No anyway, mitäs jos tekisin semmosen vähän pienemmän sähkökitaran?
Onko kellään kokemusta ja paljonkohan tommoset halvimmat mikit/nauhat/nupit ja tallat mahtaa kostaa? Sen ei tarvii soida kun unelma..kuhan on parempi kun lelukaupan "soittimet". Aluksi tahtoo sanoa, että oot oikeella asialla. Mulla ei varsinaisesti oo kokemusta tästä, mutta oon "leikitellyt" vastaavalla jutulla. Osat taitaa tällä hetkellä suomesta halvimillaan saada SP-Elektroniikasta (
http://www.spelektroniikka.fi/).
Soundeistahan on pakko tinkiä, jos kitarasta tekee pienemmän. Varsinkin jos lyhentää skaalaa.
Mä lähtisin tohon hommaan niin, että hommaa mikin (esim. lattamagneettinen minihumbucker), jakin ja volumepotikan, valmiiksi uritetun (24 nauhaisen) otelaudan, viritinsatsin ja yläsatula-aihion sekä puuta ja palan messinkiä. Otelauta-aihiosta voisi pudottaa esim. viisi lavan pään nauhaväliä pois, jolloin skaala lyhenee reippaasti. Sopivat kielijaot voisivat olla 30mm yläsatulalla ja 40mm tallalla. Vaikea sanoa, kun ei pyöri yhtään nelivuotiasta nurkissa.
Tällasta tallaa ei varmaankaan löydy, mutta sellaisen voi tehdä vaikka messingistä, jos ei ole liian kriittinen intonaation suhteen (suorareunainen, hieman vino ja kaareva talla, vähän niinkuin akustisissa). Lattamagneettinen mikki on siitä mukava, ettei se ole nirso kielijaon suhteen. Tietysti tavallinen yksikelainen vinoon asennettuna toimii myös.
Ehdotetut mitat voivat olla vähän turhan isoja, mutta uskoisin näillä periaatteilla päästävän kohtuulliseen lopputulokseen. Ainoa varsinainen ongelma on kielissä, jotka voivat normaalivireessä käydä pikkusen veteliksi. Soitettavuuden kannalta voi olla parempi, jos kitara viritetään a:han tai ylemmäksi.
Onnea yritykseen...
Edit: Meni vähän aikaa, ehti Gypsy väliin...