Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Minimalismi
1 2
Temetheus
16.09.2006 13:26:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä mieltä olette minimalistisesta musiikista? Iskeekö? Itse olen viime kuukausien aikana tutustunut Philip Glassin, Steve Reichin, Michael Nymanin ja Kronos Quartetin kaltaisiin säveltäjiin/poppoisiin, ja myös Penguin Cafe Orchestraan.
Minimalismin kaunis koruttomuus, toisto ja variointi kiehtoo itseäni kovin, ja sopii kivaksi vastapainoksi barokin mahtipontisuudelle ja monipuolisuudelle.
 
"Musiikki on järjestyksen luoja ilmiöiden, erityisesti ihmisen ja ajan välille."
Sävis
16.09.2006 18:13:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minimalismi on ihan mielenkiintoinen ilmiö. Jos ei ole kuullut minimalismia livenä, on pian hyvä mahdollisuus kuulla, kun Clapping music -festivaali alkaa.
 
www.siba.fi/clappingmusic
 
Skäppädubaa hubaa städää!
Temetheus
17.09.2006 00:39:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, tosta itsekin olen lukenut. Sinne pitää kyllä ehdottomasti mennä, kun muistaakseni itse Michael Nyman on siellä vierailemassa!
 
"Musiikki on järjestyksen luoja ilmiöiden, erityisesti ihmisen ja ajan välille."
-samuli-
18.09.2006 20:44:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, kannattaa tosiaan tuonne clapping music-festivaalille eksyä. Erityisesti nuo Steve Reichin kaksi juhlakonserttia 30.9. ja 3.10. kannattaa tsekata!
 
megatherium
18.09.2006 21:09:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös Seppo Heikinheimo jo aikanaan kutsunut Bachin musiikkia minimalistiseksi? Melko hyvin sopiva määritelmä Wagneriin ja muihin polyfonisiin professionalisteihinkin
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
sellisti
18.09.2006 21:17:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös Seppo Heikinheimo jo aikanaan kutsunut Bachin musiikkia minimalistiseksi? Melko hyvin sopiva määritelmä Wagneriin ja muihin polyfonisiin professionalisteihinkin
 
En tiedä Heikinheimosta, mutta Wagner ja minimalismi tuntuu minusta jotenkin aika oudolta samassa yhteydessä.
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Temetheus
18.09.2006 22:50:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä Heikinheimosta, mutta Wagner ja minimalismi tuntuu minusta jotenkin aika oudolta samassa yhteydessä.
 
Sama pätee mielestäni myös Bachiin, ei hänen musiikkinsa nyt niin kovin toistelevaa, korutonta ja 'minimalistista' ole. :D
 
"Musiikki on järjestyksen luoja ilmiöiden, erityisesti ihmisen ja ajan välille."
megatherium
23.09.2006 17:51:08 (muokattu 23.09.2006 17:53:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sama pätee mielestäni myös Bachiin, ei hänen musiikkinsa nyt niin kovin toistelevaa, korutonta ja 'minimalistista' ole. :D
 
Juuri sitä se minusta täsmälleen ottaen on, kuten Wagnerkin jonka sinänsä ajalliselta kestoltaan mittavat näyttämödraamansa ovat hyvinkin minimalistisia loputtomissa sekvensseissään ja johtoaiheita toistelevassa polyfonisessa orkesterikudoksessaan tai päättömän päättymättömässä resitatiivien virrassaan josta musiikillista vaihtelua ei parhaala tahdollakaan tahdo löytyä, ellei nukkumatti saa tilaisuutta vaihtaa filmiä aivoissamme
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
sellisti
23.09.2006 19:07:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuri sitä se minusta täsmälleen ottaen on
 
Nimenomaan "täsmälleen ottaen" minimalismi tarkoittaa kyllä jotain ihan muuta, mutta saat toki olla tuota mieltä.
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
lxi
26.09.2006 23:26:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minimalismi on ihan mielenkiintoinen ilmiö. Jos ei ole kuullut minimalismia livenä, on pian hyvä mahdollisuus kuulla, kun Clapping music -festivaali alkaa.
 
www.siba.fi/clappingmusic

 
Argh! Halu lähteä tuonne on suunnaton.
 
Minimalismi miellyttää kyllä, "suurista" säveltäjistä erityisesti Steve Reich. Myös se, miten minimalismin vaikutteita on tuotu ja käytetty populaarimusiikin puolella on kiintoisaa.
 
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
Sävis
27.09.2006 08:42:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Argh! Halu lähteä tuonne on suunnaton.
 
Minimalismi miellyttää kyllä, "suurista" säveltäjistä erityisesti Steve Reich. Myös se, miten minimalismin vaikutteita on tuotu ja käytetty populaarimusiikin puolella on kiintoisaa.

 
Tänään on ensimmäinen konsertti. Allekirjoittanut ainakin suuntaa sinne. Ilmeisesti tässä tulee nyt sitten katsastettua viisi konserttia: tämän päivän konsertti, perjantain, molemmat lauantain konsertit ja tiistain konsertti. Onneksi voi ostaa tuon huokean sarjalipun. :)
 
Skäppädubaa hubaa städää!
ReinoH
27.09.2006 09:59:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä mieltä olette minimalistisesta musiikista? Iskeekö? Itse olen viime kuukausien aikana tutustunut Philip Glassin, Steve Reichin, Michael Nymanin ja Kronos Quartetin kaltaisiin säveltäjiin/poppoisiin, ja myös Penguin Cafe Orchestraan.
 
Kyllä iskee. Olen nauttinut kaikista mainitsemistasi artisteista Penguin Cafe Orchestraa lukuunottamatta, jota en ole sattunut kuulemaan. Terry Riley on myös ehdottomasti tutustumisen arvoinen minimalisti, on levyttänyt paljon mm. Kronos Quartetin kanssa (ehkä olet kuullutkin joitain näistä albumeista). Bang on a Can -yhtyeen soittama versio Rileyn 'In C' -klassikosta on kova juttu, tulkinnallisesti sieltä villimmästä päästä minimalismia.
 
leka
27.09.2006 21:34:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Unohdin että nuo konsertit alkavat jo tänään... Simpura.
 
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt allekirjoitus!
Sävis
28.09.2006 09:19:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Unohdin että nuo konsertit alkavat jo tänään... Simpura.
 
Oli muuten hyvä konsertti. Lälläslää!
 
Skäppädubaa hubaa städää!
tanjuli
28.09.2006 23:49:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pitääki huomenna muistaa viedä metronomi lainaan kun esittävät ligetin poème symphoniquen vkloppuna. mua niin nauratti kun etsivät ilmoituksilla niitä metronomeja. vähän sama kun "moi meille tulee sinfoniaorkesteri soittamaan, lainaatko soitintas? haetaan trumpetteja ja viuluja, muutkin kelpaa."
 
mut pitää käydä tsekkailemassa, paljon herkkua on siellä :)
 
[i hear voices but at least they're on tune]
Sävis
01.10.2006 10:04:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletteko muut käyneet konserteissa? Minä olen käynyt nyt neljässä, ja täytyy sanoa, että todella hyvin järjestetty festivaali. Eilinen Steve Reichin ensimmäinen juhlakonsertti oli aivan mahtava kokemus. En muista milloin viimeksi olisin tuntenut konsertissa vastaavan, innokkaan tunnelman myös katsomon puolella. Homma meni melkein hurmokseksi.
 
Skäppädubaa hubaa städää!
Kukkis 77
03.10.2006 02:31:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän off-topikkia, mutta äärimmäistä minimalismia oli se, kun Puppe elikkäs Olli Ahvenlahti soitti Vesku-Showssa pianolla yhdestä biisistä pelkät tauot.
 
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin" -Aki Kaurismäki
Sävis
03.10.2006 07:34:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän off-topikkia, mutta äärimmäistä minimalismia oli se, kun Puppe elikkäs Olli Ahvenlahti soitti Vesku-Showssa pianolla yhdestä biisistä pelkät tauot.
 
Clapping musicin ensimmäisen konsertin ensimmäinen teos oli Cagen 4'33". Sattumaa? Ei. :)
 
Skäppädubaa hubaa städää!
baron
04.10.2006 00:05:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Clapping musicin ensimmäisen konsertin ensimmäinen teos oli Cagen 4'33". Sattumaa? Ei. :)
 
Ootko kuullut BBC:n sinfoniaorkesterin sovituksen siitä Barbican Hallissa esitettynä?
Se on mahtava sen salin hienon akustiikan takia!!!
 
"Speaking about music is like dancing about architecture"
V1lleK
06.10.2006 15:43:46 (muokattu 06.10.2006 15:44:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletteko muut käyneet konserteissa? Minä olen käynyt nyt neljässä, ja täytyy sanoa, että todella hyvin järjestetty festivaali. Eilinen Steve Reichin ensimmäinen juhlakonsertti oli aivan mahtava kokemus. En muista milloin viimeksi olisin tuntenut konsertissa vastaavan, innokkaan tunnelman myös katsomon puolella. Homma meni melkein hurmokseksi.
 
Voi harmi, että piti tämäkin jäädä kokematta! Music for 18 Musicians (ECM-julkaisu) on kyllä viimeaikoina soinut ahkerasti cd-soittimessa... Vaan olisihan se toista kuulla ja kokea livenä.
 
E: En osaa kirjoittaa...
 
Olen täällä erityisesti kahdesta syystä: saadakseni päteä ja tullakseni huomioiduksi.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «