Aihe: Jazz on sittenkin erinomaista..
1 2 3 4 5 6
mollittaja
22.08.2006 16:30:18
Pidän Jazz musiikista.Kuuntelen mielelläni mm. Trio Töykeitä. He osaavat asiansa.

Soitan itse pianoa, mutta en osaa soittaa Jazzia, muuta musiikkia kyllä.
Antakaa vähän neuvoja, miten alottaisin itseopiskelun, niin että pääsisin hieman kiinni Jazzin soittamisesta.
J.Ahonen
23.08.2006 02:43:29
am d7 gmaj7 cmaj7 f#m7b5 h7 em em

Tosta pääset alkuun..
baron
23.08.2006 07:00:42

Tosta pääset alkuun..

Ai että perusnelisoinnuilla:-)
"Speaking about music is like dancing about architecture"
M1kko
24.08.2006 14:46:07
http://www.freeguitarvideos.com/LJ3/15.html tai vaikka tällä.

Asiaan liittyen jazzi on todellakin erinomaista musiikkia isolla Mllä. Itse laajennan jazzvalikoimaani jatkuvasti. Tällähetkellä tulee kuunneltua mm. Wes Montgomeryä, Trio Töykeitä ja Herbie Hancokcia.
"Play Blues, start living" http://www.sloganizer.net/en/
Mirrorman-7
24.08.2006 17:50:35

Itse olen kova jazzin ystävä myöskin ja parhaiten paikkansa löytää fuusio ja ns. smooth jazz. Seuraavat bändit suosikeita: Spyro Gyra, Yellowjackets, Mahavishnu Orchestra, Herbie Hancock, Jaco Pastorius, Weather Report, Chick Corea ja sitten Victor Wootenin projektit. On myös paljon bändejä, joita jäi mainitsematta, mutta nämä tuli pinnalta mieleen.
wavelength
26.08.2006 16:56:08

Ai että perusnelisoinnuilla:-)

Vain amatööreille pitää kirjoittaa sointulaajennokset. :-)
baron
27.08.2006 02:19:53

Vain amatööreille pitää kirjoittaa sointulaajennokset. :-)

Miten sä tiedät, mitä asteikkoa käytät vai tehdääänkö vain primitiivistä alkeishommaa??
töpsö
06.09.2006 19:52:11
mollittaja, anna fiiliksen viedä! Elä aattele, et nyt pitää laskee kolmeen ja voi ei tauko, vaan soita just miltä tuntuu! Siitä se lähtee... Hyvä.
jazzmies
06.09.2006 23:19:47

Tosta pääset alkuun..

H7, svengaa kuin Rammstein!
Amatöörit eivät oikeasti nauti musiikista ammattilaisia enempää - amatöörit eivät vain oikeasti osaa soittaa.
baron
06.09.2006 23:44:46 (muokattu 06.09.2006 23:56:05)

Siinä on kyllä kaksi kakkosvitosta, mutta mä en lähtisi kolmisoinnusta ja menisin välidominantin kautta toiseen kakkosvitoseen eli

Am7- D7b9 -Gmaj7 - C7 - F#m7b5 - H7 - Em6
gorgonoidi
07.09.2006 16:41:38

Kyllä minäkin olen aina jazzia diggaillut, mutta mitään suurta kolahdusta ei ole tapahtunut. Kyllä se metalli eniten silti kolahtaa, mutta en kyllä dissaa mitään genreä.
baron
07.09.2006 23:31:05

Kyllä minäkin olen aina jazzia diggaillut, mutta mitään suurta kolahdusta ei ole tapahtunut. Kyllä se metalli eniten silti kolahtaa, mutta en kyllä dissaa mitään genreä.

Eiks tää oo yksinkertaista: Jokainen kuuntelee just mitä tykkää ja soittaa sitä, millä saa keikkoja!
gorgonoidi
08.09.2006 23:20:41

Eiks tää oo yksinkertaista: Jokainen kuuntelee just mitä tykkää ja soittaa sitä, millä saa keikkoja!

Meni liian yksinkertaiseksi minulle :)
Milkop
09.09.2006 15:49:23

Jazz ei ole kuollut, se vain haisee omituiselle - Frank Zappa :D

Kyllähän sitä jazzia tulee itsekin kuunneltua toisinaan, Miles Davis on kova sana, samoin Ella Fitzgerald. Äsken soi Stan Getz.
Jucciz
11.09.2006 02:07:18
Jazzin syvin olemus on Kari Peitsamo.
>-)))> #11
« Torilla rojua, osta! · Soitteluita »
Tuomas.
11.09.2006 20:49:49
Jazzin syvin olemus on Kari Peitsamo.

http://www.youtube.com/watch?v=kcNsgL5qrgo

Jepjep.
V.U.K #34?
joonasvalve
13.09.2006 15:12:55 (muokattu 13.09.2006 18:46:14)
Meikäläinenkin on hiljattain tutustunut jazziin. Miles Davisia on tullut kuunneltua ja vähän Coltranea. Next Up: Charles Mingus ja Ella Fitzgerald

Minulla on semmoinen olo että saan tästä musiikin genrestä mittaamattoman paljon vielä tuntematonta nautintoa.

Edit: niin ja nyt olisi varmaan otollinen aika testata oliko äitini oikeassa kun yritti minulle uskotella että Billie Holiday on parhautta. Silloin aika ei ollut otollinen, ei sitä teininä paljon jatsit jaksanu kiinnostaa.
"Damn good coffee!" -Dale Cooper
V1lleK
14.09.2006 17:33:37
Meikäläinenkin on hiljattain tutustunut jazziin. Miles Davisia on tullut kuunneltua ja vähän Coltranea. Next Up: Charles Mingus ja Ella Fitzgerald

Kannattaa myös ottaa selvää monista muistakin jazzareista ja tyyleistä noiden mainitsemiesi ja jo aiemmin mainittujen itsestäänselvien klassikoiden lisäksi. Vinkkinä voisi mainita vaikkapa eri levy-yhtiöittäin vaihtelevan jazzin, Blue Note, ECM, Impulse! jne.

Heittäisin kehiin mielelläni myös uudempiakin (tai vähemmän kuluneita) nimiä, vaikkapa Claudia Quintet, Ben Allison & Medicine Wheel, Rova, Joona Toivanen Trio, Art Ensemble Of Chicago, Peter Brötzmann, Irene Schweitzer, Iro Haarla, Enrico Rava, Charles Lloyd, Susie Ibarra, Barry Guy... Joitakin omia suosikkeja mainitakseni.
Olen täällä erityisesti kahdesta syystä: saadakseni päteä ja tullakseni huomioiduksi.
joonasvalve
14.09.2006 18:27:22
Kannattaa myös ottaa selvää monista muistakin jazzareista ja tyyleistä noiden mainitsemiesi ja jo aiemmin mainittujen itsestäänselvien klassikoiden lisäksi. Vinkkinä voisi mainita vaikkapa eri levy-yhtiöittäin vaihtelevan jazzin, Blue Note, ECM, Impulse! jne.

Heittäisin kehiin mielelläni myös uudempiakin (tai vähemmän kuluneita) nimiä, vaikkapa Claudia Quintet, Ben Allison & Medicine Wheel, Rova, Joona Toivanen Trio, Art Ensemble Of Chicago, Peter Brötzmann, Irene Schweitzer, Iro Haarla, Enrico Rava, Charles Lloyd, Susie Ibarra, Barry Guy... Joitakin omia suosikkeja mainitakseni.

Juu ehdottomasti. Ajattelin vaan että ehkä paras aloittaa klassikoista lähempi tutustuminen. Pitää laittaa ylös näitä mainitsemiasi, kiitos!
"Damn good coffee!" -Dale Cooper
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)