Aihe: Ne ei soita oikeasti!
1 2 3
Rotuvaari
19.09.2006 16:48:56
Tietääkö kukaan faktaa siitä, soittiko Ralph Macchio tuossa oikeasti? On jäänyt kaivelemaan. Luultavimminkaan ei soita ja olen kuullut jotain juttua, että soittaja olisi ollut Stevie Ray Vaughan. Elokuvahan oli yllättävänkin hyvä, ainakin perusamerikkahuttua ylempänä. Tai sitten elokuva oli aivan paska, mutta sai paljon anteeksi kitaroiden myötä. Mene ja siedä.
Kaverilistasi on tyhjä!
Paby
19.09.2006 16:52:34
Back to the Futuren soittokohtaukset oli yksi syy miksi aloin soittamaan kitaraa. Pitäiskin tarkistaa kuvanauhalta tässä joku päivä että miten aidon näköisesti se Michael J. Fox sitä Johnny B. Goodea soittaa

Michael J. Fox soittaa oikeasti kitaraa, joten voihan se olla että siinä leffassa on soittokohtauksissa edes vähän oikeaa yritystä ja tunnetta mukana! :D

Myös näistä suomalaisista elokuvista löytyy hyvin esimerkkejä miten tökeröltä se leikisti soittaminen näyttää. Esim. Pitkä Kuuma Kesä ja Populaarimusiikkia Vittulajänkäältä (joka on kyllä ruotsalainen elokuva, mutta so what). Riittää kun tyypeillä on asennetta ja vimmaa ja sormet käy kuin paketti vuoden vanhoja nakkeja rikkimenneessä jääkaapissa.

Populaarimusiikissa on jätkillä komeat Hagströmin kitarat. Ja Niila soitti kirjassa bassova...

Mitenköhän siinä Hurriganes leffassa sitten vuorostaan, onkohan edes kunnon autenttiset soittimet?
Christ, what would rock and roll be without feedback?
Vainhaalee
19.09.2006 17:06:46
Tietääkö kukaan faktaa siitä, soittiko Ralph Macchio tuossa oikeasti?

Eikös Vai vedä nuo molemmat ihan suvereenisti...

Joaquin Phoenix veti osuutensa ihan kympillä Walk The Linessa, kuten myös muutkin näyttelijät ko. leffassa. Riippunee kyllä paljon elokuvan tyypistä/kohdeyleisöstä nuo panostukset näihin...
Tunnelma on suorastaan matossa...
Kosminen
19.09.2006 19:07:47

Mulla on vielä jotenki sellainen perstuntuma, että leffoissa panostetaan yleensä enemmän pianokohtauksiin kuin muihin soitinkohtauksiin.
Aivan niin kuin oisin mennyt pitistä sekaisin...
Kalamies #16 >-)))>
Artist
19.09.2006 20:14:57
Tietääkö kukaan faktaa siitä, soittiko Ralph Macchio tuossa oikeasti? On jäänyt kaivelemaan. Luultavimminkaan ei soita ja olen kuullut jotain juttua, että soittaja olisi ollut Stevie Ray Vaughan. Elokuvahan oli yllättävänkin hyvä, ainakin perusamerikkahuttua ylempänä. Tai sitten elokuva oli aivan paska, mutta sai paljon anteeksi kitaroiden myötä. Mene ja siedä.

Tämä asia on käyty aika monesti läpi täälläkin, mutta vielä kertaalleen:

Karate Kid ei soita itse tuossa, sai ennen kuvauksia tosin jotain soittotunteja, että näyttäisi aidommalta.

Kitarajutuista vastaavat Ry Cooder (bluesjutut) ja Steva Vai (neoklassiset tilut) ja joidenkin lähteiden mukaan Arlen Roth oli jotenkin tekemisissä tuon jutun kanssa myös.
"Don't push me, cos I'm close to the edge"
Swan
19.09.2006 20:17:19
Karate Kid ei soita itse tuossa, sai ennen kuvauksia tosin jotain soittotunteja, että näyttäisi aidommalta.

Eikä vieläkään näytä millään muotoa aidolta. Vrt. Michael J. Fox.
JohnJ
20.09.2006 13:41:35 (muokattu 20.09.2006 13:42:09)
Mulla on vielä jotenki sellainen perstuntuma, että leffoissa panostetaan yleensä enemmän pianokohtauksiin kuin muihin soitinkohtauksiin.

Kuvittelisin, että pianon soittaminen on vaikeempi feikata kuin esim. kitaran. Jos nyt puhutaan sellaisesta musiikista kuin mitä leffoissa yleensä soitetaan (eli ei mitään ukko-nooan säestystä). Sen takia varmaan leffoissa usein piano-kohtauksissa ei edes näytetä koskettimia, jos ko. henkilö ei oikeasti soita.
Metal meets the bone!
M.A.C.H.O. #13 - JUU HÄV PIIN IREISD!!!1
jjylli
20.09.2006 14:42:25
tyypillistä on leffoissa, että esim. fonistia näyttelevä kaveri pitää käpäliä väärin päin, eli oikea ylhäällä. esim. piukat paikat. sietämätöntä. olla muusikko nimittäin..
lerpe
20.09.2006 15:16:35
En itse ainakaa oleta, että näyttelijän olisi pakko hallita soitin jos näyttelee elokuvassa jossa pitää soittaa semmoista. Joskus harvoin häiritsee kun ei edes ole yritystä mukana mutta ei se elokuvaa pilaa jos se muuten on hyvä.
Artist
20.09.2006 15:34:44
Eikä vieläkään näytä millään muotoa aidolta. Vrt. Michael J. Fox.

Johtuu siitä, että Michael J. Fox osaa (tai osasi, olin lukevani joskus, että sillä on joku tärinäsairaus nykyään) soittaa oikeasti ja aidosti.
"Don't push me, cos I'm close to the edge"
sellisti
20.09.2006 15:56:44 (muokattu 20.09.2006 15:57:34)
Toisinaan tuon asian eteen nähdään vaivaa, toisinaan ei. Joskus kun katselee roolihenkilön soittavan esim. klassista musiikkia vaikkapa viululla, niin tuntuu että tärkeintä on että elehtii voimakkaasti musiikin mukana, silmien on oltava kiinni ja kasvoilla muutenkin kärsivän ja "eläytyvän" näköinen ilme. Ihan sama missä ja miten kädet menee. Ei tietenkään voi lähtökohtaisesti vaatia, että näyttelijä opettelee soittamaan viulua tai edes harjoittelee oikeat soittoasennot, mutta joskus näkee sitten sellaisiakin näyttelijöitä, jotka ovat todella viitsineet tehdä sen. Onhan se käytettävissä olevasta ajastakin toki kiinni.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Qsysi
20.09.2006 15:57:56

Mitenköhän siinä Hurriganes leffassa sitten vuorostaan, onkohan edes kunnon autenttiset soittimet?

Eikun se kuitenkin päätetään tuottajien laiskuuden takia siirtää 2000-lukulaiseksi emo-bändiksi ja lyödään vaikka line6:seen pihat.
Jälkiabortti, anyone? Jätä mies, ota poika!
Swan
20.09.2006 15:58:32
Johtuu siitä, että Michael J. Fox osaa (tai osasi, olin lukevani joskus, että sillä on joku tärinäsairaus nykyään) soittaa oikeasti ja aidosti.

Katos, niinpäs osasikin. Joskus käytiin keskustelua samasta aiheesta, ja joku sanoi, että ei osannut, mutta olisi ottanut elokuvaa varten tunteja. Noo, korjaantuipa sekin luulo siinä. Parkinsonin tautia tosiaan sairastaa hän.
Bluesmies
20.09.2006 16:13:49
Back to the Futuren soittokohtaukset oli yksi syy miksi aloin soittamaan kitaraa. Pitäiskin tarkistaa kuvanauhalta tässä joku päivä että miten aidon näköisesti se Michael J. Fox sitä Johnny B. Goodea soittaa

Eikös se itseasiassa soita sen itse?
Swan
20.09.2006 16:15:13
Eikös se itseasiassa soita sen itse?

Sessiokitaristi Tim May soittaa ne.
leka
20.09.2006 16:32:51
Ei tämä rajoitu pelkästään muusikoihin. Sama juttu kun nyrkkeilijät katsovat Rocky-pätkiä, lääkärit Teho-osastoa, astronautit sci-fileffoja jne.

Suuri yleisö ei huomaa mitään. Eikä se haittaa elokuvan tunnelmaa, vaikka joku pieni yksityiskohta ei olisikaan ihan kohdillaan.
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt allekirjoitus!
THE RIPPER
20.09.2006 17:22:53 (muokattu 20.09.2006 17:25:31)
edit. ei mitään
steve vai on kukkuluuruu
ei kannata darrassa ottaa lasia vettä. jos suussa ei oikein mitää makua ole. sillä se vesi toi ainakin minulla bissen maun suuhun, ja koko päivän kestävä ketjureaktio alkoi
Wahi
20.09.2006 18:01:37 (muokattu 20.09.2006 18:01:49)
...panostetaan yleensä enemmän pianokohtauksiin...

Ei hitto, tottakai luin väärin tuon...
"To be rock and not to roll"
Tympee Huttunen
20.09.2006 20:11:53
Ei hitto, tottakai luin väärin tuon...

Sama juttu. Luin, että ...panostetaan yleensä vähemmän pianokohtauksiin...

Ihmettelin kyllä!
Minä Rakenna itse pedaalisi Hyvää syksyä:(
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)