Aihe: Mitä kielisettiä käytätte D-vireessä?
1 2
masterhat
23.08.2006 19:00:04
Jeps, otsikossa olennainen. ja tuli myös mieleen että onko jollain tapana yhdistellä eri paksuisia settejä, ns. muokata "standardi" kielisettejä?
Tehotyttö95
ibanezz
23.08.2006 19:04:20
tällä hetkellä tais olla dean markley 9-42. ihan sopiva vähän ehkä löysät. 10-setti vois olla parempi.
Jucciz
23.08.2006 19:05:56
Onko sillä väliä, mitä settiä me siinä käytetään, jos se kuitenkin eroaa siitä mitä sinä itse käyttäisit?
>-)))> #11
« Torilla rojua, osta! · Soitteluita »
Juustonaksu
23.08.2006 19:14:12
Jeps, otsikossa olennainen. ja tuli myös mieleen että onko jollain tapana yhdistellä eri paksuisia settejä, ns. muokata "standardi" kielisettejä?

Helsingin DLX:Stä saa esim. irtokieliä kaikenmoisia ostettua. Ernie Ballia vielä.

Emme me kuitenkaan voi sanoa sinulle, mitkä kielet sinun tulee ostaa. Jos olet tottunut esimerkiksi soittamaan E-vireessä .9-48 -setillä niin varmaan sinulle ideaalein olisi 10-52. Jos taas olet jo kymppisettiin tottunut niin sitten kannattaa taas pykälän suurempaa hakea eli vaikka 11-52.
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
kuriken
23.08.2006 19:41:44
No kannattaa ensin miettiä millaista tavaraa soitat. Itse halusin pitää jonkinlaisten melodioiden/soolojen soiton helppona, mutta kuitenkin halusin jykevän alapää-soundin. Testailin juuri 10-60 settiä tähän tarkoitukseen mutta hieman liian jäykkiä ja paksuja alimmat kielet. Niimpä vaihdan takaisin 10-52 settiin. Vire minulla on siis drop-D, eikä standardi D. Testailet erilaisia settejä ja mietit mikä tuntuisi paremmalta, mikä on huonoa nykyisten kielien paksuudessa.
Haiseminen on muotia!
jarpppa
23.08.2006 20:18:14 (muokattu 23.08.2006 20:19:27)
11-52 tai 12-52 settejä käyttäny drop d-vireessä ja matalammissa,hyvin tuntuu toimivan
"Loppusoinnut täytyy olla että juntit tajuaa" Toppo Koponen kumikameli
Jucciz
23.08.2006 20:20:46
joku 13-60 -setti tulis varmaan ekana mieleen jos D:hen pitäs tiputtaa. Kaks puolisävelaskelta alas = kaks pykälää paksummat kielet.
>-)))> #11
« Torilla rojua, osta! · Soitteluita »
masterhat
23.08.2006 20:34:48
siis olen soitellut rokkivääntöä ja kaikkea hieman oudompaa aina jazzahteluihin asti jo kohta 10 vuotta. ja nyt tuli ekan keran mieleen että mitäs jos kokeilisi jotain uutta settiä:)
Tehotyttö95
Tune
30.08.2006 19:07:31
Ernie Ball 12-56 Dropped-D
Ziggy Bubba
30.08.2006 19:28:30

joku 13-60 -setti tulis varmaan ekana mieleen jos D:hen pitäs tiputtaa. Kaks puolisävelaskelta alas = kaks pykälää paksummat kielet.

Tuo vaikuttaa mun mielestä jo hieman liiottelulta. Nimittäin tuo 13 kielihän on normaalisti se B-kieli, eikä tuota E-kieltä tuossa tiputeta kuin siihen D:hen. Ja toi 60:nen on ehkä järkevämpi johonkin C:stä alaspäin vireisiin..

Karkeana vinkkinä sanoisin että semmoinen yhden pykälän korotus paksuudessa voisi olla aika passeli. eli jos E:ssä käyttää 9-settiä niin sitten kymppi ja niin edelleen. Kaikilla on toki oma makunsa tässäkin asiassa.
www.mikseri.net/sigkk My musique
Juustonaksu
30.08.2006 20:20:28
Ja toi 60:nen on ehkä järkevämpi johonkin C:stä alaspäin vireisiin..

No ei ainakaan alaspäin. C:hen se on täydellinen. Itselläni on nyt hätävarana valitettavasti B:ssä tuo .60 ja on aika hillitön makarooni vielä. :) Pitäisi saada .64 tms. tuohon kiinni.
Ziggy Bubba
30.08.2006 20:27:28

No ei ainakaan alaspäin. C:hen se on täydellinen. Itselläni on nyt hätävarana valitettavasti B:ssä tuo .60 ja on aika hillitön makarooni vielä. :) Pitäisi saada .64 tms. tuohon kiinni.

Juu ihan totta, C voisi olla sopiva vire tolle 60:selle. Mulla on Ibassa "custom"-setti standardi B/drop-A -vireessä: 13-70. Tuo paksuin kieli ei kyllä napsahda enää oikein kitaran kielen lailla vaikka jämäkkyyttä löytyykin rutosti. Eli kannattaa miettiä miten paksuja vaijereita kitaraansa heittää :)
www.mikseri.net/sigkk My musique
NYdoll
30.08.2006 21:23:23

Mulla on strato-skaalaisessa kepissä 10-60. Vähän tahtoo olla jäykkä, mut kyllä sillä soittelee. Lyhyempiskaalaisessa kepissä toimis just hienosti.
"Rock 'n' Roll should make you wanna fuck. If it doesn't, it ain't Rock 'n' Roll" -Blackie Lawless "Ostetaan straton tai telen kaula"
päänahka
30.08.2006 22:54:10
Mä kokoan irtokielistä settini. En ole löytänyt valmiista seteistä itselleni sopivaa, eikä tuo tule edes merkittävästi kalliimmaksi.
Up and down, that's how energy stays alive.
Werde
30.08.2006 23:07:45
Tuo paksuin kieli ei kyllä napsahda enää oikein kitaran kielen lailla vaikka jämäkkyyttä löytyykin rutosti. Eli kannattaa miettiä miten paksuja vaijereita kitaraansa heittää :)

Mulla on sama setti B-viretouhuihin. Tänään juuri kuulostelin tuota sointia, ja tulin tuloksen ettei se voikaan kovin hillittömän tiukasti napsahtaa. Aivan samalla tavalla soinnin tiukkuus vähenee siirryttäessä D-kieleltä A:lle, tai A-kieleltä E:lle. Noita kun peräjälkeen demppaili niin ihan linjassa se oli muiden kielten kanssa.

Pidemmällä skaalalla saisi tietty vähän string-tensionia kasvatettua.
McNulty
31.08.2006 01:02:33
10-52 DR Hi-Voltage tai Elixir Nanoweb, vireessä kuin vireessä. Tosin, en käytä kuin kolmea eri virettä: E, Eb ja D
These pretzels are making me thirsty!
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
Juustonaksu
31.08.2006 06:40:24
Mulla on sama setti B-viretouhuihin. Tänään juuri kuulostelin tuota sointia, ja tulin tuloksen ettei se voikaan kovin hillittömän tiukasti napsahtaa. Aivan samalla tavalla soinnin tiukkuus vähenee siirryttäessä D-kieleltä A:lle, tai A-kieleltä E:lle. Noita kun peräjälkeen demppaili niin ihan linjassa se oli muiden kielten kanssa.

Pidemmällä skaalalla saisi tietty vähän string-tensionia kasvatettua.

.70 saattaa olla kyllä B:ssä aika ylärajalla. Sen voisi toki viritellä vaikka A:han. Omassa seiskassani on 26.5'' skaala ja nyt siinä on 10-52 + 60 kiinni. Hyvinhän tuo pelittää- Kympit tuntuvat melkolailla sopivilta tuolla pidennetyllä skaalalla (Vastaa teroiassa siis esim. 10½ -settiä normiskaalaisessa).

Ainoa, mikä häiritsee siinä B:n löysyydessä on se fretbuzz. .64 saa sen jo aika passelisti kuriin. Actionia en halua nostaa, sillä se on tehtaalta tullessaan ollut jo lähinnä optimaalinen. Myös intonaatio on melkein kohdillaan. :)
Leppala
31.08.2006 10:03:05
Mulla on/oli 11-58 setti, mutta kitara huollossa juuri tällä hetkellä.
Ajatuksena oli säilyttää kolme paksuinta kieltä ennallaan, mutta vaihtaa ohuet 12 settiä vastaaviin.
Niin, skull strings c-drop kielet oli ennen huoltoa, ja nyt tulee jotain sekasikiötä.
Quu
31.08.2006 10:35:35

10-settiä käyttänyt kaikessa, kielten merkillä ei ole koskaan ollut väliä...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)