Aihe: Kuhmon ihme!
1 2
Chemo
27.07.2006 19:46:16

Vietin ekan festariviikon perheen kanssa Kuhmossa. Ekaa kertaa olin tuolla, ja aivan käsittämättömän upea elämyshän tuo on. Ovatko muut käyneet?
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
sellisti
28.07.2006 00:01:42
Yhtenä kesänä muutama vuosi sitten olin tuolla mestarikurssilla, ja sen kylkiäisenä pääsi konsertteihin ilmaiseksi. Oli siinä valinnan vaikeutta, kun ympäri kylää olisi ollut toinen toistaan hienompia konsertteja, mikä konserttisalissa, mikä kirkossa... Onhan se melkoista että noin pienelle paikkakunnalle tulee vuodesta toiseen maailman kirkkaimpia huippuja opettamaan ja konsertoimaan. Tapahtumalla taitaa olla oma ainutlaatuinen henkensä ja tunnelmansa, mikä houkuttelee loistavia muusikoita joka kesä paikalle.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
V1lleK
28.07.2006 11:16:39 (muokattu 28.07.2006 11:22:14)
Jotenkin se vaan taas kerran jäi käymättä. Olisihan siellä ollut mielenkiintoista ohjelmaa, olisi päässyt kuulemaan mm. harvinaista lasiharmonikkaa Thomas Blochin soittamana. Jotenkin nämä hyvät tapahtumat jää aina väliin. Ehkä sitten seuraavalla kerralla...
Olen täällä erityisesti kahdesta syystä: saadakseni päteä ja tullakseni huomioiduksi.
Kitarajeesus
29.07.2006 11:37:18
Muutamana vuonna on jo tuolla tullut käytyä ja aivan huikeita konserttielämyksiä on saanut kokea. Erityisen mieleenpainuva oli viime torstain päiväkonsertti missä musisoivat Virtuosi di Kuhmo,Kremerata Baltica,Gidon Kremer jne. Shostakovitsh ja Mahler lähti melkoisella otteella.. Yleisesti ottaenkin tuo juhlien tunnelma ja kaunis paikka on merkittävä osa festareita. Ensi vuonna taas uudestaan..
Olipa kerran mies joka ei kunnioittanut Uusista. Ei ole enää.
JosieK
29.07.2006 17:38:29
Olen käynyt aivan liian harvoin - olisikohan neljä, viisi kertaa? Ja niistäkin viikon reissuja vain kaksi tai kolme.

Kuhmohan on aivan verraton juttu. Kaikki se hyvä, mitä siitä on kirjoitettu pitää paikkansa.

Yksi Kuhmon parhaita puolia on semmoinen lisäbonus, että ympäröivät erämaat ovat täynnä hillaa ja kalastuspaikkoja löytyy joka makuun, kunhan vain jaksaa etsiä. Missä muualla voi yhdistää kalastuksen ja kamarimusiikin?
Sertzo S
30.07.2006 10:34:54 (muokattu 30.07.2006 10:35:25)
Olen käynyt aivan liian harvoin - olisikohan neljä, viisi kertaa? Ja niistäkin viikon reissuja vain kaksi tai kolme.

Kuhmohan on aivan verraton juttu. Kaikki se hyvä, mitä siitä on kirjoitettu pitää paikkansa.

Yksi Kuhmon parhaita puolia on semmoinen lisäbonus, että ympäröivät erämaat ovat täynnä hillaa ja kalastuspaikkoja löytyy joka makuun, kunhan vain jaksaa etsiä. Missä muualla voi yhdistää kalastuksen ja kamarimusiikin?

Isäni puolelta sukuni on lähtöisin Kuhmosta.
Hienoa, että tuo kamarimusiikkipuoli toimii siellä joka kesä niin upeasti.
Pitäisi joskus käydä siellä isieni mailla noihin aikoihin. Viimeksi livahdin sieltä Venäjän puolelle v.2000 Vienan-Karjalaan.
Kitarajeesus
30.07.2006 10:53:42

Itse en tuosta kalastuksesta niin välitä mutta sen sijaan Talvisotamuseo, Raatteentie ja muut mottitaistelupaikat on tullut tsekattua noilla reissuilla, historia kun on minulle intohimo. Mahdollisuuksia löytyy siis joka makuun.
Olipa kerran mies joka ei kunnioittanut Uusista. Ei ole enää.
JosieK
30.07.2006 12:02:42
Totta! Raatteentie on ehdottomasti tutustumisen arvoinen paikka muiden mainitsemiesi kohteiden ohella. Talvisodan historia on käsinkosketeltavissa monessa paikassa. Muuten - vieläköhän siellä on tienposkessa yhden velmun paikallisen yrittäjän houkutuskyltti kiireiselle turistille, ehkäpä paras näkemistäni:

"Tähän pysähtyi puna-armeija. Pysähdy sinäkin!"
Uppi
07.08.2006 14:31:24
Totta! Raatteentie on ehdottomasti tutustumisen arvoinen paikka muiden mainitsemiesi kohteiden ohella.

Se on siis naapuripitäjän eli rakkaan synnyinpaikkani Suomussalmen puolella.

Kuhmon kamarimusiikista sen verran, että on mielestäni myös vertaa vailla. Olin siellä kolmena kesänä kesäkurssilla, ja siitäkin huolimatta, että akatemian nuoriso-osastolaiset oli siellä snobbailemassa, niin tunnelma oli aina erittäin mukava. Häpeäkseni täytyy sanoa, että en tänä vuonna saanut aikaiseksi lähteä, vaikka tästä ei ole kuin reilut sata kilsaa. Sen sijaan kuuntelin Seppo Ruohosen Merikanto-konserttia Suomussalmen kirkossa tippa linssissä, ja lopuksi täysi kirkollinen väkeä lauloi seisaaltaan ulkoa kolme säkeistöä Nälkämaan laulua, eikä äänessä säästelty. Että oli sitä siinäkin aika ainutlaatuista tunnelmaa, ja Seppo Ruohosen rouvakin oli ihan puulla päähän lyöty, kun kainuulaiset niin hartaana maakuntalauluaan lauloivat. Kyllä Kainuussakin osataan, ja tässä asenteessa on jotain todella aitoa ja liikuttavaa. Kyllä tänne kannattaa tulla klassisen musiikin konserttien perässä.

Ja pakko vielä mainita, että Kuhmosta ei ole myöskään pitkä matka Sotkamoon, jossa voi piipahtaa huipputason pesäpalloa katsomaan tai käydä vaikka yhdellä Suomen parhaista tanssilavoista Naapurinvaaralla. Kyllä kotiseuturakkaus taas mulla kuohahti. Anteeksi tämä ylenpalttinen mainostus!
megatherium
07.08.2006 19:52:26
Radiosta nuo Beethovenin muutoinkin aika ankeat ja epämelodiset konstruktiiviset ja motiivisesti turhan konstikkaat ja kompleksiset kvartetot soivat klangiltaan kireähkösti. ja Loius Spohrin 9 instrumentille kirjoitetusta kamarimusiikkiteoksesta ajatuksen laajuutta ja korkeutta tahi hengenlentoa pikkusievässä formaatissaan ja muotoratkaisuissaan alituisesti häiritsevänä toistuneen mozartin dissonanssikvartetom hitaan osasta tutun motiivin koristamana I-osassaan, sai ihmettelemään kuin joku on voinut kuunnella teoksen loppuun saakka nukahtamatta tuoliinsa
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
JosieK
07.08.2006 20:46:59
Jep. Kyllähän Beethovenin kvartetot aikamoisia täyslaidallisia ovat. Pitääkin taas kerran ryhdistäytyä: mulla on niistä todella hienoja levytyksiä sekä vinyylillä että CD:llä, mutta koskaan en jaksa kuunnella yhtä tai kahta enempää... ja sitten ne taas jotenkin väistyvät takavasemmalle pölyä keräämään.
Chemo
11.08.2006 17:18:08

Tässä vaiheessa Kuhmon 2006 annista on eniten tullut jälkeenpäin kuunneltua Schubertin C-duuri jousikvintettoa. Erityisen hieno teos, mielestäni!
megatherium
11.08.2006 20:36:50
Tässä vaiheessa Kuhmon 2006 annista on eniten tullut jälkeenpäin kuunneltua Schubertin C-duuri jousikvintettoa. Erityisen hieno teos, mielestäni!

Nini ja varsinki sen hidas osa levottomasti sykkivine keskijaksoineen
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Chemo
17.08.2006 22:24:08

Nini ja varsinki sen hidas osa levottomasti sykkivine keskijaksoineen

Kakkososa, Adagio siis? Puhuttelee kyllä minuakin. Toisaalta, tykkään teoksen kaikista osista kovasti... Ekaksi muistan innostuneeni ekan osan teemasta (siitä johon päästään n. parin minuutin kieppeillä).
sellisti
17.08.2006 23:15:23
Ekaksi muistan innostuneeni ekan osan teemasta (siitä johon päästään n. parin minuutin kieppeillä).

Tarkoittanet sellojen duona soittamaa sivuteemaa Es-duurissa. Se on niitä teemoja, joiden kohdalla satunnainen kuuntelija henkäisee "ai tää on TÄÄ biisi, kyllähän mä TÄN tunnen..." Vähän sama efekti kuin Tshaikovskin Romeo & Julia -alkusoiton sillä kuuluisalla Des-duuri-sivuteemalla, anteeksi off-topic.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Chemo
20.02.2008 11:32:57

Huom! Olet kirjoittamassa yli 551 päivää vanhaan ketjuun!

So what.

Ollaan menossa taas Kuhmoon ensikin kesänä, festareiden ekaksi viikoksi. Viime kesän ohjelmasta tykkäsin, jos mahdollista, vielä enemmän kuin 2006 ohjelmasta. Vladimir Mendelssohn on loistava!

Odotukset ovat todella korkealla. Muita jotka ovat varmistaneet matkansa tähän mennessä?
Laddy Master
20.02.2008 15:22:16
Ymmärsinkö oikein, että paikalle saapuu mestareita paitsi soittamaan, myös opettamaan? jos näin niin millaisella otteella, onko ikään kuin musiikin kesäleiri-meininkejä muistuttavat (opetus siis)?

Ei tuo Kuhmo niin kaukana ole, alkoi kiinnostamaan.
I love you baby but not like I Love my Guitar
ralliolli
20.02.2008 17:17:07
So what.

Ollaan menossa taas Kuhmoon ensikin kesänä, festareiden ekaksi viikoksi. Viime kesän ohjelmasta tykkäsin, jos mahdollista, vielä enemmän kuin 2006 ohjelmasta. Vladimir Mendelssohn on loistava!

Odotukset ovat todella korkealla. Muita jotka ovat varmistaneet matkansa tähän mennessä?

Vaikka tuolloin en enää asukaan Kajaanissa (vaan paljon kauempana), olen siellä taas melkoisen suurella varmuudella. Rahani eivät riitä kovinkaan monen konsertin nauttimiseen, joten panostan enemmän moderniin antiin.
sellisti
20.02.2008 22:20:49
Ymmärsinkö oikein, että paikalle saapuu mestareita paitsi soittamaan, myös opettamaan? jos näin niin millaisella otteella, onko ikään kuin musiikin kesäleiri-meininkejä muistuttavat (opetus siis)?

Kyllähän he kursseja ovat tavanneet pitää. En ole varma mitä tarkoitat "kesäleirimeiningillä", mutta kerran olen itse ollut sellokurssilla Kuhmossa, ja se ei ainakaan ollut mitään leppoisaa löysäilyä vaan totista treenausta ja työntekoa. Ja niin pitääkin, jos kerran maailmantähdet ovat opettamassa, ei sieltä vähempää pidä odottaakaan.
"Musiikki ei ole sitä mikä soi. Musiikki on sitä, miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi." (Leif Segerstam) --- "Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." (en muista kuka)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)