Aihe: - laptop musahommiin -
1 2 3 4
Conrad Lant
18.07.2006 22:17:26

Miksi se mäkki on niin hyvä?

OSX on Unix. Siksi.

Toisekseen, kun sama firma tekee sekä raudan että käyttiksen, on tiedossa paljon vähemmän ongelmia. (Vrt. SPARC ja Solaris. Junan vessa.)
No one prayed for Sodom
Bee-äf
20.07.2006 07:57:54
OSX on Unix. Siksi.

Toisekseen, kun sama firma tekee sekä raudan että käyttiksen, on tiedossa paljon vähemmän ongelmia. (Vrt. SPARC ja Solaris. Junan vessa.)

Kuinkahan monta Applen valmistamaa komponenttia Macin sisältä löytyy? Ihan samaa roinaa ne on kuin PC:ssä. Asuksen tehtaalla ne noita Macbookejakin valmistaa.
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
pwc
20.07.2006 12:03:50
Idea onkin se, että OS X on suunniteltu juuri tietylle raudalle eikä muutamalle miljardille erilaiselle laiteyhdistelmälle, kuten windowsille joudutaan tekemään.
Degas
20.07.2006 13:18:22
Ok, tämä menee hieman horisonttini yli.

Ideana olisi vielkäkin tällainen tavallinen:

Suoritin: noin 2 Ghz, Intel Core
Muisti: 1Gt, (enemmän jos on varaa)
Kiintolevy: nopea 80 tai 100 Gt
Näytönohjain: ?
Näyttö: 17", ehkä 15"
Käyttöjärjestelmä: XP home
Sisääntulot: 1-2 firewire 800, 2-3 USB

Onko sanottavaa?
Degas
20.07.2006 15:24:56
Hei hei

Olen surffaillut www.mikromaja.fi sivuilla. Hienosti löytyy kamaa.

Acereita ei ole sopivia. Näytöt ovat pieniä.

Asus: A7J 17" tai ASUS V6J YON T2400/1GB/80/DVD±R/GF7400, sopisi hyvin

Fujitsu siemens: FSC LB E8110 15"SXGA 1GB/80 DVD-DL XPP

HP: HP NX9420 T2400 17" 1024/80 DVDRW WL XPP tai HP NX9420 T2400 17" 1024/80 DVDRW WL XPH, niistä en löydä edes eroa.

Siinä ne kovimmat.

Nuo applet ovat kyllä kalliita, myös opiskelijalle.
Degas
20.07.2006 17:21:09
Tehot ja liitännät eivät riitä perus Macbookissa, mielestäni.
touhis
20.07.2006 18:07:40
Jotenkin mua huvittaa.. Näyttäisi, että kaveri tahtoo tykeimmän mahdollisen läppärin, mutta toisaalta ei taida olla _todellista_ tarvetta semmoiselle. Nuo mainitut musahommat menee kyllä köykäisemmälläkin koneella. Kyllähän nyt 15-tuumaisella näytöllä pärjää, kunhan resoluutio on riittävä ja jos välttämättä tarvii, niin ostais sitten 19-tuuman tft:n avuksi.. Voi sitten kikkailla kahdella näytöllä. Jopa tässä mun vanhassa ibarin t22:sessakin on tuki kahdelle näytölle.
Ainekset: vesi, ohramallas, humala, hapettumisenestoaine (E224)
Degas
20.07.2006 18:43:10
kiva jos huvitta...=)
Ajattelin vain hieman kalliimpaa konetta jotta se kestäisi ajan kulua ja uusia ohjelmia kun niitä tulee... Ei tässä muuta. Kyllä näyttö voisi olla 15", mutta sopivia sellaisia ei ole tullut vastaan.
Notefix
20.07.2006 20:31:19

Tehot ja liitännät eivät riitä perus Macbookissa, mielestäni.

Ookoo, osta sitten pc, ei kukaan maccia pakota ostamaan.
"Layers of layers of shit!"
touhis
20.07.2006 20:37:47
Läppärin kanssa aika paha tapella aikaa vastaan. Sitähän on aika vaikea päivittää muuten kuin emoa vaihtamalla. Ja mitä kalliimpi kone, sitä nopeammin se arvoansa menettää. Mun ehdotukseni on tässä, että mietit mitä oikeasti tarviit ja hankit sitten semmoisen.

Vertailupohjaksi: kokeilin muutama viikko sitten kotiäänityksissä ibm thinkpad t22:sta windows 2000-käyttiksellä eli tämä oli 500MHz:in P3, jossa 256Mt muistia. Ulkoisen äänikortin kanssa homma toimii juuri ja juuri. Enimmäkseen silti käytössä thinkpad t23 eli 1,2GHz P3, 500Mt muistia. Ei ole vielä pettänyt.
Ainekset: vesi, ohramallas, humala, hapettumisenestoaine (E224)
Bee-äf
21.07.2006 10:27:08
Jos Macbook ei kelpaa niin onhan ne Prot aikas kalliita. (Mä kyllä oon hankkimassa ihan karvalakki macbookia, hintaerolla sitä ehostaa ihan helvetisti.)

Jos se pitää olla PC, niin en tiedä hirveästi: Vaioista ja IBM/Lenovon businessmalleista puhutaan hyvää. Acereista pahaa - en tiedä miten rationaalisesti.
Miä kattelisin kylmien tehospeksien lisäksi akunkestoa ja käytettävyyttä. Kannettavista ei kovin helposti vaihda paskaa näppistä tai epämukavaa muotoilua - pitemmän päälle se on kuitenkin merkittävä juttu, paljon merkittävämpi kuin 10% tehoerot.
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
SBII
21.07.2006 10:46:30
Käytänpä topiccia hyväksi saadakseni ratkaisua omaan ongelmaani:

Mulla olis kannettavalle tarvetta pelkästään äänityskäyttöön, mutta mitään tykkikannettavaa en missään nimessä tarvitsisi, koska pöytäkone (pc) on tehoiltaan miksauskäyttöön riittävä. Ideana olisi siis se, että kiinteän pöytäkoneen lisäksi mulla olisi kannettava, joka mahdollistaisi sen, että äänitykset eivät olisi paikasta riippuvaisia. Koneen ei tarvitsisi jaksaa pyörittää plugareita, mutta väh. 12:n raidan yhtäaikaisen äänityksen onnistuminen olisi suotavaa ja 32:a raitaa pitäisi koneen jaksaa toistaa ilman että kone menee tukkoon. Käytettävä laitteisto olisi Digi002R ja ProTools Le.

Macbookki houkuttelisi, mutta musta tuntuu, että se menee aika reilusti mun tarpeiden yli ja en välttämättä haluaisi laittaa kannettavaan tonnia kiinni, koska kannettava ei tulisi kuitenkaan aivan jatkuvaan käyttöön, joten minkälaisella koneella mainitsemani hommat jo onnistuisi? Reilun gigan prossulla ja 512 muistilla varustettuja käytettyjä saa jo todella halvalla. Olisiko tällaisella toivoa suoriutua vai pitäisikö olla tehokkaampi (kuinka paljon)? Entäpä vanhemmat mäcit, kannattaako niihin sekaantua?
Degas
21.07.2006 12:13:32
Terve! Nyt löysin!

HP NX9420 T2400 17" 1024/80 DVDRW WL XPH on minun!

17" näyttö ja edullinen 1580€. Mitäköhän muistin päivitys 2gigaan maksaa? Heikoin lenkki on mielestäni toi 80GB 5400rpm kovis.

Kuitenkin todellinen löytö vai onko sanottavaa?
wilzhu
21.07.2006 19:07:55
Kallis, iso, muistit tekee siitä vielä kalliimman. Mikset hanki pöytäkonetta?
Elämä off.
pwc
22.07.2006 11:01:39 (muokattu 22.07.2006 11:02:47)
Terve! Nyt löysin!

HP NX9420 T2400 17" 1024/80 DVDRW WL XPH on minun!

17" näyttö ja edullinen 1580€. Mitäköhän muistin päivitys 2gigaan maksaa? Heikoin lenkki on mielestäni toi 80GB 5400rpm kovis.

Tehdääs vertailu vielä applen kanssa...

Apple macbook 2.0GHz (opiskelija-alennus) 1268 e
1Gt lisää muistia n. 85 e
Ulkoinen kiintolevy (200 Gt) 100 e

Yhteensä 1453 e... Näyttö on tosin vain se 13" mutta helpottaahan ainakin roudausta. Olen vieläkin eri mieltä 17" järkevyydestä.. Mielummin hankkii toisen näytön kaveriksi.

Ensi näkemältä liitännät näyttivät kyllä aika vähäisiltä, mutta lopulta ainoa puute on Firewire 800. Hiiren saa bluetoothilla kiinni, joten ulkoisen äänikortin ja kovalevyn jälkeen jää vielä yksi liitäntä vapaaksi.

Ja musahommissa saattaa tosiaan tuo HP:n hidas kovalevy vähän haitata, en ole varma.

EDIT: Unohtuipa ihmetellä miksi macbookin tehot eivät riittäisi. Saisiko perustelut?
Lennu
22.07.2006 14:41:50

EDIT: Unohtuipa ihmetellä miksi macbookin tehot eivät riittäisi. Saisiko perustelut?

"noku siin on vaan 2 geehooätsää ja tos peeseessä on kiljoona enemmän" Epäilisn.
Kassu
23.07.2006 03:31:25
"noku siin on vaan 2 geehooätsää ja tos peeseessä on kiljoona enemmän" Epäilisn.

Niinpä. Intel Core duo on järjettömän tehokas.
Tinppa
23.07.2006 14:18:47
Mitenkäs sitten dual core-Macillä pyörii tällä hetkellä esim. Cubase (tai mikä tahansa muu vastaava)? Steinbergin sivuilla kun esim. sx3:n järjestelmävaatimuksissa puhutaan ainoastaan PPC-prosessorista. Eli voisi olettaa että ohjelma ei pyöri ihan nikottelematta uusissa intel-maceissa kun ohjelma on optimoitu PPC-prossulle...? Ja tämä tuntuu pätevän tällä hetkellä vielä hyvinkin moneen softaan kunnes ohjelmistovalmistajat saavat tehtyä ohjelmistaan "intel-kelpoisia".

Noin yleensäottaen, kun monet tuntuvat hehkuttavan Mac-koneiden loistavuutta verrattuna pc-koneisiin, täytyy todeta että omassa tapaukessani Apple ei nyt ole ollut koskaan mikään sen autuaammaksi tekevä masiina. Töissä kuitenkin on tullut käytettyä mäkkiä jo kaikkineen about 7 vuotta, mutta kotikäytössä on kuitenkin ollut aina pc-kone (joskus sen rinnalla myös mac). Tuo paremmuus on suhteellinen käsite, riippuu paljolti siitä miltä aspektilta asiaa katsoo. Molemmissa puolensa.
Conrad Lant
23.07.2006 18:55:12

Noin yleensäottaen, kun monet tuntuvat hehkuttavan Mac-koneiden loistavuutta verrattuna pc-koneisiin, täytyy todeta että omassa tapaukessani Apple ei nyt ole ollut koskaan mikään sen autuaammaksi tekevä masiina.

Autuaaksi tekeviä masiinoita valmistaa nykyään isommassa mittakaavassa vain Sun Microsystems :-) Mutta riittäävän pitkän koneiden ja softan kanssa tekemäni duunihistorian perusteella nykymäkit ovat läppäriosastolla ihan omaa luokkaansa.
No one prayed for Sodom
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)