Aihe: Stratocaster tallan säätö.?
1
Nixzar
29.10.2003 10:36:25
Joo eli sain kaverilta viikoks lainaan usa straton ja nyt mulla on ongelma: Tallan säädöt on ilmeisesti niin päin persettä että kitara ei pidä yhtään virettä, Eli voisiko joku selittää mulle miten se tapahtuu.?
*Keep on rocking in the free world*
Niskamies
29.10.2003 10:41:41
Joo eli sain kaverilta viikoks lainaan usa straton ja nyt mulla on ongelma: Tallan säädöt on ilmeisesti niin päin persettä että kitara ei pidä yhtään virettä, Eli voisiko joku selittää mulle miten se tapahtuu.?

viisi jousta tallaan, että se lukitsee sen kanteen, niin että vibra toimii yhteen suuntaan. pitää vireen hyvemmin.
Hanki presari ja ole tosimies!
Nixzar
29.10.2003 10:50:47
viisi jousta tallaan, että se lukitsee sen kanteen, niin että vibra toimii yhteen suuntaan. pitää vireen hyvemmin.

Eli ei tarvii alkaa mitään ruuvveja säätään.?
Sammakko
29.10.2003 11:58:06

Eli ei tarvii alkaa mitään ruuvveja säätään.?

ei. minä laitoin eilen viisi jousta ja vielä ruuvasin ne kaksi ruuvia jotka pitelevät jousia melkeen pohjaan.
The Banton Kun Kui Experience
Vemmy
29.10.2003 12:03:15
Hyvin on kolmella jousella ja kelluvalla tallalla vire pysynyt tähän asti. Jopa silloin kun keppi kannettiin 25 asteen pakkasesta sisään ja suoraan kiinni vahvariin niin vire pysyi koko treenien ajan, kuten aina. Lienee poikkeuksellinen yksilö USA-stratoksi tämä minun kappaleeni.
Dr. Muff
29.10.2003 12:50:33

Ei pidä kammettaessa virettä jos satula ja kielten ohjurit ei ole kunnossa. Kielten pitää liukua sujuvasti satulan urissa ja kieltenohjaimissa. Pala kakkua ja ei maksa paljon.
samueld
30.10.2003 22:45:16

Hyvin on kolmella jousella ja kelluvalla tallalla vire pysynyt tähän asti. Jopa silloin kun keppi kannettiin 25 asteen pakkasesta sisään ja suoraan kiinni vahvariin niin vire pysyi koko treenien ajan, kuten aina. Lienee poikkeuksellinen yksilö USA-stratoksi tämä minun kappaleeni.

En minäkään ymmärrä näitä vireenpysymisongelmia. Mulla tosin on täysi jousisatsi. Talla kelluu, luonnollisesti. Voi tietysti olla korvatkin pahvista...
I don't need some turkey tellin' me that I ain't country.
Janne19691
31.10.2003 00:58:28 (muokattu 31.10.2003 01:13:22)

Stratot on klassisesti ollut aina hieman hankalahkoja saada pysymään täysin vireessä.

Mä olen saanut pysymään näillä konstein varsin hyvin (netistä löytämillä ohjeilla ja vanhojen "mestareiden" neuvoilla):

Talla asetetaan ("kellumaan") n. 3 mm takaosastaan bodystä irti, 3 jousella (kun käytän .010 kielisettiä). Jousia on niin montaa eri jäykkyyttä että joillakin toimii 3 ja joillakin 5. Se on vain kokeiltava ja riippuuhan se kielien paksuudestakin.

Hienovireet laitetaan kohdalleen kun talla on oikeassa asennossa. Jos talla on 6:lla ruuvilla kiinni, tarkistetaan että ruuvien kannat ei ota tallaan kiinni ja että talla pääsee liikkumaan mahdollisimman helposti. Lopuksi kannattaa raaputella lyijykynän grafiittia satulan kieliuriin että kielet liikkuu mahdollisimman hyvin.

Klassisella strato tallalla varustettu kitara harvoin kestää semmoista soittoa vireessä mitä vielä esim. floikalla ja lukkosatulalla varustettu kitara kestää.

LISÄYS: Niin ja strato tyyppisten kitaroiden vireessä pysymiseen auttaa että kun viritetään niin vibrakammesta kevyesti ja nopeahkosti painetaan sen jälkeen kun kieli on väännetty tapista vireeseen. Painalluksen jälkeen vielä tarkistus että kieli on vireessä.
Rule #1: There are no rules.
Nixzar
31.10.2003 13:29:47
No nii nyt sain sen jotenkin pelittämään. Vähän kyllä alkoi ihmetyttää kun avasin takapleksin niin siellä oli 2 tavallista ja yks semmonen aivan ihme jousi jollain nippeleillä.?. Ja tossa kitarassa on sellainen metallinen satula johon on rajoitettu kuinka paksut kielet siihen saa. Enpä ole ennen tuollaista viritelmää nähnyt.
Sammakko
31.10.2003 14:12:58

Mulla ainaskii strato pysyy täydellisesti vireessä. Jo ennen tota jousi kikkailua.
The Banton Kun Kui Experience
jPekka
31.10.2003 15:32:33

No nii nyt sain sen jotenkin pelittämään. Vähän kyllä alkoi ihmetyttää kun avasin takapleksin niin siellä oli 2 tavallista ja yks semmonen aivan ihme jousi jollain nippeleillä.?.

Oiskos Tremsetter (http://www.guitardeals.com/Guitar_hipshot_tremsetter.htm) tai joku vastaava viritys?

Ideana on se, että tuollaisen vehkeen kanssa talla pitää vireen silloinkin jos kieli katkeaa (ja kielten veto jousia vastaan näin ollen vähenee).

Ja tossa kitarassa on sellainen metallinen satula johon on rajoitettu kuinka paksut kielet siihen saa. Enpä ole ennen tuollaista viritelmää nähnyt.

Yhteen aikaan Faanderi tosiaan harrasti tuollaisia. Eivät kauhean kivoja, eivät.

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Nixzar
31.10.2003 19:12:41
Juuri tämä.!
rock-kukko
23.05.2007 22:19:32
juu u, tämmönen ongelma olis vanhan fenderin kanssa. eli mulla on tuo talla 4 jousella kiinni jotka ovat aika tiukalla. näiden jousien paikkoja oon kokeillu vaihtaa. nyt ne ovat niinkuin että paksumpien kielien puoli täynnä sit yks tyhjä ja sitten se viimonen jousi. ja ruuvit jotka kiinnittää tallan bodyyn ovat sillain että ruuvien nuppien ja tallan välissä on pieni rako. ja ongelma on se että kun käytän kampea niin varsinkin ohuiden kielien vire nousee ja sitten kun sitä kampea rupeaa käyttämään niin sitten kieliä venyttäessä niiden vire laskee heti. niiden vire ei pahemmin venytellessä muutoin lähde. tämä on siis vintage talla ei semmonen uudempi. satulaurii ja kieltenohjaimiin olen lyijykynästä lyijyä tiputellut.
Metalzone
24.05.2007 11:11:26
Mullakaan ei oo stratossa mitään onkelmii, vaikka mehikon pojat on tehny. Graffitia satulassa 10-46 kielet kiinni, talla n3-4mm kannesta kolmella jousella, ja kestää sellasta runkkausta että huhhuh.
rock-kukko
24.05.2007 18:22:28
no ose kyllä kumma ku mulla se vire ei vaa meinais pysyä runkkaillessa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)