Aihe: ecc82 putki etuasteeseen, mikä merkki?
1
w_keisari
26.08.2006 15:05:00
Heipä hei,

Ostin Art Tube Mp -etuasteen. Luin, että putken vaihtaminen parantaa äänenlaatua. Katselin uraltonen sivuilta ecc82/12au7 -putkia, mutten tiedä minkä merkki olisi hyvä. Tarkoitus olisi käyttää laitetta akustisen kitaran sekä laulun äänittämisessä, sekä mahdollisesti bassokitaran etuasteena.

Mitä merkkiä suosittelisitte? :)

Kiitos etukäteen.
askomiko
26.08.2006 16:32:15
En hirmuisesti vaihtoehtoja tuolta bongannut, ehken Siemensin nappaisin itse. Putken vaihto todennäköisesti ei kovin dramaattista eroa tuo, tyypistä toiseen vaihto voi jo vähän enempi "efektiä" tuoda, jos sellaista haluaa.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
askomiko
26.08.2006 16:32:18 (muokattu 26.08.2006 16:33:02)
Kah, tuplapostikin on näköjään mahdollinen jos oikein nopiasti klikkailee! :)
axelsson
26.08.2006 16:54:40 (muokattu 26.08.2006 16:56:25)
Niin, ero ei missään nimessä ole suuri. Ei ainakaan vartavasten kannata lähteä uutta putkea tilailemaan. Joskus johonkin Behringer tms. etuasteeseen vaihdoin muistaakseni JJ -putken ja minkäänlaista eroa en huomannut.
SirElwood
26.08.2006 17:12:04
Ero taitaa tuossa tulla vain vahvistuksen määrässä. ECC82 on huomattavasti vähemmän gainia omaava kun ECC83.
Daunt
26.08.2006 17:42:47
Ero taitaa tuossa tulla vain vahvistuksen määrässä. ECC82 on huomattavasti vähemmän gainia omaava kun ECC83.

Joo. Vaihdoin DBX Mini Pre:n putken ECC83:sta ECC82:een. Selkein ero oli juuri siinä, että ei mennyt enää särölle niin helposti piikeissä. Toisin sanottuna etuasteesta tuli luotettavampi. JJ:n putkea käytin.
Dauntless -Death/Thrash Metal-
Roberto
26.08.2006 19:26:20 (muokattu 26.08.2006 19:27:32)

Vaihtamisen ilo ymmärtääkseni kasvaa jos laitteessa on "oikeat" jännitteet. Noissa 12AXx/ECC8x-etusissa liikutaan aika hiluvirroilla. Toki gainin määrä vaihtuu, Behringerin minipre-kopiossa putken irroitus tiputti n. 20 dB:tä...

edit: ja NOS Telefunkenithan on niitä parhaita.. tai Mullardit (onkohan niitä edes noin pieniä?)
askomiko
27.08.2006 00:09:00
Oha niitä, mullon yks Mullardi, mut se on ecc83. Telefunkenit on ylittänyt aina miun budjetin. Ehkä vois joululahjaks itelle. Tuokin jännitehomma on varmasti tosi, monessa halpisvehkeessä se putki on lähinnä valo.
jPekka
27.08.2006 14:39:47

Ai juu, vakiona artissa onkin näköjään 12ax7/ecc83, eli kasikakkoseen vaihto tuo kyllä eroa, eli vähemmän gainia. Eri asia onko siitä sitten iloa.

Noissa "starved plate" -topologian etusissa on. Lähtevät nimittäin särölle aivan kohtuuttoman aikaisin sillä vakioputkella. Vahvistusta pienentämällä sellainen käyttökelpoinen ei-vielä-kuuluvaa-säröä -alue on paljon laajempi.

Muistelen kyllä, että sain ART Tube MP:llä aikamoisia eroja ECC83:nkin kesken. Vertailin vakioputkea (nimetön kiinalainen) ja kahta kaverilta saatua vanhaa, mutta käyttämätöntä Philipsiä. Kiinalainen kuulosti ohuelta ja kireältä, toinen Philips oli tunkkainen ja tuhnu, toinen Philips hyvässä tasapainossa noiden väliltä. Siinä samalla oppi senkin, että vaihtelu saattaa olla melkoisen iso saman merkinkin sisällä.
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
w_keisari
03.11.2006 21:46:16
Heippa taas,

Ostin JJ ecc82:n. Tube MP:n kotelon sain suht helposti auki, mutta itse putken vaihto tuottaa ongelmia. Olen ymmärtänyt, että ainakin kitaravahvareissa putki lähtee suht helposti paikoiltaan, kun tässä se tuntuu olevan kuin liimattu kiinni...

Tube MP:n omistajat, vinkkejä?
jPekka
04.11.2006 11:02:18

Tube MP:n omistajat, vinkkejä?

Jaa, kyllä siinä mun vanhassa Tube MP:ssäni lähti ihan (varovasti!) vetämällä. En sitten tiedä, ovatko keksineet uusia jekkuja.

Ai niin: putken lasia ei suositella kosketeltavaksi paljain käsin. Sormista jää rasvaa, putken kuumetessa rasva palaa kiinni lasiin ja haurastuttaa sitä.
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
w_keisari
04.11.2006 14:55:11
Jaa, kyllä siinä mun vanhassa Tube MP:ssäni lähti ihan (varovasti!) vetämällä. En sitten tiedä, ovatko keksineet uusia jekkuja.

Ai niin: putken lasia ei suositella kosketeltavaksi paljain käsin. Sormista jää rasvaa, putken kuumetessa rasva palaa kiinni lasiin ja haurastuttaa sitä.

No voi kökkö. Tuo minun etuaste pitäisi olla se "ihan alkuperäinen" tube mp, mutta uutena sen ostin pari kuukautta sitten saksanmaalta. Ei se putki kyllä sieltä ilman väkivaltaa tuntuisi lähtevän...

Voisin yrittää ottaa kuvan siitä putken kannasta, jos joku osaisi valottaa eroaako se jotenkin heidän omista laitteistaan.
zepeteus
04.11.2006 17:06:28
Olen ymmärtänyt, että ainakin kitaravahvareissa putki lähtee suht helposti paikoiltaan, kun tässä se tuntuu olevan kuin liimattu kiinni...

Tuossa yksi kuva minun vanhasta tuubi-MP:stä.
http://www.uusikaupunki.fi/~seeskola/tubemp_ctrl.JPG

Mikäli sinulla on samantyyppinen putkikanta, kyllä se putki irti lähtee, mutta on luultavasti vain tiukassa. Tukeva ote tuosta putkikannasta/piirilevyn kulmasta (etenkin jottet repäise vahingossa mitään ylimääräistä irti), sitten varovasti (ja vähän) sivuttain nitkutellen ja samalla vetäen putki pois. Jos pelkäät putken rasvoittumista tms., käytä sormikasta tai vaikka jotain kankanpalaa välissä.

Muistelen kyllä, että sain ART Tube MP:llä aikamoisia eroja ECC83:nkin kesken.

Jonkinlaisia eroja olen havainnut minäkin. Alkuperäisen no-name putken tilalla kävi Sovtek (riipivä), GT 12AX7A (parempi) ja nykyään Ei Elite josta pidän eniten tässä laitteessa.

Vaihtamisen ilo ymmärtääkseni kasvaa jos laitteessa on "oikeat" jännitteet. Noissa 12AXx/ECC8x-etusissa liikutaan aika hiluvirroilla.

Taitaa pitää paikkansa. Jännitteistä sen verran, että alkuperäisessä Tube-MP:ssä operaativahvistimille yksipuoleinen 33V, putken anodivastukselle 48V. Nämä ilmoitettuja arvoja, todelliset taisivat jäädä hieman alle.

Toki gainin määrä vaihtuu, Behringerin minipre-kopiossa putken irroitus tiputti n. 20 dB:tä...

Näissä vanhoissa ARTin peleissä putkiosion gain n. 37 dB, eli yli puolet kokonaismäärästä, 70dB XLR-to-XLR.
w_keisari
04.11.2006 19:21:22
Tuossa yksi kuva minun vanhasta tuubi-MP:stä.
http://www.uusikaupunki.fi/~seeskola/tubemp_ctrl.JPG

Mikäli sinulla on samantyyppinen putkikanta, kyllä se putki irti lähtee, mutta on luultavasti vain tiukassa. Tukeva ote tuosta putkikannasta/piirilevyn kulmasta (etenkin jottet repäise vahingossa mitään ylimääräistä irti), sitten varovasti (ja vähän) sivuttain nitkutellen ja samalla vetäen putki pois. Jos pelkäät putken rasvoittumista tms., käytä sormikasta tai vaikka jotain kankanpalaa välissä.

Jonkinlaisia eroja olen havainnut minäkin. Alkuperäisen no-name putken tilalla kävi Sovtek (riipivä), GT 12AX7A (parempi) ja nykyään Ei Elite josta pidän eniten tässä laitteessa.

Taitaa pitää paikkansa. Jännitteistä sen verran, että alkuperäisessä Tube-MP:ssä operaativahvistimille yksipuoleinen 33V, putken anodivastukselle 48V. Nämä ilmoitettuja arvoja, todelliset taisivat jäädä hieman alle.

Näissä vanhoissa ARTin peleissä putkiosion gain n. 37 dB, eli yli puolet kokonaismäärästä, 70dB XLR-to-XLR.

Kiitos vastauksesta, samalta näyttää kanta. Pitänee vielä yrittää uudelleen, eiköhän se siitä sitten irtoa :)
Kallekorvola
07.11.2006 16:01:45
joissain etareissa putkea pitää paikallaan silikoonitöhkä. kattelepa kantaan, ja jos näät töhnää, auta vaik vähän puukolla varovasti... siis VAROVASTI!
w_keisari
08.11.2006 15:08:03
joissain etareissa putkea pitää paikallaan silikoonitöhkä. kattelepa kantaan, ja jos näät töhnää, auta vaik vähän puukolla varovasti... siis VAROVASTI!

Jees, kyllähän se sieltä lähti ilman apuvälineitä kun vain reilusti otti. En huomannut silikoonia.

Soundissa ei älytöntä eroa putkien välillä mielestäni tullut (soitin akustista pätkät koneelle kummallakin putkella), tosin tuo uusi ecc82 tuntuu hiukan lämpöisemmälle. Gainiin vaikuttikin huomattavasti enemmän, ei mene särölle niin helposti. Myös dynamiikka tuntui lisääntyvän.

Kummallakin putkella on varmasti käyttökohteensa, veikkaan että varsinkin basson etuasteena toimii nyt paremmin, kun tuntui että aikaisemmin se särki turhan helposti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)