Aihe: Hurinanvaimennuskikkoja
1
jPekka
30.10.2003 11:10:07

Onko äänittelijöillä vinkkejä PC:n, mikserinä käytetyn MD:n ja ilmastoinnin aiheuttaman hurinan eliminointiin? Ongelmahan ilmenee esimerkiksi akustista kitaraa tallentaessa, kun halpa ambienttimikki poimii juuri hurinat levylle. Pahvi- tai vaahtomuovikotelointivirityksiä? Tee-se-itse -akustolevyjä?

Paras olisi tietysti saada pc ja muu meluisa kama äänieristettyyn (mutta tuuletettuun!) komeroon pois meluamasta. Ja ilmastointi pois päältä.

Minidiskin vaimentelu voi olla aika toivotonta, mutta tietokoneelle voi tehdä jotakin - ainakin jos se EI ole hieno merkkilaite vaan standardiosista koottu systeemi. Vaihda poweri hiljaisempaan. Vaihda prosessorituuletin hiljaisempaan. Pistä emolevyn ja prosarin lämpötilaa mittaava ohjelma päälle ja selvitä, voiko kotelotuulettimen kytkeä kokonaan pois pelistä. Vaihda kotelo vankkarakenteisempaan ja vähemmän rämisevään ja helisevään. Biltemasta saatavat, autojen moottoritilaan tarkoitetut (syttymättömät) äänenvaimennuslevyt saattavat kotelon sisäpinnoille liimattuna vähentää melua vielä hieman.

Kitarat kannattaa äänittää jossakin muualla kuin tietokoneen vieressä. Jatkojohdot näyttöön, näppikseen, hiireen, äänikorttiliitäntöihin. Sermit ovat ystäviä, hätätilassa voi käyttää tilapäissermeinä patjoja tai kitarakotelon päälle levitettyjä huopia.

Tietysti on totta, mitä enemmän äänitystilaa saa hiljaiseksi, sitä pienemmät häiriöäänet kuuluvat. Itse alan ärsyyntyä nykyään jo siitäkin, että TFT-näyttö pitää kuvaa näyttäessään hiljaista ininää. Mutta äänityksille se ei tartu, ei myöskään mahdollisimman hiljaiseksi laitettu tietokone.

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
askomiko
30.10.2003 13:03:43 (muokattu 30.10.2003 13:05:33)
Eniten varmaan kone hiljentyy kun heittää prosessorin päältä alkuperäisen siilin+ropelinpaketin pois ja iskee tilalle hervottoman kokoisen Zalmanin kupariviuhkan ja hiljaisen ropelin. Mulla on koneessa säätöpalikka, jolla saa kotelon ropeleita säädettyä portaattomasti, eli eivät huuda täysillä. Monta hiljaista ropelia koneeseen, yksi alas eteen ottamaan ilmaa sisään, ja samalla puhaltaa viileän ilman kiintolevyjen ohi, joten nekin viilenee reilusti. Toinen ylös taakse puhaltamaan ulos. Mulla on vielä kolmas takana alhaalla imemässä ilmaa sisään, en tiedä onko siitä niin hyötyä. Jos uskaltaa, niiin laittaa viellä prossutuulettimenkin itse säädettäväksi.

Ja laitoin bitumilevyäkin kotelon kylkiin, ääni hiljeni vähän, eipähän ainakaan resonoi. Ja kotelo painaa nyt 2kg enemmän. Toinen levy olisi vielä jäljellä, osta pois omakustannehintaan?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)