Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sellonsoiton aloitus?
1
kapish
16.09.2006 12:55:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen muutaman vuoden soitellut kitaraa ja bassoa. Tunneilla olen käynyt vain puoli vuotta, teoriasta ymmärrän vain alkeet.
Päässäni on pyörinyt pakkomielteenomainen ajatus sellon soittamisesta. Opettajia ei täällä Oulun alueella tosin parikymppiselle ukolle tunnu millään löytyvän.
 
Jos ostan itselleni sellon, opinko soittamaan sitä omatoimisesti (virtuoosiksi en tahdokaan), vai kannattaisiko odotella opettajan löytymistä?
 
Hieman karmii ajatus siitä, että omin päin en saa kalliista soittopelistä edes puhdasta ääntä aikaiseksi -> saan kalliin komistuksen seinälle..
 
kapish
16.09.2006 12:58:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hupsista, oli tarkoitus kirjoittaa tämä aloittelijoiden puolelle.
 
Sävis
16.09.2006 13:01:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen muutaman vuoden soitellut kitaraa ja bassoa. Tunneilla olen käynyt vain puoli vuotta, teoriasta ymmärrän vain alkeet.
Päässäni on pyörinyt pakkomielteenomainen ajatus sellon soittamisesta. Opettajia ei täällä Oulun alueella tosin parikymppiselle ukolle tunnu millään löytyvän.
 
Jos ostan itselleni sellon, opinko soittamaan sitä omatoimisesti (virtuoosiksi en tahdokaan), vai kannattaisiko odotella opettajan löytymistä?
 
Hieman karmii ajatus siitä, että omin päin en saa kalliista soittopelistä edes puhdasta ääntä aikaiseksi -> saan kalliin komistuksen seinälle..

 
Jousisoittimet ovat todella vaikeita itseopiskeltavia. Ehdottomasti suosittelen etsimään opettajan, vaikka se tuottaisi vaivaa. Oletko laittanut ilmoituksia paikallisen musiikkiopiston ilmoitustaululle? Eikös Oulussa ole joku konservatoriokin? Sinne vaan lappu ilmoitustaululle, että etsit opettajaa.
 
Skäppädubaa hubaa städää!
sellisti
16.09.2006 19:53:41 (muokattu 16.09.2006 19:53:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ostan itselleni sellon, opinko soittamaan sitä omatoimisesti (virtuoosiksi en tahdokaan), vai kannattaisiko odotella opettajan löytymistä?
 
Kyllähän sitä vähän pystyy itse opettelemaan, varsinkin jos korva toimii, mutta riskinä on että soitat sitten sellaisilla soittoasennoilla että niistä on pitemmän päälle vain haittaa sekä soitolle että terveydelle. Sello on kumminkin melko raskas soitettava, mistä syystä oikeanlaisen lihastenkäytön opetteleminen on melkoisen tärkeää ettet hukkaa voimia turhiin ja "vääriin" liikeratoihin. Siinä menee helposti paikat äkkiä lukkoon ja kipeiks.
 
Sinuna olisin kärsivällinen ja yrittäisin saada sen opettajan jostain, vaikka sitten AMK:n ammattiopiskelijoilta yksityistunteja kysymällä. Luulisi opiskelijoille ekstrataskurahan kelpaavan, ja heillä kumminkin on jo aika pitkällä oleva käsitys sellonsoitosta.
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Zarmo
17.09.2006 23:44:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilin taannoin selloa ihan näin basistipohjalta ja kyllähän siitä ääntä sai ja jotain sävelmiä löytyi. Hyvää asentoa ei kyllä tahtonut löytyä.
 
Kun rakastelu on vilpitöntä, se on parhaita ideoita, mitä Saatana pani käärmeelle antamaansa omenaan. Paras omenan ideoista oli kuitenkin jazzmusiikki. -Vonnegut
Vapinamonologeja
northern
18.09.2006 13:44:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekkin olen miettinyt että olisi se mahtavaa jos osaisi soittaa selloa. Minua on kuitenkin mietityttänyt sellainen asia että kannattaako enää alkaa opettelemaan kun ikää on 19 vuotta? Osaan siis soittaa kitaraa, bassoa, rumpuja ja vähän koskettimiakin.
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
sellisti
18.09.2006 21:15:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kannattaako enää alkaa opettelemaan kun ikää on 19 vuotta?
 
Ei se lainkaan mahdotonta ole, jos jaksat olla tarpeeksi kärsivällinen ja tehdä alkeet kunnolla opettajan ohjauksessa. On niitä konsertoiviakin muusikoita, jotka ovat aloittaneet soiton vasta pitkälti toisella kymmenellä.
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
18is9
20.09.2006 13:51:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kannattaako enää alkaa opettelemaan kun ikää on 19 vuotta?
 
Aina kannattaa opetella soittamaan. Kaikista ei tule konsertoivia huippuvirtuooseja, mutta ei kai se ole tarkoituskaan.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
wrshredder
20.09.2006 13:57:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aina kannattaa opetella soittamaan. Kaikista ei tule konsertoivia huippuvirtuooseja, mutta ei kai se ole tarkoituskaan.
 
Totta. Voi vaikka säveltää omaksi huvikseen tai perehtyä johenkin erikoisempaan ,ei sitä koskaan tiedä milloin projektit ottaa tuulta siipiensä alle. Apocalyptica ,anyone? :D
 
THV-Klubi#52 Romantikkoitkijät#23 S.M.A.K - perustajajäsen
megatherium
22.11.2006 21:41:52 (muokattu 22.11.2006 21:42:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aina kannattaa opetella soittamaan. Kaikista ei tule konsertoivia huippuvirtuooseja, mutta ei kai se ole tarkoituskaan.
 
Toisaalta kaikkiai sellokirjallisuuden parhaita teoksiakaan ei juuri repertoaarissa näy, jota ei voi kuin pahoitella, kuten esim. tsaikovskin rokokoo-muunnelmistakin jonkin sitaatin teokseensa ottanut Frederik Delius sellokonsertossaan, jota kuuntelin Sir Charles Mackerrasin ja Royal Liverpool phliharmonic orchestran levytyksenä
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
sellisti
23.11.2006 22:20:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisaalta kaikkiai sellokirjallisuuden parhaita teoksiakaan ei juuri repertoaarissa näy, jota ei voi kuin pahoitella
 
Mitähän teoksia mahdat tarkoittaa..? Deliuksen konsertosta en ole kuullutkaan, soitetaankohan sitä muualla kuin Englannissa?
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
jupu-94
30.09.2010 11:38:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekkin ajattelin sellon hankkia ja opettelmaan soittoa. Olen opetellut itsenäisesti soittamaan pianoa, urkuja, panhuilua, poikkihuilua ja viulua aivan ilman kenenkään opetusta. Kaikkien soittaminen sujuu mielestäni hyvin. Pyrkimyksenä ei ole päästä ammattimaisesti vaan ihan harraste mielessä. Kaikki soittimet löytyvät kotoani (myös urut) ja nyt tuli mieleen että mikä olisi seuraava soitin,vaihtoehtoina oli sello, vetopasuuna tai uusi poikkihuilu. Kysyisin nyt teiltä, millainen olisi hyvä sello aloittelijalle ja harrastesoittajalle? Thomannilta olen tilannu panhuilun ja olin ihan tyytyväinen siihen. Itse olen viritellyt sitä, eli täydessä vireessä se ei tullut vaikka omasta puhalluskulmastakin se on kiinni.
 
Onko siis järkevää tilata Thomannilta esim tällaista
 
http://www.thomann.de/fi/alfred_stingl_celloset_as_060_c_44.htm
 
Hinta ei näytä pahalta. Ei ole mikään huippu versio todellakaan mutta ei myös ihan huonoimmastakaan päästä.
 
sub zero
30.09.2010 11:39:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kysyn ihan mielenkiinnosta: kuinka lähellä sello ja kontrabasso on toisiaan? jos osaa toista, oppiiko toisen helposti?
 
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
sellisti
30.09.2010 12:19:21 (muokattu 30.09.2010 12:31:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jupu-94: millainen olisi hyvä sello aloittelijalle ja harrastesoittajalle?
 
Ei tuohon taida sen kummempia perusteesejä olla; ihan perushyvä, tasalaatuinen soitin käy vallan mainiosti. Aloittelijan kohdalla olisi tietysti hyvä jos soitin ei olisi luonteeltaan kovin raskas soitettava, ts. ääntä saisi suht helpolla. Tähän vaikuttaa monet asiat, eikä sitä oikeastaan voi tietää soitinkohtaisesti muuten kuin kokeilemalla. Jos esim. kielet on kovin korkealla otelaudasta, tulee soittamisesta työläämpää. Toisaalta jos sä olet viulua jo soitellut niin vasurissa lienee näppivoimaa jonkun verran jo ennestään. Sellossa sitä tarvitaan vielä vähän lisää. Itseopiskeluun ylipäätään liittyen kehotan lukemaan ensimmäisen viestini tästä ketjusta.
 
Onko siis järkevää tilata Thomannilta esim tällaista
 
http://www.thomann.de/fi/alfred_stingl_celloset_as_060_c_44.htm
 
Hinta ei näytä pahalta. Ei ole mikään huippu versio todellakaan mutta ei myös ihan huonoimmastakaan päästä.

 
Varmaan käy ihan passelisti aloittelijalle ja harrastajalle. Vaimoni eräs oppilas tilasi myöskin hiljattain sellon Thomannilta, mielenkiinnolla odotamme millainen peli sieltä tulee, ei ollut välttämättä just tuo sama. Tuskin tuo ainakaan kehnompi on kuin ne epämääräiset korealaiset ja kiinalaiset oppilassellot joita roudataan Eurooppaan ja Suomeen laivalasteittain, ja joiden kanssa soitinkorjaajilla riittää jatkuvasti töitä. Viime talven pakkasilla vissiin jokaisesta kaukoidän soittimesta petti liimaukset, ainakin meidän musiikkiopistolla. Voisin kuvitella että saksalaiset tekisivät hiukan huolellisempaa työtä.
 
"Remember my neighbour with the burns on 90% of her body? Well, she burned the other 10% now. She was lighting a fart and her bush caught fire." -George Carlin (1937-2008)
sellisti
30.09.2010 12:30:07 (muokattu 30.09.2010 12:33:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: kysyn ihan mielenkiinnosta: kuinka lähellä sello ja kontrabasso on toisiaan? jos osaa toista, oppiiko toisen helposti?
 
Ei ne soitinsukulaisuudeltaan taida kauhean lähellä toisiaan olla muuten kuin että molempia soitetaan pystyasennossa. Voisin kuvitella silti että jotain hyötyä toisen hallitsemisesta on, jos ei muuten niin ainakin sellaisen summittaisen fysiikan käytön puolesta; molemmathan vaatii aika paljon sekä voimaa että ulottuvuutta. Soittotekniikka sinällään on aika erilaista; jousta pidetään eri tavalla ja sormitukset ovat ihan erilaisia. Bassossahan käytetään kvarttiviritystä ja sellossa kvinttiviritystä; toinen saattaa ainakin aluksi olla hankala omaksua jos on toiseen tottunut. Bassossa sävelet ovat myös suuren mensuurin takia paljon kauempana toisistaan kuin sellossa, joten intonaation etsiminen saattaa kestää jonkun aikaa.
 
Mä oon mielestäni aika hyvin oppinut vuosien saatossa soittamaan kontrabassoa ilman ensimmäistäkään soittotuntia, ja sellonsoitosta on takuulla ollut siinä apua. Voi olla että basson soittoasennot on mulla aika viidakosta, ei se soitto aina kovin helpolta tunnu etenkin jos seisaaltaan olis soitettava, ilman jakkaraa. Mutta vasemman käden puolesta mun kohdalla asiaa varmasti auttoi se, että olin soitellut sekä kitaraa että sähköbassoa ennen kuin kontraan tutustuin, kvarttiviritys oli siis jo tuttu ennestään. Sanoisin ihan pelkällä perstuntumalla että sellistin on helpompi oppia bassonsoitto kuin viulistin, mutta ei se välttämättä ihan noinkaan yksioikoista ole. :)
 
"Remember my neighbour with the burns on 90% of her body? Well, she burned the other 10% now. She was lighting a fart and her bush caught fire." -George Carlin (1937-2008)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «