sellisti 09.07.2006 00:24:39 (muokattu 09.07.2006 00:25:23) | |
---|
Ei kyse olekkaan uskottavuudesta, vaan siitä, miten liian laaja suosio lopulta koituu jonkun ilmiön kohtaloksi. Mietippä vaikka diskokauden loppua - kaikkeen kyllästyy. Eiköhän tuota eläkeläiskorttia käytetä tässä lähinnä siinä tarkoituksessa, että jos hekin kyseistä musiikkia kuuntelevat tai kannattavat, niin silloin kaikki. En mä usko että heavy on ihan vielä siinä pisteessä, että "kaikki" sitä diggaisivat. Jos joku nyt on törmännyt yhteen Lordi-paitaiseen mummoon, niin tuskin se yleisellä tasolla vielä tarkoittaa sitä, että heavy on eläkeläisten keskuudessa yhtä suosittua kuin iskelmä. Eli sikäli aika pitkälle viety johtopäätös, vaikka pilke silmässä tietty lausuttu mutta osana päättelyketjua kumminkin. Ja tuskin heavyllä koskaan "liian" suurta suosiota tulee edes olemaan - juuri nyt on varmasti aika lailla niitä, jotka Lordin euroviisuvoiton johdosta diggailevat heavya kun se on nyt "muotia", mutta he kyllästyvät ennen pitkää. Sellainen yleisö, joka vuodesta toiseen ostaa heavylevyjä muiltakin kuin parilta kolmelta eniten pinnalle päässeeltä artistilta, on kuitenkin varmaan määrältään aika paljon pienempi kuin joissakin muissa, edelleen hengissä olevissa genressä. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
Ostinaatio 09.07.2006 00:27:58 | |
---|
Ja tuskin heavyllä koskaan "liian" suurta suosiota tulee edes olemaan - juuri nyt on varmasti aika lailla niitä, jotka Lordin euroviisuvoiton johdosta diggailevat heavya kun se on nyt "muotia", mutta he kyllästyvät ennen pitkää. Sellainen yleisö, joka vuodesta toiseen ostaa heavylevyjä muiltakin kuin parilta kolmelta eniten pinnalle päässeeltä artistilta, on kuitenkin varmaan määrältään aika paljon pienempi kuin joissakin muissa, edelleen hengissä olevissa genressä. Jees, mutta eiköhän Axan ennustukset kohdistuneet juuri trendeihin, eli tuohon suurempaan diggailijajoukkoon, eikä tuohon pinttyneeseen sorttiin. "... yudoan o yunnustan dem yguduh ged ... LISN bud LISN ... tuds weer goin duhSIVILEYEzum " -e.e.cummings |
sellisti 09.07.2006 00:43:14 | |
---|
Jees, mutta eiköhän Axan ennustukset kohdistuneet juuri trendeihin, eli tuohon suurempaan diggailijajoukkoon, eikä tuohon pinttyneeseen sorttiin. No mutta sittenhän on aika turha puhua mistään genren "kuolemasta". Ei heavy ennenkään ole ollut mikään koko kansan suosikki, eikä se nyt vielä tapa musiikin lajia, jos niitä satunnaisempia diggailijoita alkaa kyllästyttää. Ainakaan niin kauan, kuin sillä riittää niitä "pinttyneitä" kuuntelijoita. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami |
Mikael 09.07.2006 01:20:28 | |
---|
Hehe! Hyvä Axa! Siitä mistä aita on matalin... |
Teijo K. 11.07.2006 09:18:33 | |
---|
No mutta sittenhän on aika turha puhua mistään genren "kuolemasta". Ei heavy ennenkään ole ollut mikään koko kansan suosikki, eikä se nyt vielä tapa musiikin lajia, jos niitä satunnaisempia diggailijoita alkaa kyllästyttää. Ainakaan niin kauan, kuin sillä riittää niitä "pinttyneitä" kuuntelijoita. Liirum laarum, eihän siinä alkuperäisessä viestissä puhuttukaan mistään kuolemasta, lainaan "1. Heavyrockin suosio kääntyy ensi vuonna laskuun". "kääntyy laskuun" ei "kuole". Ja satunnaisotannalla kun tarkastelee asiaa, niin onhan se hevi tällä hetkellä yksi Suomen suosituimpia musiikinlajeja. |
Musta Arkipyhä 11.07.2006 09:33:20 | |
---|
Ja satunnaisotannalla kun tarkastelee asiaa, niin onhan se hevi tällä hetkellä yksi Suomen suosituimpia musiikinlajeja. Toisaalta on vaan niin ,että monesti se mikä 80 -luvun alussa oli heviä (mm.Rainbow) on nykymittapuulla "hard-rockia".Oikeestaan se hevi tuntuu olevan kuulijan korvassa nykyään. Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi.. |
Teijo K. 11.07.2006 09:39:12 | |
---|
Toisaalta on vaan niin ,että monesti se mikä 80 -luvun alussa oli heviä (mm.Rainbow) on nykymittapuulla "hard-rockia".Oikeestaan se hevi tuntuu olevan kuulijan korvassa nykyään. Genrepoliisit erikseen. |
Mika Antero 11.07.2006 09:46:08 | |
---|
Hauska ja asiantuntevan oloinen juttu. Ennustaminen on aina kivaa. Pariin kohtaan kommenttia: 1. Heavyrockin suosio kääntyy ensi vuonna laskuun En usko. Ei vielä. Metallilla kasvatetut lapset alkavat tulla vasta murrosikään (ei kai vielä täysi-ikäisiksi, vai jokohan olis niin?) ja silloinhan se hevirokki kovimmin iskee. Ja onhan tuota heavyn suosion romahtamista odotettu jo 80-luvun alusta asti, eikä semmoista ole vielä tapahtunut. Suomi on hevimaa, sille eivät hevirokin vihaajatkaan mitään mahda. Lopun aikoja hevin suuren -huom! suuren- suosion suhteen kuitenkin eletään, niin minäkin luulen. Mutta ei noin nopealla aikataululla. 6. Iskelmä on seuraava suuri poptrendi On ollut jo pitkään, Suomessa ainakin. Suurin osa nuorisomusiikista on ihan täyttä iskelmää, joka on yritetty naamioida särökitaroin ja/tai meikein. Joku radiosta kuulemani Apulannan viisukin kuulosti jousisovituksineen niin paljon Yöltä, että luulin sen olevan Rakkaus on lumivalkoinen part IV. Toivottavasti HYVÄ iskelmä olisi tulevaisuuden trendi. |
Musta Arkipyhä 11.07.2006 11:04:55 | |
---|
Genrepoliisit erikseen. Niinpä.Mutta onko se Lordin suosio hard rockin vai hevin suosiota? Mulle siis yksi lysti ,mutta aika moni hevimies tuolla netin foorumeillakin pitää tiukkaa rajaa asian kanssa. Jos käsitetään se hevi avarakatseisesti eikä olla genrepilkunviilaajia niin ei sen suosio sen kummemmin tule laskemaan - se vaan muuttuu ajan mukana.Kyseessähän on aika muuntautumiskykyinen ja monipuolinen musiikinlaji vaikka jotkut kriitikot ja rokkitoimittajat muuta väittää. Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi.. |
Musta Arkipyhä 11.07.2006 11:08:08 (muokattu 11.07.2006 11:08:29) | |
---|
En usko. Ei vielä. Metallilla kasvatetut lapset alkavat tulla vasta murrosikään (ei kai vielä täysi-ikäisiksi, vai jokohan olis niin?) ja silloinhan se hevirokki kovimmin iskee. Ja onhan tuota heavyn suosion romahtamista odotettu jo 80-luvun alusta asti, eikä semmoista ole vielä tapahtunut. Nimenomaan.Ja ilolla olen pistänyt merkille ,että ne jotka diggaili heviä teininä 80 -luvulla diggaa siitä edelleen (kuten miekin).Ja nyt niillä on rahaa kuitenkin enemmän käytettävissä kuin tuolloin. Nää "hevin kuolemat" on näitä "britti-indie-bändi" -kriitikoiden (kärrrjistys!!) märkiä unia jotka taitaa uniksi jäädä - on niitä sen verran tullut reilun 20 vuoden aikana luettua. Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi.. |
Ei heavy ennenkään ole ollut mikään koko kansan suosikki Jep, toi "metallibuumi" on myös juttu, jota katsellaan täältä Suomesta vähän erilaisilla laseilla. Täällähän rankka ja synkkä musa on aina ollut enemmän pinnalla ja sen hieman lisääntynyt suosio nähdään suurempana juttuna kuin mitä se onkaan. Samoin täällä taas näkyy esim. R&B:n ja hip hopin suosio pienempänä kuin monissa muissa länsimaissa. Noissa ennustuksissa näkyy turhankin hyvin myös ennustajien toiveajattelu. Siitä mistä ei digata, halutaan ajatella että suosia on taantumassa, ja päinvastoin. Sinänsä tuollainen tulevaisuuden ennustelu on kyllä myös ihan mielenkiintoista. Kyllähän noita tarkkavainuisia ihmisiä oikeasti aina tarvitaan, varsinkin musabisneksen puolella. Ainoa mitä mä toivon on, että tulis vaan hyviä biisejä ja hviä tyyppejä niitä toteuttamaan. Mitää hypetystä ei oikein enää jaksaisi. "Layers of layers of shit!" |
Feggy 11.07.2006 11:32:23 (muokattu 11.07.2006 11:51:00) | |
---|
Niinpä.Mutta onko se Lordin suosio hard rockin vai hevin suosiota? Mulle siis yksi lysti ,mutta aika moni hevimies tuolla netin foorumeillakin pitää tiukkaa rajaa asian kanssa. Jos käsitetään se hevi avarakatseisesti eikä olla genrepilkunviilaajia niin ei sen suosio sen kummemmin tule laskemaan - se vaan muuttuu ajan mukana.Kyseessähän on aika muuntautumiskykyinen ja monipuolinen musiikinlaji vaikka jotkut kriitikot ja rokkitoimittajat muuta väittää. Mä olen aina ajatellut rajan menevän melodisuudessa eli kun kyseessä on melodinen raskas ilman progevaikutteita, se on hard rockia ja kun kyseessä on enemmänkin meteli örinällä tai huudolla, se on heavyä. Toisaalta taas Iron Maiden on mun korvissa enemmän metallia kuin hard rockia. Ja lisäksi mä olen näissä asioissa täysi noviisi. Mä taas ennustan, että heavy sekoittuu muihin lajeihin uusien bändien musiikissa, kuten on nyt jo käynytkin (vaikka Lapko). Ei aina niin kiva juttu meitsille, mä kun olen britti-indie-kriitikko (miksiköhän muuten kaikkien metallista tykkäämättömien ajatellaan olevan innoissaan britti-indiestä?) Toki metallivaikutteiden otto ei tarkoita sitä, etteikö yhdistelmä voisi olla mielenkiintoinenkin (esimerkkinä vaikkapa Wolfmother, joka on vähän kuin White Stripesin ja Black Sabbathin (joka on kai sittenkin lähinnä hardrockia) sekoitus tai Electric Eel Shock). En kyllä usko hevin suosion hirveästi ainakaan Suomessa laskevan, vaikka Lordi-ilmiö meneekin varmaan nopeasti ohi. |
Musta Arkipyhä 11.07.2006 12:52:03 (muokattu 11.07.2006 12:52:36) | |
---|
Mä olen aina ajatellut rajan menevän melodisuudessa eli kun kyseessä on melodinen raskas ilman progevaikutteita, se on hard rockia ja kun kyseessä on enemmänkin meteli örinällä tai huudolla, se on heavyä. Voi itku.Mä en sitten tykkää hevistä :-) Toisaalta taas Iron Maiden on mun korvissa enemmän metallia kuin hard rockia. Ja lisäksi mä olen näissä asioissa täysi noviisi. En miekään ole kärryillä näistä viimeisimmistä (lue: 90-luvun loppu 2000-luvun alku) hevimetallivirtauksista.Mulle Purple,Heep ja kumppanit on heavya siinä missä Maiden,Priest jne. Ei aina niin kiva juttu meitsille, mä kun olen britti-indie-kriitikko (miksiköhän muuten kaikkien metallista tykkäämättömien ajatellaan olevan innoissaan britti-indiestä?) Niinkö? No en kyllä sua kuvitellut tarkoittavani. Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi.. |
Ostinaatio 11.07.2006 13:04:37 | |
---|
Ja onhan tuota heavyn suosion romahtamista odotettu jo 80-luvun alusta asti, eikä semmoista ole vielä tapahtunut. Suomi on hevimaa, sille eivät hevirokin vihaajatkaan mitään mahda. Lopun aikoja hevin suuren -huom! suuren- suosion suhteen kuitenkin eletään, niin minäkin luulen. Mutta ei noin nopealla aikataululla. 80-luvun hevi on tässä vasta viimeaikoina tehnyt paluutaan, sehän käväsi äärimmäisen epäuskottavien genrejen joukossa - sitten tuli kämppinä takaisin. Eli eipä toi hevin suosio mitään jatkuvaa aallonharjaa ole. Toisaalta samanlaista lähes täyskuolemaa ei ole kieltämättä tapahtunut kuin vaikkapa sille diskolle. "... yudoan o yunnustan dem yguduh ged ... LISN bud LISN ... tuds weer goin duhSIVILEYEzum " -e.e.cummings |
Feggy 11.07.2006 13:23:34 (muokattu 11.07.2006 13:24:52) | |
---|
En miekään ole kärryillä näistä viimeisimmistä (lue: 90-luvun loppu 2000-luvun alku) hevimetallivirtauksista.Mulle Purple,Heep ja kumppanit on heavya siinä missä Maiden,Priest jne. No jaa, ehkä se mulla sittenkin menee niin, että -70-luvun kama (joka on lähinnä bluespohjaista) on hard rockia ja sitten Iron Maidenista eteenpäin Heavyä. Pitäisi varmaan ottaa peruskurssi asiaan ;) Ei sillä, etten olisi yrittänyt. Mutta jos kerran vielä... |
mr_b 11.07.2006 13:44:09 | |
---|
Toivottavasti HYVÄ iskelmä olisi tulevaisuuden trendi. Tämähän olisi jopa toivottavaa. Nykyiskelmästä ei todellakaan 20-vuoden kuluttua koota Finnhits-kokoelmia ja perusteta täysille saleille soitavia kover-pumppuja, sen verran tylsää tavaraa on. Samannäköiset nuoret artistit esittävät samankuuloisia kappaleita samoilla juustosoundeilla. Tilaa olisi jollekin vähän räväkämmaälle mutta silti selvästi iskelmälliselle taholle. The way that you weren't is what you'll become. |
Musta Arkipyhä 11.07.2006 13:53:43 | |
---|
No jaa, ehkä se mulla sittenkin menee niin, että -70-luvun kama (joka on lähinnä bluespohjaista) on hard rockia ja sitten Iron Maidenista eteenpäin Heavyä. Pitäisi varmaan ottaa peruskurssi asiaan ;) Ei sillä, etten olisi yrittänyt. Mutta jos kerran vielä... Johdatus heavyteorian alkeisiin (lyhyt oppimäärä) :-) Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi.. |
Mika Antero 11.07.2006 13:54:44 (muokattu 11.07.2006 13:57:40) | |
---|
No jaa, ehkä se mulla sittenkin menee niin, että -70-luvun kama (joka on lähinnä bluespohjaista) on hard rockia ja sitten Iron Maidenista eteenpäin Heavyä. Pitäisi varmaan ottaa peruskurssi asiaan ;) Ei sillä, etten olisi yrittänyt. Mutta jos kerran vielä... Eikä ku se 70-luvun jytä mitä sinä sanot hard rockiksi on heviä ja sitten Maidenin perilliset ja jälkeen tulleet ovat metallia. Heavy = jytä = good. Enkö minä ole tätä totuutta täällä muka tuhanteen kertaan jo julistanut... EDIT: Minä siis ammensin oppini joskus 80-luvun alussa J.V. Sappisen Heavy rock -nimisestä Soundi -kirjasta, enkä ole katsonut tarpeelliseksi käsityksiäni sen jälkeen muuttaa... |
Musta Arkipyhä 11.07.2006 14:00:47 (muokattu 11.07.2006 14:01:06) | |
---|
Eikä ku se 70-luvun jytä mitä sinä sanot hard rockiksi on heviä ja sitten Maidenin perilliset ja jälkeen tulleet ovat metallia. Heavy = jytä = good. Eikös tuo Heep/Zeppelin/Purple ole just sitä jytää? Eikös muinoin laulaja Robin julkaissut jytäjumpan juuri tuolloin? Selvennys:Mä en kutsu noita hard rockiksi vaan olen huomannut ,että nyky hevidiggareissa aika monet niin tekee. Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi.. |
Mika Antero 11.07.2006 14:02:28 (muokattu 11.07.2006 14:05:53) | |
---|
Eikös tuo Heep/Zeppelin/Purple ole just sitä jytää? Juuripa näin. Sen jytä -termin alle taisi tosiaan upota sitten Robinista lähtien vaikka mitä... EDIT: Ja siis minäkään en ole koskaan tottunut tuohon hard rock -termiin, kuten jo jossain toisessa keskustelussa eilen sanoin. Melkoista pilkunviilaamista tämä termien kanssa pelleily, myönnettäköön. |