Aihe: Nuo teistä, jotka nuoteista
1 2
hollstro
03.09.2006 12:59:09

Ainakin sointuteoriaa basistin tulisi osata mielellään enemmän kuin vähemmän

Tästä olen ehdottomasti samaa mieltä. Asiaan auttaa jos osaa soittaa kitaraa ja hallitsee soinnut. Näitä sointujen ääniä voi käyttää kuljetuksissa ja myös soinnusta toiseen siirryttäessä, jolloin sävellajin sävelten käyttö kytkee soinnut toisiinsa.

Osaan nuotit, mutta olen huono primavistasoittaja. Todella vähän nuoteille on ollut käyttöä basistina. Laulujutuissa niistä on ollut enemmän apua.
Cliff Wiams
03.09.2006 13:50:32

Aivan! Minun mielestä basson soitossa ei välttämättä tarvitse mitään nuotteja. Usein sointumerkit kyllä riittää mainiosti. Turn-aroundit on kenties hyvä laittaa nuoteille ihan vain muistin virkistämiseksi.

Mitä tässä yhteydessä tarkoitat turn-aroundilla?
www.kootutteokset.com
Karlsson
03.09.2006 20:57:40
Kitaraa olisi jokaisen basistin syytä osata sen verran ainakin, että osaa perussoinnut. Ja mieluusti muutaman jatsisoinnunkin. Piano toki olisi myös hyvä, mutta kitara on kuitenkin lähempänä bassomaailmaa.

Mä olen kelaillut asian jotenkin niin, että nimenomaan "erilaisuutensa" takia piano olisi parempi, jos sointujen rakenteita haluaa pohtia. Tulee vähän eri kantilta sama asia katsottua.
"Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli
hollstro
03.09.2006 21:15:08

Mä olen kelaillut asian jotenkin niin, että nimenomaan "erilaisuutensa" takia piano olisi parempi, jos sointujen rakenteita haluaa pohtia. Tulee vähän eri kantilta sama asia katsottua.

Piano on hyvä, mutta kitaran otelauta on sama kuin bassolla, joten sitä kautta on soinnut helpompi siirtää bassollekin.
Karlsson
03.09.2006 21:16:56
Piano on hyvä, mutta kitaran otelauta on sama kuin bassolla, joten sitä kautta on soinnut helpompi siirtää bassollekin.

Juu on, mutta helppous ei ollutkaan se mitä hain.
"Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli
Ylläri
03.09.2006 21:26:06
Nuottien hallinnasta ei tietenkään koskaan ole mitään haittaa, mutta aika vähän niille tulee tarvetta tämmöisessä perusbänditoiminnassa. Harvemmin rokkia nuoteista soitetaan, coveritkin useimmiten plokataan levyiltä tai sointumerkeistä. Mutta jos musiikista itselleen ammattia meinaa, niin kyllä nuotinluku on oltava kuosissa.

Itselleni nuotinlukutaito (se vähä mikä mulla siis on) on tullut eniten tarpeeseen aikoinaan big bandissa soitellessa. Toki sielläkin suurin osa bassolapuista oli ihan puhtaasti sointumerkkipohjalta, mutta aika usein vastaan tuli kirjoitettuja juttuja; uniksia bassopasuunan ja/tai baritonifonin kanssa ja sen semmoista.
"Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon" -Jari Porttila
poppamies
03.09.2006 22:20:16

Mitä tässä yhteydessä tarkoitat turn-aroundilla?

Takoitin sillä niitä välijuttuja mitkä vie osasta toiseen ja poikkeaa muuten kappaleen kulusta.

http://www.backstage-lounge.com/sto … p?sectioncode=64&storycode=5665

http://www.guitarnoise.com/article.php?id=571

ja...
"Turnaround: A sequence of chords, or the portion of a tune that they occupy, that forms a cadence at the end of a section of a tune, definitively establishes the tonic key and leads back to the opening chord of the next section, or to the top. Typically the turnaround chords are I - VI - ii - V, with half a measure apiece. With possible substitutions and alterations, the variations are infinite. There are also entirely different progressions possible. If the opening chord of the next section is not a I chord, the turnaround must be suitable. Learning to negotiate turnarounds is essential to making a coherent solo. It's often effective to play a phrase that starts partway through a turnaround and continues past the beginning of the next section."
G-strings are for strippers
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)