Aihe: Akustisten kitaroiden helppikerho. :)
1 2 3 4 5 6 7 8
Sarana
07.09.2006 21:33:07
Pääseekö missään pääkaupunkiseudulla kokeilemaan Furch merkkisiä akustisia kitaroita? Espoon Musiikissa oli vain yhtä mallia.
Puavali
07.09.2006 22:23:39
Ilmassa on valtava määrä molekyylejä. Kun tarkastellaan tätä valtavaa joukkoa, voidaan ehkä sanoa molekyylien (keskimäärin) värähtelevän edestakaisin. Yksittäisen "ilmamolekyylin" liike ei kuitenkaan ole tämän perusteella kuvailtavissa. Ilmassa molekyylit liikkuvat ilman ääntäkin huimaa vauhtia sinne sun tänne.

Ja asian opetushan on se, että molekyyli on turha käsite, kun aletaan puhumaan äänestä. Jos haluaa kirjoittaa molekyyleistä, niin niiden avulla voi selitellä vaikkapa kemiallisia reaktioita.

Oikke. Äänen liikkuessa ilmassa, materia eli ilma ei liiku, vaan energia liikkuu ääniaaltoina. Nopeaa paineenvaihtelua on se.

Toki ilma liikkuu aika kovasti kaijuttimien refleksiputkissa musiikin soidessa, mutta se onkin hieman eri asia.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Ze Kink
07.09.2006 23:16:54
Pääseekö missään pääkaupunkiseudulla kokeilemaan Furch merkkisiä akustisia kitaroita? Espoon Musiikissa oli vain yhtä mallia.

En ole ainakaan missään vielä nähnyt.
KÄYTÄ USAN KONTSUA UN USA USAN KONTSU O SEMMONEN AITO KONTSU VEÄTSE VAA SIIHE PINTAA, YO,
Aki
08.09.2006 01:07:49 (muokattu 08.09.2006 01:08:41)

Iih, Kaki on paras! Harmi vaan että tykkää tytöistä, ei oo mahiksia siis :(
Haa! Johtopäätös, Ovationistit on homoja. Kaki King, Melissa Etheridge, ja mitä niitä nyt on... ;o)

Furch merkkisiä akustisia kitaroita?
Tuu Olarissa piipahtamaan, voit kokeilla mun D40-CM:ää. En ole itsekään niitä muualla nähnyt. (EsMussa oli aiemmin myös S21-CR. Oli smooth peli, todella smooth.)

Äänen liikkuessa ilmassa, materia eli ilma ei liiku, vaan energia liikkuu ääniaaltoina. Nopeaa paineenvaihtelua on se.
Aha. Paineenvaihteluko ei ole ilman liikkumista? Kokeilepa ottaa polkupyörän pumppu, tuki reikä ja pumppaa. Mitä tapahtuu? Paine vaihtelee. Liikkuuko ilma? Totta hemmetissä.
"C7:n tulee kuulostaa aivan erilaiselta jos sen soittaa Stadian Pop-Jazzilainen tai Pop-Jazz Konsalainen." -Pekka Korhonen, Stadia
MES
08.09.2006 16:10:52
Paineenvaihteluko ei ole ilman liikkumista? Kokeilepa ottaa polkupyörän pumppu, tuki reikä ja pumppaa. Mitä tapahtuu? Paine vaihtelee. Liikkuuko ilma? Totta hemmetissä.

Kumoamatta olleenkaan tätä kommenttia lisään vielä seuraavan näkökulman:
Ääni kulkee ilmassa n. 340 m/s. Liikkuuko ilma siis 340 m/s? Melkoinen puhuri on se.
Ze Kink
08.09.2006 18:12:55
KÄYTÄ USAN KONTSUA UN USA USAN KONTSU O SEMMONEN AITO KONTSU VEÄTSE VAA SIIHE PINTAA, YO,
hullu_ukko
09.09.2006 14:29:52
Mitä tässä nyt vois tehdä?

Landolan c-23 tarvitsee uudet virittimet mutta nykyajan perusvirittimet eivät mahdukkaan entisten tilalle eikä itse kitaraa uskalla alkaa viilailla..

Uskaltaakohan noita uusia virittimiä hioa pienemmiksi, jotta mahtuvat virittimille tehtyihin koloihin?
M.A.C.H.O. # 5 ''You are a funny guy Sully.. That's why I'm going to kill you last'' | ''Mulla on työ/palkka -suhde aika hyvä, kun vehkeet pysyy kunnossa :P '' -Noir
juikka111
09.09.2006 23:19:46
Yamahan ll6 on tosi hyvä kitara, mutta kaipaan siihen mikkiä. En mitään kiinteästi asennettavaa, vaan siihen ääniaukkoon asennettavaa. Dean markleyn pro mag gold humbucker on tällähetkellä ykkösenä listalla, mutta olisko ehdottaa jotain muuta vaihtoehtoa. Mutta en tarkoita mitään kovin kallista. 40-60 hintaluokassa.
Ei sovi unohtaa, että musiikki avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä.
Puavali
09.09.2006 23:32:59
Kumoamatta olleenkaan tätä kommenttia lisään vielä seuraavan näkökulman:
Ääni kulkee ilmassa n. 340 m/s. Liikkuuko ilma siis 340 m/s? Melkoinen puhuri on se.

Olisi se kova tuuli. Siis se ääniaalto, paineenvaihtelu liikkuu ilmassa tuota nopeutta, joka on riippuvainen mm ilmanpaineesta, lämpötilasta ja ilman kaasujen osapaineista.

Aha. Paineenvaihteluko ei ole ilman liikkumista? Kokeilepa ottaa polkupyörän pumppu, tuki reikä ja pumppaa. Mitä tapahtuu? Paine vaihtelee. Liikkuuko ilma? Totta hemmetissä.

Tukittu reikä => Eihän tuossa ilma liiku, siellä pumpussa se pysyy... Liikkuu se toki pumpun sisällä.

Pitää erottaa siis ääniaallon liike ilmamassan liikkeestä. Tää menee kohta ilmapähkinäksi ja saapi lukkoa. :o/
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
rattledad
10.09.2006 00:08:21 (muokattu 10.09.2006 00:38:25)

Tähän väliin vielä vähän tilutusta:

http://www.youtube.com/watch?v=Om6HDUKBbzE
http://www.youtube.com/watch?v=EfTzojPY_I8
http://www.youtube.com/watch?v=GycEX2Se0Xg

Taitavaa soittoa, mutta minusta Paco de Luciaa lukuunottamatta enemmän urheilu- kuin kulttuuriosastoa ;-)

E: Nuo muut on ehkä sitä tilutusta jonka voi - ehkä paremminkin - hoitaa sähkökitaralla...
rattledad
10.09.2006 00:10:25 (muokattu 10.09.2006 00:18:29)

Yamahan ll6 on tosi hyvä kitara, mutta kaipaan siihen mikkiä. En mitään kiinteästi asennettavaa, vaan siihen ääniaukkoon asennettavaa. Dean markleyn pro mag gold humbucker on tällähetkellä ykkösenä listalla, mutta olisko ehdottaa jotain muuta vaihtoehtoa. Mutta en tarkoita mitään kovin kallista. 40-60 hintaluokassa.

Kokeile shadowin mikkejä. Minulla ei toiminut, mutta noitahan voi kokeilla omassa kitarassa.

E: http://www.jhs.co.uk/shadow.html

Dave Lindholmin luuttukitarassa SH330 ainakin näytti ja kuului toimivan...
juikka111
10.09.2006 09:52:56
Kokeile shadowin mikkejä. Minulla ei toiminut, mutta noitahan voi kokeilla omassa kitarassa.

E: http://www.jhs.co.uk/shadow.html

Siis millälailla eivät toimineet kitarassasi?
Ei sovi unohtaa, että musiikki avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä.
rattledad
10.09.2006 12:29:59

Siis millälailla eivät toimineet kitarassasi?

Ylä-E ei oikein ollut balanssissa sen puukuorisen kanssa. Kalliimpi humppariversio muistaakseni toimi kyllä silläkin kitaralla, mutta asennutin sitten B-bandin AST:n.
PLO
12.09.2006 13:12:41
http://www.tacomaguitars.com/products/search.php?partno=0381400321

Tuollainen tuli hommattua. Hauska vehjes. Kannattaa kokeilla, jos akustiset soittimet kiinnostaa. Itte ainakin tykästyin kovasti. Maahantuonti vissiin juuri alkanut.
Angus
12.09.2006 13:26:29

Mulla on Harley Bentonin elektroakustinen kitara. Yli 1,5 vuotta se on mulla jo ollut, ja merkistä huolimatta on oikeasti yllättävän hyvä akustinen kitara. Ongelmana kuitenkin on kitaran elektroniikka, jostain syystä esim. PA:n läpi soitellessa ala-E:ltä ei saa mitään ääntä kuulumaan, eli vaikka soittaisin ala-E:ltä kuinka korkean tai matalan äänen, ei silti PA:sta kuulu periaatteessa yhtään mitään. Viritysmittari kuitenkin ottaa aivan mainiosti ala-E:n signaalin.

Mikäköhän tähän auttaisi?
Jouni Antero
12.09.2006 14:40:17
Mulla on Harley Bentonin elektroakustinen kitara. Yli 1,5 vuotta se on mulla jo ollut, ja merkistä huolimatta on oikeasti yllättävän hyvä akustinen kitara. Ongelmana kuitenkin on kitaran elektroniikka, jostain syystä esim. PA:n läpi soitellessa ala-E:ltä ei saa mitään ääntä kuulumaan, eli vaikka soittaisin ala-E:ltä kuinka korkean tai matalan äänen, ei silti PA:sta kuulu periaatteessa yhtään mitään. Viritysmittari kuitenkin ottaa aivan mainiosti ala-E:n signaalin.

Mikäköhän tähän auttaisi?

Ottaako viritin äänen omalla mikillä vai kitaran ulostulosta?

Joskushan tallan piezo ei ole kunnolla kontaktissa koko alueelta, jonka takia joku kieli ei kuulu kunnolla.
Angus
12.09.2006 15:22:02 (muokattu 12.09.2006 15:22:13)

Ottaako viritin äänen omalla mikillä vai kitaran ulostulosta?

Joskushan tallan piezo ei ole kunnolla kontaktissa koko alueelta, jonka takia joku kieli ei kuulu kunnolla.

Viritin ottaa ala-E:n ihan kunnolla myös siis kitaran ulostulosta, mikä ihmetyttääkin kun PA:n kautta ei ala-E:ltä tosiaankaan kuulu mikään ääni (niin korkea kuin matala).
Ze Kink
12.09.2006 21:18:11

Joo, mäkin veikkaisin että tuossa on nyt piezo laitettu vähän vasemmalla kädellä.
MES
13.09.2006 15:34:16
Ääni kulkee ilmassa n. 340 m/s. Liikkuuko ilma siis 340 m/s?
Ei, mutta ilma tönii edellä olevaa ilmaa, joka jatkaa tönimistä. Tämä tönimisaalto etenee tuon ~340m/s.

Tuo nyt oli ns. retorinen kysymys eli ei olisi tarvinnut vastata. Hieno vastaus silti: selvää suomen kieltä eikä mitään molekyylejä.

Kun ääniaallon olemus alkaa olla porukalla niin hyvin hahmotettu, kaivoin palkinnoksi pari "faktaa" ilmasta(http://www2.abc.net.au/science/k2/s … eptember2000/posts/topic129449.shtm):

Yksittäisen molekyylin keskimääräinen nopeus on 516 m/s. Keskimääräinen vapaa matka eli matka, jonka molekyyli kulkee ennen törmäystä kohtalotoveriin, on 68 nm. Eli on niillä molekyyleillä muutakin ohjelmaa kuin kohti osuvien ääniaaltojen odottelu.

Hykerryttävä ajatus muuten tuo kopan kylkeen sahattava kaikuaukko. Aprillipäivään on pitkä aika, joten vakavastihan se on otettava. Sahaankin omaan Martiniini semmoisen. (Siis heti kun saan sen Martinin.)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)