Aihe: Basson mikeistä?
1
Tuba
16.10.2003 00:20:27
Kertokaas mitä eroa soundillisesti on Precision- ja jazzmikillä? Oon rakentamas bassoa ja en osaa päättää kumman laitan kaulamikiksi.
Onko noilla merkkimikeillä ja "merkittömillä" suurta eroa muussa ku hinnas? Minkä merkkisiä mikkejä suositte?
poppamies
16.10.2003 08:06:24 (muokattu 18.10.2003 21:04:15)

Kertokaas mitä eroa soundillisesti on Precision- ja jazzmikillä? Oon rakentamas bassoa ja en osaa päättää kumman laitan kaulamikiksi.
Onko noilla merkkimikeillä ja "merkittömillä" suurta eroa muussa ku hinnas? Minkä merkkisiä mikkejä suositte?

No precisionin mikki on käytännössä humppari = paksumpi ääni , hurinattomampi. Jazzi vastaavasti singlecoil = enempi diskanttia ja keskiääntä. Precisionissa sellainen perinteinen tukeva rcokki soundi mitä kuulee monilla levyillä. Jazzissa nasaalimpi, honottava ääni.
Vaitoehtoisesti voi laittaa P/J yhdistelmän. Sellaistahan on käytetty monessa, monessa tapauksessa viimeisten 20 vuoden aikana.Toimiva ratkaisu vaikkei minun mielestä olekaan mikään "puhdasrotuinen" ratkaisu.
Kaulamikiksi sopii kyllä jazzi mainiosti koska se on muutenkin diskantti voittoinen. Suurimmassa osassa bassoja missä käytetään tuollaista P/J yhdistelmää niin tallamikki on jazzi. Itse olen käyttänyt kaikenlaisia ja hintaisia mikkejä aina EMG'n aktiivi sellaisista Fender Vintage mikkeihin asit.Jopa tuollaisia halpis mikkejä, muistaakseni Laser merkkisiä. Nämä Laser mikit ei maksanut kuin 120 mk/kpl. Päätin kokeilla sellaisia kun kuulin että m.m Ala-Kuha käytti sellaisiakin tekeleissään. En huomannut mitään valtavampaa eroa muihin passiivi mikkeihin jotka maksoivat moninkertaisesti.

P.S. Jos päätät laittaa passiivi jazzit yltympäri niin kannattaa hankkia sellainen "matched pair" esim. Fender Vintage. Tällaisen sovitetun parin etu on että mikit on magnettisesti vastavaiheiset, eli käyttäytyvät yhdessä ikäänkuin humpparina häiriöitten suhteen. Ovat siis hurinattomampia.Lisäksi impedansseissa on pikkuisen eroa. Kaulamikillä ja tallamikillä on omat merkintönsä.
"G-strings are for strippers"
absqua
16.10.2003 09:22:30
Suurimmassa osassa bassoja missä käytetään tuollaista P/J yhdistelmää niin kaulamikki on jazzi.

Siis P-mikki kaulassa, tarkoittanet? Tallamikkinä jazzi. En ole ikinä nähnyt toisinpäin.

P.S. Jos päätät laittaa passiivi jazzit yltympäri niin kannattaa hankkia sellainen "matched pair" esim. Fender Vintage. Tällaisen sovitetun parin etu on että mikit on magnettisesti vastavaiheiset, eli käyttäytyvät yhdessä ikäänkuin humpparina häiriöitten suhteen. Ovat siis hurinattomampia.Lisäksi impedansseissa on pikkuisen eroa. Kaulamikillä ja tallamikillä on omat merkintönsä.

Nehän voi itsekin kytkeä vastavaiheeseen kääntämällä piuhat toisesta mikistä (tosin matched pair mikeissä piuhojen värit on jos sovitettu sen mukaan että mikit tulevat lähtökohtaisesti vastavaiheeseen, se kun on klassinen Jazzbasson mikkikytkentä). Mutta kyse ei ole mistään magneettisesta ominaisuudesta IMO vaan ainoastaan siitä kumminpäin + ja - johdot kytketään.
Suurempi etu matchedpair-mikeissä liittyy tuohon että niiden impedanssit on mitattu ja pari on valittu siten että ne impedanssit sointuvat yhteen.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
jPekka
16.10.2003 11:15:43

Tuosta maitsemastasi vastavaiheesta. Vastavaihe on aivan eri asia, eikä sovellu bassolle ollenkaan. Jos mikit on vastavaiheessa häviää alapää kokonaan!

Toki, ELLEI myös mikrofonien polariteettia (magneettien napaisuutta) ole käännetty. Mutta jos sekä polariteetti että vaihe käännetään, saadaan käytännössä samanlainen viritys kuin joka ikisessä humbuckerissa. Humppareiden kelat ovat tietysti normaalisti sarjassa, kuten (tietääkseni) myös Presarin mikrofonin kaksi erillistä kelaa. Jatsarin mikrofonipari on normaalisti kytketty rinnan, vaikka eihän se ole vaikeaa siihenkään virittää sarjaankytkentää, joka jykevöittää soundia pari piirua Presarin suuntaan.

Käänsin itse aikanaan Rickenbackerin kaulamikin alle liimatun magneetin ylösalaisin ja liimasin takaisin, ja kolvasin piuhat toisinpäin. Laitoin vielä neliasentoisen kiertokytkimen mikkivalitsimeksi, jolla sain vaihtoehdot kaula-sarjaan-rinnan-talla. Toimi oikein mainiosti, ja vähensi hurinaa ja häiriöitä.

(Basso on edelleenkin käytössä, mutta tallamikin tilalle vaihdoin DiMarzion humbuckerin.)
.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
poppamies
16.10.2003 12:14:44

Jatsarin mikrofonipari on normaalisti kytketty rinnan, vaikka eihän se ole vaikeaa siihenkään virittää sarjaankytkentää, joka jykevöittää soundia pari piirua Presarin suuntaan..

No aivan. Mulla on itellä jazzissa toisen volumen(poistin sen kokonaan) paikalla DPDT miniswitchi millä saan valittua rinnan- sarjaan. Minusta on mukava kun yhdessä bassossa on normaali jazzarin soundi ja sitten vain sormenpään liikkeen päässä lähes autenttinen Precision ääni. Minun mielestä tuo alkuperäinen kahden volumen viritys ei ole kovin käytännöllinen. Sitäpaitsi kaikki Jazzarit käyttäytyy pikkuisen arvaamattomasti kun vähentää volumea vain toisesta mikistä. Joten en kaipaa sitä enään ollenkaan.
"G-strings are for strippers"
Basismi
16.10.2003 22:32:18
Sitäpaitsi kaikki Jazzarit käyttäytyy pikkuisen arvaamattomasti kun vähentää volumea vain toisesta mikistä. Joten en kaipaa sitä enään ollenkaan.

Paras jatsarin soundihan on, kun tallamikki on täysillä ja kaulamikki pikkasen pois. Sellainen on esim, Roscoe Beck -mallissa (jossa ei ole erillisiä volume potikoita) tehty vastusjaolla kytkimen taa. Mutta makuasioita nämä.
It's hard to be humble when you're so fucking big!
absqua
18.10.2003 10:05:04
Tuo magneettisuuden vastavaiheisuus on se asia mistä minä puhun. Siis etu ja takamikillä on magneettien + ja - navat käännetty täsmälleen toisinpäin. halvoissa jazzkopioissa asia ei ole tällä tavalla. Nissä yleensä on samanlaiset mikit edessä ja takana. Asian voi helposti tarkistaa millä tahansa pikku magneetilla. Jos jazzissa on sovitettu "humcancelling" pari niinkuin esim. Fender Vintage mikit niin toinen mikki vetää sen magneetin puoleensa ja toinen mikki työntää sen pois. Ja tällaiset magneettiseti vastavaiheiset mikit on aivan eri asia mitä käämien suhteen vastavaiheiset, eikä sillä käämien vastavaiheisuudella suinkaan savuteta sitä mitä tällä magneettisuuden kääntämisellä.
Eikä Jazzissa suinkaan mikit ole vastavaiheessa. Jazzissa mikit on rinnakkain kytkettynä ja samassa vaiheessa. Mikit on tosin käämitty toinen toisin päin ja toinen toisin mutta tuo magneettien kääntö, aivan taika sauvan tavoin taas kääntä ne samaan vaiheeseen.

Jees. Nostan kädet ylös - totta turiset.
Kiitos asiallisesta tietoiskusta!
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)