Aihe: Rumpuin mikitys: laajakalvo vs. pienikalvo
1
Jaakkoopuukkoo
11.07.2006 11:22:03

Olen ymmärtänyt, että rumpujen mikitykseen parempi on muutama hyvä kuin usea huono mikki. Mikäs se olisi sitten overhead-osaston ratkaisu jos setti olisi esim. 2 x overhead + basari (+virveli). Muutenkin olisi kiintoisaa kuulla ihmisten mielipiteitä aiheesta; mikä olisi paras rumpumikkisatsi?
Metsät kasvavat kuin syöpä
Mikael
11.07.2006 14:09:42

Mun suosikkivalinta on Neumann KM84i jos sellaiset vaan sattuu olemaan käsillä, mut kyllä monet muutkin niin iso- kuin pienikalvoiset toimivat tossa hommassa.
Siitä mistä aita on matalin...
Roberto
11.07.2006 16:46:26

Parhaat konkat mitä talosta löytyy, ja jos huone on hyvän ja mukavan kuuloinen niin isokalvoiset. Jos tarvii väistellä huoneen kailotusta niin pienikalvoisilla se on helpompaa.
Jaakkoopuukkoo
11.07.2006 22:52:29

En tiedä onko aihe ihan loppuunkaluttu (olen kyllä lueskellut muitakin topikkeja aiheesta), mutta tällaisena amatöörinä olisi ihan mielenkiintoista tietää, millaisia komboja on käytetty, millaisessa musiikkityylissä ja mikä on se paras yhdistelmä kunkin mielestä.
Metsät kasvavat kuin syöpä
Halsu
12.07.2006 19:55:51 (muokattu 12.07.2006 20:08:42)

Itselleni on yleensä ollut helpompaa saavuttaa käypäinen tulos lähimikityksellä - vaikka sitten huonommillakin mikeillä. Etenkin jos vähänkään rokkiin vivahtavaa kamaa ollaan tekemässä.

Tuo overeiden "päämikkeinä" käyttö kun edellyttää että hyvien mikkien lisäksi on hyväsoundinen tila, hyvät rummut hyvässä vireessä - ja ennenkaikkea hyvä soittaja, jolla on toimiva soittobalanssi... jos joku ylläolevista mättää, lopputulos on yleensä aika kälyinen. Etenkin pellit tuppaavat helposti tulemaan ihan liian lujaa suhteessa muuhun settin.

Lähimikityksellä noita mainittuja puutteita voi jossain määrin peitellä, kun jokaisen rummun equttaa reippaasti ja kompressoi jne. prosessoi erikseen. Överimikeistä, joista tila kuuluu selvimmin, voi leikellä matalat taajuudet pois, nostaa diskantteja ja jättää hyvin hiljaiselle. Ja jos ei muu auta niin voi vaikka sitten vielä triggailla niitä rumpuja.

Noilla keinoilla aika huonostakin voi saada siedettävän - oikeasti hyvä onkin sitten taas ihan eri asia ;-)

Edit: Tuohon alkuperäiseen kysymykseen, jotta mikä olisi hyvä rumpumikkisatsi, voisin vielä kertoa omat kokemukseni T-kaupan T.Bone DC4000 -mikkisetistä...

http://www.thomann.de/thoiw3_the_tb … c4000_drummikrofonset_prodinfo.html

...olen ollut tuohon tavattoman tyytyväinen, hintalaatusuhde on mielestäni erinomainen. En kyllä ole testaillut muita valmiita settejä, joten niihin en osaa verrata, mutta niihin "oikeammista" mikeistä kasattuihin, pari kolme kertaa kalliimpiin kattauksiin joita olen päässyt kokeilemaan tuo setti kyllä kestää vertailun ihan hyvin.
CU -- Eki
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)