Aihe: kuulokevammaiselle laulajalle kaiutinkuuntelu
1 2 3 4
blueroom
20.09.2006 05:37:46 (muokattu 20.09.2006 05:46:29)
...niin olette varmasti kokeillu direct-monitorointia, jotta laulaja löytää luureista myös oman laulunsa reaaliajassa? Vois jeesata.

kuuntelu ei kierrä DAWin kautta vaan tapahtuu mikseriä ja sen auxiliäärisiä liitäntöjä hyödyntäen (jeesaa). latenssia johtuen jo äänitetyn materiaalin reaaliaikaisesta prosessoinnista joudun käyttämään, mutta kun pysäytän äänityksen cubase, tuo saksalaisen tinkimättömyyden kruununjalokivi napsauttaa nätisti oton kohdalleen enempiä venkoilematta.

...että vähemmällä pääsee, ku se laulaja vaan osais laulaa ne luurit päässä.

meinaat siis että helpoimman kautta vaikka vähän olisikin nihkeä lopputulos?
"Now there's John, Paul and George and then there's the new kid. Don' remember his name though..." -säkällähän näitä tehdään-
kivi
20.09.2006 08:15:06 (muokattu 20.09.2006 08:28:22)
kompelonnora:
Täsmälleen samaa mieltä. Vaikka noi vaiheenkääntämiset toimii ja on ihan käyttökelpoisia konsteja, rehellisesti sanoen, mä en ole koskaan käyttänyt niitä. Asettelemalla mikrofonin ja monitorin niin, että monitori on siellä, missä mikrofonin vaimennus on suurin, eristys on yleensä riittävä. Ja jossei ole, voi käyttää mikkejä joissa on kapeampi kuvio.

Joka tapauksessa, mä tykkään äänittää ilman luureja, hyvä esitys on n. 206 kertaa tärkeämpi kuin pieni vuoto, ja suurin osa laulajista, vaikka osaisikin laulaa luurien kanssa, laulaa silti paremmin ilman. Vuoto on rock.

Näin mä myös näen. Meinasin vastata eilen oman viisipenniseni ketjuun, mutta kun eilinen oli taas 14 tunnin studiopäivä erään helsinkiläisorkesterin levyä miksatessa (ihan kivasti meni, 2 biisiä pois tiehensä, pikkasen jäi mutaa yhden kitaran alakertaan ja pari sooloa ei levinnytkään stereona vaikka piti, pitää korjata tänään), niin en illalla ollut ihan varma että tulis järkevää tekstiä
:-)

Jos ei pysty vetään luurit päässä, sitten ei pysty. Riippuu varmasti osittain tulkittavasta materiaalistakin, mutta kyllä mä olen nähnyt ihan Sibiksen ja Ogelin käyneitä laulajia istutettavan tarkkaamoon laulamaan, kun homma ei muuten skulaa, ja kyseessä ovat siis ihmiset joiden leipä on kiinni siitä laulamisesta. Eli monitoreilla mennään sitten, mutta minimoidaan vuoto:

Kannattaa sinne laulajan monitoriin kaivaa kuoppaa 1-2K välille ja 400-650 Hz (rintaa) alueelle kans, ja hyllyllä rajata vaikka kaikki 4K (preesens) yläpuolelta, erityisesti 8-20K (ilmaa) alue niin ei tuu kihinävuotoja ilmaan, ja saa preesensinkin esiin. Jos vuotoa tulee, niin pidetään se sellaisella alueella jota ei tarvi laulajan äänessä korostaa, eiks niin?

Ja jos mikki saa olla telineessä liikkumattomana (jotkut tarttee ihan käsiotteen mikistä päästäkseen fiilikseen), niin sitten monitorille paras paikka niin että se kuuluu vähiten. Eli mikki luurikuunteluun ja jotain mökää hägariin, ja sitten pönttö käsiin ja siirtelemään sitä mikin ympärillä kunnes kuuluu vähiten. Kyllä sen luureissa kuulee. Sille kohtaa sitten rakennetaan tilapäinen kaiutinteline.

Muuten olen sitä mieltä, että jos haetaan luonnollista soundia, niin vuoto ei haittaa mitään. Jos taas haetaan nykyaikaista kihinäpreesensiä, ja lauluraidoissa huutaa särö ja kompura, niin pienikin vuoto pomppaa sieltä aika hassusti esiin.

Jonkun verran voi laulua tietty tukea sillai sumeastikin, että iskut ei paljon korostu, esimerkiksi ajamalla laulun auxista hitaaseen gateen ilman plosiiveja (attack 20ms syö alut aika tehokkaasti), kaiuttamalla tämän (lyhyt plate on kiva) ja kompressoimalla sitten kaiun rankalla kädellä. Tätä kun ajaa varovasti alkuperäisen lauluraidan taakse, ei tarvi tehdä originaalille niin paljon korostusta. Tänhetkisessä sessiossa tätä temppua käytetään varmaan kahdeksassa biisissä levyn viidestätoista, alkuperäisessä lauluraidassa ei oo paljon muuta kuin EQ ja pieni kompressio.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
CryptoFib
20.09.2006 10:19:33
kuuntelu ei kierrä DAWin kautta vaan tapahtuu mikseriä ja sen auxiliäärisiä liitäntöjä hyödyntäen (jeesaa). latenssia johtuen jo äänitetyn materiaalin reaaliaikaisesta prosessoinnista joudun käyttämään, mutta kun pysäytän äänityksen cubase, tuo saksalaisen tinkimättömyyden kruununjalokivi napsauttaa nätisti oton kohdalleen enempiä venkoilematta.
ok.

meinaat siis että helpoimman kautta vaikka vähän olisikin nihkeä lopputulos?

Ei.. vaan meinaan sitä mitä kirjotan. (..että vähemmällä pääsee, ku se laulaja vaan osais laulaa ne luurit päässä.).

Kannattaa sinne laulajan monitoriin kaivaa kuoppaa 1-2K välille ja 400-650 Hz (rintaa) alueelle kans, ja hyllyllä rajata vaikka kaikki 4K (preesens) yläpuolelta, erityisesti 8-20K (ilmaa) alue niin ei tuu kihinävuotoja ilmaan, ja saa preesensinkin esiin. Jos vuotoa tulee, niin pidetään se sellaisella alueella jota ei tarvi laulajan äänessä korostaa, eiks niin?

Juuri tätä hain niksipirkkakikalla. Ei vaan ollu heittää mitään taajuuksia. Mie kö en pääse testaamaan ko daw kone ollu huollossa jo kohta kolmatta kuukautta. järki mänöö.
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
varakeef
20.09.2006 10:33:11
Minusta sellainen kaiuttimista snadisti vuotanut järkevässä balanssissa oleva pohja on huomattavasti vähemmän harmittavaa, kuin volyymihullujen solistien kuulokkeista pukkaava sirinäpirinä.

Molempien kanssa tulee kyllä toimeen. Kaiuttimien suuntaaminen sivuille ja kohtuuvolyymi pitää homman aisoissa.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
kivi
20.09.2006 10:36:23
Minusta sellainen kaiuttimista snadisti vuotanut järkevässä balanssissa oleva pohja on huomattavasti vähemmän harmittavaa, kuin volyymihullujen solistien kuulokkeista pukkaava sirinäpirinä.

Molempien kanssa tulee kyllä toimeen. Kaiuttimien suuntaaminen sivuille ja kohtuuvolyymi pitää homman aisoissa.

Sirinäpirinän saat kuriin leikkaamalla hullun laulajan luurikuuntelun 10K kohdalta poikki. Ei se niillä yläpäillä mitään tee, ja vuoto katoaa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
kivi
20.09.2006 10:39:20
tätä hain niksipirkkakikalla. Ei vaan ollu heittää mitään taajuuksia.

Laulajastahan ne on kiinni. Nuo nyt vaan oli sellaisia taajuuksia, joita tulisi mieleen kun miettii miten laulajan saa kuulostamaan itseltään ja hyvältä. Että noita ei ainakaan leikkaa pois laulusta.
(Handsome Dick Manitoba)
loosah
20.09.2006 10:47:16 (muokattu 20.09.2006 10:47:27)
Sirinäpirinän saat kuriin leikkaamalla hullun laulajan luurikuuntelun 10K kohdalta poikki. Ei se niillä yläpäillä mitään tee, ja vuoto katoaa.

Nerokas pieni vinkki, mitä en oo tullut koskaan ajatelleeks. Tänks!
GIGO
CryptoFib
20.09.2006 10:48:10 (muokattu 20.09.2006 10:49:59)
Tämähän nyt on sitä pässin lihaa, mutta mikäli solistille on selvää, että minkälainen se biisi on, niin ei luulis olevan vaikeaa hälle laulaa ilman esim. kitaroita se biisi?? Voi olla , että oon taas ihan metsässä. Pointtina se, että monitoreista pukattais mahd. vähän sitä taajuusalaa, mitä laulaja pukkaa suustaan. Vuotojen karsiminen täten helpompaa lauluraidasta.

Eikö olis yhteenveto paikoillaan?

Oltaisko kaikki samoilla linjoilla, jos sanoisin, että:

1- Kuulokemonitorointi helpottaa äänitysprosessia, mikäli laulajan suoritus ei tästä kärsi.
2- kuulokemonitoroinnista kannattaa leikata kaikki yli 10k
3- tekemällä monitorikaijuttimista tasasivuisen kolmion siten, että kondensaattorimikki on yksi kolmion kulmista voidaan äänittää laulu taustojen kanssa, jonka jälkeen nauhoittaa taustat ilman laulua ja laittaa otokset vastavaiheeseen. (kolmion tasasivuisuus ei ole sääntö, vaan vaihtoehto. kokeilu auttaa tässäkin)
4- em. metodi voi onnistua paremmin, mikäli kaijutin monitoroinnissa on equtettu kuoppaa laulutaajuuksille.
5. äänitysprosessin tulisi mukautua esittäjän tarpeisiin/esittäjän rajoitteisiin ja tukea teoksen taiteellista näkemystä, eikä toisinpäin.
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
kivi
20.09.2006 10:55:38 (muokattu 20.09.2006 10:57:30)
Nerokas pieni vinkki, mitä en oo tullut koskaan ajatelleeks. Tänks!

Tais olla jPekan kirjassakin tuo, vai oliko peräti tän palstan FAQ:ssa. Eli yleistä tietoa, yleistä tietoa
(Handsome Dick Manitoba)
kivi
20.09.2006 10:56:48

5. äänitysprosessin tulisi mukautua esittäjän tarpeisiin/esittäjän rajoitteisiin ja tukea teoksen taiteellista näkemystä, eikä toisinpäin.

Mielestäni olennaisin tuli sanottua tässä.
:-D
(Handsome Dick Manitoba)
blueroom
20.09.2006 16:39:54
Ei.. vaan meinaan sitä mitä kirjotan. (..että vähemmällä pääsee, ku se laulaja vaan osais laulaa ne luurit päässä.).

eikös tämä juuri ole äänittäjän laiskuutta? artistihan ei yleensä välitä miten homma tehdään kunhan tuntuu jouhealta ja homma rokkaa.
"Now there's John, Paul and George and then there's the new kid. Don' remember his name though..." -säkällähän näitä tehdään-
CryptoFib
20.09.2006 17:18:24
eikös tämä juuri ole äänittäjän laiskuutta? artistihan ei yleensä välitä miten homma tehdään kunhan tuntuu jouhealta ja homma rokkaa.

jösses...

jos homma rokkaa ja artisti ei välitä, niin....

..niin mitä?

Pitäis tehä mahdollisimman hankalasti, ettei kukaan pääse laiskaksi haukkumaan? Newsflash; idioottihan se on joka hankalasti asiat tekee, mikäli niihin pääsee helpommallaki.
Timo JM
20.09.2006 17:47:12

Kyllä mä lähtisin siitä ajatuksesta, että kaiken voi tehdä itselle helpoksi ja toiselle vaikeaksi. Monet asiat maailmassa vaativat omien työkalujensa hallitsemista. Niin kauan kuin niiden käyttämättä jättäminen ei vaadi keneltäkään mitään ylimääräisiä ponnisteluja on asia ihan ok.

Mitäs jos mä sanoisin, etten mä pysty soittamaan akustista skittaa luurit päässä kun tatsi ei tunnu luonnolliselta äänen kuuluessa muualta kuin suoraan kitarasta. Oliskohan kukaan valmis kikkailemaan kaiuttimien ja vaiheiden kanssa kun pitäisi taustat saada kuitenkin kuulumaan?

Rajansa taiteenkin tekemisessä.
...siis mun mielestä.
CryptoFib
20.09.2006 18:29:41
Mitäs jos mä sanoisin, etten mä pysty soittamaan...

Sanoisin, että nyt kyllä valehtelet. ;)

Sitte ku sanoisit, että "väitätkö minua valehtelijaksi?", niin harkitsisin jonku sub-apuraidan tekemistä tai jonku sihinä-apuraidan tekemistä. Jos ei kelpais niin ojentaisin itseni kartanolle studiosta tai ko. hlön jonka kanssa ongelma, mikäli studio oliki oma. =)

Rajansa taiteenkin tekemisessä.

komppaan (luurit päässä).
blueroom
20.09.2006 18:50:53
äh.

sanonpahan vaan että kaiutinkuuntelun tekeminen kannattaa opetella vaikka kuinka tuntuisi työläältä.
CryptoFib
20.09.2006 18:58:31
äh.

sanonpahan vaan että kaiutinkuuntelun tekeminen kannattaa opetella vaikka kuinka tuntuisi työläältä.

Olipa työläs tapa kertoa pointtis. Mutta olet toki asiassa aivan oikeassa. ;)
kompelonnora
21.09.2006 00:29:51
Newsflash; idioottihan se on joka hankalasti asiat tekee, mikäli niihin pääsee helpommallaki.

Äänittäjän työ on tallentaa hyvä esitys, jos se syntyy kaiutinkuuntelulla helpommin, sehän nimenomaan on asioiden helpoksi tekemistä.
kompelonnora
21.09.2006 00:42:25
Oliskohan kukaan valmis kikkailemaan kaiuttimien ja vaiheiden kanssa kun pitäisi taustat saada kuitenkin kuulumaan?

Miksi se vaatisi kikkailua? Hyperkardioidilla/kahdeksikolla se ei olisi edes erityisen vaikeaa. Ylipäätään, musta näistä vaiheista murehtiminen on mennyt lievästi överiksi, mä en niinkään murehtisi sitä vaihetta vaan pitäisin vain huolta, että vuodon taso pysyy siedettävällä tasolla, esim. kardioidimikrofonia käytettäessä suunnataan mikrofoni poispäin kaiuttimesta ja äänitetään...
Timo JM
21.09.2006 01:41:08

...mä en niinkään murehtisi sitä vaihetta vaan pitäisin vain huolta, että vuodon taso pysyy siedettävällä tasolla, esim. kardioidimikrofonia käytettäessä suunnataan mikrofoni poispäin kaiuttimesta ja äänitetään...

Kärjistetään vähän:

Mitäs sitten kun laulaja, kitaristi, fonisti, viulisti tai kuka tahansa päällesoittaja sattuvat kaikki vaatimaan kaiutinkuuntelua. Jokohan alkaa vuodot vaikuttamaan? Myönnän, että tää on pelkästään teoreettinen tilanne mutta mikä ihme siinä nyt sitten on, ettei artisti voi opetella sopeutumaan studiotyön vaatimuksiin? Se alue on kuitenkin merkittävä osa sen duunia.

Harva luonnonlahjakkuus nykyään enää menestyy pelkillä lahjoillaan, oli kyse sitten musiikista, urheilusta tai jostain muusta. Eli nähdään kuitenkin hirveesti vaivaa opiskelussa ja treenaamisessa mutta sitten ei pystytäkkään toimimaan normaalissa työympäristössä siten kuin pitäisi.

Uh, onneksi mun ei tarvitse tehdä äänityshommia työkseni...
...siis mun mielestä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)