus-fan-clubiin?)

Minä liityn, olen kuullut vain yhden resitaalin verran ja oli todella koskettava konsertti.

Kaarle kuninkaan metsästyksestä en kyllä oikein tiedä...

Sen jälkeen kun tuli useamman kerran soitettua ei ole oikein maittanut... Alkusoitto on kyllä komea, ja balladi "Nuori merenneito..." on söpö.

Barokkioopperan puute on kyllä vakava, mutta yhtä mielelläni näkisin vaikkapa jonkun Benjamin Brittenin oopperan.

Siitä Peter Grimesista on jo aika monta vuotta, eikös Ruuvikierre ollut joku aika sitten?
Storm
28.08.2006 21:46:43 (muokattu 28.08.2006 21:53:32)
JosieK, uskoisin että taisi olla kapellimestarissa vika. Samanlaista kritiikkiä oli myös kirjoittanut Musicwebin arvostelija. Kysymyksessä siis oli kaiketi Muhai Tang, jonka johtoon en ole kyllä itsekään kovin tyytyväinen ollut, näin Turandotin viime vuoden keväällä ja minusta Tangilla oli ongelmia kontrolloida orkesteria silloinkin.
Viime perjantaina näin Toscan, oli kyllä huikea kokemus, sillä en ole ennen yhtä karismaattista laulajaa nähnyt lavalla kuin Mattila. Muutenkin oikein onnistunut esitys ja Franckin johto ansaitsee myös kehut.
Soile Isokosken tähdittämä Jevgeni Onegin houkuttaa totta kai, mutta olen lukenut aika paljon huono kritiikkiä Covent Gardenin produktiosta, joka on sama kuin Kansallisessa esitettävä.
Nämä ovat tosiaan makuasioita, mutta mukavaa että keskustelua oopperastakin saatiin aikaiseksi!
MusaMasa
22.09.2006 10:32:42
Niin siis nykyäänhän opiskelijahinnat oopperalla koskevat KAIKKIA opiskelijoita, ei pelkästään musiikkia opiskelevia.
--- www.ooppera.fi ---
Opiskelija-alennus 50%, hintaryhmät 1-4. Saman päivän esityksiin opiskelijaliput 10 €, jos paikkoja on jäljellä, ei varauksia.

Jep! Itse kävin opiskelu aikanani oopperassa muutaman kerran kun alennusta sain sekä matkoihin että lippuun. Nykyäänkin niin mielelläni kävisin mutta hinta vain hirvittää! (matkat vaasasta ja liput jne) Et näin...
Life is for living!
megatherium
23.09.2006 17:47:33
Siihen seikkaan nähden, kuinka varhaiskypsänä lapsinerollisena musiikkidramaatikkona Schubert varhaisia oopperoitaan luodessaan esittäytyi kuin kyseisen sävellysmuodon ohjelmanjulistuksena, manifestina tunnettu tai vähemmän tunnettu klassikko paholaisen huvilinna, Des Teufels Lustschloss D 84 meille eksaktein tieteellisin metodein kiistattomasti todistaa ilman subjektiivisia haluinamme tahdon asiana obvjektiin projisoimaamme olioiden välisiä suhteita alun alkaen tajuamaan kehittyneen älyn vaikuttimien välittäjänä toimivana komponenttina omanjoustavuutensa varassa tadosta irtautuneen ja sen tarkoitusperille hyödytömän objektiivisen ja puhtaasti tiedoitsevan näkemyksen ansiosta, ei liene lainkaan perin kummallista ja oudoksuttavaa aiempien näkemysten suosimalla tavalla ihmeellisen erikoista nuorela iällä sävelletyn balladin keijujen kuningas Erlkönigin D 328 hämmästyttävä yhtenäisyys ja kypsyys kuin mitä se yleisesti vallalla olevan käsityksen mukaan isän, lapsen, kunkun ja keinuhevosen hienon musiikillisen luonnehdinnan ansiosta sekä siihen alitajuisesti kytketyn freudilaisen psykoanalyyttisen virityksen ansiosta lied-repertuaarin aatelissa paikkansa lunastaneena eikä vähiten suuren näyttämödraaman mikrokosmoksen kaltaisen demonstraatiivisien kvaliteettiensa vuoksi
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
sellisti
23.09.2006 19:02:42
Siihen seikkaan nähden, kuinka varhaiskypsänä lapsinerollisena musiikkidramaatikkona Schubert...

Tämäpä se auttoikin oopperakulttuurin elvyttämisessä. Ettei vain tuollainen kapulateksti karkottaisi loputkin niistä, jotka pohtivat kävisivätkö joskus katsomassa oopperan.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Sertzo S
25.09.2006 09:26:09
Tämäpä se auttoikin oopperakulttuurin elvyttämisessä. Ettei vain tuollainen kapulateksti karkottaisi loputkin niistä, jotka pohtivat kävisivätkö joskus katsomassa oopperan.

Minut on jo karkoittanut....ai senhän te jo tiesittekin.
Sen sijaan jonkun kaupungiorkesterin konsertin voisin katsoa ja kuunella jossain lähiseudulla. Kukahan sponsoroisi työttömän humppaukon sinne?
Sävis
27.09.2006 08:44:47
Minut on jo karkoittanut....ai senhän te jo tiesittekin.
Sen sijaan jonkun kaupungiorkesterin konsertin voisin katsoa ja kuunella jossain lähiseudulla. Kukahan sponsoroisi työttömän humppaukon sinne?

Yleensä konserttien liput ovat huomattavasti halvempia, mitä ihmiset luulevat. Opiskelijoille tulee suorastaan järkytyksenä tieto, että konserttiin pääsee halvemmalla kuin elokuviin.

Mutta niin, enpä tiedä mitä siellä Savossa kustantaa.
Skäppädubaa hubaa städää!
sellisti
27.09.2006 23:18:57
Yleensä konserttien liput ovat huomattavasti halvempia, mitä ihmiset luulevat. Opiskelijoille tulee suorastaan järkytyksenä tieto, että konserttiin pääsee halvemmalla kuin elokuviin.

Mutta niin, enpä tiedä mitä siellä Savossa kustantaa.

Tuskin sen enempää kuin muuallakaan, mutta ongelma on se ettei täällä ole orkesteria..! Yksi harrastelijapainotteinen sellainen konsertoi 3-4 kertaa vuodessa, jos mieli halajaisi tiheämpää frekvenssiä niin on käännettävä katseet Mikkelin tai Kuopion suuntaan...
Sertzo S
28.09.2006 08:28:15
Tuskin sen enempää kuin muuallakaan, mutta ongelma on se ettei täällä ole orkesteria..! Yksi harrastelijapainotteinen sellainen konsertoi 3-4 kertaa vuodessa, jos mieli halajaisi tiheämpää frekvenssiä niin on käännettävä katseet Mikkelin tai Kuopion suuntaan...

Hulluahan se näin pieneen ja perseaukiseen kaupunkiin täysimääräistä sinfoniaorkesteria olisi perustaakaan. Ei riittäisi yleisöä ja tuskin veronmaksajien sympatiatkaan moiseen eli Mikkeliin tai Kuopioon olisi mentävä, jos siltä tuntuu.
Sertzo S
29.09.2006 08:56:36 (muokattu 29.09.2006 09:17:09)
Sellistille:

Eikö Oopperajuhlat mitenkään työllistä heinäkuisin Sinua ja Savonlinna-kvartetin muita soittajia ja miksi ei?
sellisti
02.10.2006 22:38:06
Sellistille:

Eikö Oopperajuhlat mitenkään työllistä heinäkuisin Sinua ja Savonlinna-kvartetin muita soittajia ja miksi ei?

Riippuu kesästä, viime vuosina on ihan mukavasti työllistänyt. Ei tosin sellistinä. Kahtena viime kesänä olen ollut lastenoopperoissa (Koirien Kalevala & Hui kauhistus) mukana kuorossa, ja joinakin kesinä harjoituspianistina. Erinäisiä laulajien säestyskeikkoja lentokentällä ym. on ollut satunnaisesti.

Savonlinna-kvartettia Oopperajuhlat ei käsittääkseni juurikaan työllistä, tosin jossakin oopperassahan ihan vuosi tai pari sitten tarvittiin jousikvartettia lavalla soittamassa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)