Aihe: Vaikuttaako stereot kuuntelukokemukseesi?
1 2 3 4 5
Pluto
22.07.2006 15:50:02
Kyllä pitää kunnon popit olla. Diskanteilla ei ole niin väliä, sellaset kymmensenttiset pc-speakerit riittää. Subbarin taas pitää olla VITUN ISO. Näillä lähtee hyvä soundi!
Dillon, you son of a bitch!
dictatorsh*t
22.07.2006 15:51:37
Kyllä ne vähän, ilman niitä on hankala kuunnella.
Tympee Huttunen
22.07.2006 15:55:49
Kyllä pitää kunnon popit olla. Diskanteilla ei ole niin väliä, sellaset kymmensenttiset pc-speakerit riittää. Subbarin taas pitää olla VITUN ISO. Näillä lähtee hyvä soundi!

Joo niinpä:D Haha, kävin yhden kaverin luona kuunteluttamassa äänittämääni demoa. Hänellä oli juuri kuvailemasi kaltainen soittolaitteisto. Menin hiljaiseksi, kun esittelin juuri alkavan soolon, sillä sooloa ei yksinkertaisesti kuulunut. Hirveä kuuntelukokemus.
Minä Rakenna itse pedaalisi Hyvää kesää!
A.Starving
22.07.2006 15:56:27
Kyllähän ne vaikuttaa, riippuu tosin siitä millaista musiikia kuuntelee kuinka paljon laitteilla on merkitystä. Hyviä vehkeitähän nimittäin ei tarvitse siksi että lähtisi paljon mökää vaan nimenomaan siksi että musiikki kuulostaa hyvältä myös hiljaisemmalla volyymilla. Eli jos huvittaa luukuttaa täysiä jotain punkkia tai autotallirokkia, niin siihen riittää kyllä melkein mikä tahansa purkki joka ei särje järjettömästi alle 80 dB:n äänissä. Jos taa haluaa himassa fiilistellä jotain säveltaiteellisesti monipulisempaa materiaalia on hyvä olla sellaiset vehkeet jotka ikäänkuin täyttävät koko tilan hiljemmallakin volyymilla, pääsee siihen musiikin fiilikseen ihan eri tavalla kiinni.

Himassa mulle tähänkin tarkoitukseen riittä semmoinen kirpparilta hankittu 80-luvun yhdistelmä jollain no name kajareilla. Ei mitään huippuhifiä, mutta tarpeeksi laatutavaraa.
Pluto
22.07.2006 16:01:27
Joo niinpä:D Haha, kävin yhden kaverin luona kuunteluttamassa äänittämääni demoa. Hänellä oli juuri kuvailemasi kaltainen soittolaitteisto. Menin hiljaiseksi, kun esittelin juuri alkavan soolon, sillä sooloa ei yksinkertaisesti kuulunut. Hirveä kuuntelukokemus.

Meillä taitaa olla yhteinen kaveri!
Dillon, you son of a bitch!
Deino
22.07.2006 16:17:40

Vaikuttaa, millään paskoilla vehkeillä ei enää halua kuunnella, jos on tottunut vähänkin hifimpään laitteisiin.
Deino vaan
gorgonoidi
22.07.2006 16:26:24

Kyllä vaikuttaa paljonkin. Samat perustelut mitkä edellisissäkin.
gasser
22.07.2006 16:34:36
Taustamusan osalta ei pahemmin vaikuta. Sitten kun oikein kuunnellaan, niin enempi. Desibelejä en kaipaa ylenmäärin, laatua enempi. Hieman OT, mutta sattuipa kerran niin, että kaveri toi polttamansa cd:een jota alettiin kuuntelemaan. Säikähdin, että nyt on diskantit rikki. Vaan eipä ollutkaan, syynä oli netistä waretettu levy, jonka soundi oli kaameaa paskaa. Eli älkää warettako.
Köyhyys johtuu omaisuuden puutteesta
Twistyh
22.07.2006 16:58:38

HAHA!
Tuli mieleen se Amis5000 video, "Säästä diskanteista! Osta kunnon subbarit tai jotain"
Marshallga
22.07.2006 19:34:28
Ei alkuperäisillä tietokoneen purkeilla kehtaa enää kuunnella, Logitechin 50 euron halppikset on ihan tarpeeksi riittävät, ainakin vielä. Kunhan basso, kitara, rummut ja laulu erottuvat niin hyvä on.
Hevi on paskimmillaankin parasta.
sellisti
22.07.2006 22:22:22
No jos vertailun kohteena on joku Anttilan cd-kasetti-yhdistelmä ja kunnon stereolajitelma niin totta kai eroa on. Mutta hienosäädössä en oo jaksanut mennä kovin pitkälle... en rupee vetään bassoja ja diskantteja eri tasolle heviä ja klassista kuunnellessa. Riittää nykyinen laitteisto ja sen perusasetukset oikein mainiosti.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Kossuisti
22.07.2006 23:19:08
Kyllä minulle äänenlaadulla on hyvin suuri merkitys.
Hyvät kuulokkeet ovat hyvät tarkastella ja tutkia äänitettä ja soundeja. Sieltä löytää ihan uusia asioita verrattuna perus tietokonekajareihin tai halpiskuulokkeisiin (tai anttilan ultra bass boom 2x200W -paketteihin)

Hyvät kaiuttimet hyvien oheislaitteiden kanssa asettavat kuuntelijan keskelle musiikkiesitystä ja bändin/orkesterin soittamaan samaan huoneeseen. On se stereokuva kyllä hämmästyttävä juttu... Että yksistä pöntöistä saadaan niin mahtava äänimaisema avautumaan.

Se on oikeastaan ihan siitä kiinni mihin on itsensä totuttanut. Pitikin hurahtaa tähän hifismihommaan, tämä käy rahapussin päälle aika pahasti :(

Mutta on se kyllä sen arvoista kun laittaa huoneen pimeäksi ja lempilevyn soimaan ja uppoutuu siihen oikein kunnolla kaikkine hienouksineen.
PJS
23.07.2006 03:30:15

hyvillä kuulokkeilla kuuntelen. tykään kuunnella aika lujaa joten kuulokkeet ovat silloin se paras vaihtoehto. Kuulokkeet tekevät myös musiikin kuuntelemisesta intiimimmän kokemuksen mikä on aina hyvä asia.

Hyvät stereot ja kajarit hankin sit joskus ku on rahaa.
www.mikseri.net/funkbone Funk-rockia suoraan ytimestä.
Viceroy
23.07.2006 10:57:55

Täällähän on paljon hyviä pointteja. Ketjun otsikon nähtyäni valmistauduin puhumaan hifi-meiningin puolesta, mutta tämähän onkin monitahoisempi juttu.

Fudisaiheinen vertaus:

Musiikkia on nautinnollisinta kuunnella (kotona) hyvistä äänentoistolaitteista tai kuulokkeista. Jalkapallosta nauttii eniten (kotikentällä) samettinurmella, hyvät nappulakengät jalassa.
Mutta onhan sitä musaa kiva kuunnella muissakin ympäristöissä, vaikka sitten purkkimankasta tai kännykästä. Hauskaa fudistakin voi pelata vaikka soramontussa lenkkarit jalassa.

Seuran merkitys on usein suuri.
voltasparta
23.07.2006 11:40:43
kuulokkeisiin on hyvä panostaa
Consume my love, devour my hate Only powers my escape The moon is out the, stars invite I think i'll leave tonight.
stickyfinger
23.07.2006 11:44:07
Ei vaikuta juurikaan.

Okei, jos ihan keskittyneesti haluaa kuunnella, niin silloin luonnollisestkin on optimaalisempaa kuunnella jonkun muun kuin pienen kasettimankan kautta. Itse en kuitenkaan välitä tippakaan siitä kuuntelenko joidenkin kalliiden high-end-kaiuttimien vai keskitasoisten stereokaiuttimien kautta. Olohuoneeseen en kyllä mitään ministereosarjaa istuttaisi, mutta siedettävät laitteet riittävät paremmin kuin hyvin.

Nykyään itse asiassa tulee niin paljon musiikkia kuunneltua tässä tietokoneella istuen näiden kämäisten kottaraispönttökajareiden kautta, että olen huomannut, että itse laitteisto merkitsee kuuntelunautinnon suhteen meikäläiselle yhä vähemmän.
"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day." - Dean Martin
DVD
23.07.2006 11:52:03
Suurimmaksi osaksi tulee kuunneltua N70:llä ja siinä Kossin PortaPro kuulokkeet. Sitten jos aivan vartavasten istun kuuntelemaan niin kuuntelen vinyylejä 70-luvun Kenwood levarilla ja Maranztin vahvistimella ja perässä itserakentamat 3-tie kaiuttimet + Simex subbari.
oulukyllosa
23.07.2006 14:00:06

Kuulokkeet on aivan ehdoton näitä kahden-kolmen kitaran Rock-bändejä kuunnellessa.
- play some skynyrd, man -
Diablero
23.07.2006 14:03:41 (muokattu 23.07.2006 14:06:58)
Kyllä se vaikuttaa juu. Tässä työhuoneessa kun kuuntelee niin saattaapi kuulostaa jotkut biisit ihan kakalta, mutta sitten kun tuossa seinän takana olkkarissa kuunteleepi niin on paljon miellyttävämpää. Siksipä olenkin vetänyt jatkopiuhan täältä vahvarista olkkarin vahvariin, eli jukeboksi toimii
(tässä työhuoneessa joku ihme putkenmallinen mini-stereo hi-fi amplifier ja jotkut vanhat Kef-pöntöt, olkkarissa taas Yamahan vahvari ja Definitiven lootat)

Kuulokkeilla kuunnellessa taas joskus vähän tuntuu vääristyvän tuo stereovaikutelma jossain tapauksissa. Tai silleen liian rankasti jakautuu
Omat ruumiintoimintoni hämmästyttävät minua VIELÄKIN joka päivä
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)