pinkfloyd 05.08.2006 21:20:05 | |
---|
Oon soittanu nyt 2 vuotta rumpuja ja on alkanu jazz kiinnostaa aivan älyttömästi. Joten jos viittisitte ehdotella jotain hyviä biisejä missä olis viellä mukava komppi ja minkä mukana vois kotona soitella.. haalleluja!! |
Chunga 07.08.2006 09:36:35 | |
---|
Jaaha.. nyt pitäisi varmaan mainita biisejä, jotka ovat jollain tavalla erityisiä rumpukomppiensa ansiosta, ja tunnistanee pelkästään niistä. Kirjastosta löytynee real book-nimisiä opuksia joista joidenkin julkaisujen liitteissä on ollut nuotilla rumpukompeistaan kuuluisien kappaleiden nuotinnokset. Niistä vaan lukemaan. "Jazz" ei sinänsä ole mikään tietty rumpukomppi. Viisaammat kertokoon lisää, mutta nyt niitä biisejä(joiden alkuperäislevytyksiin viittaan): Dave Brubeck - Take Five (5/4) Kappaleen nimi puhukoon puolestaan Herbie Hancock - Maiden Voyage (4/4) Tämän avulla on hyvä opetella merkkaamaan iskuja. Iskujen merkkaaminen on se asia jonka avulla suurin osa biiseistä tunnistuu pelkillä rummuilla soitettuna. Freddie Hubbardin Red Clay on myös tätä osastoa. Tässä nyt jäävuoren korkeinta kärkeä hipoen jazz-rumpumaailmaa, mutta suosittelen että kaivat rumpukirjoista jazz-valssi, bossa-nova ja muita jazz-musiikissa yleisin käytettyjä peruskomppeja ennen kuin ryhdyt soittamaan "biisejä". tässä tältä erää, täältä tähän. PS. en ole rumpali, mutta veikkaan että rumpalitkin olisivat neuvoneet suunnilleen näin. Meidän isi tekee teidän äitien lapset! |
wavelength 07.08.2006 11:37:15 | |
---|
Oon soittanu nyt 2 vuotta rumpuja ja on alkanu jazz kiinnostaa aivan älyttömästi. Joten jos viittisitte ehdotella jotain hyviä biisejä missä olis viellä mukava komppi ja minkä mukana vois kotona soitella.. Jazzin soitto on siinä mielessä poikkeuksellinen taiteen laji, että biiseissä on harvoin mitään varsinaista 'peruskomppia'. Tunnusomaista 4/4-jazzille on kolmimuunteinen komppipeltikuvio sekä kakkos- ja nelosiskun painottaminen haitsun polkaisulla. Virvelillä ja bassorummulla soitetaan improvisoituja melodioita, eli rytmejä jotka jollain tapaa täydentävät melodiaa ja harmoniaa. Jutun juonta ei ole välttämättä kovin helppo oivaltaa ilman opettajaa tai todella tarkkoja korvia. Siispä suosittelenkin biisien mukana soittamisen lisäksi tutustumaan John Rileyn kirjoittamaan kirjaan nimeltä The Art of Bop Drumming, joka selvittää jazz-rumpaloinnin perusteet hyvinkin seikkaperäisesti. Aluksi kannattaa tutustua esimerkiksi Miles Davisin levyihin Milestones ja Kind of Blue. |
amn 07.08.2006 12:05:05 | |
---|
Jep, kannattaa ekaks treenata pelkkää riden soittoa, kunnes sen saa rullaamaan kohtuullisesti. Hyvänä treeninä vois siis toimia esim. että pistät esim. Kind of Bluen soimaan ja soittelet mukana rideen perus "jazz cymbal beattia" ja haitsua jalalla 2 & 4:lle. Muutenkin ihan jazzlevyjen kuuntelu auttaa ymmärtämään että mistä hommassa on kyse. "If you're going to make a mistake, make it loud so everybody else sounds wrong." -Joe Venuti |
Ennen olin sitä mieltä että stankut on paskoja. Tähän liittyi se, että en osannut soittaa niitä, enkä jazzia muutenkaan. Kaikki jazz-biisit on rumpalille "hyviä". Ja kun osaat muutaman, osaat aika helvetin monta. Mutta se "osaaminen" onkin toinen juttu. AMN:lta ja Wavelenghtiltä hyvää settiä. I absolutely Weckl. Bustard #1 |
MadMatt 07.08.2006 18:22:47 | |
---|
Eniten ärsyttää rumpalit jotka sanovat osaavansa soittaa jazzia ymmärtämättä siitä kuitenkaan mitään. Kokoajan pitää kikkailla ja heittää kehiin jotain asiaan kuulumatonta koska se on muka jazzia. Hyvä perus groove on kaiken A ja O. Jos ja kun taito kehittyy voi voi soittoa sopivasti värittää. Tyylitaju on tässäkin asiassa poikkeuksellisen tärkeää. En ole rumpali mutta tätä mieltä olen. |
K.Suninen 12.08.2006 12:18:10 | |
---|
Marssi Vantaan kaupunginkirjastoon ja mee musaosaston jazz-hyllylle ja lainaa niin paljo ku saat kotio kannetuks. Itse lainaan kaupunginkirjastosta(Tampere) suurinpiirtein joka viikko 5-10 levyä. Kirjastot ovat meinaan melkosia aarreaittoja kun jazzia alkaa opiskeleen. |
baron 13.08.2006 09:34:10 (muokattu 13.08.2006 09:42:32) | |
---|
"Speaking about music is like dancing about architecture" |
Temetheus 25.09.2006 22:38:48 | |
---|
Mahavishnu Orchestralla on biisejä joissa on kellä tahansa jazzrumpalilla (tai vaikka hevipaukuttelijallakin) opettelemista ja paljon. Kovaa mättöä. Mutta ihan perinteisemmästä jazzista en osaa sanoa, olen eniten juuri fuusioon tutustunut. Mutta kirjaston hyllyiltä kannattaa kaikkea mielenkiintoisen näköistä valita monipuolisesti. Ja lopuksi http://youtube.com/watch?v=iYpR5iw9F1M tuo olisi ihan kätevää hallita! :D "Musiikki on järjestyksen luoja ilmiöiden, erityisesti ihmisen ja ajan välille." |