Aihe: Mitä harjoittelemaan?
1
hesso
20.07.2006 10:22:14
Hei kaikille!

Olen nyt ruvennut vihdoin ja viimein syventymään tähän kitaransoiton ihmeelliseen maailmaan. Näin ollen kyselisin vähän teiltä ammattilaisilta vinkkejä keltanokalle.

Eli soittoa on nyt takana ruhtinaalliset 4 viikkoa. Olen nyt oppinut "perussoinnut", eli C, D, E, F, G, A, H, näistä mollit ja seiskat, ja lisäksi A#, D#, G#, C#, F# ja mollit. Viitossoinnut osaan muodostaa, osaan myös c-duuriasteikon eli teoriaa on pikkuisen hallussa (taustalla pari vuotta pianoa ja jokunen bassoa). Barret eivät ole tuottaneet mitään ongelmia, oikeastaan päinvastoin (pelkäsin etukäteen barreja hirveästi..!). Sointuja olen pääasiassa harjoitellut biisien muodossa, Apulantaa, CMX:ää, HIMiä esimerkkinä, eli vaihdot menevät jo sinne päin. Myös näppäilyjä on pikkuisen harjoiteltu (Vainajala, Jatkuu niinkuin sade, Nothing Else Matters) mutta niissä on luonnollisesti vielä hiomista. Kitarana on vanha akustinen, ja jos talven jaksan harjoitella ja vielä opinkin jotain, niin sitten sähkökitaran ostoon.Ilmeisesti Ibanez Rg321 olisi aloittelijalle hyvä, tai niin olen ainakin muista ketjuista päätellyt. Kuuntelen aivan laidasta laitaan eri musiikkityylejä, mutta silti hevi & black on silti lähinnä sydäntäni.

Ikää on kuitenkin kertynyt jo 23 vuotta, eli sitä myöten tavoitteet eivät ole kovin korkealla. Kunhan nyt vähän oppisi säestämään sinne päin. Mukavaa on kuitenkin ollut, harrastuksena ehdottomasti mitä mainioin! Motivaatiota oppia löytyy kyllä.

Mutta sitten vihdoin itse asiaan: Eli mitä nyt? Kun soinnut alkavat olemaan jokseenkin hallussa, kannattaako ruveta opettelemaan joitain helppoja sooloja, vai ennen niitä käydä läpi tekniikkaharjoituksia(1-2-3-4)? Vai kannattaako saman tien ruveta kyselemään pitkään soittaneilta kavereiltani, että soitellaan yhdessä? Ainakin bassoa opetellessa (musantunneilla) huomasin että yhdessä soittamalla oppii kyllä hyvin..

Näinköhän joku jaksaa tätä lukea saati vastata.. :)
Jos näin käy, niin kiitos jo etukäteen!
tommiot
20.07.2006 10:29:45 (muokattu 20.07.2006 10:31:52)
Opettele vaikkapa käyttämään niitä sointuja? :) Eli opettele komppaamaan. Jotain 1-2-3-4 -harjoituksia voi myös vetää että saa vähän tekniikkaa haltuun, niistä on ihmeen paljon hyötyä tuossa vaiheessa. Jotain laulumelodioita voi sooloiksi plokkailla aluksi. Harjoittele myös metronomin kanssa.
hesso
20.07.2006 10:35:41
Opettele vaikkapa käyttämään niitä sointuja? :) Eli opettele komppaamaan.

Joo siis juuri sitä olen opetellut ja harjoitellut kovasti.. Ei oikein ilmennyt tuosta ensimmäisestä kirjoituksesta.. Myönnetään että oli aika epäselvä viesti.. :(

Metronomi löytyy kyllä vanhempieni luota, eli se on kaivettava varmasti esiin.. Kiitoksia!
tommiot
20.07.2006 10:59:30
Joo siis juuri sitä olen opetellut ja harjoitellut kovasti.. Ei oikein ilmennyt tuosta ensimmäisestä kirjoituksesta.. Myönnetään että oli aika epäselvä viesti.. :(

Soittelet vaan lisää niitä biisejä. Kuten jo itsekin sanoit, vaihdot menevät sinnepäin :) Plektrakäden toiminnasta et puhunut mitään, se on aika olennainen osa myös.
tommiot
20.07.2006 11:29:13
Siinä onkin suuria puutteita. Mutta sekin on parantunut jo hieman, ja olen päässyt pelkällä peukalolla soittamisesta eroon ;) Olisiko mitään hyviä kotikonsteja plektrakäden toiminnan parantamiseksi?? =)

Metronomin kanssa kaikkia mahdollisia harjoituksia. Ja biisejä kun soittaa niin sekin parantaa tietenkin.
hesso
20.07.2006 11:42:47
Ok, kiitoksia!

Ei kai sitä nyt kuukaudessa voi niin paljoa oppiakaan.. :) kuitenkin mukava itsekin huomata että kehitystä on kuitenkin aika paljon tullut, varsinkin vasemman käden sormien käyttö on parantunut paljon.. palataan astialle taas kuukauden päästä ja katsellaan mikä silloin on tilanne :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)