Aihe: x-merkki nuoteissa
1
ilenius
29.08.2006 17:34:26
Osaisiko joku viisampi auttaa, miten suunnilleen x:n muotoinen merkki vaikuttaa jäljessä olevan nuotin sävelkorkeuteen?
Schnowotski
29.08.2006 17:42:37
X tarkoittaa kaksoiskorotusta, eli säveltä nostetaan kaksi puolisävelaskelta. XA on täten soiva H. Kaksoisalennus merkitään bb ja bbA olisi soiva G.
-Kirjoittaja on skribentti
"Tässä kappaleessa ei ole yhtään turhaa säveltä" "Ei tietenkään - se on sarjallinen struktuuri."
zorro
31.08.2006 16:27:18
millä perusteella noita kaksois etumerkkejä on olemassa?
saundi lähtee tukasta!
Tänne saattaa tupsahtaa joskus uusia biisejä.
Suhteettomat toverit #6
IMIK #34
baron
31.08.2006 16:31:46 (muokattu 31.08.2006 16:38:39)

millä perusteella noita kaksois etumerkkejä on olemassa?

Kun tarvitaan tuplakorotusta.
Kun esim dis-duurissa on 9 ristiä ja säveliä vain seitsemän, niin niille ei muuten löytyisi paikkaa!!!

Tai jos H-duurissa tarvitaan D, teoriassa vaihtoehdot on C tuplakorotuksella tai D joka on sävellajissa on korotettu, palautuksella eli joka tapauksessa tarvitaan extramerkki. Jos samassa tahdissa on myös Dis, kätevämpää käyttää C:n tuplakorotusta.
"Speaking about music is like dancing about architecture"
Sävis
31.08.2006 17:52:18
Kun tarvitaan tuplakorotusta.
Kun esim dis-duurissa on 9 ristiä ja säveliä vain seitsemän, niin niille ei muuten löytyisi paikkaa!!!

Tai jos H-duurissa tarvitaan D, teoriassa vaihtoehdot on C tuplakorotuksella tai D joka on sävellajissa on korotettu, palautuksella eli joka tapauksessa tarvitaan extramerkki. Jos samassa tahdissa on myös Dis, kätevämpää käyttää C:n tuplakorotusta.

Ehkä yleisin on mollissa johtosävelen korotus. Eli esim. gis-mollissa kun halutaan käyttää johtosäveltä, niin sehän on kaksoiskorotettu f eli fisis.
Skäppädubaa hubaa städää!
baron
31.08.2006 18:25:26

Ehkä yleisin on mollissa johtosävelen korotus. Eli esim. gis-mollissa kun halutaan käyttää johtosäveltä, niin sehän on kaksoiskorotettu f eli fisis.

Mä arvasin, että kohta tulee jotain älykästä!
Dr Dominant
31.08.2006 22:03:33

Mä arvasin, että kohta tulee jotain älykästä!

Katso Tohtorista sivu 123 niin tiedät miksi Sävis kirjoitti minkä kirjoitti! ;)
"Dr Dominant, I Presume?!"
baron
31.08.2006 22:12:13

Katso Tohtorista sivu 123 niin tiedät miksi Sävis kirjoitti minkä kirjoitti! ;)

Joo, oon mä sen verran oppinut Toonikasta, että harmonisessa mollissa johtosävel on ylennetty.
Velli
07.09.2006 16:05:27
p.s. Melodisen mollin hieman laajempaa käsittelyä jäin kaipaamaan Tohtori toonikasta.

Äläs nyt. Täytyyhän sitä jotain uusintapainostakin varten säästää, eihän sitä muuten kukaan osta ;).
baron
07.09.2006 16:22:01

Äläs nyt. Täytyyhän sitä jotain uusintapainostakin varten säästää, eihän sitä muuten kukaan osta ;).

Mä oon kuullut että jatko-osa olisi työn alla ja siinä mentäisiin itse asiaan näitten alkeitten jälkeen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)