Halldor 15.11.2003 15:30:23 | |
---|
Olen vähänaikaa sitten siirtynyt vinyylien ihmeelliseen maailmaan ja kiinnostaisi tietää miten niitä kuuluu pestä. Jostain muistan kuulleeni, että isoprobyylialkoholia? tulisi käyttää. Kertokaahan tarkemmin, kiitos. |
PIRU 15.11.2003 15:37:05 | |
---|
Suolahappo on kuulemma siihen tarkoitukseen ihan suositeltava aine. Piru vie! |
hemmo 15.11.2003 16:04:19 | |
---|
Olen vähänaikaa sitten siirtynyt vinyylien ihmeelliseen maailmaan ja kiinnostaisi tietää miten niitä kuuluu pestä. Jostain muistan kuulleeni, että isoprobyylialkoholia? tulisi käyttää. Kertokaahan tarkemmin, kiitos. Teen itse näin: - laitan pesualtaaseen vettä ja hieman astianpesuainetta - pesen levyn pehmeällä rievulla keskiöstä kiinnipitäsen ja sitä kastelematta - huuhdon juoksevan veden alla ja taas keskiön paperia kastelematta - kuivaan välittömästi puhtaalla nukkaamattomalla rievulla Näin saa ainakin pois sahtipileiden jäännökset. Säröä beibi! |
poppamies 15.11.2003 17:17:19 | |
---|
Teen itse näin: - laitan pesualtaaseen vettä ja hieman astianpesuainetta.... No en voi hyvällä omatunnolla suositella minkäänlaisen pesu-tai tiskiaineen käyttämistä. Olen itse aikoinaan pilanut muutaman vinyylin sillä tavalla. Niihin mikroskooppisiin uriin tahtoo kaikesta huolimatta jäädä jotain töhnää. Viina (pirtu) on yes. Eräs tuttavani jolla on levydivari suositteli puhdistettua bensiiniä. Apteekistä molemmat. "G-strings are for strippers" |
poppamies 15.11.2003 17:19:39 | |
---|
Suolahappo on kuulemma siihen tarkoitukseen ihan suositeltava aine. No nyt olet ymmärtänyt ihan väärin. Suolahappo soveltuu paremminkin keedee soittimen lukupään puhdistukseen... "G-strings are for strippers" |
hemmo 15.11.2003 17:29:50 | |
---|
No en voi hyvällä omatunnolla suositella minkäänlaisen pesu-tai tiskiaineen käyttämistä. Olen itse aikoinaan pilanut muutaman vinyylin sillä tavalla. Niihin mikroskooppisiin uriin tahtoo kaikesta huolimatta jäädä jotain töhnää. Viina (pirtu) on yes. Eräs tuttavani jolla on levydivari suositteli puhdistettua bensiiniä. Apteekistä molemmat. Höpö höpö. On aivan sama mitä litkua käyttää. Tärkeintä on että kuivaa vinyylin heti ja huolella. Voi se puhdistettu pensakin jäähä sinne uriin, beibi. Nyt puhutaan sentään hyvin paskaisen levyn puhdistamisesta. Ei huolella käytettyä vinyyliä edes tarvitse puhdistaa. Säröä beibi! |
poppamies 15.11.2003 18:02:30 | |
---|
Höpö höpö. On aivan sama mitä litkua käyttää. . No sitten tuo suolahappo lienee sopivin... "G-strings are for strippers" |
Mia 15.11.2003 18:03:15 (muokattu 15.11.2003 18:05:35) | |
---|
Nyt kun tuli puheeksi. Itselläni on tapana pyyhkäistä aina soittamisen yhteydessä levyjä tuollaisella faijan vanhalla äänilevyjen puhdistusnesteellä. Tiskijukka on tuo litku nimeltään. Mitäköhän se aine sisältää? Aika tömäkkä haju. EDIT: Lisätään vielä, että nyt ei ole blondi liikkeellä, siinä purkin kyljessä ei tosiaan lue mitään aineen koostumuksesta tai vaikuttavasta aineesta. In the world where you can be anything-be yourself. |
hemmo 15.11.2003 18:06:47 | |
---|
Nyt kun tuli puheeksi. Itselläni on tapana pyyhkäistä aina soittamisen yhteydessä levyjä tuollaisella faijan vanhalla äänilevyjen puhdistusnesteellä. Tiskijukka on tuo litku nimeltään. Mitäköhän se aine sisältää? Aika tömäkkä haju. EDIT: Lisätään vielä, että nyt ei ole blondi liikkeellä, siinä purkin kyljessä ei tosiaan lue mitään aineen koostumuksesta tai vaikuttavasta aineesta. Ei sitä missään tapauksessa. Se pilaa levyt. Heitä pois se heti. Ja ihan tosi on. Säröä beibi! |
hemmo 15.11.2003 18:07:13 | |
---|
No sitten tuo suolahappo lienee sopivin... Virtsa? Säröä beibi! |
nikolai 15.11.2003 18:58:57 | |
---|
Vinyleitä ei kuulu pestä! Olettaen että ne on säilytetty asiamukaisesti. Pölyjen putsaaminen ennen soittoa (esm. hiilikuituharja) riittää. |
Volle 15.11.2003 19:01:04 | |
---|
Höpö höpö. On aivan sama mitä litkua käyttää. Tärkeintä on että kuivaa vinyylin heti ja huolella. Voi se puhdistettu pensakin jäähä sinne uriin, beibi. Pensahan haihtuu aikas nopeasti ja kokonaan jo huoneen lämmössä. Sinänsä kai lienee sama millä ne levyt putsaa, mutta tärkeätä siinä pesuaineessa kai olisi ettei siinä ole mitään kiinteätä ainetta, joka menee urien pohjalle ja aiheuttaa häiriöitä soitettaessa. Ja kuivaus tietenkin rievulla, josta ei irtoa mitään kökköä. Nyt puhutaan sentään hyvin paskaisen levyn puhdistamisesta. Ei huolella käytettyä vinyyliä edes tarvitse puhdistaa. Aivan totta, jos/kun levyjään kohtelee niin kuin niitä kuuluu kohdella, pelkkä pölyjen pyyhkiminen riittää. Mulla ei onneksi ole ollut ikinä kunnon skeidaa, esim. kaljaa, levyissä. Pidän yleisesti naisista, varsinkin yleisistä naisista. |
Volle 15.11.2003 19:03:20 | |
---|
Nyt kun tuli puheeksi. Itselläni on tapana pyyhkäistä aina soittamisen yhteydessä levyjä tuollaisella faijan vanhalla äänilevyjen puhdistusnesteellä. Tiskijukka on tuo litku nimeltään... Kuten Hemmo sanoi, toi ei ole mikään hyvä aine. En ainakaan ole kenenkään kuullut sitä millään tavalla kehuvan, pikemminkin päinvastoin. Pidän yleisesti naisista, varsinkin yleisistä naisista. |
Keke Urlaub 15.11.2003 19:25:35 | |
---|
SIlmälasien puhdistukseen tarkoitettu mikrokuituliina kuulemma sopii hommaan erinomaisesti, hellästi käytettynä. Vinyylit ovat aika herkkiä fyysiselle rasitukselle/kulutukselle. "And if Warhol's a genius, what am I, a speck of lint on the penis of an alien buried in gelatin beneath the sands of Venus" -kC |
Blue Moon 15.11.2003 22:25:40 | |
---|
Tuulilasinpesuneste käy hyvin ja joku mieluiten nukkaamaanton, pehmeä liina. - It's been a long time coming - |
hörhö 16.11.2003 12:03:33 (muokattu 16.11.2003 12:07:45) | |
---|
Jopas tulee ristiriitaisia vastauksia. Pyyhkiessänne levyjä muistakaa vetää rättiä tai harjaa urien vastaisesti eli sisältä ulos. Tietysti jos on varaa, niin saksalainen Clearaudio valmistaa jotain levyjen pesuvermettä, joka toimii mikrokuituharjalla ja puhdistusnesteellä ja lopuksi neste imetään pois. Harjojen paine ja imuteho ovat säädettävissä, lautasta voidaan pyörittää molempiin suuntiin ja hintaakin on vain 2050€. Lisätiedot Hifi Guru Oy, puh (019) 418 877 "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara |
The Duke 16.11.2003 13:09:33 | |
---|
Teen itse näin: - laitan pesualtaaseen vettä ja hieman astianpesuainetta - pesen levyn pehmeällä rievulla keskiöstä kiinnipitäsen ja sitä kastelematta - huuhdon juoksevan veden alla ja taas keskiön paperia kastelematta - kuivaan välittömästi puhtaalla nukkaamattomalla rievulla Näin saa ainakin pois sahtipileiden jäännökset. Mutta eikös sen veden pitäisi olla hyvin tislattua jos sillä välttämättä haluaa levynsä putsata? Muutenhan levyn uriin jää kalkkia...Vettä en kyllä suosittele. Itse käytän Neo-amiseptia tai vien musiikkiliikkeeseen oikein koneen pestäväksi. It's not another state of mind..It's another mind of state... |
jPekka 16.11.2003 13:54:03 | |
---|
Kuten Hemmo sanoi, toi ei ole mikään hyvä aine. En ainakaan ole kenenkään kuullut sitä millään tavalla kehuvan, pikemminkin päinvastoin. Joo, erehdyin käyttämään sitä levyihini 70-luvulla. Jättää sellaisen tahmean kerroksen joka ei lähde millään pois, saa levyt tarttumaan sisäpusseihin ja diskantit säröilemään. . - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! |
The Duke, millaista liinaa tai vastaavaa käytät tuon neo-amiseptin kanssa? Ajattelin kokeilla sitä, kun tuolla kaapissa näyttää olevan kyseistä mömmöä. |
Leikari 17.11.2003 15:38:31 (muokattu 17.11.2003 15:49:33) | |
---|
Nyt kun tuli puheeksi. Itselläni on tapana pyyhkäistä aina soittamisen yhteydessä levyjä tuollaisella faijan vanhalla äänilevyjen puhdistusnesteellä. Tiskijukka on tuo litku nimeltään. Mitäköhän se aine sisältää? Aika tömäkkä haju.
em. tapaiset nesteet olivat tarkoitettu lähinnä sähköisyydestä johtuvien ritinöiden poistoon tms. Ongelma niissä on, että kun kerran käyttää, pitää käyttää aina so. ns "märkäsoittoa". Muutenkin ovat turhia. Kuten joku jo huomauttikin, levyjä ei tarvitse normaalisti pestä - eri asia on, että jatkoilla tms. on carilloa tms. kaadettu päälle. Vesipesu esim. miedolla astianpesuaineliuoksella irroittaa sokeri, rasvat yms. töhnät, jotka puolestaa keräävät pölyä jne. Huuhtelu mieluiten tislatulla vedellä - vesijohtovedessä voi olla kalkkia, joka veden kuivutta jää uriin. Pyyhkimällä kuivaksi ei välttämättä saa aivan kaikkea pois. Pestessä pehmeä liina/sieni ja liike poikittain levyn uraan nähden. Levyjen pintaan kertyy staattisen sähkön vaikutuksesta aina pölyä, joka kannattaa poistaa - ei sitten hieroudu uraan. Homma hoituu asiaan tarkoitetulla hiilikuituharjalla: levy pyörimään - harjaa pidetään levyn pinnalla kevyesti levyn säteen suuntaisesti - harja vedetään vähitellen ulos levyltä koko ajan levyn pinnassa kiinni pitäen. Mikäli harjan nostaa, jää levylle kunnollinen pölykasa. Ennenvanhaa sai "antistaattipistooleja", joilla levyjen pölyyntymistä sai vähennettyä so. kun levyn on puhdistanut, annetaan "sähköpurkaus" eikä levy kerää niin helposti pölyä ilmasta/pussissaan. Ja muistakaakin uusia neula - 600-1000 käyttötuntia on levyistään huolehtivan kannalta sopiva haarukka. Voipi vaikka laittaa vihkoon tukkimiehenkirjanpidolla merkinnä soitetuista levynpuolikkaista/tunneista. Neulan timantti kuluu oikeasti (olen binokulaarimikroskoopilla - kun semmoinen on ollut opiskelu/työpaikassa käytössä - seurannut). Mitä leveämmäksi levyn uraa seuraavan timantin "olkapinta" muuttuu , sitä huonompi seurantakyky on: taajuusvaste heikkenee, seurantakyky heikkenee, särö lisääntyy, neulan "höylävaikutus" lisääntyy. Omat levyni (vanhimmat 30 vuoden takaa) soivat edelleen enemmittä sihinöittä ja rutinoitta - enemmänkin soitetut. Levyjä olen lainannut vain sellaisille, joiden soittimien neulat olen tiennyt hyviksi - vinyylilevy menee nimittäin pilalle kertavedolla. Edit: Kotioloissa olisi hyvä käyttää levysoitinta/äänirasiaa, jolla toimiva neulapaino on enintään 1,5 g - vähntää osaltaan kulumista. Diskokäyttö on eri juttu. Prässykseen käytetyn vinyylin laatu on myös tärkeä levyjen kunnon säilymiselle. Jossain välissä 80-luvulla oli paljon myynnissä "pehmeitä" ja ohuita LP-levyjä, joissa äänetoisto oli heikko ja jotka vaurioituivat helpolla - levy-yhtiöt saivat varmaan halpoja tarjouksia prässäämöiltä, jotka tekivät kepulitavaraa. |