Aihe: Rupeaako sähkörummut olemaan käyttökelpoisia?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Alpha
16.08.2006 19:10:30
Palataas tähän topicin alkuun:

NIIN.. ostetaanko sähkörumpuja sen perusteella, et ne kuulostais oikeilt rummuilt? miksi ei sit suoraan osteta akustista ku ne on halvemmatkin?

Oot kai sää nähny ja kuullu miten sähkiksillä vedetään Miami Vicen tahi Beverly Hills Copin tunnaria? Sen lisäksi, että noista saa pirun paljon soundeja irti, niin niistä myös lähtee PA:n kautta soitettuna sekä isompi, että pienempi ääni, kun niin halutaan...ja tarvittaessa samanlainen kuin akustisissa.
Menossa mukana:Oulun soitin ja tarvike M.A.C.H.O. #20 -> Come on you piece of shit. Fly or die.
LumPus
16.08.2006 22:25:39
Toisinpäin: Pro-rummut hyvin viritettynä leipoo kalleimmatkin sähkikset maanrakoon 6-0. Ja puolella hintaa.

tasapeli, riippuu käyttötarkoituksesta, tietyissä tilanteissa en ajattelekkaan käyttäväni pro-rumpuja vaan otan sähkikset käyttöön koska ovat kosolti kätevämmät ja tiedän saavani nauhoitukseen tilanteen takia kosolti paremman saundin.
tiukkapipoisuus on perseestä, puolin jos toisin.
Suleima
16.08.2006 22:44:06
jeh, oisko mun aika perehtyä akustisiin pro-rumpuihin :)
wavelength
16.08.2006 23:00:39

Tasapeli, riippuu käyttötarkoituksesta, tietyissä tilanteissa en ajattelekkaan käyttäväni pro-rumpuja vaan otan sähkikset käyttöön koska ovat kosolti kätevämmät ja tiedän saavani nauhoitukseen tilanteen takia kosolti paremman saundin.

Aivan, mutta puhe olikin nimenomaan soittotuntumasta ja soitettavuudesta. Kätevyys on asia erikseen.

Tiukkapipoisuus on perseestä, puolin jos toisin.

Nyt ollaan asian ytimessä.
hollmi-5
17.08.2006 09:15:24 (muokattu 17.08.2006 09:15:39)
tiedän saavani nauhoitukseen tilanteen takia kosolti paremman saundin. Tässä tapauksessa joko tietosi tai taitosi on puutteellinen. Akustisen setin soundiin on pitkästi matkaa Rolandin kalleimmallakin setillä. Toki silloin tarvitaan kalliita mikkejä, laadukas tallennin ja hyvin viritetyt kunnolliset rummut.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Peicco
17.08.2006 09:24:56
On hieman epäreilua, ellei jopa epäloogista vertailla huippusähkörumpuja ja jotain huonosti viritettyä alemman kastin akustista virveliä, mutta totta kai olet oikeassa.

Kaikki vertailut sähkisten ja akustisten välillä on koettu jo ajat sitten aivan turhiksi.
Soittotaito on oleellisinta. Pro-rumpali saa soiton svengaamaan oli setti mikä vain.

Välineet ei tee mestaria vaan palava halu oppia ja kehittyä jatkuvasti paremmaksi.

Pro-akustiset voittaa pro-sähkikset 6-0 jos haetaan laadukkaita kannuja ilman mitään rajoituksia soittamiseen.

Pro-akustiset ottaa toisaalta 0-6 turpaan halvoiltakin sähkiksiltä jos on tarkoitus harrastaa musiikkia pienessä tilassa, kerrostalossa ja muita häiritsemättä.

Mä en tekisi noilla Sonorin kullitetuilla superkannuilla yhtään mitään. Ja ihan sama pätee kaikkiin akustisiin kannuihi. Ei olisi mitään käyttöä. Tyhjän panttina varastossa joutuisi niitä säilyttämään.
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen.
LumPus
17.08.2006 09:34:30
Tässä tapauksessa joko tietosi tai taitosi on puutteellinen. Akustisen setin soundiin on pitkästi matkaa Rolandin kalleimmallakin setillä. Toki silloin tarvitaan kalliita mikkejä, laadukas tallennin ja hyvin viritetyt kunnolliset rummut.

Tietoni ja taitoni ovat tuolla saralla kunnossa.
tässä sinun ymmärryksesi on puutteellinen. jos sanon tilan ja tapauksen mukaan, tarkoitan sitä että ei ole hyvää tilaa nauhoittaa akustisia, tai ei vain ole järkevää muuten.
Peicco
17.08.2006 10:05:01
Tietoni ja taitoni ovat tuolla saralla kunnossa.
tässä sinun ymmärryksesi on puutteellinen. jos sanon tilan ja tapauksen mukaan, tarkoitan sitä että ei ole hyvää tilaa nauhoittaa akustisia, tai ei vain ole järkevää muuten.

Naulan kantaan.

Hollmi viilaa pilkkua, kuten aina. Tykkää provosoida ja mikäs siinä. Hollmilla on omien kuvaustensa mukaan perkeleen hienoja kannuja ja hyvä niin.
Ymmärrys on vain valitettavan puutteellista ja se näkyy aika ajoin täällä keskustelussa. Oma tarve kun ei ole sama kuin kaikkien muiden tarve.
Nyt kannattaisi ruuvata rumpupallia pari senttiä alaspäin.
Asiantuntemus Hollmilla akustisten suhteen on huippuluokkaa, sitä tuskin kukaan kiistää, mutta tuo kaiken tietämyksen mahdollistama professionaalinen sädekehä himmenee nopeasti kun huomaa miehen suhtautumisen muiden näkemyksiin ja omiin tarpeisiin tehtyihin hankintoihin ja valintoihin.

Kaikki tietää, että yhdetkään sähkörummut ei voita huippustudiossa tallennettuja state-of-the-art -akustisia. Harvalla vain sellaisia on (studio ja kaikki muut tarvittavat välineet ja aina silloin kun vaan tarvitsee).
Ei taida kovin monella täällä keskustelussa pauhaavilla olla omaa studiota huippuvälineineen.
Hyvä jos ne high-end -akustiset edes löytyy ja ne joilla on, ei vaivaudu tällä asiasta vääntämään. Niiden ei yksinkertaisesti tarvitse.
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen.
hollmi-5
17.08.2006 10:44:52
Älkää väittäkö, että sähkikset ovat paremmat, kuin akustiset.

Älkää väittäkö, että sähkiksistä saa paremman soundin, kuin akustisista.

Älkää väittäkö, että soittotuntuma olisi luonnollinen, dynamiikka oikein ja muutenkin sähkikset pystyisivät korvaamaan akustiset.

Kysymykseen: "Rupeaako sähkörummut olemaan käyttökelpoisia?" -vastaan minulle ei, mutta jokainen määrittelee käyttötarpeensa itse. Jos jollekin on musaa se, että kerrostalossa hipelöi luurit päässä sähkiksiään, niin mikäs siinä. Yleensä rumpalit soittelevat bändeissä ,treenavat treenikämpillä ja käyvät keikoilla. Näihin tarpeisiin sähkikset eivät minulle kelpaa.

Johan sen joskus kerroinkin, että naapurissa on studio, jossa on nämä vehoimmat Rolandit kaikilla "pelleillä". Monta monituista kertaa olen niillä soittanut ja studion omistajan pyynnöstä niiden soundeja ollut ruuvaamassa. Itse en niiden soittotuntumasta, dynamiikasta, soundeista ja varsinkaan symbaaleja korvaavista padeista pidä.

Esimerkiksi digitaalinen piano on paljon enemmän käyttökelpoinen akustisen pianon korvaaja, kuin sähkörummut akustisten rumpujen korvaaja. Jotkut haluavat kuitenkin verrata näitä keskenään.
HeavyMachinery
17.08.2006 11:16:14

Lyhyesti:

Sähkiksillä voi soittaa humppaa tai heviä mutta musiikkia niillä ei aikaiseksi saa....

:D

Miksi te kiistelette tästä kun ne on niin kaksi eri soitinta ?
Meidän Äiti tekee teidän äidistä ruokaa....
hollmi-5
17.08.2006 11:24:14
Miksi te kiistelette tästä kun ne on niin kaksi eri soitinta ? Ei me kiistellä. Me keskustellaan :-) Minunkin mielestä kyseessä on kaksi ihan eri soitinta.

Sähkikset ovat mainio lisä laajentamaan soundipalettia tyyliin Neil Peart. Akustisten korvaajaksi ne eivät mielestäni kelpaa, mutta ne soundit joita ei akustisista saa, kannataa tarvitessa hoitaa padeilla ja aivoilla.
rm_wispila
17.08.2006 12:50:19
Ei me kiistellä. Me keskustellaan :-) Minunkin mielestä kyseessä on kaksi ihan eri soitinta.

Sähkikset ovat mainio lisä laajentamaan soundipalettia tyyliin Neil Peart. Akustisten korvaajaksi ne eivät mielestäni kelpaa, mutta ne soundit joita ei akustisista saa, kannataa tarvitessa hoitaa padeilla ja aivoilla.

Peart on hoitanut tuon komeasti - ja laajentanut esim. sooloissaan aiempia juttujaan komeasti hyödyntämään esim. sampleja. Ja varmaa rumpuroudarikin kiittää, kun ei enää tarvitse kiertueella kiikuttaa sen tuhatta kulkusta ja kilkutinta. No, tämä kaikki on puhtaan ammattiorganisaation juttuja, ei siis voi tavallisen petterin puuhasteluihin suoraan soveltaa. Tässä mielessä (Rush) kuitenkin voisi olettaa sähköisten siis jo sopivan ja olevan käyttökelpoisia, koska Neil ei varmasti roudaa, mutta silti valitsee sähköisiäkin vermeitä. Halutessaan saisi vaikka elefantin lavalle ;)

Taviskäyttäjälle sähköiset tarjoavat (ainakin ensituntumalta) komeita soundeja, joita ei puhkihakatusta Millenium-setistä saa ikinä. Tosin tämä "ensi-ihastus" kyllä ajan mittaan laimenee ja soundit muuttuvat "puisevammiksi". Tuntuma on aluksi myös outo, mutta jos niillä opettelee soittamaan, ei akustisen rummun dynamiikkaa sitten välttämättä kaipaakaan (tai hallitse).

Kannattaa rohkeasti kyllä kokeilla ja sekoitella - ja käyttää oman maun mukaan. Mikään vaihtoehto ei poissulje toistaan ...
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
wavelength
17.08.2006 13:04:15

Jos jollekin on musaa se, että kerrostalossa hipelöi luurit päässä sähkiksiään, niin mikäs siinä. Yleensä rumpalit soittelevat bändeissä, treenavat treenikämpillä ja käyvät keikoilla. Näihin tarpeisiin sähkikset eivät minulle kelpaa.

Soitan bändeissä ja käyn (harvakseltaan) keikoilla. Pääasiassa treenaan kuitenkin kerrostaloasunnossani sähkörummuilla, sillä minulla ei ole mahdollisuutta treenitilaan, jossa voisin harjoitella akustisilla rummuilla useita tunteja päivässä. Minulle siis sähkörummut kelpaavat treenaamiseen, mutta eivät kylläkään bändin kanssa soittamiseen. Olenko vain 2/3 rumpali/muusikko?
Peicco
17.08.2006 13:18:36
Älkää väittäkö, että sähkikset ovat paremmat, kuin akustiset.

Tähän on vaan pakko todeta, että tuo "paremmat" on kovin suhteellinen käsite.
Itselleni sähkikset on varmasti paremmat kuin akustiset.
Pystytkö jollakin tavalla kumoamaan tämän? Tunnetko oman tarpeeni itseäni paremmin? Tarpeen luo niin monta yksilöllistä tekijää, että tällaiset "jotkut on paremmat kuin jotkut muut" -väitttelyt ovat turhia.

Älkää väittäkö, että sähkiksistä saa paremman soundin, kuin akustisista.

Älkää väittäkö, että soittotuntuma olisi luonnollinen, dynamiikka oikein

Ihan taatusti vielä moni väittää ja vielä moneen kertaan. Ne kannattaa jättää omaan arvoonsa. Jokaista uhoajaa ei kannata yrittää käännyttää.

ja muutenkin sähkikset pystyisivät korvaamaan akustiset.

Ei yleisellä tasolla, mutta harrastajakäytössä kyllä. Tarpeen mukaan.

Kysymykseen: "Rupeaako sähkörummut olemaan käyttökelpoisia?" -vastaan minulle ei, mutta jokainen määrittelee käyttötarpeensa itse.

Sulle ei ymmärtääkseni kukaan ole missään vaiheessa yrittänyt sähkörumpuja tyrkyttääkkään. Muut ymmärtävät kyllä, että osaat hankkia tarpeittesi mukaiset instrumentit.

Jos jollekin on musaa se, että kerrostalossa hipelöi luurit päässä sähkiksiään, niin mikäs siinä. Yleensä rumpalit soittelevat bändeissä ,treenavat treenikämpillä ja käyvät keikoilla. Näihin tarpeisiin sähkikset eivät minulle kelpaa.

Niin, jotkut tekevät musiikkia ammatikseen kotona ja jopa ihan pelkillä tietokoneilla. Valtaosa maailman väestöstä ostaa sitten näitä tuotteita kaupasta.
Hipelöi sinä kannuja bändisi kanssa treenikämpällä ja keikoilla.
Annetaan jokaisen harrastaa musiikkia siten kuin parhaaksi katsoo.

Johan sen joskus kerroinkin, että naapurissa on studio, jossa on nämä vehoimmat Rolandit kaikilla "pelleillä". Monta monituista kertaa olen niillä soittanut ja studion omistajan pyynnöstä niiden soundeja ollut ruuvaamassa. Itse en niiden soittotuntumasta, dynamiikasta, soundeista ja varsinkaan symbaaleja korvaavista padeista pidä.

En minäkään tykkää. Mutta kun sähkörummut nyt vaan on tällä hetkellä ainoa vaihtoehto kannaltani. Moni muu on samassa tilanteessa. Kompromisseja joutuu tekemään.

Esimerkiksi digitaalinen piano on paljon enemmän käyttökelpoinen akustisen pianon korvaaja, kuin sähkörummut akustisten rumpujen korvaaja. Jotkut haluavat kuitenkin verrata näitä keskenään.

Koita nyt vihdoin ymmärtää, että kyse ei ole KORVAAMISESTA vaan vaihtoehdosta omine etuineen ja kompromisseineen.
Peicco
17.08.2006 13:23:19
Soitan bändeissä ja käyn (harvakseltaan) keikoilla. Pääasiassa treenaan kuitenkin kerrostaloasunnossani sähkörummuilla, sillä minulla ei ole mahdollisuutta treenitilaan, jossa voisin harjoitella akustisilla rummuilla useita tunteja päivässä. Minulle siis sähkörummut kelpaavat treenaamiseen, mutta eivät kylläkään bändin kanssa soittamiseen. Olenko vain 2/3 rumpali/muusikko?

Rumpali/muusikko = elanto tulee soitetun musiikin kautta
Harrastelijarumpali = elanto tulee jostain muusta kuin soitetusta musiikista

Mun mielestä sä olet 1/1 harrastelijarumpali

Itse en ole mielestäni edes harrastelijarumpali. Rummut ei ole mun ykkösjuttu todellakaan. Hauska harrastus muiden joukossa vaan.
utrikari
17.08.2006 21:36:17
No tästähän on kehkeytynyt monen sivun vääntö...ihan turhasta asiasta.Itse en ole soittanut akustisilla enää neljään vuoteen.Enkä soita.Mulle sähkikset sopii paljon paremmin.Mä olen löytänyt oman instrumenttini-muille ei ole enää tarvetta.Mun mielestä on hyvä periaate että jokainen hommaa soittimensa tarpeen ja halujen mukaan.Aivan turhaa kinastella siitä mikä on parempi.Ja tuohon kysymykseen että alkaako ne olemaan käyttökelpoisia...tervetuloa vaan keikalle ihmettelemään...
http://www.cyanvelvetproject.com
hollmi-5
17.08.2006 21:42:54
Mielestäni kekustelu on turha, jos ei monen sivun vääntöä synny. Olisiko tyyli parempi, jos kysymykseen ensimäinen vastaus olisi ollut "On." Ja siinä kaikki?

Uusi topikki: "Miten saan lisää nopeutta tuplien polkemiseen?" Vastaus: "Treenaamalla tuplia."

Seuraava: "Onko PDP hyvä toiseksi setiksi?" Vastaus: "On."
wavelength
17.08.2006 22:11:56 (muokattu 17.08.2006 22:13:05)

Sehän olisi kaikkein hienointa, kun ensin annettaisiin keskustelun velloa parikymmentä sivua, minkä jälkeen moderaattori tarkistaisi lopputuloksen, poistaisi koko keskustelun ensimmäistä viestiä lukuun ottamatta, ja jättäisi jäljelle vastauksen, johon lopulta päädyttiin. Tässä tapauksessa keskustelu menisi näin:

- Rupeaako sähkörummut olemaan käyttökelpoisia?

- Voipi olla, mutta voipi olla olemattakin.

Ei muuta kuin harmaata lukkoa päälle ja foorumin arkiston syövereihin. Seuraavan kerran kun joku kysyy jotain sähkörummuista, joka iikka joko ehdottaa käyttämään hakua tai antaa linkin tähän keskusteluun.
aarnikotka
17.08.2006 23:50:24

Keskustelu ja väittely on tervetullutta ja "rakentavaa" mutta riitely tai kinastelu kuulu näille palstoille.
Pidetään tuo ero mielessä.
Itseäni on jo jonkin aikaa kiinnostanut kokeilla akustisen setin triggaamista sähkörumpujen aivoilla, jolloin uskoisin saavani parhaita puolia noista molemmista irti.
Onko tästä kokemuksia arvon kalvontappajilla, vai unohtaisinko koko homman?
Varo päätäsi??
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)