Aihe: Makuasiat ns. rumpaleista
1 2 3 4 5
Anonymous-jazz
21.07.2006 20:23:30 (muokattu 21.07.2006 20:24:44)

Itseäni lähinnä huvittaa nuo enemmän jazz-poliisimmat kommentit Suomalaisista rumpaleista mm. Porthenista tai Kaakkurinniemestä olen kuullut monen suusta kommenttia että "Soittaa aivan liian kovaa ja vetää konekivääritempolla fillejä eli on ihan huono".

Mun mielestäni tollainen on täysin kateellisten puhetta. On se sitten kumma että heti kun näiden jazz-poliisi persoonien mielestä kaikki hyvät rumpalit ovat joitain kyyryselkäisiä tekotaiteellisen ECM-jatsin rummuttajia.
Mitä eroa on basistilla ja kellolla? Kello pysyy tahdissa.
Epämuusikko
21.07.2006 20:37:54
Hyvä homma.
-Toisaalta tuo ei välttämättä olekkaan mitään kuuntelumusiikkia. Its easier to give up than allways tried to go up. Bustard #1
miscage
21.07.2006 20:41:02
En ole vissiin kuulla yhtään bändiä, missä rumpalin huonous oikeasti häiritsisi musaa. Virtuoosit jotka tuovat musaan muutamkin kuin sen "pakollisen" ovatkin sitten erikseen.
Do the hot-launcher!
Kaamea kapula
21.07.2006 22:00:12
Eppu Normaalin Aku Syrjä on kyllä aika lähellä....
wavelength
21.07.2006 22:29:39

Eppu Normaalin Aku Syrjä on kyllä aika lähellä....

Sillä on Kumut, ei se voi olla huono.
En tiedä mistä puhun. Prof.Sound's Drum Tuning Bible.
J. Cool
21.07.2006 23:13:17 (muokattu 22.07.2006 00:18:37)

Itseäni lähinnä huvittaa nuo enemmän jazz-poliisimmat kommentit Suomalaisista rumpaleista mm. Porthenista tai Kaakkurinniemestä olen kuullut monen suusta kommenttia että "Soittaa aivan liian kovaa ja vetää konekivääritempolla fillejä eli on ihan huono".

Mun mielestäni tollainen on täysin kateellisten puhetta. On se sitten kumma että heti kun näiden jazz-poliisi persoonien mielestä kaikki hyvät rumpalit ovat joitain kyyryselkäisiä tekotaiteellisen ECM-jatsin rummuttajia.

hyvä! osasta oon samaa mieltä. suomalaisilla tuntuu olevan niin kauheen negatiivinen asenne. kai se on sitä suomalaisuutta. Porthén itseasiassa kerto, että jenkeissä eräs gospel-bändin rumpali sai kenkää kun pyydettiin fillaamaan enemmän, mut ei lähteny. Jos ei kykene tarjoamaan sitä mitä asiakas haluaa - oli se sitten vähän, paljon, hiljaa tai lujaa soittamista - niin kenkäähän siinä tulee ja tilalle se kaveri, joka tekee sen mikä pyydetään. Ja jos katotaan jenkkiläisiä isoja tv-showeja: niissä vetää mustat miehet hillittömällä groovella eikä häpeile fillata. Kaikki on kuitenkin maukkaasti kohdallaan ja svengaa hurjasti - ja tyylikkäästi, musiikkiin soveltuvalla tavalla. 2000-luvun trendi jenkeissä on selkeästi tuo. Aikalailla kaikki tv-gaalat yms menee näin. Ja esimerkiksi American Idol. Mahtavaa meininkiä eikä voi väittää että musa kärsisi siitä et rumpalissa on enemmän eloa ku rumpukoneessa. Setissä tykitti tämänkin vuoden kisassa Teddy Campbell...joka myös tekee mm. Britney-keikat ja paljon yleensäkin tv-hommaa. Tätä ei saa siis sekottaa sellaseen kohellussoittamiseen, joka ei ole kohdallaan. Se ei oo yhtään hyvä juttu. Porthénin kohdalla ne mitä se vetää on ainakin kuulemani mukaan olleet kohdallaan, ja tyylikästä kamaa. Ei siinä mitään väärää, että vetää koko biisin peruskomppia ilman fillin filliä, itse ainakin vedän hymyssä suin, jos se on se mitä mut on palkattu tekemään. Ennakkoasenne vaan suomalaisilla on usein niin poliisiosastoa, että harmittaa.

Toinen juttu on tuo volapuoli. Mun mielestä rumpalin pitää pystyä soittaa tilaan ja tilanteeseen sopivalla volatasolla. Ja jos alalla meinaa töitä tehdä niin ei oo varmaan huono idea kuunnella sen toiveita, joka on hommiin palkannut. Ja jos jossain pikkukuppilas jamittaa ja kaikki muut soittaa hiljaa, niin turha siinä on vedota tony williamsiin ja takoa täysillä. Toki se voi tosinaan tarkottaa sitä, että meininki tai soundit kärsii, mutta se on todennäköisesti pienempi paha. ja onhan se musatyylistäki kiinni. Rockia ei voi sieluaan myymättä vetää vispilöillä. Tää on hyvä keskustelun aihe.
Joku tykkä humpa, joku tykkä hevi.
vapauskauppias
22.07.2006 00:06:48 (muokattu 22.07.2006 00:10:03)
Onnistunut postaus. Haukutaan omien suosikkirumpaleiden dissaajat ja haukutaan samalla dissaajien suosikkirumpalit. Jesh!

E: Mutta tosiaan olen itsekin huomannut tuon suomalaisten asennevamman. Ei hjuva.
Epämuusikolle plussa. Saanen liittyä Jazz-KGB:hen?
"Tuo fraasi-sana on kyllä vähän pikkurilliosastoa rumpujen soiton yhteydessä, myönnän. Komppi, filli, kalja."
p.g.
22.07.2006 00:16:17

Mutta tosiaan olen itsekin huomannut tuon suomalaisten asennevamman.

Suomalaisten ainoat vientituotteet maailmalle on vahingonilo ja kateus. : )
J. Cool
22.07.2006 00:19:11

Suomalaisten ainoat vientituotteet maailmalle on vahingonilo ja kateus. : )

älä nyt, onhan meillä nokian...kumisaappaat.
Epämuusikko
22.07.2006 00:43:38 (muokattu 22.07.2006 00:44:26)
Epämuusikolle plussa. Saanen liittyä Jazz-KGB:hen?

Tule vain :)

Porthén ja Kaakkuriniemi ovat aivan saatanan hyviä rumpaleita, sitä vain tuolla töksäytykselläni halusin ilmentää, että mistä näitä negatiivisia mielipiteitä sikiää? Vissiin ei nämä "kylmät aallot'" Ouluun asti pääse.

Ellen minä niitä tarjoa....

Kaakkurinniemestä olen kuullut monen suusta kommenttia että "Soittaa aivan liian kovaa TÄ?
-Toisaalta tuo ei välttämättä olekkaan mitään kuuntelumusiikkia. Its easier to give up than allways tried to go up. Bustard #1
Jape Muusa
22.07.2006 07:09:14

Hyvä rumpali? Onko rumpali A parempi kuin rumpali B? Onko enemmän fillejä ja parittomia tahtilajeja sekä häikäiseviä jakoja ja sikanopeita tuplabasaritykityksiä esittelevä kaveri automaattisesti parempi muusikko kuin varmasti keikasta toiseen yksinkertaisen tyylikkäästi hommansa hoitava kolleega.
Voiko sudeilla soittaa uskottavasti rockia?

Makuasioita? - JUURI NIITÄ!

Mielipiteitä soittajista- ja heidän tyyleistään saa ja pitääkin olla laidasta laitaan,mutta absoluuttisina totuuksina niitä ei kannata pitää,ei ainakaan mun mielestä.
Ja on hyvä koittaa muistaa myös, että rumpujenkaan soitto ei ole kilpaurheilua.
Loppujen lopuksi tärkeintä ei ehkä olekkaan päämäärä,vaan itse liike!?!
J. Cool
22.07.2006 10:27:26

Mielipiteitä soittajista- ja heidän tyyleistään saa ja pitääkin olla laidasta laitaan,mutta absoluuttisina totuuksina niitä ei kannata pitää,ei ainakaan mun mielestä.

mietin et pitäiskö omankin kirjotuksen alkuun lisätä tämä muistutus, mut aattelin että topic riittäis...
HeavyMachinery
22.07.2006 10:35:39

Minulla ei ole omaa makua eikä mielipisettä, olen täysin M.net gurujen vietävissä.... :)
Alle 100kiloisilla ei ole mielipiteitä...
Jape Muusa
22.07.2006 11:00:56

Minulla ei ole omaa makua eikä mielipisettä, olen täysin M.net gurujen vietävissä.... :)
Oli ihan pakko laittaa plussat tästä!
Loppujen lopuksi tärkeintä ei ehkä olekkaan päämäärä,vaan itse liike!?!
HeavyMachinery
22.07.2006 12:11:08

"gurujen"

ainakin sulla on huumorintajua :)

Ja typoja.... Kyllä reipas hjumör on aina paikallaan....
Alle 100kiloisilla ei ole mielipiteitä...
markkuliini
23.07.2006 18:01:56 (muokattu 23.07.2006 21:47:53)

Itseäni lähinnä huvittaa.

Niin minuakin.

Edit: Anteeksi, mutta mikä ihme ECM-ristiretki sulla on menossa? :)

Edit2: Siis minua huvittaa tämä keskustelu. Ei samat asiat kuin keskustelun avauksessa mainitut.
www.vasamayhtye.com
Jupi57
23.07.2006 18:30:36 (muokattu 24.07.2006 12:06:42)
Pori Jazz eilen; The Five Corners Quintet/Teppo "Teddy Rok" Mäkynen.
Severi Pyysalo teki parhaansa, mutta eihän tuollaisen äänekkään teknisen mökytyksen yli pääse kukaan. Ainut kokoonpano, jonka soiton aikana kadutti etten ottanut mitään : ). Ei v...u, jos nämä ovat olevinaan Suomen huippuja. Missä tunne, aitous ja tyylinmukaisuus. Nyt oli kuin Ravea koko setti.

EDit: Supra kuulosti tosi hyvältä!
K.Suninen
23.07.2006 18:33:04 (muokattu 23.07.2006 19:04:09)

Kieltämättä tässä on kyse mielipiteistä.
Meikäläisen mielestä Porthen kieltämättä on hieman tylsä mutta enpä kuuntelekkaan paljoa Porthen-musaa. joku tykkä humppa, joku hevi..

Tuo tekotaiteellinen ECM-jazz on myös mielipidettä ja minun kommenttini tuohon mielipiteeseen on että sen kirjoittaja ei diggaa kyseistä musaa, eikä ole myöskään perillä siitä mikä on tuon tyylin pointti.
Jazzissa katsokaas rumpalikin soittaa biisiä eikä pelkkää komppia.

Suoraan sanoen vituttaa tuo anonymous-jazzin mielipide.
K.Suninen
23.07.2006 18:39:05
Ja jos katotaan jenkkiläisiä isoja tv-showeja: niissä vetää mustat miehet hillittömällä groovella eikä häpeile fillata. Kaikki on kuitenkin maukkaasti kohdallaan ja svengaa hurjasti - ja tyylikkäästi, musiikkiin soveltuvalla tavalla.

Näinhän ne vetää myös ECM-jazzissa. Tosin siellä on myös valkoisia rummuissa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)