Aihe: Onko rumpaleille omaa fake/real bookia?
1
Vikmani
20.09.2006 09:50:04
Olin koesoitoissa pari päivää sitten ja eteeni lyötiin kasa standardeja. Lapuissa oli merkitty nuottien lisäksi tarkasti myös komppaukset. Näytti vielä että kaikki nuotit olisi monistettu samasta kirjasta ja tarkoitettu lähinnä rumpalin luettavaksi. Onko kenelläkään tietoa tällaisista kirjoista? Tarkoitan juuri fake- tai real bookin tapaista kattavaa opusta.
the power of beef
markkuliini
20.09.2006 10:08:13 (muokattu 20.09.2006 10:20:04)

Olin koesoitoissa pari päivää sitten ja eteeni lyötiin kasa standardeja. Lapuissa oli merkitty nuottien lisäksi tarkasti myös komppaukset. Näytti vielä että kaikki nuotit olisi monistettu samasta kirjasta ja tarkoitettu lähinnä rumpalin luettavaksi. Onko kenelläkään tietoa tällaisista kirjoista? Tarkoitan juuri fake- tai real bookin tapaista kattavaa opusta.

Oletan että puhut JAZZ-standardeista. Oliko nuoteissa siis esimerkin omaiset kompit joka biisiin vai koko biisin rumpukomppaus nuotinnettu? Ilmeisesti ensimmäinen vaihtoehto on nyt kyseessä (en ole nimittäin ikinä törmännyt painettuun versioon jonkun jazz-standardin kokonaisesta rumpunuotinnoksesta.)
En ole kylläkään nähnyt pelkästään rumpalille tarkoitettua fake-book:iakaan.
Herääkin kysymys mitä järkeä sellaisessa olisi.
Melodia- ja mahdollinen bassonuottihan antavat rumpalille kaiken tarvittavan informaation kun on kyse jazz-kappaleista. Eihän ole yhtä ja ainoaa tapaa soittaa joku jazz-kipale, sehän on se yksi koko jazzin tärkein idea: Jokainen tulkitsee kappaleen omalla tavallaan. Tuntuisi jotenkin hassulta soittaa jazzia nuotilleen lapuista....
Sitäpaitsi suurimmassa osassa nuoteista olisi se sama symbaalikomppiesimerkki.
Asia on hieman eri jos puhutaan fuusioskenestä, siellä kun on useinkin niin että kappaleessa on jokin tietty kikka-kolmos-komppi. Tällöinkin olisi varmasti hyödyllisempää blokata kompit levyltä. Tulisi kuunneltua kappaletta enemmän, eikä joutuisi tuijottamaan sitä lappua soittaessaan.

Enkä tarkoittanut saarnata tms. kunhan tuli tällaisia ajatuksia mieleen. Voihan olla että kyseessä oli vaikka ROCK-stadardit. Yleensä vaan kun puhutaan real-bookeista ja stankuista, niin tarkoitetaan jazzin ihmeellista mualimmaa...

Edit: Toki biisien nuotilleen blokkaaminen,skenessä kuin skenessä, etenkin itsekseen harjoittelua varten on enemmän kuin suotavaa. Yleensä vain on ollut tapana blokata ITSE (soitettavan oppii tällä tavoin jo korvien välissä ennen kun alkaa harjoittelemaan sitä itse rumpusetillä), ja näin siitä on oikeastikin jotain hyötyä. Minulla onkin käsitys että näitä nuotinnoksia ei ole edes tapana ollut pyytää toisilta rumpalilta lainaan, on ollut ikään kuin kunniakysymys blokata itse, vaikka se alussa voikin olla hieman hidasta. Ajan myötä korva tosin kehittyy ja blokkaamisesta tulee yllättävän helppoa ja nopeaa.
www.vasamayhtye.com
Progressor
20.09.2006 13:16:25
Valistakaa junttia. Mitä nuo fake bookit ja real bookit ovat?
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
wavelength
20.09.2006 13:28:00 (muokattu 20.09.2006 13:28:51)

Mitä nuo fake bookit ja real bookit ovat?

Nuottikirjoja, jotka sisältävät biisien "komppilaput": rakenne, soinnut ja melodia. Ei siis varsinaisia instrumenttistemmoja, puhtaaksi kirjoitettuja bassolinjoja, sointuhajotuksia tms.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)