Aihe: Keikkapalkkion verot
1 2 3 4
FoolOnTheHill
05.07.2006 17:04:48 (muokattu 05.07.2006 17:28:00)
Eli ihmistä tuntematta leimaat hänet kähmijäksi?

Teinpähän vain kansanedustajia koskevan oppineen arvauksen.

Korjaan kyynikon yksinkertaisesti tyhmäksi.

Ihan vapaasti. Se sopiikin jännällä tavalla yksiin Bierceltä lainatun sitaatin kanssa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sarkasmi
KoskPaavo
05.07.2006 20:40:29
Mun ymmärtääkseni soittamistuloista saa tehdä soittamiseen liittyviä vähennyksiä.
Soitinlaitteella se on kai poisto, jotain 30% hankintahinnasta/vuosi.
Kyllä niitä menoja saa olla saman verran kuin tuloja, mutta jos niitä on enemmän luulen, että niitä ei voi pääduunista vähentää.

Tää nyt ei oo tieto vaan sivistynyt arvaus.

Poisto on ollut mulla 25% vuodessa soittimista, ja voin sanoa että vain mielikuvitus on rajana siitä mitä muusikko voi ammatista aiheutuneeksi kuluksi vähentää..
Tämä elämä käy laatuun; onhan se välimmiten lystiäkin ja nostelee hieman kantapäitä. Aleksis Kivi
riff
05.07.2006 22:12:15
Enempi sähkömiehet tekee pimeetä keikkaa kun soittajat.

Paskapuhetta! Minä olen veroni maksava sähkömies.
Soittaja soittaa, haitaristi haittaa!
rintapek
05.07.2006 22:19:06

Hölömö - eihän tässä tästä ollut kysymys.

Vaan siitä, että jos esim. mä heitän hääkeikan hintaan 500 € ja maksan siitä verot, eläkkeet jne., kun taas kvartetti "Iloiset Pelikullat" heittää hääkeikan hintaan 380 Juoroo pimeenä paskahuussin takana taskuun.
Sinänsä erikoista, että toisilla aloilla pimeä työ on muka hyväksyttävämpää, kuin toisilla.
Tai miksi toisissakohdin sama työ on pimeänä hyväksyttävää ja toisissa ei.

Ymmärsin kuitenkin näköjään kutakuinkin oikein.
Kun ostin tönön käyttämättä välittäjää, niin pimeää työtähän siinä ei ole.
Nettosin kuitenkin toistakymmentä tonnia nykyrahaakin, ja välittäjä jäi ilman leipää.

Jos vaimo myi pari hillopurkkia kirppiksellä, niin asia on tasan tarkkaan sama... mittakaava vain on toinen.

Jos "Iloisten Pelikultien" kvartettimme heittää keikan pimeänä niin...
... kun rahat menee harrastuksemme ylläpitoon, niin asiallisesti vaikka TeemuTeen mainitseman yhdistyksen kautta hoidettuna verotettavaa tuloa ei synny. Se, että homma hoidetaan asiattomasti, eli "pimeänä" ei asiaa muuksi muuta. Syynä asiattomaan asiantilaan on puhtaasti mainitsemasi laiskuus.
Kun 8 h päivässä muutenkin pyörittää papereita, niin harrastukseen mokomaa rumbaa ei ole viitsinyt yhdistää. Ehkä jatkossa... saa nähdä... olisihan siitä tosiaan se etu, että voisi laajentaa asiakaskuntaa yhdistysten kissanristiäisiin.

Pimeä työ sinällään ei ole millään muotoa hyväksyttävää, mutta Suomen soittajissa ammattitaitoisia on hemmetisti enemmän kuin ammattilaisia.
Ammattilaisen ja amatöörin erohan oli se, että ammattilaista ei tahdo saada lavalle, ja amatööriä ei tahdo saada sieltä pois. Jos kysytään, niin veri toisinaan vetää keikalle. Jos sitä yhdistystä tai yhtiötä ei ole, niin mitä ja millä ilmoitat ?
Kuka näkee vaivan ?

En tiedä, mutta ongelma ei ehkä ole poskettoman suuri. Ohjelmatoimistot tietääkseni eivät myy pimeitä keikkoja, firmatilaisuudet pitää hoitaa kuitilla... jos se onnistuu pimeänä, niin rötöksen tekee joku muukin kuin bändi. Jäljelle jää yksityishenkilöt, häät ja synttärit.

Jos nyt lasketaan, niin lasketaan...
Morsian maksaa silmää räpäyttämättä hääpuvun vuokraa sen 500,-
Kampaukseen uppoaa pitkälti toistasataa
Väheksymättä valokuvaajia, niin se kuvaamossa vietetty puolituntinen ja session kuvat maksavat maltaita.
Viinoihin Virostakin raahattuna palaa satasia... parisataapäisen lauman kunnolla juottamiseen ei tonni piisaa. Pitopalvelun laskua ei tässä viitsi edes mainita.
Niinpä, jos bändi häihin tilataan, niin onko se 400 vai 500 on noissa kustannuksissa yhdentekevää.
Tarkimmat (tai krantuimmat) hääparit ovat anoppien kanssa käyneet tsekkaamassa neljä tai viisikin muuta bändiä. Hinnasta ei ole tarvinnut neuvotella tai tinkiä, jos musa on sitä, mitä häihin on haluttu. Ja hintamme ei taatusti ole se halvin.

Mutta itse asiassa, se kotitalousvähennyksen laajentaminen on ideana äärimmäisen kannatettava. Kotitalouden teettämää työtä ja palveluyrittäjyyttähän siinä on tarkoitus tukea.
One kind of music only - the good kind
pekkajau
05.07.2006 22:44:53
Paskapuhetta! Minä olen veroni maksava sähkömies.

Perun paskapuheeni! Anteeksi koko ammatikunnan puolesta!
paice60
07.07.2006 00:18:08
Tästä on jo mun kohdalla aikaa, mutta tulonhankkimisvähennyksessä on muistaakseni sekä ömavastuu että katto. Yrittäjällä/ammatinharjoittajalla ei ole mitään rajoja.

Muusikolla ei ole mitään omavastuu eikä kattoja poistojen suhteen. Kaikki on mennyt läpi , paitsi vaatekulut täällä Tampereella.
Humpassa on tulevaisuus, en vaan tiedä kenen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)