Aihe: Mitä kielisettiä käytätte D-vireessä?
1 2
masterhat
23.08.2006 19:00:04
Jeps, otsikossa olennainen. ja tuli myös mieleen että onko jollain tapana yhdistellä eri paksuisia settejä, ns. muokata "standardi" kielisettejä?
Tehotyttö95
ibanezz
23.08.2006 19:04:20
tällä hetkellä tais olla dean markley 9-42. ihan sopiva vähän ehkä löysät. 10-setti vois olla parempi.
Jucciz
23.08.2006 19:05:56
Onko sillä väliä, mitä settiä me siinä käytetään, jos se kuitenkin eroaa siitä mitä sinä itse käyttäisit?
>-)))> #11
« Torilla rojua, osta! · Soitteluita »
Juustonaksu
23.08.2006 19:14:12
Jeps, otsikossa olennainen. ja tuli myös mieleen että onko jollain tapana yhdistellä eri paksuisia settejä, ns. muokata "standardi" kielisettejä?

Helsingin DLX:Stä saa esim. irtokieliä kaikenmoisia ostettua. Ernie Ballia vielä.

Emme me kuitenkaan voi sanoa sinulle, mitkä kielet sinun tulee ostaa. Jos olet tottunut esimerkiksi soittamaan E-vireessä .9-48 -setillä niin varmaan sinulle ideaalein olisi 10-52. Jos taas olet jo kymppisettiin tottunut niin sitten kannattaa taas pykälän suurempaa hakea eli vaikka 11-52.
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
masterhat
23.08.2006 19:21:45
Onko sillä väliä, mitä settiä me siinä käytetään, jos se kuitenkin eroaa siitä mitä sinä itse käyttäisit?

eikun lähinnä ajattelin kokeilla jotain uutta, kun purin tossa kitaran juuri osiksi, ja viimeksi olen kielet vaihtanut ennen studiota helmikuussa.eli siitä on vierähtänyt tovi. hieman hirvittänyt keikoilla ja soundikin aika paska. itse olen käyttänyt kympin settiä, mutta kiinnostaa muiden kokemukset eri settien käyttäytymisessä tuossa vireessä.

kolikolla on aina kaksi puolta: on pelannut ihan hyvin, joten miksi muuttamaan mitään toimivaa?

ja kääntöpuoli: ei koskaan saa tietää toimivammasta vaihtoehdosta jos ei koskaan kokeile mitään uutta.
Tehotyttö95
kuriken
23.08.2006 19:41:44
No kannattaa ensin miettiä millaista tavaraa soitat. Itse halusin pitää jonkinlaisten melodioiden/soolojen soiton helppona, mutta kuitenkin halusin jykevän alapää-soundin. Testailin juuri 10-60 settiä tähän tarkoitukseen mutta hieman liian jäykkiä ja paksuja alimmat kielet. Niimpä vaihdan takaisin 10-52 settiin. Vire minulla on siis drop-D, eikä standardi D. Testailet erilaisia settejä ja mietit mikä tuntuisi paremmalta, mikä on huonoa nykyisten kielien paksuudessa.
Haiseminen on muotia!
jarpppa
23.08.2006 20:18:14 (muokattu 23.08.2006 20:19:27)
11-52 tai 12-52 settejä käyttäny drop d-vireessä ja matalammissa,hyvin tuntuu toimivan
"Loppusoinnut täytyy olla että juntit tajuaa" Toppo Koponen kumikameli
Jucciz
23.08.2006 20:20:46
joku 13-60 -setti tulis varmaan ekana mieleen jos D:hen pitäs tiputtaa. Kaks puolisävelaskelta alas = kaks pykälää paksummat kielet.
>-)))> #11
« Torilla rojua, osta! · Soitteluita »
Tune
30.08.2006 19:07:31
Ernie Ball 12-56 Dropped-D
Ziggy Bubba
30.08.2006 19:28:30

joku 13-60 -setti tulis varmaan ekana mieleen jos D:hen pitäs tiputtaa. Kaks puolisävelaskelta alas = kaks pykälää paksummat kielet.

Tuo vaikuttaa mun mielestä jo hieman liiottelulta. Nimittäin tuo 13 kielihän on normaalisti se B-kieli, eikä tuota E-kieltä tuossa tiputeta kuin siihen D:hen. Ja toi 60:nen on ehkä järkevämpi johonkin C:stä alaspäin vireisiin..

Karkeana vinkkinä sanoisin että semmoinen yhden pykälän korotus paksuudessa voisi olla aika passeli. eli jos E:ssä käyttää 9-settiä niin sitten kymppi ja niin edelleen. Kaikilla on toki oma makunsa tässäkin asiassa.
www.mikseri.net/sigkk My musique
Juustonaksu
30.08.2006 20:20:28
Ja toi 60:nen on ehkä järkevämpi johonkin C:stä alaspäin vireisiin..

No ei ainakaan alaspäin. C:hen se on täydellinen. Itselläni on nyt hätävarana valitettavasti B:ssä tuo .60 ja on aika hillitön makarooni vielä. :) Pitäisi saada .64 tms. tuohon kiinni.
Ziggy Bubba
30.08.2006 20:27:28

No ei ainakaan alaspäin. C:hen se on täydellinen. Itselläni on nyt hätävarana valitettavasti B:ssä tuo .60 ja on aika hillitön makarooni vielä. :) Pitäisi saada .64 tms. tuohon kiinni.

Juu ihan totta, C voisi olla sopiva vire tolle 60:selle. Mulla on Ibassa "custom"-setti standardi B/drop-A -vireessä: 13-70. Tuo paksuin kieli ei kyllä napsahda enää oikein kitaran kielen lailla vaikka jämäkkyyttä löytyykin rutosti. Eli kannattaa miettiä miten paksuja vaijereita kitaraansa heittää :)
www.mikseri.net/sigkk My musique
NYdoll
30.08.2006 21:23:23

Mulla on strato-skaalaisessa kepissä 10-60. Vähän tahtoo olla jäykkä, mut kyllä sillä soittelee. Lyhyempiskaalaisessa kepissä toimis just hienosti.
"Rock 'n' Roll should make you wanna fuck. If it doesn't, it ain't Rock 'n' Roll" -Blackie Lawless "Ostetaan straton tai telen kaula"
päänahka
30.08.2006 22:54:10
Mä kokoan irtokielistä settini. En ole löytänyt valmiista seteistä itselleni sopivaa, eikä tuo tule edes merkittävästi kalliimmaksi.
Up and down, that's how energy stays alive.
Werde
30.08.2006 23:07:45
Tuo paksuin kieli ei kyllä napsahda enää oikein kitaran kielen lailla vaikka jämäkkyyttä löytyykin rutosti. Eli kannattaa miettiä miten paksuja vaijereita kitaraansa heittää :)

Mulla on sama setti B-viretouhuihin. Tänään juuri kuulostelin tuota sointia, ja tulin tuloksen ettei se voikaan kovin hillittömän tiukasti napsahtaa. Aivan samalla tavalla soinnin tiukkuus vähenee siirryttäessä D-kieleltä A:lle, tai A-kieleltä E:lle. Noita kun peräjälkeen demppaili niin ihan linjassa se oli muiden kielten kanssa.

Pidemmällä skaalalla saisi tietty vähän string-tensionia kasvatettua.
McNulty
31.08.2006 01:02:33
10-52 DR Hi-Voltage tai Elixir Nanoweb, vireessä kuin vireessä. Tosin, en käytä kuin kolmea eri virettä: E, Eb ja D
These pretzels are making me thirsty!
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
Juustonaksu
31.08.2006 06:40:24
Mulla on sama setti B-viretouhuihin. Tänään juuri kuulostelin tuota sointia, ja tulin tuloksen ettei se voikaan kovin hillittömän tiukasti napsahtaa. Aivan samalla tavalla soinnin tiukkuus vähenee siirryttäessä D-kieleltä A:lle, tai A-kieleltä E:lle. Noita kun peräjälkeen demppaili niin ihan linjassa se oli muiden kielten kanssa.

Pidemmällä skaalalla saisi tietty vähän string-tensionia kasvatettua.

.70 saattaa olla kyllä B:ssä aika ylärajalla. Sen voisi toki viritellä vaikka A:han. Omassa seiskassani on 26.5'' skaala ja nyt siinä on 10-52 + 60 kiinni. Hyvinhän tuo pelittää- Kympit tuntuvat melkolailla sopivilta tuolla pidennetyllä skaalalla (Vastaa teroiassa siis esim. 10½ -settiä normiskaalaisessa).

Ainoa, mikä häiritsee siinä B:n löysyydessä on se fretbuzz. .64 saa sen jo aika passelisti kuriin. Actionia en halua nostaa, sillä se on tehtaalta tullessaan ollut jo lähinnä optimaalinen. Myös intonaatio on melkein kohdillaan. :)
Leppala
31.08.2006 10:03:05
Mulla on/oli 11-58 setti, mutta kitara huollossa juuri tällä hetkellä.
Ajatuksena oli säilyttää kolme paksuinta kieltä ennallaan, mutta vaihtaa ohuet 12 settiä vastaaviin.
Niin, skull strings c-drop kielet oli ennen huoltoa, ja nyt tulee jotain sekasikiötä.
Quu
31.08.2006 10:35:35

10-settiä käyttänyt kaikessa, kielten merkillä ei ole koskaan ollut väliä...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)