Aihe: Tässä lisää soittamisen mallia..
1 2 3 4 5 6 7
migreeni
29.08.2006 00:41:04

Hehe, tää on kyl hauskin ketju vähään aikaan :D
Ostinaatio
29.08.2006 04:57:09 (muokattu 29.08.2006 14:06:10)
Näitä keskustelujahan käydään pari, mutta jostain syystä teki nyt mieli vielä kommentoida tähän.

En minäkään hauku viulua soittavaa kilpikonnaa huonosta sormityöskentelystä.

Näistä tilanteista tulee vahvasti mieleen eräs kuuluisa Stravinski-lainaus:

"I remember being handed a score composed by Mozart at the age of eleven. What could I say? I felt like de Kooning, who was asked to comment on a certain abstract painting, and answered in the negative. He was then told it was the work of a celebrated monkey. 'That's different. For a monkey, it's terrific.' "

Tässä on mun mielestä se keskeinen ongelma. Okei, varmasti täällä on paljon niitä perinteisiä "kateellisiakin", mutta enemmän on musta kyse erilaisten kommenttien väärinymmärtämisestä.

Tähän voi ottaa kaksi tasoa: Noi lapsilahjakkuudet on usein _ikäisekseen_ loistavia, lahjakkaita, taitavia etc. Tätä harvempi kiistää.

Sitten voi myös arvostella heidän musiikkiaan ottamatta huomioon heidän nuorta ikäänsä tai mitään muuta: Pelkästään musiikkina, tasa-arvoisesti. Joku tässä nyt tokaisia, että on jotenkin häpeällistä, että näiden lasten suorituksiin kohdistetaan avointa kritiikkiä.

Mun mielestä on päinvastoin luokkaava niitä lapsia kohtaan, jos niiden suorituksia ei suostuta arvostelemaan myös rehellisesti, pelkän musiikin näkökulmasta; jos nuo nuoret soittajat nähdään vain jonain apinoina joille kuuluu taputtaa ja hämmästellä, eikä varteenotettavina muusikoina ja vertaisina joiden suorituksia voidaan myös kommentoida ja kritisoida, kuten muidenkin muusikoiden tuotoksia.

Tottakai tollaset "lapsi osaa tehdä sitä ja tätä"- jutut herättää aluksi sellaisen Amerikan kotivideot tyylisen "Jännää"- ja "Vau"- fiiliksen, mutta kun niitä on tarpeeksi nähnyt, niin monet pitää ehkä mielekkäämpänä sitten kommentoida sitä suoritusta. Mitä se viideskymmenes "lahjakas tyyppi" tai "vau"-kommentti enää edistää? Eikö ole hedelmällisempää arvioida suoritusta kokonaisuutena, tuoda esiin suorituksen heikkoudet ja vahvuudet?
"... yudoan o yunnustan dem yguduh ged ... LISN bud LISN ... tuds weer goin duhSIVILEYEzum " -e.e.cummings
client
29.08.2006 09:17:06
Ihan hyviä pointteja otit huomioon tekstissäsi.

Eikö ole hedelmällisempää arvioida suoritusta kokonaisuutena, tuoda esiin suorituksen heikkoudet ja vahvuudet?

Tässä voi sitten miettiä miten on kokonaisuuden arviointia sanoa, että pentu ei ole musikaalinen ja soittaa huonosti ilman tunnetta :)

tai sitten olen vain ymmärtänyt koko ketjun totaalisen väärin ja en ymmärrä ihmisten sarkastisia kommentteja???
Karipiirto
29.08.2006 19:09:52

No en minäkään ja varmasti on viihdyttävä pätkä, jota voi kavereiden kanssa hämmästellä. Tuskin minä kuitenkaan pistäisin kilpikonnaa vinguttamaan poppikoneeseeni, kun haluan raskaan työpäivän jälkeen yksin rentoutua olutpullon/viinilasin äärellä musaa kuunnellen;D

No joo, totta. Mutta tuota pätkää ei varmasti ollut edes tarkoitettu kuunneltavaksi musiikkina vaan lähinnä kyse oli kai mainostamisesta tyyliin: "Pane kersasi meille oppiin niin vuodessa hän kykenee tähän." Sankarisoolon poika oli luultavasti opetellut a. Siksi että opettaja oli halunnut ensimmäisen vuoden oppilaan esittävän hiukan taitojaan koulun kevätkonsertissa tai b. Poika itse halusi soittaa soolon siinä samaisessa kevätkonsertissa. En kritisoi näitä oikeita kritiikin aiheita mutta nämä "paska tatsi" ja "Tunne puuttuu" kommentit ovat kyllä ihan turhia kuvailtaessa aloittelijaa jolta kyseisiä ominaisuuksia on kertakaikkiaan liian aikaista lähteä penäämään.
Vain jalasjärviset saavat haukkua Koskuetta.
JS
30.08.2006 12:06:53
"paska tatsi" ja "Tunne puuttuu" kommentit ovat kyllä ihan turhia kuvailtaessa aloittelijaa jolta kyseisiä ominaisuuksia on kertakaikkiaan liian aikaista lähteä penäämään.

Miksi olisi liian aikaista? Kerro yksikin hyvä syy.
Do you the Devil's work >-)))> #20
JS
30.08.2006 12:28:04
Taidat edelleen unohtaa että jätkä on 8 vuotias..

En. Mistä niin päättelet?

jos tuo kaveri ei ole sinun mielestä taitava, olisipa kiva kuulla vaikka näyte omasta soitostasi esimerkiksi nuoruusvuosilta jos sellaista näytettä löytyy, toki uudempikin materiaali kelpaa. Ihan vain siksi kiinnostaa että miten hyvä kitaristi pitää olla että pitää tuota 8 vuotiasta taidottomana soittajana.

Nyt sä et taas ymmärrä ollenkaan. Ei mun tarvitse olla käytännössä soittajana mitenkään tuota poikaa parempi voidakseni kertoa, mikä sen soitossa mättää.

edit: kävin kuuntelemassa mikseristä, kyllä vakuutuin nappulan taidoista entisestään...

En ole missään vaiheessa sanonut olevani parempi kitaristi (mitä kylläkin olen, nykytilassakin). Mun kädet on olleet perinnöllisestä viasta + töistä johtuen paskana kohta about puolisentoista vuotta, mikä sekä näkyy, että kuuluu soitossa.

Pointti oli kuitenkin se, että mä saisin tosta nappulasta parissa kuukaudessa paljon paremman kitaristin, kuin mitä se nyt on.
Do you the Devil's work >-)))> #20
migreeni
30.08.2006 17:25:43

Miksi olisi liian aikaista? Kerro yksikin hyvä syy.

Se on 8?

Tää on edelleen hauskin ketju vähään aikaan :D
rattledad
03.09.2006 13:34:42

Alavirekitaraa Leo Kottken tapaan:
http://www.youtube.com/watch?v=Z2gkj7dcD74
jpiir
03.09.2006 14:22:23
Alavirekitaraa Leo Kottken tapaan:
http://www.youtube.com/watch?v=Z2gkj7dcD74

Hieno tyyli ja saundi kaverilla. Kertoo hauskoja tarinoita myös. Kuuluu mun suosikki ukkoihin nykyään. Itse asiassa sain juuri yhden leon kappaleen jollain tavalla haltuun. Jos saa mainostaa niin profiilista löytyy...
Tasapaino
03.09.2006 14:29:53
Tää on edelleen hauskin ketju vähään aikaan :D

Todella taitava yritys livahtaa keskustelusta ulos ikään kuin voittajana. Onneksi olkoon, valtavan hienoa keskustelua.
Ora et labora.
BigPapa
09.09.2006 12:20:27 (muokattu 09.09.2006 12:21:43)

Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
BigPapa
21.09.2006 22:19:33 (muokattu 21.09.2006 22:19:44)

Ja tää on hyvä mun mielestä, ei tarvi muiden pitää jos ei haluu, valinta on vapaa...

http://www.youtube.com/watch?v=lYiORRcv8Nk
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
migreeni
23.09.2006 19:25:47

Todella taitava yritys livahtaa keskustelusta ulos ikään kuin voittajana. Onneksi olkoon, valtavan hienoa keskustelua.

Mites tässä nyt keskustelusta livehdetaan kun ei varsinaisesti siihen nyt ole osallistutukaan? Hassu juttu =)

Ihmeen vakavissaan kaikki on... :(
kitaraontahtoni
24.09.2006 11:18:21
Basisti oli paree.
Love me fender kalamies#49 >-)))>
Makuupussimies
24.09.2006 14:03:34
Kyllähän kaverilta tekniikkaa löytyy, mutta soundi ei kyllä miellyttäny korvaa sitten yhtään. Tiedä sitten johtuuko huonosta mikistä (siis kameran), huonoista kitarakamoista vai ihan vaan taidosta.
Ja sen verran on pakko sanoa, että ei kyllä sälli näytä ihan 8-vuotiaalta. Nehän on sitten niinku 2. luokalla. Tuota ikää en siis osta.
"Proge on siis vähän niinkuin pelkkää "normaalin" musiikin sooloa?"
Lesko
24.09.2006 15:04:22
No ihan sama millä luokalla on tai minkä ikänen on...
Eipä ole oikeen mistään kotosin tollanen teennäinen tilulilupelleily!
Eikä tuo kaveri tuosta välttämättä kauheasti kehity vanhemmiten ja tod.näk. siinä meneekin sitten soittohalut ja motivaatio samalla ja 16-vuotiaana kaveri ei soita enää ollenkaan.... Noh, ihan sama.... =)
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
terone
24.09.2006 23:08:56
Onko tämä pikkujätkä ollut jo täällä? Aika hyvin se soittaa mutta naaman ilmeet vois olla hillitymmät.
http://www.youtube.com/watch?v=xocm … ejwJW0&mode=related&search=
Ja tässä se soittaa Lennyä:
http://www.youtube.com/watch?v=5h1f … 2NEmK8&mode=related&search=
We love you Finland, but remember this has nothing to do with ice hockey!-Nicke Borg/ Backyard Babies
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)