Aihe: Rupeaako sähkörummut olemaan käyttökelpoisia?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
LumPus
14.07.2006 18:12:08
Voah !! Vihdoinkin joku on kanssani samaa mieltä....

ja taas kysehän ei ole kuin makuasioista. samalla lailla mä niillä soittelen kuin akustisilla. en sano että tuntuma on sama mutta itteäni se ei haittaa. kaikki mitä reenaan sähköillä menee akustisilla ja toisinpäin. samoin voin soittaa mmx:illä tai new soundeilla. kireellä tai matalalla vireellä. tottumiskysymys, toisia haittaa, toisia ei. kaikki on hyvää.
markkuliini
14.07.2006 18:19:12

Se on tosiasia,että akustisessa ja digitaalisessa soittimessa ääni muodostuu eri tavoin,mutta mitä väliä?

Aika paljon väliä. Akustisessa soittimessa voi soundiin/nyansseihin/dynamiikkaan vaikuttaa soittamalla sitä eri tavalla. Voi sähkösetilläkin...tavallaan. Ero on kuitenkin huima.
www.vasamayhtye.com
Peicco
14.07.2006 18:43:52
Voah !! Vihdoinkin joku on kanssani samaa mieltä....

Eihän tässä ollut kyse mielipiteestä vaan löytyi henkilö jolla on samat siirtymisvaikeudet sähkörumpujen ja akustisten välillä kuin sinulla... ;)
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen.
Peicco
14.07.2006 18:47:29
Aika paljon väliä. Akustisessa soittimessa voi soundiin/nyansseihin/dynamiikkaan vaikuttaa soittamalla sitä eri tavalla. Voi sähkösetilläkin...tavallaan. Ero on kuitenkin huima.

Tän varmaan kaikki viimeistään nyt tajuaa. Markkuliini on sitä jo aika monessa topikissa yrittänyt avata. Ei kait kukaan luule näitä soittimia identtisiksi?
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen.
El Jefe
14.07.2006 19:14:39

Tässä meinasin vaan tuota teknistä puolta mistä kiistelitte aikasemmin,eli mitä väliä on sen toteutuksen kanssa miten se ääni muodostuu.

Dynamiikka rupeaa mielestäni olemaan jo aivan riittävä laadukkaissa
sähkörummuissa.Juuri noi hienoukset rummusta saatavassa soundissa on sähkisten heikko puoli.

Itsekkin soitan rimshotteja,paljon paitsi haamuiskut.Välistä tulee muokattua etutomeihin virvelisoundeja,joten kompissa sitten haamuiskut ym "tomeihin" ja
?aksentti-isku? virveliin.Ja siitä helposti kahden virvelin komppiin,jos tykkää...

Yksi ongelma on ollut se,että rummut kotona=joskus koko päivä soittoa ja rimshotit virveliin pitää soittaa aika kovaa.Tästä johtuen vasen käsi tunnoton liiasta rääkistä,2 viikon päästä tutkimuksiin ja toivottavasti ei kolmatta leikkausta enää vasuriin(2 edellistä urheilusta).Tiedä sitä olisiko tullut akustisia soittaessa...
xerxes
15.07.2006 17:54:57
Paljonpa on sillä aikaa käytetty energiaa, kun meikäläinen on sairastellut. Muutamaan juttuun kommentoisin.

Mulla on sähkösetin alla semmoinen eteismatto ja pidän huolta, että pedaalit on matolla. Ja pedaalin alapinnalla(muun merkkisillä kamoilla voi olla muuallakin) on semmoista velcroa. Sitä räts-kiinnityskamaa, mitä on nykyään melkein kaikissa vaatteissa. Pysyy pedaalit matossa kuin tauti. Räkki mulla on sitten semmoinen, että siihen vois ripustaa akustisenkin setin. Se pysyy paikoillaan ihan itsestään.

Tuosta, että padistä lähtisi sama (perus)ääni, vaikka lyö eri paikkaan. En ole näitä uusia systeemejä tarkkaan tsekannut, mutta ainakin vanhoissa(80-luvun) Ddrumeissa tuli eri ääni sen mukaan mihin kohtaan kalvoa löi. Samoin myöhemmin oli joitain systeemejä, joissa voi ohjelmoida yhteen pädiin eri ääniä eri kohtiin. Sitä voi käyttää saamaan vaikutelma vaikkapa normaalista symbaalista. Siinä oli myös erottelua dynamiikan mukaan. Jos nyt ollaan kehityksessä menty taaksepäin, niin harmihan se on. Jostain tosin on jäänyt sellainen kuva, että noissa isoissa rollen vehkeissä jotain tällaista olisi.

Kuten tässä on moni jo aikaisemmin todennut, niin kyllä nuo sähkörummut on osattava 'ohjelmoida', jotta niistä kaiken ilon saa irti. Sitä ei ihan muutamassa minuutissa kaupassa kokeillessaan ehdi oppimaan/tekemään. Ja sehän on vielä ihan henkilökohtainen juttu. Joku rumpali totesi just jossain ihan akustisesta setistä, että siinä menee varttitunti asetellassa se itsella sopivaksi edellisen esiintyjän jäljiltä. Ja siinähän ei sitten puututa vielä soundeihin(paitsi mitä vaihdellaan virveliä ja peltejä).
Relax.
wavelength
16.07.2006 11:37:20

Olen viime aikoina treenaillut lähes yksinomaan sähkösetillä, jossa on verkkokalvopädit ja uudet Rolandin vapaasti heiluvat symbaalipädit. Treenit Stick Controlista Beyond Bop Drummingiin menevät oikein mainiosti, oli soittopelin dynamiikka millainen hyvänsä. Se riittää, että aksentit ja ghostit eroavat jonkin verran volyymiltaan ja sointiväriltään.

Bänditreeneissä, keikoilla ja vanhempien kotona kyläillessä tulee kolisteltua ihka aitoja rumpuja ja peltejä, ja onhan se kieltämättä äärettömästi kivempaa. Olen huomannut, että symbaalipädien lätkyttelyn jälkeen ehtoja peltejä on helpompi soittaa, sillä esimerkiksi oikean riden inertia on luonnollisesti suurempi, ja kapula pomppaa nätimmin. Sama pätee myös kannuihin: oikea snare on helpposoittoisempi, ja tomien tatsi on miellyttävämpi. Bassaripädin verkkokalvo on toteutustavastaan huolimatta hyvin kovaa poljettavaa, joten pehmeämpään kalvoon siirtymisen aiheuttamat tuntemukset lähentelevät suoranaista hekumaa. Niin ikään haikan poljenta tuntuu lastenleikiltä. Sähkösetin kanssa saa koko ajan olla kieli keskellä suuta, ettei koneesta tule ei-toivottuja kilahduksia ja sihahduksia.

Olin viikko sitten kuulemassa elävää musiikkia, ja rumpujen virkaa toimittivat sähköhärvelit. Yksinkertaisissa biittihommissa ja osaavan soittajan ohjauksessa setti kuulosti miltei oikealta, mutta joka ikisen fillin kohdalla tuntui, että nyt on jotain pielessä. Itse en suostuisi keikkaa sähkörummuilla soittamaan, sillä loppujen lopuksi hiljaa soittaminen ei ole kovinkaan vaikeaa, eikä moposetin kasaamisesta ole yhtään liikaa vaivaa.
En tiedä mistä puhun. Prof.Sound's Drum Tuning Bible.
aarnikotka
16.07.2006 17:57:42

En ota asiaan muuta kantaa tällä kertaa kuin sen, että sähkörumpujen vertaaminen sähkökitaraan on hieman outoa. Sähkökitara on kuitenkin tavallaan vain sähköisesti mikitetty ja vahvistettu akustinen kitara. Se ei mallinna digitaalisesti mitään.

Mielestäni olisi oikeampaa tehdä vertaus akustinen kitara/sähkökitara ja aksutinen rumpusetti/mikitetty rumpusetti.

Kyllähän markkuliini on tässä tavallan oikeassa, vaikka onhan niitä mallintavia sähkökitaroitakin, sekä mallintavia bassoja

http://www.rytmi.com/rytmi704/704laiteuutuudet.html

Periaate on kuitenkin se, että kyse on eri instrumentista.
Varo päätäsi??
aarnikotka
16.07.2006 18:20:17

Mukavaa on tietysti, että saadaan keskustelua aikaiseksi, ja mielipiteitä on tietysti suuntaan sekä toiseen.

Toisille sopii sähköiset soittotyyliin, ja keikallekin, ja toisille treenivälineeksi.
Toisille ei kelpaa mihinkään.
Minulla ovat olleet korvaamaton treeniväline kotioloissa.
Itse ainakin kunniotan jokaisen henkilökohtaista valintaa. Jokainen varmaan tietää parhaiten itse mitkä vermeet itselle parhaiten sopii. Näistä makuasioista lienee turha kenenkään kiihkoilla puoleen tai toiseen.
Varo päätäsi??
Omk
15.08.2006 15:35:45
Olen aloittelemassa rumpujen soittoa ja en saa akustisia hankkia, joten sähkörummut olisivat pakkohankinta, äänen takia. Minkälaiset tommotteet sähkörummut on? tuleeko rummuista aina sama ääni kun mihin kohtaan lyö? Ja siis tohon on pakolliset kuulokkeet? tai joku vahvistin vai minkälainen ääni noista lähtee? minkälaiset rummut saisi 1000e hintaan?? Onko tommoinen Roland td-3kw hyvä?
!"
wavelength
15.08.2006 17:07:08

Minkälaiset tommotteet sähkörummut on?

Sähkörumpusetti koostuu padeista ja äänimoduulista. Padeja lyödään, jolloin niistä lähtee signaali äänimoduuliin. Äänimoduuli käsittelee padien signaalit käyttäjän määräämällä tavalla ja lähettää lopputuloksen ulos audioliitännästä. Audioliitäntään voi liittää tarpeen mukaan esimerkiksi kuulokkeet, stereot tai tietokoneen.

Minkälaiset rummut saisi 1000e hintaan? Onko tommoinen Roland TD-3KW hyvä?

Tonnilla saanee uutena justiinsa tuommoisen TD3:n, joka on ihan perushyvä aloittelijasetti. Itse ostin reilulla tonnilla Roland TD8-KV:n, joka taitaa olla sähkörumpujen ylempää keskikastia. Suosittelen käytettyjen sähkösettien etsimistä esimerkiksi täältä Muusikoiden.netin torilta.
Omk
15.08.2006 22:26:56
en löytänyt käytettynä netistä tommosia td-6 rolandeja. pystyykö tossa td-3kw:ssa soittaa musiikin mukana kuulokkeilla että voi laittaa jonkun biisin tohon "muistiin".
!"
south_of_heaven
15.08.2006 22:29:31
en löytänyt käytettynä netistä tommosia td-6 rolandeja. pystyykö tossa td-3kw:ssa soittaa musiikin mukana kuulokkeilla että voi laittaa jonkun biisin tohon "muistiin".

Siis biisejähän siinä on muistissa käsittääkseni, joista voi nappaista rumpuraidan pois ja soitella itse, tai sitten yhdistää esim. mp3-soittimensa ja soitella niiden kappaleiden mukana.
itki south_of_heaven
Suleima
16.08.2006 15:22:49
oikea snare on helpposoittoisempi, ja tomien tatsi on miellyttävämpi.

Riippuu tietty snaresta, mutta itse kokeilin viikonloppuna hellaksessa niitä TD-20:siä, ja pidän niitä vermeitä huomattavasti herkempinä ja helpompana kuin omaa default-export-poppeli-virppaani. (!)
Sarkasmia? kyllä noi pro-sähkösetit voittaa tatsiltaan aika monia paskoja ja huonosti viritettyjä oikeita rumpuja. imho.
wavelength
16.08.2006 16:29:06 (muokattu 16.08.2006 16:31:21)

Riippuu tietty snaresta, mutta itse kokeilin viikonloppuna hellaksessa niitä TD-20:siä, ja pidän niitä vermeitä huomattavasti herkempinä ja helpompana kuin omaa default-export-poppeli-virppaani.

Sarkasmia? Kyllä noi pro-sähkösetit voittaa tatsiltaan aika monia paskoja ja huonosti viritettyjä oikeita rumpuja.

On hieman epäreilua, ellei jopa epäloogista vertailla huippusähkörumpuja ja jotain huonosti viritettyä alemman kastin akustista virveliä, mutta totta kai olet oikeassa. Yhtä lailla jossain huippusynassa on paljon paremmat pianosoundit kuin jossain huonosti viritetyssä pahvipianossa.

Jos vertaan huippusähkörumpujen huippuverkkopädiä mihin hyvänsä huippuluokan akustiseen, esimerkiksi Kumuuni, niin akustinen vie helpposoittoisuudellaan sähkökannua sata-nolla, oli kalvon vire sitten mikä hyvänsä. Hyvin viritetyn sähkörummun soitossa on aina tietynlainen selittämätön pakottamisen tuntu, mutta hyvä rumpu melkeinpä soi jo ajatuksen voimasta.

Nämä asiat ovat osittain henkimaailman juttuja, mutta loppupeleissä käsi kyllä huomaa heti, jos joku tökkii.
hollmi-5
16.08.2006 18:02:07
kyllä noi pro-sähkösetit voittaa tatsiltaan aika monia paskoja ja huonosti viritettyjä oikeita rumpuja. imho. Toisinpäin: Pro-rummut hyvin viritettynä leipoo kalleimmatkin sähkikset maanrakoon 6-0. Ja puolella hintaa.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
wavelength
16.08.2006 18:06:51

Pro-rummut hyvin viritettynä leipoo kalleimmatkin sähkikset maanrakoon 6-0.

Äläs nyt vähättele; kuten ylläolevassa viestissäni sanoin, leivontasuhde on lähempänä sata-nollaa. :)
hollmi-5
16.08.2006 18:08:56
Äläs nyt vähättele; kuten ylläolevassa viestissäni sanoin, leivontasuhde on lähempänä sata-nollaa. :) Kato kuule. Vanha "lumierä"-sääntö minulla oli mielessä: tilanteessa 6-0 peli lopetetaan, ettei tulisi häviäjälle liian rumasti takkiin:-)
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
wavelength
16.08.2006 18:10:35

Kato kuule. Vanha "lumierä"-sääntö minulla oli mielessä: tilanteessa 6-0 peli lopetetaan, ettei tulisi häviäjälle liian rumasti takkiin:-)

Olispa meilläkin ollut, kun ala-asteella voitettiin nelimaalipeli luvuin 52-0. :o)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)