Aihe: Sähkörummut keikoilla - kokemuksia?
1 2
tomsaksa
07.08.2006 11:02:14
Oletko soittanut keikoilla sähkörummuilla? Minkälaisia kokemuksia on ollut? Onko käytännön vinkkejä?

Ja taas toisaalta, oletko kuullut sähkörumpuja keikoilla jonkun toisen soittamana?

p.s. Tarkoitus ei ole tehdä tästä keskustelusta sähkörumpujen dumaus ja/tai aitojen rumpujen ylistyskeskustelua ;)
wavelength
07.08.2006 11:12:29

Ja taas toisaalta, oletko kuullut sähkörumpuja keikoilla jonkun toisen soittamana?

Olen ollut kuuntelemassa joitakin pop-, rock- ja punkbändejä, joilla on ollut käytössä sähkörummut. Homma toimii ihan hyvin niin kauan kuin rumpali malttaa olla soittamatta nopeampia fillejä.
En tiedä mistä puhun. Prof.Sound's Drum Tuning Bible.
50000
07.08.2006 11:20:41
Yksi klassinen haaste on saada triggauksen herkkyys/kynnys balanssiin niin, että on hyvä soittaa, mutta tahatonta triggausta ei tapahdu. Esim. viereen pistetty bassokasa voi puhaltaa niin mukavasti, että iskuja (tai mikä vielä parempaa, pidempiä ääniä tai luuppeja...) alkaa kuulua kapuloiden koskematta. Kannattaa olla soundcheckissa tarkkana.
bruce
07.08.2006 12:58:27
Oon tehnyt muutaman keikan TD6-setin kanssa ja hyviähän kokemuksia nuo soinnillisesti on perusjuttuja vedellessä. Ainoastaan tatsi on kumiläpysköissä(siis vanhat tdkutoset) aivan hirvee ja saa ranteet kipeeks.
Muutaman keikan oon tehnyt myös akustisilla ddrumin pro -triggereillä TD6 -aivon kanssa. Miksaaja kyllä kehasi saundeja koska mukavasti övereistä vuoti akustista rumpusaundia triggeröidyn päälle.
Sähkörummut sopii hyvin soittoon, jossa dynamiikka ei ole tärkeä tekijä. Esim. haamuiskut sähikäisissä ei hivele korvia, soundi ei elä.
hollstro
07.08.2006 16:17:30

Basistina olen ollut monella keikalla sähkörumpalin kanssa. Hankalinta on tottua siihen peltisaundiin ja resonanssien/huminan puutteeseen. Vaatii hyvän side-fillin jotta toimii ollenkaan. Sit kun tekniikka on kunnossa niin ihan OK.
south_of_heaven
07.08.2006 18:46:04
Olen ollut kuuntelemassa joitakin pop-, rock- ja punkbändejä, joilla on ollut käytössä sähkörummut. Homma toimii ihan hyvin niin kauan kuin rumpali malttaa olla soittamatta nopeampia fillejä.

mikä niissä nopeammissa filleissä muka sitten on vikana??
itki south_of_heaven
kampela
07.08.2006 18:48:52

mikä niissä nopeammissa filleissä muka sitten on vikana??

Tuppaa kuulostamaan vähän turhan koneistetulta?, luulen.
http//:www.musamaailma.fi
south_of_heaven
07.08.2006 18:50:41
Tuppaa kuulostamaan vähän turhan koneistetulta?, luulen.

Ei mulla ainakaan yhtään. Kai mä oon sitten mestari sähkörumpujen asetusten säätämisessä.
itki south_of_heaven
Magiz
07.08.2006 23:00:44
Ei mulla ainakaan yhtään. Kai mä oon sitten mestari sähkörumpujen asetusten säätämisessä.

no sähän! :D

mä oon kokeillut rolandin jotain huonompaa sähkösettiä, ja sen triggaus kylä on sellanen, että nopeat fillit jää vähän vaisuiks, kun jotkut iskut jää rekisteröimättä.
Keep it Fresh
south_of_heaven
07.08.2006 23:48:43
no sähän! :D

mä oon kokeillut rolandin jotain huonompaa sähkösettiä, ja sen triggaus kylä on sellanen, että nopeat fillit jää vähän vaisuiks, kun jotkut iskut jää rekisteröimättä.

mulla tulee suunnilleen kaikki. Kuunnelkaa vaikka mun soittonäytteen fillit jos ette usko! =)
itki south_of_heaven
Analuuk
07.08.2006 23:58:58
mulla tulee suunnilleen kaikki.

no siehän sälli oot...
Ei sillä niin väliä, kunhan ne on siniset!
south_of_heaven
08.08.2006 00:04:45 (muokattu 08.08.2006 00:04:59)
no siehän sälli oot...

:D:D niin ne kaikki sanoo :)
itki south_of_heaven
wavelength
08.08.2006 11:25:28

Mikä niissä nopeammissa filleissä muka sitten on vikana?

Nopeissa filleissä soundien staattisuus ja elämättömyys käy ilmiselväksi. Liian koneistetun kuuloista, kuten yllä sanottiin.
En tiedä mistä puhun. Prof.Sound's Drum Tuning Bible.
south_of_heaven
08.08.2006 14:59:15
:/ mulla ei esiinny tuollaista... ehkä ne on soittanu jammuilla? :D
itki south_of_heaven
januszian
08.08.2006 15:31:33

Pakko hehkuttaa: Don Johnson Big Band veti aivan uskomattoman keikan Ankkarockissa ja siellä paukkui nimenomaan sähkörummut perkussioiden ja beatboxin rinnalla! Mistään mitään tietämättömänä taisi olla Alesiksen viritelmä.
"Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles. http://www.zilakka.com
wavelength
16.08.2006 12:06:26 (muokattu 16.08.2006 12:09:19)

Huonot: sähkörummut... pienet: joutuu sihtaamaan koko ajan.

Meinaatko, ettei akustisia rumpuja soittaessa ole niin tarkkaa, mihin lyö? Voi kuule... Jos haluaa soittaa hallitusti ja tarkasti, pitäisi pystyä osumaan sen kummempia sihtaamatta 2-5cm halkaisijan alueelle. Soundi muuttuu yllättävän paljon, kun osumakohta siirtyy pari senttiä. Tahalliset soundimuutokset ovatkin asia erikseen; niitähän minäkin koko ajan viljelen. ;)
zak69
16.08.2006 12:17:37
Meinaatko, ettei akustisia rumpuja soittaessa ole niin tarkkaa, mihin lyö? Voi kuule... Jos haluaa soittaa hallitusti ja tarkasti, pitäisi pystyä osumaan sen kummempia sihtaamatta 2-5cm halkaisijan alueelle. Soundi muuttuu yllättävän paljon, kun osumakohta siirtyy pari senttiä. Tahalliset soundimuutokset ovatkin asia erikseen; niitähän minäkin koko ajan viljelen. ;)

Juu, mielestäni kertoo rumpalista aika paljon kun näkee sen kalvot ja niiden iskujen "osuma-alueen".
Time&groove lives here....
Mikael
16.08.2006 12:22:29

Mä oon vetänyt joskus jossain jameissa enkä tajunnut midis. Tuntuma on erikoinen ja dynamiikkaa todella vaikea hallita... mut mä en vaan osaa.
Siitä mistä aita on matalin...
Analuuk
16.08.2006 12:32:52
Pakko hehkuttaa: Don Johnson Big Band veti aivan uskomattoman keikan Ankkarockissa ja siellä paukkui nimenomaan sähkörummut perkussioiden ja beatboxin rinnalla! Mistään mitään tietämättömänä taisi olla Alesiksen viritelmä.

DJBB:n rumpalilla on käytössä Rolandin SPD-20 alias "SPEDE"
Ei sillä niin väliä, kunhan ne on siniset!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)