Aihe: Stratocaster - elektroniikkavisio.
1 2 3
Fortune
05.11.2003 10:46:20
Ihan mielenkiintoinen ajatus, mutta tuskin niitä pleksejä jaksaisi käytännössä juuri vaihdella. Stratoon voi kuitenkin vähemmällä vaivalla ja kustannuksilla rakentaa myös todella monipuolisen custom-elektroniikan. Paras vaihtoehto olisi tietysti, jos omistaisi sekä Straton että LP:n.

Strato kahdella humpparilla on ihan eri kitara kuin LP, muuten hyvä.

Johonkin tarvitsee tuota 3xsinglecoil -juttua ja johonkin kahta humpparia, niin se vain on.

Ja halvemmaksi tulee väsätä kolme eri pleksiä elektroniikkoineen kuin ostaa kolme kitaraa.
Look behind you, a three-necked guitar!
Sarjakuvaa?
JuSu
05.11.2003 11:05:56
Johonkin tarvitsee tuota 3xsinglecoil -juttua ja johonkin kahta humpparia, niin se vain on.

Ja halvemmaksi tulee väsätä kolme eri pleksiä elektroniikkoineen kuin ostaa kolme kitaraa.

Noh... Sanotaan tuollaisella reilun tonnin budjetilla minä kyllä ostaisin mieluummin 2-3 kitaraa, kuin yhden kitaran ja siihen useampia pleksejä härpättimineen.

Mutta kukin taaplaa tyylillään. Etunsa molemmissa tavoissa.

JuSu
Fortune
05.11.2003 11:27:11
Noh... Sanotaan tuollaisella reilun tonnin budjetilla minä kyllä ostaisin mieluummin 2-3 kitaraa, kuin yhden kitaran ja siihen useampia pleksejä härpättimineen.

Mutta sehän olisi ihan tylsää :)

Se kai minun pointtini tässä on.

Ja se, että jos löydän vajaalla tonnilla perhanan hyvän ja käteensopivan kitaran, niin on aika epätodennäköistä löytää kolme yhtä hyvää ja keskenään identtistä halvempaa yksilöä :)
Sarjakuvaa?
JuSu
05.11.2003 11:49:47
Mutta sehän olisi ihan tylsää :)

Eipäs, on kiva omistaa paljon kitaroita. Paljon, PALJON kitaroita... Mutta ymmärrän silti pointtisi.

Ja se, että jos löydän vajaalla tonnilla perhanan hyvän ja käteensopivan kitaran, niin on aika epätodennäköistä löytää kolme yhtä hyvää ja keskenään identtistä halvempaa yksilöä :)

Jeh. Mutta minä kun tykkään muutenkin soittaa ritsoilla, niin tonnilla löytäisin helposti kaksi, jopa kolme käteensopiva kitaraa. Eikä niiden tarvisi olla identtisiä, kun kerran haussa oli erilaisia soundeja, niin useampien kitaroiden tapauksessa voidaan käyttää myös rakenteellisten ratkaisujen tuomia soundieroja hyväksi. Tosin nyt alkaa jo vertailukelpoisuus alkuperäisen idean kanssa hämärtyä...

Mutta edelleen, kukin tekee niinkuin tykkää, ei tässä ole oikeaa eikä väärää.

JuSu
Shaft
05.11.2003 12:07:09
Strato kahdella humpparilla on ihan eri kitara kuin LP, muuten hyvä.

Toki näin on, mutta jossakin pitänee tehdä kompromisseja. Itse kyllä pärjäisin LP:lla ja kolmella yksikelamikillä varustetulla stratolla.

Vielä halvemmaksi tulee, jos rakentaa sopivan custom-elektroniikan. Vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon. Tavallisin kompromissi on tallahumbuckerilla varustettu strato. Voit myös esimerkiksi lisätä kitaraan aktiivisen midboostin Clapton-straton tyyliin tai rakentaa kytkennän, jossa straton mikit voi kytkeä myös sarjaan.

Olen nähnyt jossakin myös sellaisen virityksen, jossa samassa stratossa on viisi Lace sensoria. Kolme niistä toimi tavalliseen tapaan straton liukukytkimellä ja humbucker-tyyliset sensorit erillisellä 3-asentoisella kytkimellä..

Tietysti pleksien vaihtaminen olisi mielenkiintoinen tapa kokeilla eri mikkien toimivuuta samassa kitarassa, mutta itse kokisin sen jatkuvassa käytössä aivan liian hankalaksi.
Fortune
05.11.2003 12:09:05

Vielä halvemmaksi tulee, jos rakentaa sopivan custom-elektroniikan. Vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon. Tavallisin kompromissi on tallahumbuckerilla varustettu strato. Voit myös esimerkiksi lisätä kitaraan aktiivisen midboostin Clapton-straton tyyliin tai rakentaa kytkennän, jossa straton mikit voi kytkeä myös sarjaan.

Minun ällini ei kyllä riitä semmoiseen switch-helvettiin, no thank you :)

Tietysti pleksien vaihtaminen olisi mielenkiintoinen tapa kokeilla eri mikkien toimivuuta samassa kitarassa, mutta itse kokisin sen jatkuvassa käytössä aivan liian hankalaksi.

Edelleen, eihän siihen menisi kuin 5 minuuttia :)
Sarjakuvaa?
Shaft
05.11.2003 12:17:24
No joo, makuasioitahan nämä ovatkin. Jos et koe pleksin vaihtamista ongelmaksi, niin siitä vaan virittelemään!
P2
05.11.2003 13:28:32
Kaipa tommonen jonain studiokitarana toimis hyvin, ku siellä noita kieliä tulee muutenkin vaihdettua. Lavalla sitten vähän eri asia, jos miettii, että seuraavaan biisiin pitäis saadakin sitten se kaulahumppari, ala siinä sitä sitten vaihtamaan. Mutta miten ois SD:n pickup booster, vai oisko taas liian helppoa :)
askomiko
05.11.2003 13:56:39 (muokattu 05.11.2003 13:59:49)
Itse asiassa tämä meininki tuli mieleeni, kun näin Kitarapajalla värinsä puolesta miellyttävän Strato Plussan. Sitä voisi nirhaistakin jyrsimellä.

Hinta on vain vähän järkky (1150e), mutta eiköhän noita löydy yksityisiltäkin kohtuuhintaan:

http://www.kitarapaja.com/pics/gfstrsd931.jpg

Tuossa on jo uima-allas.
Fortune
05.11.2003 13:59:38
Kaipa tommonen jonain studiokitarana toimis hyvin, ku siellä noita kieliä tulee muutenkin vaihdettua. Lavalla sitten vähän eri asia, jos miettii, että seuraavaan biisiin pitäis saadakin sitten se kaulahumppari, ala siinä sitä sitten vaihtamaan. Mutta miten ois SD:n pickup booster, vai oisko taas liian helppoa :)

Niin, en minä tuota nyt ihan biisien välissä vaihtelemaan lähtisikään, lähinnä bändien välillä (coverjuttuun tulisi singlecoileilla oleva ja Lespa, rokkijuttuun Lespa ja 2xhb).

Tämä nyt oli vain visio, mutta kuka tietää vaikka toteutankin.

Pickup boosterit yms. ovat kyllä tiedossa ja testataan sitten, kun strato on kourissa.

Kunhan kiusaan mielikuvitustani, samaisella luennolla syntyi myös uusi huonekalumallisto :)
Sarjakuvaa?
p130
05.11.2003 17:43:37

Duncanilta ainakin löytyy edelleen noita tapped -mikkejä. Esim. Quarter Poundin sekä tele -että stratoversiota saa myös tapped mallisena.

http://www.seymourduncan.com/website/support/tonechart.shtml#strat
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
PIM
05.11.2003 17:56:35
Duncanilta ainakin löytyy edelleen noita tapped -mikkejä. Esim. Quarter Poundin sekä tele -että stratoversiota saa myös tapped mallisena.

Niinpä näkyy, mutta tuo ei ole aivan mitä haen. Noissa näyttää toi tapping olevan kelan puolesta välistä ja charttien mukaan resonassi huippu on puolittetunakin vai jossain 5 kilon korvilla kun vintage malleissa se on 9 - 10 kiloa eli ilmeisesti soundi ei ole lähellekään perinteistä edes puolitettuna.
jPekka
05.11.2003 21:38:46

tahtoo vaan olla tosiaan tuo vaihtoruljanssi se mikä sitte hillitsee, täytyis olla vaikka sieltä alareunasta kiskoilla tai jollain, jolla saa tuon pleksin ujutettua kielten alle. New from Finnish guitar builders - The Moduax!!

Jollakulla helsinkiläisellä soitinkauppiaalla/korjaajalla muistan joskus reilu kymmenen vuotta sitten nähneeni mikkien testauskitaran, jossa oli vähän tuollainen viritys. Ei pleksiä. Lankkuun oli jyrsitty urat, joita pitkin sai paikoilleen ujutettua palikan, jossa oli haluttu mikrofoni. Palikan yläpäässä - siinä päässä joka meni uran perälle - oli sitten canon- tai joku muu liitin joka liukui palikkaan paikoilleen laittaessa suoraan vastakappaleeseensa.

Ei kauhean esteettinen viritys, mutta tuossa tarkoituksessa toimi luultavasti oikein hyvin. Ideasta saisi varmaankin kehitettyä helposti käyttökitaraan sopivamman ja esteettisemmän. Esimerkiksi tekemällä ne kolot ja palikat niin, että kiinnittyvät lankun takaa.

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
casio
05.11.2003 23:53:21

Schechter Guitar Research (siis ajalta ennenkuin nimi "myytiin" ja keskityttiin kitaroihin pelkästään) tarjosi noita "tapped" mikkejä stratoon sekä Teleen. Toimivat just noin niinkuin visioit. Niitä oli vielä, tais olla 1984, tai niillä main kun yhden kaverin Telen etumikiksi oli jostain hommannut tapped-mikin.

Juu, ja Schechterin uudessa telessä on muistaakseni myös "tapped"-mikit.
fox
06.11.2003 00:45:09

Jollakulla helsinkiläisellä soitinkauppiaalla/korjaajalla muistan joskus reilu kymmenen vuotta sitten nähneeni mikkien testauskitaran, jossa oli vähän tuollainen viritys. Ei pleksiä. Lankkuun oli jyrsitty urat, joita pitkin sai paikoilleen ujutettua palikan, jossa oli haluttu mikrofoni. Palikan yläpäässä - siinä päässä joka meni uran perälle - oli sitten canon- tai joku muu liitin joka liukui palikkaan paikoilleen laittaessa suoraan vastakappaleeseensa.

Ei kauhean esteettinen viritys, mutta tuossa tarkoituksessa toimi luultavasti oikein hyvin. Ideasta saisi varmaankin kehitettyä helposti käyttökitaraan sopivamman ja esteettisemmän. Esimerkiksi tekemällä ne kolot ja palikat niin, että kiinnittyvät lankun takaa.

.

Mulla on "takaaladattava" testikitara, mutta se vaatii mikeille sellaiset "sovituspalikat" ja kelpuuttaa ainoastaan "oman talon" mikit. Ilman suunnattomia modauksia noihin sovituspulikoihin. Stagekäyttöön ei ole oikein käypäinen...
Fortune
06.11.2003 09:01:44
Mulla on "takaaladattava" testikitara, mutta se vaatii mikeille sellaiset "sovituspalikat" ja kelpuuttaa ainoastaan "oman talon" mikit. Ilman suunnattomia modauksia noihin sovituspulikoihin. Stagekäyttöön ei ole oikein käypäinen...

Niin, eihän se ole kivaa kun heilauttaa Lepan hihnan varassa kaulan ympäri ja P-90 lentää katsomoon :)
Sarjakuvaa?
Kalm
06.11.2003 10:02:44
Tuollainen "liitinpleksihärpäkkä" taitaa löytyä Musarin silhuettimallissa ihan kaupallisenakin toteutuksena (tai ainakin oli yhdessä mitä käpistelin...). Hyvä systeemi jo ihan huollettavuudenkin kannalta.
Can't stand no longer - Ei seiso ilman lonkeroa
Fortune
06.11.2003 10:04:08
Tuollainen "liitinpleksihärpäkkä" taitaa löytyä Musarin silhuettimallissa ihan kaupallisenakin toteutuksena (tai ainakin oli yhdessä mitä käpistelin...). Hyvä systeemi jo ihan huollettavuudenkin kannalta.

Perhana, näin ne bisnesideat kariutuvat.

Pitänee etsiä tekijä tuolle huonekalumallistolle.
Sarjakuvaa?
JuSu
06.11.2003 10:16:18
Pitänee etsiä tekijä tuolle huonekalumallistolle.

Trevliga möbler...

-Hej på dig 7-

JuSu
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)