Aihe: Kirjastolainoista tekijöille korvaus
1 2 3 4 5 6
Zammy
14.09.2006 17:46:51
Huvittavaa että tämä "vakiporukka" ei ole valmis uhraamaan sitä olematonta omaa osuuttaan yhteisen hyvän ja kirjaston vuoksi, vaan se pitää käydä hakemassa itselleen. Mullekaikkihetinyt! Itsekeskeistä, oli se artisti sitten iso tai pieni.

No otetaan se raha sulta. Ja turha sössöttää, että maksat jo veroja, kun niin tekee kaikki muutkin täällä. Onnellinen loppu.
Susikoira Roi Orbison
McNulty
14.09.2006 17:48:52 (muokattu 14.09.2006 17:53:13)
Tää keskustelu alkaa olla todella psykedeelistä.

Eli täysin oikea suunta!
Back to the late 60s :)

Menkää naimisiin Jäykkisen kanssa, lisääntykää ja täyttäkää maa. Te olette kuin kaksi marjaa.

Valitettavasti en ole B-rapun poikia. En tiedä saatko sinä tuollaisesta jotain kiksejä, minä en. Toivon kyllä suuresti, että musapiireistäkin löytyy vaihtoehtoista porukkaa joka ei suostu orjallisesti kaiken maailman hihhulointeja suodattamaan ja nielemään pureskelematta. Olkaamme kuin kaksi marjaa... joukossa on voimaa :)

Heti kun argumentit loppuvat, alkaa hirveä syyttely ja huutelu.

Kovasti ollaan syytelty ja huudeltu. Samaan aikaan toisaalla voidaan kyllä kutsua "huuhaaporukaksi" mutta kun esittää eriävän näkemyksen ja oman mielipiteensä... eräskin porukka innostuu välittömästi todistelemaan kuinka "väärässä olemme" ja kuinka meidän näkemykset on "täysin perseestä". Osoittaa vain sen että mitä enemmän asioita kaivellaan, sen enemmän porukka on näreissään. Jotain paskaahan siellä pitää silloin olla takana. Onko se sitten huono itsetunto, syyllisyydentunto vaiko ihan konkreettisesti jotain poskellaan... en tiedä. Kovasti kuitenkin herättää eräässä leirissä tunteita kun muutama jamppa on nykyistä systeemiä vastaan ja ollaan avoimesti eri mieltä asioista.

No otetaan se raha sulta.

Tervetuloa koittamaan onnea. Ja kaikki eivät todellakaan maksa veroja. Ja niissäkin on vielä eroa. Toiset maksavat 20e, toiset 2000e. Mutta kuten sanottu... minä en valita siitä että minun palkastani viedään suuri osa yhteiseen hyvään. Sillä turvataan monia palveluita ja pidetään yhteiskuntaa pystyssä. Kyllä tiedän moniakin jotka tekevät töitä pimeästi (jopa musa-alalla) ajatellen "mullekaikkihetinyt". Maksimifyffet on saatava joka viikko kouraan... ei kanssaihmisistä tai muista niin lukua.
These pretzels are making me thirsty!
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
Zammy
14.09.2006 17:58:23
Tervetuloa koittamaan onnea. Ja kaikki eivät todellakaan maksa veroja. Ja niissäkin on vielä eroa. Toiset maksavat 20e, toiset 2000e. Mutta kuten sanottu... minä en valita siitä että minun palkastani viedään suuri osa yhteiseen hyvään. Sillä turvataan monia palveluita ja pidetään yhteiskuntaa pystyssä. Kyllä tiedän moniakin jotka tekevät töitä pimeästi (jopa musa-alalla) ajatellen "mullekaikkihetinyt". Maksimifyffet on saatava joka viikko kouraan... ei kanssaihmisistä tai muista niin lukua.

Sitä ollaan niin tiukkana kun omista on kyse. Kyllä noista muusikon retkuistakin ainakin valtaosa maksaa veronsa (aivan kuten duunareistakin), joten minkätakia se on heidän rahapussi jota sä vainoat?
Susikoira Roi Orbison
McNulty
14.09.2006 18:18:10 (muokattu 14.09.2006 18:20:11)
Sitä ollaan niin tiukkana kun omista on kyse. Kyllä noista muusikon retkuistakin ainakin valtaosa maksaa veronsa (aivan kuten duunareistakin), joten minkätakia se on heidän rahapussi jota sä vainoat?

Voihan sen 2 miljoonaa maksaa vaikka levy-yhtiön väkikin :) Ei se minua haittaa kuka siitä ketjusta osallistuu. Ei sen artisti tarvitse olla. Leikatkoon sen 2 miljoonaa vaikka levy-yhtiöiden asianajajien rahoista.

Musabisnes saisi myös maksaa kyseisen lakiehdotuksen valmistelukustannukset yms. Mitä se niille kuuluu jotka eivät kirjastosta edes mitään lainaa. Maksakoot omat viulunsa!
Zammy
14.09.2006 18:20:21
Voihan sen 2 miljoonaa maksaa vaikka levy-yhtiön väkikin :) Ei se minua haittaa kuka siitä ketjusta osallistuu. Ei sen artisti tarvitse olla. Leikatkoon sen 2 miljoonaa vaikka levy-yhtiöiden asianajajien rahoista.

Niinpä. Kunhan sun perseessä ei tunnu. Ei kannata ottaa tällasissa tapauksissa argumentiks tollasia asioita, että "miks ei ne muusikot hyvän asian vuoksi voi joustaa", jos ei itse ole valmis samaan.
Susikoira Roi Orbison
McNulty
14.09.2006 18:42:56
Niinpä. Kunhan sun perseessä ei tunnu. Ei kannata ottaa tällasissa tapauksissa argumentiks tollasia asioita, että "miks ei ne muusikot hyvän asian vuoksi voi joustaa", jos ei itse ole valmis samaan.

Johan tässä on monen muusikon liksat maksettu. Samoin on jokaisesta idioottimaisesta lakialoitteesta varmasti muistettu meidänkin verorahoja velottaa. Silläkin rahalla oltaisiin saatu todelliset rikolliset lähemmäksi vankilaa, nyt ne puhalletaan taas ilmoille ihan kuin rahaa tulisi joka tuutista sisään.
riimu
14.09.2006 18:57:29
Omakustanteiden kohdalla tuo ainakin olisi ihan hyvä idea mielestäni.
Se mikä ei tapa, vituttaa.
M-Juhana
14.09.2006 19:06:44

Ihan sama mulle niin kauan, kun saan lasteni kanssa hakea Uppo-Nallen ja Viisikon ja Kauneimmat Joululaulut lainaan. Jos minulta aletaan periä joskus, ehkä, hope-not, maksua 'lainasta', siirryn kirjakauppaan/levykauppaan.
It ain't Country Music you've been listenin' to.
Umpihullu
14.09.2006 21:37:59
Omakustanteiden kohdalla tuo ainakin olisi ihan hyvä idea mielestäni.

Näin on, aion (tai sovittujen henkilöiden) kanssa käydä lainaamassa ja palauttamassa yhtenään miljoona kertaa oman bändini levyä ja saan tuon uudistuksen mukaan muikeat korvaukset lainamääristä. Jiihaa! Pian alkaa tekijänoikeusroposet valumaan minunkin hikisestä puurtamisesta:) Pitänee alkaa etsimään rahasäiliölle uutta tontinpaikkaa.
Muista syödä nautaa, jos joudut kaivamaan hautaa!
jäykkis
15.09.2006 14:04:10
Nyt kun tuli otettua jo etukäteen pyyhkeet tästä aiheesta, niin jatketaan sitten.

Erinomaisen hyvin ajanhermolla ja siitä seikkaperäisesti ja monipuolisesti raportoivan Digitoday saitin blokin kommenteissa kirjailee Kari Rung nimellä esiintyvä henkilö ja esittää hiukan erilaisen tulkinnan ketjun aiheesta. En tunne aihetta niin kovin syvällisesti (enkä kaveria) ja jos joku nyt osaisi sanoa, että onko kyseessä ihan feikki-teksti vai meneekö se näin kun hän esittää.

Tässä kaksi hänen tekstiään ja linkki originaaleihin alla.

Kari Rung sanoi:

Tähän asti valtio on kuitannut korvaukset kirjastoapurahoilla. Vuosittain näitä harkinnanvaraisia apurahoja on jaettu vajaan kolmen miljoonan euron edestä.

Ilmeisesti uuden systeemin on tarkoitus korvata nämä kirjastoapurahat. Jos kuvitellaan sanaston olevan yhtä tehokas kuin Kopiosto, 40 %:a fyrkasta palaa byrokratian pyörittämiseen.

Puolet jäljelle jäävistä rahoista valuu ulkomaille harrypottereille, koska uusi järjestelmä perustuu lainausmääriin. Siitä 30 %:sta mikä vielä on jakamatta, napataan puolet Södikalle, Tammelle ja muille kustantajille. 15 pinnaa tipahtaa kirjailijoille tyyliin Arto Paasilinna.

Valtion budjetin kannalta on idioottimaista tuhlata verorahoja ylimääräiseen tehottomaan byrokratiaan ja rahojen vapaaehtoiseen jakamiseen ulkomaalaisille kustantamoille. Suomalaisen kulttuurin kannalta nykyisen apurahakäytännön romuttaminen on totaalinen fiasko: nykysysteemi rahoittaa juuri niiden nousevia kulttuurityöntekijöitä ja projekteja, jotka sitä rahaa kaipaavat.

On _todella_ mielenkiintoista, että Sanastoa on ollut vääntämässä nimenomaan Kirjailijaliitto johtajanaan Päivi Liedes. Kas kummaa kun tämän järjestön on varmasti helppo saada pakkolisenssilafkan status OPM:ltä, missä näitä lupia koordinoi Liedeksen perheen pulskempi osapuoli. Ja hop: taas on lakimieskavereille pedattu mukavat suojatyöpaikat. Sanakirjaan voitaisiin kohtaan "korruptio" napata kuva Liedeksen perheestä.

No, selvisipä lopulta mikä tämän Sanasto-keissin takana oikein oli. Omaan lähipiiriini kuuluu muutama Kirjaililiiton jäsen, jotka ovat ihmetelleet koko pirun sopimusta, koska siinä ei tähän asti ole ollut mitään järkeä: huonosti myyville kirjailijoille Sanaston tuomat rojaltit on yhtä tyhjän kanssa, bestsellerit eivät taas tarvitse mitään Sanastoa huolehtimaan oikeuksistaan (koska hoitavat sopimukset itse tai managerin avustuksella, eivätkä näin ollen joudu jakamaan rojalteja minkään TO-lafkan kanssa).

Nythän peli muuttuu, kun isoille kirjailijoille heitetään luu lattialle kirjastorojaltien muodossa. Hyvin myyvien kirjailijoiden on pakko kirjoittaa Sanasto-sopimus, että saavat kirjastoapurahojen sijaan uudet jaettavat kirjastorojaltit. Kirjailijat saavat luun (15 %) ja valtaosa fyrkasta jaetaan muiden pelaajien kesken. Operaatio on röyhkeydessään jopa absurdi.

Ja jatkaa:

Kari Rung sanoi:

Mikäli se teitä lukutaidottomia merirosvoja (arr, arr) kiinnostaa, niin lavennan hieman edellistä postaustani.

Suomessa on 10-20 kirjailijaa, jotka ansaitsevat itse elantonsa omilla hengentuotteillaan. Tämä johtuu Suomen markkina-alueen toivottomasta pienuudesta. Tällaisen menestyneen kirjailijan sukunimi on suurella todennäköisyydellä Paasilinna tai Remes.

Kaikki loput kirjailijat pidetään leivän syrjässä kiinni suomalaisella apurahajärjestelmällä. Voin vakuuttaa kateellisia, että suomalainen kirjailija on todella, todella persaukinen.

Suurin osa apurahoista hoidetaan yksityisten kulttuurisäätiöiden kautta. Veronmaksajien kustantamista apurahoista tärkeimpiä on em. kirjastoapurahat, vajaat 3 miljoonaa euroa vuosittain.

Uudessa lainausmääriin perustuvassa rojaltijärjestelmässä voittajia ovat luovan työn puolelta ne noin 10 kirjailijaa, jotka eivät ole aiemmin tarvinneet apurahoja (pl. uransa alku).

Häviäjiä ovat loput noin tuhat (1000) suomalaista kirjailijaa, koska heidän toimeentulonsa taanneesta apurahapotista katoaa kirjastoapurahojen verran fyrkkaa!

http://blogit.digitoday.fi/tekijanoikeus/?p=353
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Zammy
15.09.2006 14:10:55
Että Rung Kari oikein.
Susikoira Roi Orbison
Feggy
15.09.2006 14:38:34

Kommentoisin muuten mutta sikäli en että se on ihan turhaa.
Kuuntele ja kommentoi Lockmania
Teuvo Loman euroviisuihin-kerho#1
Thomy
15.09.2006 20:41:30
Ilmeisesti uuden systeemin on tarkoitus korvata nämä kirjastoapurahat.

Väärin.

En jaksa lähteä jaappaamaan asioita tuonne Digitoday-kerhon palstoille (liian monta toistensa komppaajaa yhtä vastaan...), mutta tästä Kari Rungin spekuloinnista voin täällä "meidän kesken" sanoa, että kaikki informaatio tämän uuden systeemin ja kirjastoapurahojen suhteesta on ollut täysin päinvastaista. Eli niillä ei -näillä näkymin- ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Itseasiassa erään näkemyksen mukaan tämä uusi korvausmuoto on jonkinlainen "lepytystoimi" asiaa vaatineen EU-komission suuntaan, jotta se ei alkaisi tarkemmin syynätä kansallista kirjastoapurahajärjestelmäämme.

EU - tuo kaiken tasapäistämisen ehtymätön ideapankki...
Thomy
15.09.2006 20:47:34
Erinomaisen hyvin ajanhermolla ja siitä seikkaperäisesti ja monipuolisesti raportoivan Digitoday saitin...

"Seikkaperäisesti"... ja etenkin tuo "monipuolisesti"... Tähän jos mihin sopii HOHO !
jäykkis
15.09.2006 21:00:13 (muokattu 15.09.2006 21:01:15)
Kommentoisin muuten mutta sikäli en että se on ihan turhaa.

Sepä harmi.

Kommentaattorin tekstit on uskottavan kuuloiset, mutta toisaalta nimi _saattaa_ viittata pelkkään feikkiin.

Se miksi mm. se nyt kiinnostaa on, että herra Liedeksestä kiertää kylillä aika kummallisia juttuja (oletan siis että tässä asiassa on melko vahva Liedeksen peukalonjälki) ja jos tämä kirjasto-kysymys on kuten Rung Kari väittää, niin huhuissa saattaisi olla hyvinkin perää.

No, kuulostellaan. Ehkä niihin tulee selvyys.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Thomy
15.09.2006 21:13:39
...ja jos tämä kirjasto-kysymys on kuten Rung Kari väittää:

"Ilmeisesti uuden systeemin on tarkoitus korvata nämä kirjastoapurahat."

Ja jos ja jos. Kari voi väittää ihan mitä lystää, mutta jonkinlaista faktaa ehkä kuitenkin kaivattaisiin.
Jokapaikanapina
23.01.2007 17:27:35
Ulkomuisista, älkää hirttäkö jos tämä ei ole pilkulleen oikein:

Cd -levyistä kirjasto maksaa ihan saman hinnan kuin tavan kuluttajakin. Kunta maksaa sitten köntässä tekijänoikeusmaksut, joihin kuuluu esim. kirjastossa kuunneltu musiikki. Sen sijaan elokuvista, tv-ohjelmista -yleensäkin videoista ja dvd:eistä- kirjasto maksaa huomattavat korvaukset suoraan tuotteen hinnassa. Muistaakseni esim. Ylen aineistosta dvd -muodossa tuotteen hinnan + 54 euroa lainausoikeudesta.

APUA! Olen kadottanut erään kirjastosta lainaamani CD:n, pitääkö minun siis ostaa uusi levy kirjastolle vai miten tää järjestelmä toimii (ja tietenkin maksaa myöhästymiskulut)?
Mika Antero
23.01.2007 17:43:59
APUA! Olen kadottanut erään kirjastosta lainaamani CD:n, pitääkö minun siis ostaa uusi levy kirjastolle vai miten tää järjestelmä toimii (ja tietenkin maksaa myöhästymiskulut)?

Käytännöt vaihtelevat. Useimmat kirjastot ovat tyytyväisiä, jos asiakas hankkii kadonneen tavaran tilalle uuden vastaavan. Jos ei sellaista löydy, niin sitten neuvotellaan sopiva korvaushinta, joka ei välttämättä ole yhtä suuri kuin kadonneen materiaalin alkuperäinen ostohinta. Kannattaa olla niille kirjaston sedille ja tädeille oikein ystävällinen, niin saatat selvitä hyvinkin pienellä tuomiolla... Paitsi jos asut pääkaupunkiseudulla tai muuten isossa kaupungissa.
Listen
23.01.2007 18:30:25 (muokattu 23.01.2007 18:32:31)

Just äsken juttelin asiasta kaverin kanssa, joka oli joskus muutossa hukannut yhden CD:n. Kuittaantui sillä, että hommasi tilalle uuden kappaleen. Saman bändin muukin CD olisi kelvannut, voi olla että toinenkin artisti olisi käynyt.

Aikoinaan korvasin yhden tärveltyneen kalliin kirjan tekemällä kirjastolle nettisivut. Itse ehdotin tuollaista korvaustapaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)