Aihe: Kaksikaulaisen mietintää..
1
Quu
06.09.2006 22:04:13

Olen pyöritellyt mielessä kaksikaulaista jossa olisi 7-kielinen kitara ja 5-kielinen basso.
Mutta kestäisikö rakenne sen kaiken vedon jota noin moni kieli tarvitsee?
Auttaisiko asiaa yhtään jos kaulat olisivat läpi rungon?

Eli pohjimmainen kysymys on se, että olisiko tuollainen 2-kaulainen mahdollista rakentaa niin, että siitä tulisi soitettava ja molemmat osapuolet pitäisivät vireen?

Tämä on vasta idea-asteella, mutta rupesi mietityttämään vaan tuo rakenteen kestävyys, koska se kielten yhteisveto taitaa olla aika kova.

Kiitos.
zuppermuhle
06.09.2006 22:27:22 (muokattu 06.09.2006 22:27:30)
Soitatko progea? :) En kyllä näe syytä miksei se kahta kaulaa kestäisi, onhan sitä nähty viisikaulaisiakin.
M.A.C.H.O #18 "AI LAID!"
Puavali
06.09.2006 22:32:31
Kyä lankku kestää. Akustinen vois olla liian hempuli.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Juzzu
07.09.2006 08:08:36
Ihan samahan se on onko kauloja yksi tai sataseitköötkaheksan, puuhun kohdistuvat jännitykset vaikuttaa lähinnä kaulaliitoksen tienoilla ja kaulan ja lavan otelaudan lähettyvillä. Sinänsä sama, paljon sitä runkoa on ja missä päin, kunhan nyt toki runko ei anna periksi tallan ja kaulankaan väliltä. Ja tuosta nyt ei kannata murehtia.

Itse olen joskus fantasioinut 2-kaulaisen kitaran teosta, muttei huvita ostaa hardwarea x 2 (virittimiä kolmet!!) ja moisen käyttökin olisi vähän niin ja näin...
Ei multa mitään puutu, näillä mennään, ei mikään muutu.
jPekka
07.09.2006 10:01:22

Tarvitseeko 7-kielistä kitaraa ja 5-kielistä bassoa varmasti samassa biisissä?

Vehkeen rakenteesta saa kyllä kestävän, mutta tulos on luultavasti niin painava (ja vielä kaulapainoinen) ettei sitä yhtä biisiä pidempään viitsi hihnan varassa kannatella. Ei ainakaan, jos haluaa käyttää selkäänsä vielä ensi vuonnakin. Ja systeemistä tulee luultavasti sen verran korkea, että istualtaan soittaminen on hankalaa.

Makeeltahan tuollainen tietysti näyttäisi, ja se on tärkeintä! 8-)

(Mitä akustisiin tulee, Jimmy Pagellahan oli siinä MTV-Unledded-No Quarter -ohjelmassa kolmekaulainen: kuusi- ja kaksitoistakieliset kitarat plus maniska. Käytti sitä yhdessä biisissä - istualtaan - ja soitti pelkkää maniskakaulaa. Ehkä ne muut kielet resonoivat mukana...)
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
Jouni Antero
07.09.2006 10:58:21
Mä aikoinaan teetin 2-kaulaisen (6/12-kielinen) ja aivan erityistä huomiota kiinnitettiin siihen, ettei siitä tullut kaulapainoista. Ei tullut, kun mm venytettiin hieman yläsarvea ja tehtiin melko raskas runko.

Jos tosiaan on aikomus liittää kitaraan vielä basso, niin ainakin suosittelen sitä tarkemmin suunnittelussa huomioimaan tuon saman jutun, koska kaulapainoista kaksikaulaista tuskin kauaa viitsii soitella.
Quu
08.09.2006 13:46:58

Tarvitseeko 7-kielistä kitaraa ja 5-kielistä bassoa varmasti samassa biisissä?
Eihän sitä koskaan tiedä ;)

Ei vaineskaan, pohjaideana tuo on lähinnä sille, että nauhoituskäytössä olisi kätevää, kun olisi molemmat samassa paikassa, tarvisi muuta vaihtaa kuin soundia ja kytkimellä soitinta.

Toki voisihan sitä keikalla käyttää, ei se siitä ole kiinni... varmaan istualteen paras kuitenkin, ettei selkä sano naps :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)