Aihe: Kahlekuningaslaji – Laululyriikan käsikirja
1 2
mr_m
04.08.2006 20:11:59
Laulujen kirjoittajille on ilmestynyt tässä vastikään Heikki Salon kirjoittama kirja

"Kahlekuningaslaji - Laululyriikan käsikirja"

http://www.likekustannus.fi/kirjakeko/tiedot.php?id=3725

Liken sivuilla kehuvat seuraavin sanakääntein:
"Ensimmäinen suomenkielinen tietopaketti laulutekstien tekemisestä."

Kävin hakemassa alkuviikosta akateemisesta. Kirja näyttää hyvältä, vaikka muutama sivu on vielä lukematta. Vaikka aluksi suhtauduin hieman epäillen kirjan hyödyllisyyteen, olen todennut siinä olevan aimo annoksen järjellistä tarinaa.

Mr_M
Sistis
04.08.2006 22:04:14
Kävin hakemassa alkuviikosta akateemisesta. Kirja näyttää hyvältä, vaikka muutama sivu on vielä lukematta. Vaikka aluksi suhtauduin hieman epäillen kirjan hyödyllisyyteen, olen todennut siinä olevan aimo annoksen järjellistä tarinaa.

Mitenkäs, onko tuossa etupäässä keskitytty vain riimittelevän lyriikan kirjoittamiseen, vai onko teoksesta selkeää hyötyä myös ns. vapaamuotoista rocklyriikkaa kirjoittavalle tekstittäjälle?
www.mikseri.net/pirukange | Piru Kange - Proge-rockia på finska.

LIVE: 3.8. Lapua, Hot Spot, Rock-lyriikka 2006 -finaali
mr_m
05.08.2006 09:26:05
Mitenkäs, onko tuossa etupäässä keskitytty vain riimittelevän lyriikan kirjoittamiseen, vai onko teoksesta selkeää hyötyä myös ns. vapaamuotoista rocklyriikkaa kirjoittavalle tekstittäjälle?

Kirja ei keskity mitenkään riimittelyyn, vaan analysoi lauluja ja niiden tekemistä monelta eri kantilta.

Sisällysluettelo vapaasti referoituna:
kirjoittamisesta, laululyriikasta, laulun tehtävä, aihe, idea, teema, osat, kokonaismuoto, säkeistä, koukut ja tärppipaikat, mitta, riimi, tyypit ja tyyli, kertomusmuoto, kirjoittamisen kulku.

14 luvusta yksi käsittelee riimejä. Monet noista jutuista on sen verran yleistettävissä olevia, että kai niiden pohjalta voi analysoida vaikka manonvaaria.

Mr_M
konehes
08.08.2006 15:07:51
Lainasin tuon kirjastosta ja lueskelin hieman kiinnostavimpia aiheita. Paljon tuossa oli itsestäänselvyyksiä, joita ei ole edes tullut koskaan ajatelleeksi mitenkään erityisemmin. Esim. kertsiin keskeinen ajatus jne.:) Tuosta onkin ehkä eniten hyötyä sellaisille ihmisille, jotka eivät ole ennestään kirjoittaneet mitään. Ja jotkut ohjeet hieman arvelluttivat, kuten se, että pitää hommata kunnon välineet ja valaistus ja kaikki. Itseäni alkaisi vain ahdistaa semmoinen, tulisi olo, että nyt niitä sanoituksia on pakko syntyä kun on kerran kunnon puitteet. Vähän kuin kun pienenä sai kalliit sukset, niin tuntui että olisi ikään kuin velvollisuus hiihtää koko ajan, ja kehittyäkin siinä, vaikka oikeasti olisi halunnut vain käydä silloin tällöin pienellä lenkillä. Haluan ainakin uskotella itselleni, että sanoittaminen ei ole mitään raskasta työtä, että tekstejä vain syntyy kuin itsestään. Tietenkään asia ei ole näin, mutta en halua rikkoa illuusiota varta vasten tekemällä siitä työtä.

Eniten tuossa häiritsee kuitenkin se, että Heikki Salo käyttää omia tekstejään esimerkkeinä. Mies tosin perusteli asian hyvin ja tämä taitaakin olla enemmän minun ongelmani kuin hänen. En nimittäin juurikaan pidä miehen sanoituksista. Ei mulla ees oo koskaan ollu sylissä mitään dinosauriin luita.
cherub with heavy metal machine
Sistis
08.08.2006 22:14:46
Näissä tekstittämisen oppikirjoissa on mielestäni se vika, että ne vaikuttavat aina olevan mukamas jotenkin yleispäteviä opuksia, mutta todellisuudessa ne ovat vain ja ainoastaan kirjoittajan oma näkemys tekstien tekemisestä. Hyvä yleisteos tämäkin varmasti on aloittelijalle, ja miksei vähän kokeneemmallekin kirjoittajalle, mutta lukijan on aina pidettävä mielessä, että - vaikka Heikki Salo arvostettu tekstittäjä onkin - kirjassa esitetyt ajatukset eivät ole absoluuttisia totuuksia, ja oma lyriikka voi olla hyvinkin ansiokasta, vaikka se olisi kirjoitettu Heikki Salon oppien vastaisesti.

Heikki Salo tekstittäjänä edustaa kuitenkin sitä perinteisempää lyriikkasuuntausta. Modernimpi tekstittäminen onkin sitten taas aivan toinen juttu, ja Salon opit eivät välttämättä sellaisenaan toimi lyriikassa, joka perinteisemmän lähestymistavan kannattajien mielestä on tekotaiteellista paskaa.

LIVE: 3.8. Lapua, Hot Spot, Rock-lyriikka 2006 -finaali
tatta
09.08.2006 11:02:43

kaipa siitä opuksesta jollekin on hyötyä. Hieman kyllä haiskahtaa fuulalta rahastukselta. Vähän niin kuin joku kirjoittas kirjan siitä miten tehdään itse voileipä, jos sellasta ei ole ennen itse tehdyt...
niinku... laita valot päälle, mieti mitä haluaisit laittaa leivän väliin, jos sinulla ei ole ideoita katso jää-kaappiin, etsi tarvittavat välineet leivän voiteluun, kerää voileivän väliin parhaat täytteet....jne

Ei tarkoitukseni ole loukata ketään. sarkasmi minussa vain ei antanut olla.
Hmm... Joku voisi seuraavaksi kirjoittaa kirjan siitä, kuinka kirjoitetaan käsikirja käsikirjan kirjoittamiseksi.

"keisarin uudet vaatteet"
Tatta the orginal Grazy Mama
Kosminen
10.08.2006 11:40:39

Hei. Paljonko opus maksaa?
Aivan niin kuin oisin mennyt pitistä sekaisin...
Kalamies #16 >-)))>
aikavaikea
10.08.2006 11:46:59
Hei. Paljonko opus maksaa?

Kun luet tämän ketjun eka viestin ja klikkaat siinä olevaa linkkiä, niin huomaat siellä olevan hinnan, joka on 26 euroa. ;-)
Virhe löytäänyt! Korja se nyt!
sellisti
10.08.2006 13:42:53
"Ensimmäinen suomenkielinen tietopaketti laulutekstien tekemisestä."

No jaa, tällainen on kumminkin jo tehty:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=19&t=120333
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
mr_m
10.08.2006 17:05:38
kaipa siitä opuksesta jollekin on hyötyä. Hieman kyllä haiskahtaa fuulalta rahastukselta. Vähän niin kuin joku kirjoittas kirjan siitä miten tehdään itse voileipä, jos sellasta ei ole ennen itse tehdyt...

Monissa taiteellisissa lajeissa - kuten kirjoittamisessa - ei ole absoluuttista totuutta, ja siksi voikin tuntua, että moisen alan "teoretisointi" on rahastusta tai turhaa.

Itse luin kyseisen kirjan ja voin sanoa, että nyt koen olevani valveutuneempi tekstien suhteen. Olen kirjan lukemisen jälkeen tarkastellut omia ja muiden tekstejä uudelleen ja nähnyt ne uudessa valossa. Esimerkiksi, miten säkeistöt suhteutuvat kertosäkeistöön, miten toistolla voi vaikuttaa kuulijaan...

Mielestäni Salo tarjoaa enemmänkin analyyttisiä välineitä arvioida tekstejä kuin vain vippaskonsteja suomi-popin tekemiseen. Kyky analysoida ja purkaa atomeiksi jokin lyriikka on tavoiteltavaa. liekö tarpeen.. :-)

Mr-M
tähtivaeltaja
10.08.2006 17:30:38
Ja jotkut ohjeet hieman arvelluttivat, kuten se, että pitää hommata kunnon välineet ja valaistus ja kaikki.
hoh? "Nytpä teen sellaset lyriikat tähän piisiin että kaikki kehuvat!" Heikiltä se onnistuu. Ei nyt sen miltään työltä pidä tuntua. Täysin yksilöllistä.
En minä ainakaan tekemällä niitä lyriikoita osaaa tehdä. Siinä menee silloin tunteja. Joskus tulee istuttua huonossa ryhdissä tietokoneen ääressä hämärässä, silloin syntyy hyviä juttuja. Homma on yhtä odottelua. Voimakkaita fiiliksiä odotellessa..
'Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are?' -Frank Zappa
Sistis
10.08.2006 20:45:50
Mielestäni Salo tarjoaa enemmänkin analyyttisiä välineitä arvioida tekstejä kuin vain vippaskonsteja suomi-popin tekemiseen. Kyky analysoida ja purkaa atomeiksi jokin lyriikka on tavoiteltavaa. liekö tarpeen.. :-)

Hyvä jos on näin. Tuollainen teoksen pitäisikin olla.

Sen sijaan tuo Sellistin linkittämässä ketjussa mainittu teos oli suoraan sanottuna varsin tarpeeton ja suunnattu lähinnä vain niille tekstittäjille, joiden mielestä laululyriikka ei ole lyriikka, jos siinä ei käytetä riimejä. Niiden osalta teoksessa oli asiaakin, mutta kokonaisuutena se vaikutti teokselta, joka luuli olevansa ainoa absoluuttinen totuus. Samaa mieltä oli kirjallisuudenopiskelija -kaverini, jolle näytin kyseistä teosta.

Rock-lyriikka 2006 -finalisti!
Bardi
11.08.2006 22:52:33
Väite, että Salon kirja on rahastusta on naurettava Suomen pienet painosmäärät tuntien. Tuskin tuolla pääsee edes minipalkan tuntiliksoille. Salo tekisi paremmin rahaa keräämällä tyhjiä pulloja.

On hienoa, että joku viitsii tehdä Suomen kielellä sanoittamisen perusteoksen. Jokainen ammentakoon siitä tarvitsemansa opit. Jos Salon edustama sanoitusmaailma ei kiinnosta niin jättäköön lukematta.
aikavaikea
11.08.2006 22:57:01
Salo tekisi paremmin rahaa keräämällä tyhjiä pulloja.

Höpöhöpö. Tuskin hän sitä jaksaisi kokopäiväisesti kovinkaan pitkään.
There ain't no need for ya. Go straight to hell boys!
Koivulahti
13.08.2006 20:53:17

No, joo

Ei Salon kirja rahastusta ole. Silloin kun aloittelin enempi tosissani kirjoittelemaan, koitin etsiä kaikkea mahdollista tietoa ja oppia aiheeseen liittyen. Jos tämä kirja olisi silloin ollut olemassa niin uskon että olisin päässyt nopeammin samalle tasolle.

Itse tutkimalla ja hutkimalla on tullut oivallettua suurin osa kirjan sisältöä jo entuudestaan, mutta nopeammin olisi käynyt kun olisi päässyt heti lukemaan.

Itse olen suurimmassa osassa Heikin kanssa samaa mieltä, mutta tuntuu että kirjasta jäi puuttumaan selkeästi kaksi tärkeää aihetta eli; kaksoismerkitykset ja symboliikka. Molemmista olisi melkein voinut kirjoittaa oman luvun, mutta toisaalta ko. kirja pyrkii pureutumaan perusasioihin niin ehkä paketti on lopulta ihan hyvä noin.

Dramaturgia-asioissa kirjassa on jo vähän toistoakin, mutta siitäkin perusasiat tuodaan hyvin esille. Siinä suhteessa kertomatta jää kuitenkin se että epätavallinen dramaturgiakin voi olla nimenomaan se koukku ja että monimutkainen teksti kestää paremmin aikaa kuin helppo.

Helppo teksti menee kyllä suoraan tajuntaan mutta tulee sieltä ulos yhtä nopeasti. Vaikea taas jää vaivaamaan päätä vaikkei ehkä heti kolahdakkaan.

Dramaturgian suhteen voisi sanoa että Go oli toimiva leffa, samoin Memento (joka kyllä pitää katsoa useampaan kertaan) ja kyllä Rakkautta vain toimi myös.

Elokuvamaailmassa on joskus ollut vallalla käsityksiä siitä miten joku tietty dramaturginen kaava toimii aina, mutta yeisö on päättänyt että variaatiot ovat paljon kiinnostavampia. Oleellista on minusta se että taiteilija tietää mitä on tekemässä.
www.geocities.com/samuli.koivulahti
Bardi
14.08.2006 09:22:55
Höpöhöpö. Tuskin hän sitä jaksaisi kokopäiväisesti kovinkaan pitkään.

Ei Salokaan kirjaa kokopäiväisesti kirjoita. Sehän on jo julkaistu.

Kirja on ihan ansiokas tuotos. Alkupuolella on aika jaarittelevaa selittämistä inspiraation hakemisesta ja writers blockista. Minä olisin jättänyt ne viimeiseksi ja keskittynyt alussa vain tekniikkaan.

Veikkaanpa, että menee todella pitkään, että joku muu tekee suomeksi kirjan sanoittamisesta. Jopa kymmeniä vuosia.
seitikki
14.08.2006 23:21:03
Tilasin samantien miettimättä kyseisen kirjan, kun tämän ketjun avasin. Ja hetikohtahan se tuli postissa, yllättävän nopeasti, parin päivän sisään. Opusta en ole kerennyt vielä lukemaan, mutta jo selailun perusteella on tehnyt sen johtopäätelmän, että helvetin hyvä perusteos josta on varmasti minulle paljon hyötyä.
mörrimöykkytyttökökkö
Tellervo
15.08.2006 20:01:08 (muokattu 15.08.2006 20:04:30)
kirjassa esitetyt ajatukset eivät ole absoluuttisia totuuksia, ja oma lyriikka voi olla hyvinkin ansiokasta, vaikka se olisi kirjoitettu Heikki Salon oppien vastaisesti.

Heikki Salo tekstittäjänä edustaa kuitenkin sitä perinteisempää lyriikkasuuntausta. Modernimpi tekstittäminen onkin sitten taas aivan toinen juttu, ja Salon opit eivät välttämättä sellaisenaan toimi lyriikassa, joka perinteisemmän lähestymistavan kannattajien mielestä on tekotaiteellista paskaa.

Salo ei esitä kirjassaan mitään "oppia" vaan korostaa esittelevänsä ennemminkin työvälineitä joita voi joko käyttää tai olla käyttämättä - tapauskohtaisesti. Hän myös painottaa, että oma tyyli ja ääni on kaiken A ja O. Jos luet kirjan, huomaat kyllä että kommenttisi ei oikeastaan osu siihen millään tavalla. Salo ei ole ahdasmielinen eikä esitä jotain vaatimuksia tai kriteerejä, vaikka muun muassa omia tekstejään käyttääkin esimerkkinä. Kannattaa lukaista ennen kuin hutkaisee :)

Löytyypä kirjasta myös alaluku "Sinun ei ole pakko riimittää". Mikään riimittämisen oppikirja opus ei siis missään nimessä ole, vaikka siellä perustiedot riimeistä esitetäänkin.
Tellervo
15.08.2006 20:05:32
Jos Salon edustama sanoitusmaailma ei kiinnosta niin jättäköön lukematta.

Kuten mainittua, tuo ei ole mikään este.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)